בניגוד לטענות, דירוג האשראי לא בהכרח בסכנה בגלל הרפורמה המשפטית

ההיסטוריה מלמדת כי התערבות הממשלה במערכת המשפט לא בהכרח משפיעה על דירוג האשראי בטווח הארוך. אין סיבה שהיא תשפיע אחרת כאן

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר

הכותב הוא חוקר ומרצה בחוג לכלכלה, האוניברסיטה העברית

מאות חותמי עצומת הכלכלנים היו צריכים לבדוק את נתוני דירוג האשראי בפולין ובהונגריה לפני שהם התריעו על פגיעה אפשרית בדירוג האשראי של מדינת ישראל. למרות ההתערבות הקיצונית של השלטונות בהונגריה ובפולין במערכות המשפט, חברות דירוג אשראי דוגמת S&P ו־Moody's לא הורידו למדינות את דירוגי האשראי. אם דירוגי האשראי של פולין והונגריה לא הורדו, אין מקום לצפות שרפורמות לוין יובילו להורדה בדירוג האשראי של מדינת ישראל. מחברי העצומה היו צריכים לעשות שיעורי בית בנושא - וייתכן שגם בטענות אחרות.

היות שקיים מתאם גבוה בין הדירוגים של חברות שונות, נתמקד כאן בדירוגים של חברת S&P. מאז 1992 הדירוג של הונגריה לפי S&P נע סביב -BBB. לשם השוואה, הדירוג כעת של ישראל הוא -AA, דרגה אחת פחות מהדירוג של צרפת ובריטניה (AA).

רק ב־2006 הדירוג של הונגריה עלה חד־פעמית ל־-A. כשוויקטור אורבן נבחר ב־2010 לראש ממשלת הונגריה, הוא ירש דירוג של -BBB. ההתערבות שלו במערכת המשפט החלה ב־2013 עם התערבות נוספת ב־2015. מלבד זאת היו התערבויות בחופש הביטוי. דירוג האשראי הורד במדרגה אחת בלבד ל־+BB בשנים 2014־2015, בעקבות הרפורמות במערכת המשפט, וחזר ל־-BBB בשנת 2016. זאת אומרת שבשיא הביקורת על ממשלת הונגריה, דירוג האשראי חזר לנורמלי מבחינת הונגריה. זאת ועוד, בשנת 2020 העלתה S&P את דירוג האשראי ל־BBB, דרגה אחת מעל הדירוג שירש אורבן.

דירוג יציב

דירוג האשראי של פולין היה תמיד גבוה מזה של הונגריה ונע בסביבה של -A בעשור האחרון. ההתערבות של ממשלת פולין במערכת המשפט החלה ב־2015 עם התערבות נוספת ב־2020. בשנת 2016 הורד הדירוג זמנית בעקבות הרפורמות המשפטיות בדרגה אחת ל־+BBB. מאז ועד היום הדירוג חזר ליציב ב־-A, למרות שהתערבותה של ממשלת פולין הייתה קיצונית מזו של הונגריה.

הניסיון הזה מלמד כי אין שחר לזעקות לגבי פגיעה אפשרית בדירוג האשראי של ישראל. אם דירוגי האשראי בפולין והונגריה לא הורדו בעקבות השתלטות קיצונית במערכת המשפט (כולל פיטורי שופטים והחלפתם), אין חשש שרפורמות לוין ידרדרו את דירוג האשראי שלנו.

דירוג האשראי מודד את הסיכוי שהממשלה תוכל לפרוע את החובות שהיא נטלה בשוק ההון הבינלאומי. אם חברות כמו S&P לא צופות כי רפורמות במערכת המשפט עלולות לפגוע בסיכוי לפרוע חובות, הן לא ישנו את דירוגי האשראי. כנראה הן לא ציפו שהרפורמות בפולין ובהונגריה תפגענה בכושר הפירעון של הממשלות.

לעשות שיעורי בית

יש לציין כי דירוגי אשראי לא תמיד משפיעים על הריבית שממשלות משלמות בשוק ההון הבינלאומי. הוא הדין לגבי דירוגי האשראי של חברות עסקיות. יש ויכוח אם חברות הדירוג מגיבות להתפתחויות בשוקי ההון ולשערי הריבית בפועל, או אם הם מובילות את ההתפתחויות הללו. ייתכן כי הסיבה שחברות הדירוג לא הורידו את דירוגי האשראי של הונגריה ופולין היא שלמעשה שיערי הריבית לא השתנו.

לאור זאת, תמוה שנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, טרח להזהיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי קיים חשש שדירוג האשראי ייפגע. הייתכן שאף הוא לא עשה שיעורי בית?