גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך גבר האחיין של ברדוגו על 8 מועמדים אחרים לתפקיד יועמ"ש נתיבי ישראל

עו"ד אלעד ברדוגו, האחיין של יעקב ברדוגו המקורב לרה"מ נתניהו, העפיל על 8 מועמדים שונים במרוץ לתפקיד היועץ המשפטי של חברת נתיבי ישראל, האחראית על 7 מיליארד שקל בשנה. איך זה קרה? ● וגם: השאלות הפתוחות על טיב הייעוץ המשפטי בהליך האיתור והזיקה הפוליטית של המועמד לליכוד

עו''ד אלעד ברדוגו / צילום: איל יצהר
עו''ד אלעד ברדוגו / צילום: איל יצהר

חברת נתיבי ישראל היא החברה הממשלתית שמשמשת זרוע הביצוע העיקרית של משרד התחבורה. תקציבה נאמד בכ-7 מיליארד שקל מדי שנה, וכעת במשרד התחבורה דנים על תוכנית החומש להקמת תשתיות בידיה. 

אושר מינויו של עו"ד אלעד ברדוגו ליועמ"ש נתיבי ישראל, חברת הדירקטוריון התפטרה כמחאה על המינוי 
האחיין של ברדוגו והמינוי השנוי במחלוקת: רשות החברות שמה ברקס להנהלת נתיבי ישראל | בלעדי

תפקיד היועץ המשפטי של נתיבי ישראל הוא תפקידי קריטי, שכן החברה עוסקת בפרסום מכרזים ובפיקוח על ביצוע עבודות של קבלנים בתחום התשתיות; כדי להבטיח שמנגנונים אלה יעבדו ביעילות, השדרה הניהולית חייבת להיות מקצועית, ומדובר באחד משומרי הסף החיוניים שלה. מדובר ברגישות כפולה, שכן חברה זו חוותה טלטלה בשנת 2016 עת התפוצצה בה פרשיית שחיתות חמורה, והמנכ"ל שלה נשלח לשנתיים מאסר במסגרת הסכם טיעון.

בקדנציה הקודמת שלה כשרת התחבורה, מינתה מירי רגב את יו"ר דירקטוריון נתיבי ישראל, יגאל עמדי. בעבר היא מינתה אותו לתפקידים גם כשהייתה שרת התרבות, ובפריימריז האחרונים בליכוד הוא צולם על-ידה באירוע בחירות. 

יגאל עמדי, יו''ר נתיבי ישראל / צילום: יח''צ

עמדי שולט בדירקטוריון נתיבי ישראל באמצעות רוב מוצק, במיוחד לאחר שהדירקטורית לינדה בן שושן עזבה את הדירקטוריון במחאה על בחירת היועמ"ש הטרי. כעת, עם חזרתה של רגב למשרד התחבורה, עמדי מנסה לחזק את אחיזתו בחברה, והדירקטוריון בראשותו בחר בעו"ד אלעד ברדוגו לתפקיד הרגיש של היועץ המשפטי של החברה.

עו"ד אלעד ברדוגו היה שותף במשרד גולדפרב-זליגמן ונחשב לעורך דין רציני, אך יחד עם זאת הוא גם הצהיר על עצמו כפוקד לליכוד. עורך הדין הוא גם אחיינו של יעקב ברדוגו, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. גלובס צלל להליך המינוי ואל השאלות שנותרו פתוחות. 

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

סינון וניקוד 

במהלך הליך הסינון והקבלה של המועמדים לתפקיד, כל מועמד קיבל 60 נקודות בסינון ראשוני על בסיס נתונים "יבשים" בוועדת המשנה שהוקמה לבחירת היועץ המשפטי. בראש הוועדה עומד סמנכ"ל המשאבים בחברה, אריה דהן, שנודע כמקורבו של יגאל עמדי, יו"ר הדירקטוריון, שכאמור מונה על-ידי רגב בקדנציה הקודמת שלה וצולם לצידה במהלך אירוע שלה בפריימריז בליכוד.

כך הוגדר כי חלק מהנקודות יזכו את המועמד בניסיון עבודה קודם של 3 שנים לפחות כיועץ משפטי פנימי או חיצוני לחברה ממשלתית או ציבורית המעסיקה לפחות 100 עובדים. מועמדים שמגיעים ממיקור חוץ, כך הוחלט, יש לבחון את הפונקציה שלהם במבנה הארגוני, והדרישה הייתה ליועץ משפטי חיצוני קבוע לחברה כחליף יועמ"ש פנימי.

עו"ד אלעד ברדוגו שימש יועץ משפטי לחברת שפיר, אך לאחר שאלות הבהרה שהופנו כלפיו מצד הוועדה, הוא לא קיבל נקודות כלל על סעיף זה, שיכול להקנות 10 נקודות מקסימום, והציון שלו עמד על 45. לכן הוחלט להתקדם עם 8 מועמדים אחרים, שהופנו לראיונות ולמבדקים שיכלו לזכות אותם ב-40 נקודות מקסימליות נוספות. 

ברדוגו ערער

עו"ד ברדוגו ערער על ההחלטה, ששונתה על-ידי הוועדה "בשל הנוסח שפורסם בעיתונות" ולנוכח הצהרותיו של המועמד, והציון שלו עלה בעקבות כך ב-5 נקודות, כשההגדרה שונתה עבור כלל המועמדים - אלא שהוא היחיד שהשינוי היה תקף לגביו. לפי גורמים הבקיאים בהליך, מדובר במקרה חריג שהעלה אותו כמועמד התשיעי לשלב הראיונות והמבדקים.

אל ועדת האיתור בראשות מנכ"ל החברה ניסים פרץ, שמנתה 4 חברים ושני משקיפים (מנהלת אגף המכרזים והשופט בדימוס חיים ארמון), הגיעו כאמור 9 מועמדים, אך עו"ד ברדוגו הגיע רק למקום השלישי ובפער משמעותי של 7 נקודות מהמועמד המועדף, בשקלול הראיון, המבדקים ותנאי הסף.

המנכ"ל פרץ טען בדיוני הוועדה כי יש לעלות עם שלושה מועמדים אל הדירקטוריון, ואליו הצטרף גם אותו סמנכ"ל משאבים - מקורבו של היו"ר. לעומתם, שני חברים אחרים בוועדה סברו אחרת: אחד מהם המליץ להעלות רק את השניים המובילים, וחבר אחר המליץ לעלות עם שלושה מועמדים, אך עו"ד ברדוגו לא נכלל ביניהם, ובמקומו הומלץ על מועמדת אחרת שקיבלה ניקוד דומה והביאה איתה ניסיון כיועמ"שית של חברה פנימית.

והנה, בדיון שהתקיים בדירקטוריון בשבוע שעבר, נבחר עו"ד ברדוגו ליועץ המשפטי של נתיבי ישראל, ברוב דחוק של 5 מול 4. כמחאה על המינוי, הדירקטורית לינדה בן שושן התפטרה מתפקידה, ורשות החברות פתחה בבדיקת המינוי, שהוקפא בינתיים. 

שאלות לא פשוטות

אומנם פעמים רבות הניקוד לא מנבא בצורה הטובה ביותר את הבחירה בדירקטוריון, שכן מדובר בענייני כוח-אדם, ומדובר גם בעורך דין מוכר ומוערך בתחום התשתיות, אלא שסביב הליך המינוי עלו שאלות לא פשוטות, ובהן הזיקה הפוליטית הברורה של המועמד והליך שנעשה למורת-רוחם של חלק מחברי הדירקטוריון.

נציין כי עו"ד ברדוגו גם ניסה להתמודד בקיץ על תפקיד דומה בחברת נתיבי איילון, שתקציבה קטן פי 3 מזה של נתיבי ישראל, אך לא הצליח להעפיל את המועמדים הסופיים.

עד מחר (ב') אמורים בחברה להעביר את כל החומר סביב הליך המינוי לרשות החברות, על-פי דרישתה של מנהלת הרשות, מיכל רוזנבוים. בעת הדיון בדירקטוריון, נציג הרשות לא התנגד למינוי חרף השאלות הרבות שעולות סביבו. כמו כן, מנהלת רשות החברות מבקשת מנתיבי ישראל להבהיר את תפקידו של השופט בדימוס חיים ארמון, שהיה שופט בבית הדין לעבודה, והאם כיהן כיועץ המשפטי של הוועדה, משום שאם לא - אז לא ברור מי כן היה היועץ המשפטי שליווה אותה.

בנוסף דרשו לדעת ברשות האם הזיקה הפוליטית של עו"ד ברדוגו נבחנה במהלך תהליך האיתור, ומה הייתה חוות-דעת היועץ המשפטי בעניין זה והשפעתה על הליך האיתור, בראיון שנערך עמו באתר. 

נתיבי ישראל: "ההחלטות מתקבלות ברוב" 

מחברת נתיבי ישראל נמסר בתגובה: "בדיקת תנאי הסף והניקוד מתבצעים בהתאם לנהלי החברה בראשות סמנכ"ל משאבים ומנהל, ובהשתתפות כלל חברי ועדת הקבלה וועדת ההשמה ושני המשקיפים. בוועדה נבחנים כלל המועמדים, ומסוכמת עמידתם בתנאי הסף והניקוד הקשיח.

"לגבי עו"ד אלעד ברדוגו - הניקוד המוצע על-ידי חברת ההשמה נקבע על 50 נקודות. בעת הדיון בתת-הוועדה הוחלט להוריד לו 5 נקודות, ובהתאם הוא קיבל מכתב עדכון בדבר עמידתו בתנאי סף, ושלא יזומן לוועדת הקבלה לאור הניקוד העדכני שלו.

"המועמד ערער לוועדה, בדומה למועמדים נוספים, וביקש לקבל את הניקוד ואת הנימוקים. לאחר קבלת החומרים הוא העביר הצהרה שבה חודד ניסיונו בפרויקטי תשתיות תחבורה. החומרים נבחנו כמקובל על-ידי חברי תת-הוועדה ושני המשקיפים, שאישרו כולם את ההמלצה להחזיר לו את 5 הנקודות שקוזזו לו בטעות. בהתאם, הוא נשלח למבחנים וזומן לוועדת הקבלה בראשות המנכ"ל, בדומה למועמדים אחרים שזכו בניקוד שלו. בוועדת הקבלה הביעו חברי הוועדה את המלצותיהם, ובסיומה חתמו כולם על ההחלטה להעלות 3 מועמדים לדירקטוריון.

"בדירקטוריון התנהל דיון משמעותי בנושא. מרבית חברי הדירקטוריון סברו כי מדובר במועמד מתאים שלו הניסיון המשמעותי ביותר בתחומי תשתיות תחבורה והתאמתו הכוללת. בסיום הדיון נערכה הצבעה כמקובל, ועו"ד אלעד ברדוגו נבחר ברוב קולות.

"אנו מכבדים את דעתו של כל דירקטור באשר הוא, ולצד זאת בהיעדר הסכמה - ההחלטות מתקבלות ברוב, כפי שנהוג בכלל הדירקטוריונים". 

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ובמידה ויעבור גם בסנאט ויחתם על ידי הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה