גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב.מ.וו סדרה 3 החדשה: מכונית לחובבי נהיגה שמוכנים לפתוח את הארנק

גרסת הפלאג-אין המחודשת של ב.מ.וו סדרה 3 שייכת לזן נכחד של מכוניות לחובבי נהיגה ● צריכת הדלק אינה כמוצהר והמחיר גבוה, אך הנאה היא דבר יקר

ב.מ.וו סדרה 3 / צילום: יח''צ
ב.מ.וו סדרה 3 / צילום: יח''צ

בשנה שעברה הציב האיחוד האירופאי דד־ליין להפסקת המכירה של כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית באירופה עד 2035. ההחלטה התקבלה בתשואות רמות בקרב רוב הפוליטיקאים וארגוני איכות הסביבה באירופה, וגם בתעשיית הרכב היו מי, שמיהרו לרכוב על גל האהדה הציבורי. אבל פה ושם נשמעו גם קולות אחרים ואחד מהם היה של אוליבר זיפסה, יו"ר ב.מ.וו.

מרוב מינויים פוליטיים, לא ברור מי יגשים את המדיניות של השרה מירי רגב
"סייבר לא יכריע מלחמות בשנים הקרובות", ראש אגף התקשוב בצה"ל בראיון ראשון | ראיון 

בראיון, שהעניק באוקטובר אשתקד בארה"ב, הזהיר זיפסה כי "הצבת דד־ליין להפסקת הייצור של רכב מונע־דלק הוא צעד מסוכן פוליטית, שעתיד להרחיק את המכוניות 'הזולות' מחוץ להישג ידם של ההמונים... אסור לאירופה להפוך את הבעלות על רכב חדש לפריבילגיה של העשירים".

כמובן שב.מ.וו, שכלי הרכב שלה נחשבים לאחד מסמלי הסטטוס המובהקים של השכבות המבוססות בעולם, לא הפכה בן לילה לגוף חברתי, שמגן על הפרולטריון. קרוב לוודאי שהסיבה האמיתית היא המוניטין ההיסטורי שלה כיצרנית של מנועי בנזין מתוחכמים - ומשם גם מגיעה האות M שבשמה. אמנם החברה מוכרת כיום לא מעט דגמים חשמליים אך היא עשויה לאבד הרבה לקוחות "הארד קור" אם תפסיק לייצר כליל מנועי בנזין. בינתיים היא ממשיכה להשקיע בדגמי הפלאג־אין שלה, שאמורים להציע את הטוב שבכל העולמות: פליטה מזערית לפחות על הנייר - שמזכה בסבסוד "ירוק" - ביחד עם ביצועים רציניים וטווח נסיעה של רכבי בנזין עבור לקוחות מסורתיים.

להשקעה הזו זכה גם הדור המחודש של ה־330 פלאג־אין, שהושק אצלנו בסוף השנה שעברה. חיצונית ניסו המעצבים ליצור קשר חזותי עם משפחת הדגמים החשמליים החברה ובמיוחד עם ה־I4 החדשה. כמו ב-I4 הזנב מחצין כיסוי אווירודינמי ומבריק בתחתית הפגוש האחורי שמחפה על פתחי המפלט. אם מוסיפים לכך חישוקי ספורט רחבים, שבתוכם בוכנות בלימה כחולות, מקבלים מכונית שמצליחה להיראות מתוחכמת ועדכנית יותר מבלי לנטוש את הפרופורציות ואת העיצוב המוכרים של סדרה 3.

מערך פיקוד חדשני

החידוש המרכזי בתא הנוסעים הוא מערך הפיקוד, שגם הוא עוצב ברוח ה־I4 החשמלית. מול הנהג מוצב רצף קמור של מסכי LCD, שמחבר בין לוח המחוונים למערכת המולטימדיה ויוצר אשליה של מסך ענק ורצוף אחד. אמנם מרצדס חתומים על הסגנון הזה במקור אבל ב־330 המסכים יותר ממוקדים בנהג והגרפיקה שלהם יותר עשירה ותוססת.

 

למרבה הצער ב.מ.וו ויתרה על רוב המתגים הפיזיים המסורתיים ומי שירצה לתפעל כעת את מערכת האקלים, למשל, יצטרך לחפש את התפריטים הרלוונטיים במסך המגע או לחדד את האנגלית שלו עבור מערכת זיהוי הפקודות הקוליות. עוד מחווה לטובת דור הסמארטפון הוא ויתור על מוט ההילוכים המסורתי והנעים לאחיזה של ב.מ.וו לטובת מתג קטנטן וקפיצי.

מושבי הספורט הקדמיים נוחים מאד וביחד עם תנוחת הישיבה הנמוכה יחסית הם משרים את האווירה הספורטיבית של המותג. מרחב הפנים מלפנים ומאחור הוא עדיין מהטובים בקבוצה אם כי מרחב הרגליים של הנוסע האמצעי במושב האחורי מוגבל בשל מנהרת התמסורת הגבוהה. גרסת הפלאג־אין גם מקצצת כשליש מנפח תא המטען לטובת הסוללה ומסתפקת בפחות מ־400 ליטר.

מערכת ההנעה של ה־330 פלאג־אין משלבת בין מנוע טורבו בנפח 2 ליטר לבין מנוע חשמלי חזק וסוללה בקיבולת צנועה יחסית של 12 קילוואט־שעה. ההספק המשולב במצב "בוסט" מאפשר להשיג לפרקי זמן קצרים עד 292 כ"ס.

ברירת המחדל של מערכת ההנעה היא גלישה חרישית על חשמל בלבד למהירות של עד 140 ק"מ. הטווח החשמלי התיאורטי הוא 60 ק"מ אבל בתנאי אמת "ישראליים" הטווח הריאלי על חשמל בלבד נע סביב כ־30 ק"מ ופחות. כמו ברוב דגמי הפלאג־אין גם כאן צריכת הדלק המוצהרת, כ־76 ק"מ לליטר, היא תיאורטית. ניתן להתקרב אליה אם מקפידים לטעון את הסוללה באופן סדיר ונוסעים לטווחים מוגבלים יחסית באופן רגוע. אבל לא בשביל זה רכשתם ב.מ.וו 330 ומי שיגביר לעיתים קרובות את הלחץ על הדוושה או יצלח מסלולים הרריים יגלה, שהצריכה בפועל אינה שונה מהותית משל דגמי בנזין מודרניים בנפח דומה, בסביבות 15 ק"מ לליטר.

במצב התכנות הספורטיבי מקבלים פיצוי מלא בדמות ביצועים מענגים כאשר המנוע החשמלי מצרף את מלוא ההספק שלו למנוע הבנזין. התאוצות מרשימות וכבונוס מקבלים גם צליל ספורטיבי נעים, מהסוג שהתגעגענו אליו לנוכח מבול החשמליות.

תחושת ביטחון מוחלטת

למרות המערכות החשמליות, הסוללה והמשקל העודף, זו עדיין אחת ממכוניות הספורט סאלון הנעימות ביותר לנהיגה ספורטיבית "רצינית", במיוחד עם חבילת ה־M SPORT שמקשיחה את המתלים. ההיגוי מאוזן, מהיר ויוצר חיבור כמעט מאגי בין הנהג למכונית, העברות המשקל על כבישים מפותלים מתבצעות בקלילות אלגנטית ונטיית הגוף בפניות כמעט אפסית. אפשר גם לנהוג במכונית הזו מהר מאד ולצלוח מרחקים ארוכים במהירויות גבוהות עם תחושת ביטחון מוחלטת. אבל מי שממש ירצה, וימצא את המשטח הנכון, יכול לפרוק עול ולשלוח את הזנב לחופשי בהחלקות פוטוגניות כמו בסדרה 3 "של פעם".

ב.מ.וו 330e נחשבה פעם לסוג של מציאה פרועה בשוק הפרמיום הישראלי בזכות הטבת המס הנדיבה על רכבי פלאג־אין. אלא שמאז קוצצה ההטבה בכמה פעימות, כולל בינואר השנה, מחירי היצרן עלו וכיום מחיר הבסיס של המכונית עומד על 344 אלף שקל לגרסת הבסיס ו־374 אלף עם חבילת ה־M ספורט בה נסענו. קפיצה משמעותית מאד לעומת מחיר הדור הקודם. זו עדיין מכונית ספורט סאלון מיומנת ואיכותית, שיכולה להעלות חיוכים של הנאה, ואולי גם דמעות נוסטלגיה, בקרב חובבי הגה מושבעים. אבל לא בטוח כמה מהם נותרו בקרבנו.

חלק מהמתחרות

וולבו S60 פלאג-אין

344 אלף שקל לגרסת ה-T8 של וולבו S60, הארוכה ורחבה במעט מה-330. ניצבת על בסיס גלגלים של 2.87 מ' ומרווחת. מערכת ההנעה כוללת מנוע 2 ליטר טורבו-בנזין, שני מנועים חשמליים וסוללה נטענת עם הספק משולב של 390 כ"ס.

וולבו S60 פלאג-אין / צילום: יח''צ

מרצדס CLA 250 פלאג-אין

325 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של מרצדס CLA250 פלאג אין. היא דומה במידותיה החיצוניות ל-330 אבל ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.73 מ'. ההנעה משלבת מנוע 1.3 טורבו עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת עם הספק משולב של 218 כ"ס.

מרצדס CLA 250 פלאג-אין / צילום: יח''צ

סקודה סופרב PHEV

285 אלף שקל עולה הגרסה של סקודה סופרב פלאג-אין. זו מכונית גדולה עם הנעה קדמית, על בסיס גלגלים של 2.84 מ'. תא הנוסעים מרווח ומאובזר היטב. להנעה אחראי מנוע 1.4 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת בהספק 218 כ"ס.

סקודה סופרב PHEV / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

מגדל THE PARK / צילום: מתוך ויקיפדיה

בניין PARK כמשל: המעגל השני של גוש דן נאבק למצוא שוכרי משרדים

45 קומות המשרדים שבנו אמות ואלייד יקבלו בקרוב טופס אכלוס, אבל עוד לא דווח שנסגרו חוזי שכירות ● בשוק הנדל"ן המסחרי מצביעים בעיקר על האזור הבעייתי: "לא בני ברק ולא תל אביב"

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל, העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

רפורמת בכר - הרפורמה שנועדה לפרק את ריכוזיות הבנקים מציינת שני עשורים. איך הכול התחיל

רפורמת בכר, שאושרה בכנסת ב־2005, נחשבת עד היום לנקודת מפנה בשוק ההון הישראלי - והדרך אליה הייתה רצופה במאבקים ● מדוע היה בה צורך, ומה היו המלצותיה? ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר הורדת הריבית הצפויה בארה"ב

הפד הוריד את הריבית, צופה עוד שתי הורדות השנה אך רק אחת ב-2026 ● מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, דיבר על אכזבתו לאחר הדיווח לפיו סין אסרה על חברות הייטק במדינה שלא לרכוש שבבים שלה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

קארין קלר־סוטר, נשיאת שווייץ / צילום: ap, Julia Nikhinson

תרנגולות תמורת הפחתת מכסים: הדיל ששווייץ מציעה לארה"ב

שווייץ נדהמה בחודש שעבר לגלות כי בעקבות שיחת טלפון לא טובה של הנשיאה עם הנשיא טראמפ, הוא הטיל מכסים בגובה 39% כמעט על כל הסחורה השוויצרית ● כעת, המדינה העצמאית מוכנה לפתוח את השוק שלה לתרנגולות שעברו חיטוי בכלור, למרות התנגדות ארגון הצרכנים השוויצרי, בתמורה להפחתת המכסים

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

שר ההגנה הפיליפיני, ג'יבו טאודורו / צילום: ap, Anupam Nath

הלקוחה הביטחונית הבולטת במזרח הרחוק מפסיקה לרכוש מערכות מישראל

שר ההגנה הפיליפיני הודיע אתמול כי מדינתו לא מתכוונת לרכוש אמל"ח נוסף מישראל, בשל המלחמה ברצועת עזה ● הפיליפינים מהווים יעד יצוא משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובין השנים 2023-2019 היוו את יעד היצוא השני בהיקפו מתוך כל העסקאות, אחרי הודו ולפני ארה"ב

דור עיני וחיים דנון / איור: גיל ג'יבלי

יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

המספרים בהנפקת UMI נחשפים: תגייס לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל, ותחלק דיבידנד של 270 מיליון שקל לבעלים, משפחות עיני ודנון ● בשוק מסבירים את המהלך, שנקט לאחרונה גם רמי לוי, ב"דילוג" על תשלום מס חברות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת

אוניברסיטת תל אביב / צילום: Shutterstock

שתי אוניברסיטאות ישראליות בצמרת הדירוג הבינלאומי הנחשב

אוניברסיטת תל אביב נכנסה זו השנה השנייה ברציפות למדד היזמות היוקרתי של PitchBook ומדורגת שוב במקום השביעי בעולם, ובמקום הראשון מחוץ לארה"ב ● הטכניון נכנס לראשונה לעשירייה הפותחת עם יותר מ־1,300 יזמים וגיוסים של כ־43 מיליארד דולר גיוסים ● ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לארה"ב עם שני מוסדות בצמרת

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קווינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קווינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז