גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההצבעה על המהפכה המשפטית תידחה ליום שני: חברי האופוזיציה עיכבו את הדיון

התיקונים שצפויים להיות מאושרים בשלב הראשון הם שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שהקואליציה תשלוט במינויי שופטי ביהמ"ש העליון ● ח"כ קריב: "אנחנו בדרך לשרשרת מינויים פוליטיים. תם עידן השופטים המקצועיים" ● ח"כ רייטן: "זו לא משילות, זו השתלטות"

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ההצבעה בוועדת החוקה על המהפכה המשפטית תידחה ליום שני. יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, ניסה לסיים את הדיון היום (ד') כדי להגיע להצבעה בוועדה, אך חברי אופוזיציה רבים, גם כאלה שאינם חברים בוועדת החוקה, הגיעו כדי לדבר - מהלך שעיכב את הדיונים. ח"כ רוטמן נאלץ לדחות את ההצבעה לשבוע הבא.  

ח"כ רוטמן שוקל לכנס את חברי הוועדה לאחר הדיונים במליאה שצפויים להסתיים לפנות בוקר. חברי האופוזיציה מתנגדים בתוקף.

לדברי ח"כ גלעד קריב (העבודה), "בזכות התגייסות רחבה של חברי וחברות האופוזיציה ובשיתוף-פעולה עם החברה האזרחית והאקדמיה - הצלחנו לעכב את תחילת ההצבעות של ההפיכה המשפטית בוועדת החוקה לשבוע הבא. גם שם נדע לנהל מאבק איתנים".

בשל התקדמות בליץ החקיקה, מטה המאבק קרא אמש (ג') לציבור להשבית את המשק ביום שני ולהגיע להפגנה שתתקיים סמוך לכנסת. 

המשנה ליועמ"שית בוועדת החוקה: הרפורמה תותיר את המדינה חלשה
בכירים במשק: הגיע הזמן להידברות ופשרה בנוגע לרפורמה המשפטית
מדד הפחד: איך הרפורמה המשפטית תשפיע על הכלכלה, ומה אפשר ללמוד מהעולם
סקר גלובס: אלה השינויים שהציבור רוצה לראות במערכת המשפט

אולם הוועדה מלא עד אפס מקום הבוקר, בחברי כנסת, מומחים ועיתונאים. כבר בתחילת הדיון התחוללה דרמה, בשל חילופי דברים בין חברי האופוזיציה ובין יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן, וחלק מחברי האופוזיציה הוצאו מהדיון על-ידי רוטמן. "אתם נורא לחוצים, אני לא מבין למה. מה יש לכם?", אמר רוטמן בהיתממות.

ח"כ אורית פרקש-הכהן אמרה: "זה יום עצוב מאוד לילדים שלנו ולמדינת ישראל. אני מרגישה שאני בסרט אימה וסתימת פיות". ח"כ גלעד קריב הוסיף: "אנחנו בדרך לשרשרת מינויים פוליטיים. תם עידן השופטים המקצועיים, בעלי חוט שדרה, וזה רשום על שמך ועל שמו של שר המשפטים". ח"כ אפרת רייטן אמרה לרוטמן: "זה חוק פרסונלי. אתה קובע שתהיה חבר בוועדה לבחירת שופטים. אתם מנכסים את בית המשפט לקואליציה והולכים לשלוט פה בצורה מוחלטת. זו לא משילות, זו השתלטות".

ח"כ רוטמן אמר לחברי האופוזיציה: "העובדה שבאתם לפוצץ את הדיון מאוד ברורה, ואני לא אתן לכם לעשות זאת. ננסה את אתגר חמש המילים - אם הצלחתי לדבר חמש מילים ברצף בלי שמישהו מחברי יש עתיד התפרץ לדבריי בצעקות תוך השתלטות על המיקרופונים".

בהמשך הדיון, פרופ' חגי לוין, ראש איגוד בריאות הציבור, קיבל שלוש דקות להציג את עמדתו. "עד עכשיו לא נשמע איך הרפורמה תשפיע על בריאות הציבור. אני משמיע את הקול של רופאים. אנחנו מביעים חשש עמוק שהרפורמה תפר את מערכת האיזונים והבלמים". פרופ' לוין התייחס למצב בו יוטלו מגבלות בשל מגפה כפי שהיה במשבר הקורונה.

במהלך דבריו העיר אחד מחברי הקואליציה: "בינתיים יש בעיה עם בריאות הנפש של האופוזיציה". האמירה הובילה לתגובות מצד חברי האופוזיציה נגד ח"כ רוטמן שלא מגנה את האמירה. חלק מחברי האופוזיציה הוצאו מהדיון, ושוב נוצרה מהומה בוועדה.

הקואליציה תשלוט במינוי שופטי העליון

התיקונים שצפויים להיות מאושרים בשלב הראשון הם שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שהקואליציה תשלוט במינויי שופטי בית המשפט העליון. הוועדה תכלול תשעה חברים, חמישה מהם מהקואליציה - שלושה שרים ושני חברי כנסת, בהם יו"ר ועדת החוקה. חברים נוספים בוועדה יהיו חבר כנסת מהאופוזיציה ושלושה שופטים - נשיא בית המשפט העליון ושני שופטים בדימוס שייבחרו על-ידי שר המשפטים באישור נשיא בית המשפט העליון. כלומר, שבעה חברים בוועדה יהיו בשליטת הקואליציה. מינוי השופטים ייעשה בכל רוב.

כיום הרכב הוועדה לבחירת שופטים לא נשלט על-ידי הקואליציה: ההרכב כולל תשעה חברים בוועדה - שלושה חברי קואליציה (שני שרים וחבר כנסת), שלושה שופטים מכהנים מבית המשפט העליון, חבר כנסת מהאופוזיציה ושני נציגים של לשכת עורכי הדין. הרוב הנדרש היום למינוי שופט הוא לפחות שבעה חברים, כך שנדרשת הסכמה בין מרבית החברים בוועדה.

שינוי דרמטי נוסף שיאושר הוא זימון המועמדים לבית המשפט העליון לשימוע בפני ועדת החוקה, עוד לפני שהוועדה לבחירת שופטים תדון בעניינם.

בנוסף, יאושר תיקון האוסר על בית המשפט העליון לבקר חקיקת חוקי יסוד. זאת למרות שניתן לחוקק חוק יסוד בכל רוב, כמו כל חוק בישראל. ח"כ רוטמן דחה את עמדת היועץ המשפטי לוועדת החוקה, עו"ד ד"ר גור בליי, לקבוע רוב מוגבר לחקיקת חוקי יסוד כדי לעגן את מעמדם.

התיקון יאפשר לממשלה לתקן בפעם השנייה את חוק יסוד: הממשלה לטובת מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, כך שבג"ץ לא יוכל לפסול את "חוק דרעי 2", האוסר על בג"ץ להתערב במינוי שרים בכל מצב. "חוק דרעי 1" תיקן את חוק יסוד: הממשלה, כך שמי שהורשע ונדון למאסר על-תנאי יוכל לכהן כשר. החוק נדון בבג"ץ, אך לא נפסל, מאחר שבג"ץ פסל את מינויו של דרעי לשר בשל אי-סבירותו וכן בשל ההשתק השיפוטי לאור הצהרתו של דרעי כי יפרוש מהחיים הפוליטיים. 

עוד כתבות

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל