על השקעות ואמונות טפלות: איך זה שנבואה לאביב מוקדם גורמת לשווקים לעלות

שוק המניות לא תמיד מתנהג באופן רציונלי ולעתים קרובות הוא מושפע ממסורות ואפילו מסיפורי עם • בין האנומליות הנפוצות נמצא מנהג "יום המרמיטה", שלפיו כשהתחזית מצביעה על סוף החורף - שוק ההון נכנס לאופטימיות

הרווארד בגלובס. איך זה שנבואה לאביב מוקדם גורמת לשווקים לעלות / צילום: Unsplash, Mark Olsen
הרווארד בגלובס. איך זה שנבואה לאביב מוקדם גורמת לשווקים לעלות / צילום: Unsplash, Mark Olsen

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבת

 ​דאגני דוקאץ' היא עורכת במגזין הניהול של הרווארד. 

סאבה שנאב מאוניברסיטת נורת'מבריה ושני עמיתים שלו מיפו 100 שנות תשואות משוק המניות בארה"ב אל מול התחזיות השנתיות של "פנקסטוני פיל", הכוכב במנהג הוותיק של "יום המרמיטה", הנפוץ בצפון אמריקה. לפי המסורת, אם כשהמרמיטה מפנסילבניה יוצא מהמחילה ב־2 בפברואר הוא רואה את הצל של עצמו, החורף יימשך שישה שבועות נוספים. אם לא, האביב מעבר לפינה - והשוק מקבל חיזוק, כך גילו החוקרים. מסקנתם: כשהמרמיטה מנבאת אביב מוקדם, המשקיעים נעשים אופטימיים.

מר שנאב, הגן על המחקר שלך.
"באופן כללי, השוק הרבה יותר רציונלי משנדמה. הוא יעיל ביותר בדחיסה מדויקת של מידע לגבי ערך. אבל לעתים, השוק אי רציונלי באופן בולט".

אז יום המרמיטה אינו האנומליה היחידה?
"כלל לא. חוקרים תיעדו גם את השפעת 'למכור במאי וללכת', המשקפת את העובדה שהשוק נוטה להיות במצב הגרוע ביותר בין מאי לאוקטובר. וישנו גם אפקט ינואר, הנקרא כך בגלל שמניות לעתים קרובות עולות בתחילת השנה, ואפקט יום שני, שבו תשואת השווקים נמוכה יותר מהממוצע בתחילת השבוע. יש גם מחקרים שגילו שמניות מציגות ביצועים גרועים כשיש ירח מלא וכשמרקורי בנסיגה".

 

יום כיפור ורמדאן

"הרבה מהתופעות האלה עקביות יחסית ברחבי העולם, אבל אנומליות שוק אחרות המבוססות על לוח השנה או על אמונות טפלות הן מקומיות יותר. בסין, למשל, התשואות עולות בזמן השנה החדשה הסינית, ומניות שבסימול שלהן מופיעה ספרת המזל 8, מציגות ביצועים טובים מהממוצע, בעוד שלמניות שבסימול שלהן הספרה של חוסר מזל, 4, יש ביצועים גרועים מהממוצע. תשואות בשוק הישראלי גבוהות יותר בראש השנה, חג עליז, ונמוכות יותר ביום כיפור, מועד נוגה. ובמדינות מוסלמיות רבות, השווקים מציגים תשואות חריגות לטובה בחודש הרמדאן".

עד כמה התחזיות של פיל משפיעות על השוק?
"בסך הכל, לא מצאתי שינויים ראויים לציון מבחינה סטטיסטית לאחר תחזית לחורף ארוך, אבל השוק עולה ב־2.78% לאחר תחזיות לאביב מוקדם. כנראה הסיבה לכך היא שתחזיות לאביב מוקדם הן נדירות הרבה יותר, וקורות רק אחת לארבע שנים בממוצע, כך שמשקיעים מגיבים להן יותר בעוצמה".

למה שיושפעו ממידע חסר קשר לערך החברות?
"יש משקיעים שבאמת ובתמים מאמינים לאמונות טפלות, אפילו אם רק ברמה תת־מודעת. אחרים אולי אינם כאלה אבל מוטים על ידי השינוי בסנטימנט הכללי שלרוב מלווה אירועים תרבותיים כאלה. מעבר לכך, ישנם אולי מי שקובעים אסטרטגיות השקעה לפי האופן שבו הם חושבים שמשקיעים בעלי אמונות טפלות יגיבו. למעשה, השפעת המרמיטה על השוק מתחילה להיות מורגשת שבועיים לפני 2 בפברואר - מה שרומז שההסבר השני אחראי לכך לפחות במידה מסוימת.

"אני חושד שיש משקיעים שעוקבים אחרי תחזיות מזג האוויר בפנסילבניה ומשנים את הפוזיציות שלהם בשוק בהתאם. ההשפעה הקטנה אבל המובהקת סטטיסטית שלפני יום המרמיטה רומזת שישנם לפחות כמה משקיעים שאינם בעלי אמונות טפלות המודעים לאנומליה ומשקיעים באופן אקטיבי נגדה".

מודעות מקטינה את ההשפעות

ייתכן שתשואת השוק החריגה פשוט מונעת על ידי מזג האוויר?
"חוקרים בהחלט תיעדו קורלציות בין מזג האוויר והתנהגות משקיעים. עם זאת, הממצאים שלהם למעשה תומכים במסקנות שלי. מזג אוויר גרוע לרוב תואם לביצועי שוק גרועים מהרגיל - אך כשיש מזג אוויר גרוע ב־2 בפברואר, השוק נותן ביצועים טובים יותר, מה שרומז על כך שיש עוד משהו שקורה. ובכל מקרה, מזג האוויר בעיירה אחת קטנה בפנסילבניה לא אמור להשפיע על המסחר ברמה הלאומית".

האם ההשפעה חזקה יותר בתעשיות מסוימות או בשווקים מסוימים?
"בחנתי ביצועים לפי תחומים אבל לא מצאתי שינויים בולטים מתחום לתחום. באופן לא מפתיע, בהתחשב בכך שיום המרמיטה הוא מנהג של צפון אמריקה, ההשפעה לא מורגשת בשווקים אחרים".

האם אתה מצפה שתופעת יום המרמיטה תימשך?
"במחקר שלי על אנומליות שוק אחרות, גיליתי שההשפעות נוטות לקטון כשקהילת המשקיעים נעשית מודעת אליהן. כשהשוק מזהה אנומליה, לרוב הוא מתקן את עצמו. אבל הניתוח הזה התמקד באנומליות שנחקרו ופורסמו יותר בהרחבה, כמו אפקט יום שני, שנעשה כל כך מוכר בקרב משקיעים שהוא נעלם ברובו. השפעת יום המרמיטה הרבה פחות מוכרת, כך שבעוד שהנתונים שלנו רומזים שחלק מהמשקיעים מתנגדים אליה במידה מסוימת, השוק לא צפוי לעשות תיקון מלא בגללה.

"צריך לזכור שההשפעה של יום המרמיטה מוגבלת בהיקפה. היא גורמת לתשואות חריגות של פחות מ־3% למשקיעים אחת לכל בערך ארבע שנים. מחקרים הראו שניתן להשיג תשואה כמעט כפולה על ידי מכירה במאי וקנייה אחרי ליל כל הקדושים - בהנחה שיש לך הסבלנות והמשאבים להפוך אסטרטגיית השקעה עם רווח כל כך נמוך לישימה".

© Harvard Business School Publishing Corp