גפני נחוש לעצור את העלאת הריבית על המשכנתאות, הנגיד: "הצעת חוק שתחטיא את מטרת העלאת הריבית"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מבקש שוב להגיש הצעת חוק להקפאת המשכנתאות לרוכשי דירה ראשונה • לדבריו, "זוג לוקח משכנתה, מתכנן את החיים הכלכליים שלו - לא יכול להיות שהמדינה תעמוד מהצד" • נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, השיב: "אם לא נטפל באינפלציה, הכאב יהיה יותר גדול"

יו''ר ועדת הכספים, ח''כ משה גפני / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכספים, ח''כ משה גפני / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מצהיר שוב כי הוא מתכנן להגיש הצעת חוק לפיה העלאות הריבית של בנק ישראל לא יחולו על המשכנתאות. גפני חזר על הדברים היום (ב') במהלך דיון בוועדת הכספים, ושוב נתקל בעמדה מנוגדת של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון.

הנגיד: "חשוב להבטיח המשך שמירה על מוסדות חזקים ועצמאיים" 
מה עומד מאחורי הזינוק של הדולר מול השקל? 

במהלך הדיון ביקש גפני לשמוע את עמדתו של הנגיד בנושא. "ההצעות האלה בראש ובראשונה עניינית יחטיאו את המטרה, הן יפגעו בעצם הנושא עצמו ויותר מכך, הן יפגעו גם תדמיתית וגם עניינית בעיקרון השוק, שעיקרו ששוק יעבוד ללא תכנון. תהיה גם פגיעה תדמיתית", השיב ירון.

"לא צריך לגעת גם בתהליך הזה"

ח"כ גפני הגיב על הדברים ואמר כי המציאות מראה שמחירי הנדל"ן עולים באופן דרמטי. "לא היה דבר כזה של עלייה של 20% בשנה. זוג לוקח משכנתה, מתכנן את החיים הכלכליים שלו, לא יכול להיות שהמדינה תעמוד מהצד. היא גם גבתה מהזוג הזה במחיר הדירה, גם במיסוי, וגם לא תסייע לו בצעדים שהיא נקטה ומקשים עליו מאוד?", שאל יו"ר הוועדה את הנגיד.

על כך אמר הנגיד כי "אין צעד שאנחנו עושים בלי להביא את הכול בחשבון. כלי הריבית הוא הכלי המרכזי כדי להתמודד עם האינפלציה. כל עוד לא התממשו הסיכונים אנחנו בתהליך הנכון, לא צריך לגעת גם בתהליך הזה שגם לו יכולות להיות השפעות רוחביות. ברור לי שהעלאת הריבית כואבת להרבה זוגות, אנחנו בוחנים זאת, אבל אם לא נטפל באינפלציה הכאב יהיה יותר גדול. דיברתי עם בנקאים, והרבה מהם מסייעים ללקוחות בפריסה".

"להתמתנות באינפלציה לוקח זמן. צריך אורך רוח ואנחנו נחושים שהאינפלציה תרד. אנחנו בסביבה מרסנת, ואנחנו מאמינים שהיא אכן תרד. האינפלציה צפויה להישאר ברמה גבוה בחודשים הקרובים, ולהתחיל לרדת במהלך שנת 2023. המחיר של לא להתעמת עם האינפלציה היום יהיה הרבה יותר כואב. התחלנו בתהליך הריבית מהר מאוד מול היעד, אנחנו נחושים להחזיר את זה חזרה ליעד".

לאחר מכן טען גפני: "אם לא נעלה את החוק הזה, לא ידאגו למצוא פתרונות לאותם זוגות".

נציין שגפני כבר הניח על שולחן הכנסת הצעה בנושא, אך מאז חלפו 45 יום ולכן עליו להגיש אותה שוב. לדבריו, זו הצעת החוק הראשונה שהוא רוצה לקדם. ההצעה מתקנת את חוק הבנקאות (שירות ללקוח), וקובעת כי "על אף האמור בכל דין, שיעור ריבית שתאגיד בנקאי גובה בעד הלוואה לדיור עבור דירה יחידה המשמשת למגורים לא ישתנה עקב עליית שיעור ריבית בנק ישראל, ואם שיעור ריבית בנק ישראל עלה ביותר מ-1% בשנה אחת, התאגיד הבנקאי יהיה רשאי לעלות את הריבית עד מחצית שיעור העלייה בפועל באותה שנה".

ישנם הרבה מאוד כיוונים שאליהם יכולה להתפתח הצעת החוק, אבל נחזור לרמת המאקרו: עליית הריבית נועדה להוריד אינפלציה - וכן, גם את מחירי הנדל"ן. ככל שלציבור יש פחות כסף פנוי, הוא יצמצם צריכה והמחירים יירדו. ככל שיש מחיר יותר ריאלי לכסף, הציבור ייקח פחות הלוואות ומשכנתאות בקלות ראש.

עליית הריבית גם על המשכנתאות - נועדה לשרת את זה, וההצעות להקפאה עשויות לערער את כל היכולת של בנק ישראל לפיקוח מוניטרי ולדיכוי התפרצות האינפלציה.