המגמה החיובית תימשך? דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני האינפלציה

מרבית התחזיות צופות המשך התמתנות של קצב עליית המחירים בארה"ב בינואר, זה החודש השביעי ברציפות • בארץ, לעומת זאת, מעריכים כי המדד הקרוב ישקף המשך התייקרויות בינואר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Jess Rapfogel
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Jess Rapfogel

השבוע הקרוב יאופיין בשורת נתוני מאקרו, כשהבולטים הם מדד המחירים לצרכן בארה"ב ובישראל. לקראת סוף השבוע יפורסמו גם נתוני הצמיחה של המשק הישראלי ברבעון הרביעי.

המיתון בארה"ב מתרחק? השאלה הזו נהייתה כנראה מסובכת מאי פעם | ניתוח 
כשהשקל נחלש: כך ניתן להגדיל חשיפה לדולר בלי להוציא את הכסף מישראל | בדיקת גלובס 
הראלי שהפתיע את וול סטריט והתחזיות שמחזירות את הכלכלנים 50 שנה לאחור | ניתוח

1. אינפלציה בארה"ב: צפי להתמתנות

מרבית התחזיות צופות המשך התמתנות של קצב עליית המחירים בארצות-הברית בינואר, זה החודש השביעי ברציפות. במדד הקודם נרשמה ירידה בקצב השנתי מ־7.1% ל־6.5% - הרמה הנמוכה ביותר שנמדדה בארה"ב מאז שלהי 2021. בארצות-הברית, שם הכתה בשנה האחרונה האינפלציה חזק יותר מאשר בישראל, כבר הגיעה ריבית הפד ל־4.75%, והיא עשויה עוד להמשיך לטפס. מודי שפריר, אסטרטג השווקים של בנק הפועלים, מדגיש כי "בפד המשיכו להתבטא השבוע באופן 'ניצי' והבהירו כי העלאות הריבית טרם הסתיימו".

2. בישראל: מחירי החשמל יכבידו

מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר, האחרון שהתפרסם, הצביע על אינפלציה שנתית של 5.3% בישראל ב־2022 - הגבוהה ביותר ב־20 השנים האחרונות. בשווקים מעריכים שהמדד הקרוב ישקף המשך התייקרויות בינואר, אבל בקצב מתון יותר. בקרב האנליסטים קיימת הציפייה שמכאן והלאה נראה ירידה מתמשכת בקצב האינפלציה, לאורך שנת 2023.

רבים מהחזאים, בהם בית ההשקעות פסגות ובלידר שוקי הון, מעריכים שמדד המחירים יעלה ב־0.1% בינואר לעומת דצמבר. מדד זה ישקף ירידה של קצב האינפלציה השנתי לרמה של 5.1%. בבנק הפועלים אף חוזים עלייה מתונה יותר בינואר, של 0.05% בלבד.

אבל ישנן גם תחזיות פסימיות יותר למדד הקרוב, כמו של מיטב, שצופה עלייה חדה יותר בת 0.2% במדד ינואר לעומת דצמבר. כך או כך, את המדד ימשכו כלפי מעלה, בין היתר, ההתייקרויות בתעריף החשמל ובכלי הרכב.

אם אכן תיישר האינפלציה בישראל קו עם מגמת ההתקררות בחו"ל זאת תהיה בשורה חשובה. אולם, יש סיבות לחשוש שלבנק ישראל יהיה קשה יותר להוריד את האינפלציה בהשוואה למקביליו בעולם והמובילה שבהם היא היחלשות השקל מול הדולר.

לפי התחזיות העדכניות, בטווח הקצר יוסיפו לעלות הריביות בארץ ובעולם. ריבית בנק ישראל, שעומדת כיום על 3.75%, צפויה להגיע לפי מה שמתמחרים השווקים עד לרמה של 4%־4.25%. אבל האם ייתכן שריבית בנק ישראל תעקוף את ריבית הפד? אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, מעריך כי "כשבפדרל ריזרב יתחילו להוריד את הריבית, יכול להיות שהתנאים בישראל עדיין לא יאפשרו לנגיד להגיב בצורה דומה. כך, ייתכן שבשלב מסוים תהפוך הריבית בישראל לגבוהה יותר מאשר בארה"ב".

3. צמיחה בישראל: צפי לעלייה קלה

בסוף השבוע תפרסם הלמ"ס אומדן ראשון לצמיחת התוצר ברבעון האחרון של 2022 ולסיכום השנה כולה. קצב גידול התוצר התמתן מאז הזינוק המטאורי שנרשם ב־2021 והאנליסטים צופים צמיחה של 2.7%־2.8% בקצב שנתי ברבעון האחרון של 2022 לעומת הרבעון השלישי, שבו נמדדה צמיחה מתונה עוד יותר של 1.9%. חלק מההתמתנות מוסברת בהיחלשות בענף ההייטק, שאחראי על כרבע מהתוצר.