גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין כל הפרסומות המושקעות של גמר הסופרבול, 15 שניות בלטו במיוחד

הומור, שירים קליטים וסלבריטאים שמשחקים את עצמם או את הדמויות שהכי מזוהות עמם הובילו את הפרסומות בגמר הסופרבול השנה, אך לרוב לא נרשמו הברקות קריאטיביות ● המפרסמת הגדולה ביותר הייתה יצרנית הבירה אנהאוזר־בוש, עם אורך מצטבר של 3 דקות

הפרסומת של טובי בסופרבול / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב
הפרסומת של טובי בסופרבול / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

בתחילת ינואר צפו כלכלנים רבים כי ארה"ב עומדת בפני מיתון שיימשך לאורך רוב שנת 2023, אבל אז הגיע חודש חיובי בשווקים, שעורר סימני שאלה בנוגע להמשך השנה והוביל לתחזיות חדשות. כל זה לא השפיע על הבחירה של עשרות חברות לשפוך מאות מיליוני דולרים במצטבר על פרסומות בגמר הסופרבול שנערך השבוע בארה"ב. עם יותר מ־100 מיליון צופים ברחבי העולם, זו עשויה להיות השקעה משתלמת מאוד.

ח"כ ביטן לאוצר: "אם לא יהיה מענה ליוקר המחיה, לא נצביע בעד התקציב"
מכירת חיסול: החנויות הווירטואליות באמזון אכזבו את המשקיעים בת"א | ניתוח 

לפי נתוני סטטיסטה, המחיר הממוצע ל־30 שניות פרסום בסופרבול השנה עמד על 7 מיליון דולר, לעומת מחיר ממוצע של 6.5 מיליון דולר ב־2022. לכך יש להוסיף את עלות הפרסומת עצמה, וכאשר היא כוללת כוכבים גדולים, ניתן לשער כי מדובר בסכומים גבוהים.

המפרסמת הגדולה ביותר השנה הייתה יצרנית הבירה אנהאוזר־בוש, עם פרסומות באורך מצטבר של 3 דקות. פרסומות למותגי בירה ולמשקאות פורסמו בעיקר בשעות שלפני המשחק, בעוד שבמשחק עצמו כיכבו חברות מזון ורכב לצד חברות טק כמו אמזון וגוגל. עם זאת, בניגוד לשנים הקודמות, הפעם לא כיכבו חברות עסקיות הפונות לחברות אחרות (B2B).

ההברקה: טובי

נתחיל בפרסומת הפשוטה ביותר, שנמשכה רק 15 שניות, ולא כללה אף אחד מהאלמנטים הצפויים - הומור, שירים קליטים וסלבריטאים שמשחקים את עצמם. בפרסומת של שירות הסטרימינג טובי, מה שמתחיל כמו שיחה רגילה בין שני מגישי ספורט, הופך תוך חמש שניות ל"השתלטות" על המסך ודפדוף בתפריט של טובי ובחירת תוכן אחר, ככל הנראה מעניין יותר, לצפייה.

"טובי גנבו את ההצגה בזכות הפשטות", אומר אבנר ראסל, קופי בכיר בגליקמן־שמיר־סמסונוב. "הם עשו את זה חכם וטוב, בלי פומפוזיות, וזה עורר משהו אצל הצופים - או שאנשים התעצבנו על כך ש'גנבו' להם את הטלוויזיה, או שאמרו 'זה מגניב, חשבתי שמישהו משחק לי עם התפריט עכשיו'.

"הם לא השקיעו בזה כמעט תקציב, חוץ מזמן הפרסום עצמו, לא הייתה הפקה בכלל. זה עוסק ישירות במוצר: מראים לך את שירות הסטרימינג כתפריט, בלי להגיד שום דבר על עצמם, ופתאום כולם יודעים מיהם. זה בלט גם על רקע הפרסומות האחרות, שהיו בהן המון דאווין והאכלה בכפית".

לדעת ליאור נויפלד, סמנכ"ל קריאייטיב בראובני־פרידן, הפרסומת של טובי מנצחת כי "יש בה את הדבר הכי חשוב בעידן חוסר הקשב - הפרעה. בספוט של 15 שניות בלבד קפץ תפריט הסטרימינג של הטלוויזיה וגרם ללא מעט אנשים לעצור ולבדוק אם הם יושבים על השלט. 100% מודעות, 0% מסר, אבל בשביל הפקה פשוטה וזמן אוויר מצומצם - זה מושלם".

הפספוס: דאנקן דונאטס

ביום האחרון של שנת 2020 צולם השחקן ההוליוודי בן אפלק כשהוא מנסה להרים מארז כוסות קפה ומאפים של דאנקן דונאטס שהגיעו במשלוח אל דלת ביתו - ומתקשה לנהל את האופרציה באופן חלק. הפפראצי שחיכו בחוץ נהנו מאוד מהסיטואציה, וכך גם כל העולם שגיחך עליו אחר־כך.

אבל צוחק מי שצוחק אחרון, ובסופרבול הנוכחי אפלק כיכב בפרסומת של המותג - שהצצה אליה אפשר היה לקבל ברשתות החברתיות, כאשר לקוחות אמיתיים הופתעו לגלות אותו עומד בעמדת הדרייב־אין של הדונאטס ולוקח הזמנות. 

בן אפלק בפרסומת לדאנקן דונאטס בסופרבול / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

ההפתעה של הפרסומת הגיעה בשניות האחרונות, כאשר גם בת זוגו החדשה־ישנה ג'ניפר לופז מגיעה כדי לאסוף הזמנה, ותוהה אם זה מה שהוא עשה בכל הפעמים שהוא אמר לה שהוא הולך לעבוד.

לדעת נויפלד, מדובר בפספוס. "באמת הביאו את בן אפלק וג'ניפר לופז, סיפור האהבה הרומנטי של השנה, מגה־סטארים, בשביל 'מתיחת דרייב־אין' שחוקה ולא אותנטית? חסר רק מנגינת 'פספוסים' בסוף".

העצלנות: "שובר שורות" 

מגמה נוספת, שחוקה למדי, הייתה התבססות על דמויות מוכרות מסדרות וסרטים. כך היה עם אלישיה סילברסטון שחזרה ל"קלולס", שהפך אותה למפורסמת, ופרסמה את מרקטפלייס האופנה Rakuten; וכך היה גם עם החטיף PopCorners של המותג פריטו ליי, שאיחד את שחקני "שובר שורות" ליצירת חטיף חדש ששווה למכור לדילרים. 

רון פול (''שובר שורות'') בפרסומת  ל־PopCorners בסופרבול / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

"זה נכון ששימוש בדמויות פיקטיביות מתוך סדרות אהובות יש כבר מזמן בכל מקום, וגם טייק־אוף על פרייזים מוכרים", אומר נויפלד, "אבל ביצוע כל־כך מדויק כמו ב־PopCorners, חיבור כל־כך טבעי ולא מאולץ, תחושה שכולם נהנים על הסט ולא סובלים מההתמסחרות - לא ראיתי הרבה זמן. לפעמים לא צריך להמציא את הגלגל מחדש, צריך פשוט לייצר גלגל מושלם".

גם סיגל עבודי, סמנכ"לית הקריאייטיב במקאן, מציינת את היעדר המסחריות: "זה כתוב ומבוצע מדהים, עושה חשק לחטיף, אבל גם נראה כמו עוד פרק קצר בסדרה".

ראסל, לעומת זאת, סבור כי לא מדובר בהברקה: "בתור מעריץ של 'שובר שורות' התרגשתי, אבל זו לא חוכמה. זו מעין 'עצלנות פרסומית', ברור שזה יהיה זכיר".

גם בפפסי הזכירו מופע קולנועי מוכר ("זולנדר" של בן סטילר), אבל עשו זאת קצת אחרת: בחברת המשקאות יצרו שתי פרסומות, אחת בכיכובו של סטילר והשנייה עם סטיב מרטין. הרציונל בשתיהן דומה: האם אתם יודעים מתי שחקן משחק, ומתי הרגשות שלו אמיתיים? האם מרטין וסטילר באמת עצובים, שמחים, מזדהים או נהנים מהפפסי החדש? מה זה משנה, תחליטו לבד. 

בן סטילר בפרסומת לפפסי בסופרבול / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

המגמה: בלי תחכום יתר

כאמור, הכוכבים הגדולים שטפו את המסך, אבל אחת הפרסומות היותר המשעשעות שייכת ל-Workday, המפתחת תוכנות למחלקות משאבי אנוש. החברה גייסה כוכבי רוק כמו אוזי אוסבורן, פול סטנלי מ־kiss ובילי איידול, ש"פנו" לאנשי הפיננסים ומשאבי האנוש בחברות הגדולות והבהירו להם מי באמת רוק סטאר, ומי פשוט עובד במשרד.

"אומנם רוב הפרסומות היו גדולות ומושקעות, אבל אם פעם היה יותר תחכום, היום זה עובד הרבה יותר על האימפקט של 'מי הבאנו', גישה יותר מארוולית שמביאה את הוליווד למסך הפרסומות", מסכם ערן טלמור, סמנכ"ל קריאייטיב בגיתם BBDO.

"כוכבי רשת גדולים לא מככבים כאן, אלה עדיין הסלבריטאים מהקולנוע, שפונים למכנה המשותף של בני 30-40, זה מאוד בידורי, כמעט ולא מרגישים את הכבלים של הלקוח, וגם המסחריות לא מפילה את הדמויות במדרגות וגורמת להן להתקלקל.

"לא צריך לחכות עד סוף הפרסומת כדי להבין אותה, הכול סטיופיד, סימפל ולא מתיימר, כמו בפרסומות של פפסי עם בן סטילר וסטיב מרטין. פעם היו בסופרבול פרסומות שמועמדות לפרסים, השנה לא נראה שיש פרסומת כזו שתזכה בפסטיבל קאן".

ואילו עבודי מזכירה כי "מי שלא ניסה להצחיק, ושילם 600 אלף דולר בשביל שיקשיבו לו, הוא ההייטר הכי גדול של טסלה - ארגון Down Project - שבספוט אחד פשוט הדגים עד כמה הנהיגה האוטונומית עלולה להיות מסוכנת. אגב, אין שום דבר רע בבידור טוב, רק שהוא צריך להיות באמת טוב כדי להצדיק את המיליונים". 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון