האקזיט של רוני צארום מתרחק: מכירת השליטה באספן לא יצאה לפועל

למרות שהעסקה לא צלחה לפי שעה, בשל קושי בהשגת מימון מצד הרוכשים, ייתכן שלא מדובר בסוף פסוק, ובאספן הודיעו כי הצדדים ממשיכים לנהל ביניהם מגעים

רוני צארום, בעל השליטה באספן / צילום: איליה מלניקוב
רוני צארום, בעל השליטה באספן / צילום: איליה מלניקוב

מניית חברת הנדל"ן המניב אספן  רשמה היום ירידה של 3.8%, לאחר שהחברה הודיעה כי פקע מזכר ההבנות שעליו חתם בעל השליטה, רוני צארום, למכירת החזקותיו בה.

אספן מסרה כי ביום חמישי האחרון פקע מזכר ההבנות מבלי שנחתם הסכם מחייב למכירת החזקות צארום לידי שני הרוכשים - צ'ארלס אבן ניומן ושלומי עקריש (בעלי השליטה בחברת הנדל"ן אוסטרליה ישראל). ככל הידוע מתקשים השניים לגייס את המימון להשלמת העסקה.

● רוני צארום מוכר את השליטה באספן בפרמיה של 162% על השווי בבורסה 

על פי מזכר ההבנות מסוף דצמבר ביקשו ניומן ועקריש לרכוש את השליטה באספן (45%) מידי צארום תמורת 485 מיליון שקל - מחיר שמגלם לחברה שווי של 1.1 מיליארד שקל - גבוה ב־160% משווי אספן בבורסה שעומד על כ-430 מיליון שקל בלבד. זאת לאחר שמניית החברה צנחה כ־30% בשנה החולפת.

למרות שהעסקה לא צלחה לפי שעה, כאמור בשל קושי בהשגת מימון מצד הרוכשים, ייתכן שלא מדובר בסוף פסוק, ובאספן הודיעו כי הצדדים ממשיכים לנהל ביניהם מגעים. יחד עם זאת, פקיעתו של מזכר ההבנות בין הצדדים משמעותה כי צארום יכול מצידו לחזור ולנהל מו"מ עם גורמים נוספים.

נדל"ן מניב, ולאחרונה גם מלונאות

אספן גרופ נרכשה על ידי צארום בשנת 2005 מידי אליעזר פישמן, כשהייתה חברת נדל"ן בסדר גודל קטן שפעלה רק בשוק הישראלי, וסבלה מגירעון תזרימי. מאז, גובשה בחברה תוכנית ארגון מחדש, שהביאה לחיזוק איתנותה הפיננסית לצד פיתוח עסקי, בעיקר בתחומי הנדל"ן המניב. כיום החברה מתמחה בנדל"ן מניב, בעיקר בתחומי המשרדים והמסחר, ושוקי הפעילות המרכזיים שלה הם ישראל והולנד.

החל משנת 2021, פועלת אספן גרופ גם בתחום המלונאות בשוק הישראלי, לאחר שרכשה 50% מחברת פאי סיאם, בה היא שותפה עם איש העסקים שלמה דהוקי.

אבן ניומן היה מבעלי המניות הראשונים ברשת המוצרים המוזלים לבית מקס סטוק, ובשנים האחרונות מכר את החזקותיו בה, שאותן רכש בכמה עשרות מיליוני שקלים, תמורת סכום מצרפי המתקרב ל־340 מיליון שקל (כולל מכירה שבוצעה במסגרת הנפקת המניות הראשונית של החברה בבורסה בספטמבר 2020).

בשנת 2021 חבר ניומן לאיש הנדל"ן שלומי עקריש ורכש את החברה הבורסאית מן הגורן (ששמה שונה לאחר מכן לאוסטרליה ישראל). עם הדיווח אודות חתימת מזכר ההבנות בדצמבר, מסרו ניומן ועקריש כי "אספן גרופ הינה חברה מצוינת עם נכסים איכותיים במיקומים אטרקטיביים. במהלך השנים הקרובות נפעל לפתח ולהעצים את פעילות החברה, תוך בחינה מתמדת של רכישות נוספות והרחבת הפעילות העסקית".