יוקר המחיה ממריא - המבחן של המגזר העסקי

חברות המגלות פרואקטיביות ומקדימות את השוק ואת הרגולציה עשויות ליטול סיכון מסוים • לצד זאת הן מעצימות משמעותית את הסיכוי שלהן להיות מובילות שוק ומעצבות מציאות טובה יותר לצרכנים ולציבור הרחב

יוקר המחיה ממריא - המבחן של המגזר העסקי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
יוקר המחיה ממריא - המבחן של המגזר העסקי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הכותב הוא מנכ"ל אלקטרה מיזוג אוויר

גל ההתייקרויות שליווה את פתיחת שנת 2023 לא פסח על שום מוצר או שירות - מהמזון ועד המים, מהארנונה ועד הדלק. ההתייקרות הבולטת ביותר נרשמה בתעריפי החשמל, שעלו בתחילת השנה בלמעלה מ-8% למחיר של 52.12 אגורות לקוט"ש, ורשמו בכך שיא של שבע שנים. במציאות כאוטית זו הנפגעים העיקריים הם משקי הבית, שרבים מהם מבקשים להקטין את ההוצאות החודשיות עד כמה שניתן, בין השאר על-ידי שינוי הרגלי הצריכה במכשירי החשמל הביתיים. 

ח"כ ביטן לאוצר: "אם לא יהיה מענה ליוקר המחיה, לא נצביע בעד התקציב" 

ואולם בימים כאלה, הפגנת אחריות והתנהלות כלכלית נבונה לא יכולה להיות נחלתם של משקי הבית בלבד. אחריות חברתית וסביבתית גדולה רובצת גם לפתחם היצרנים והספקים, בפרט בענף מכשירי החשמל. לאלה יש תפקיד מפתח בפיתוח ובהנגשה של מוצרים חסכוניים באנרגיה המאפשרים לצרכנים להתנהל בתבונה ולקחת חלק אקטיבי במאבק מול האיומים הסביבתיים, המקומיים והעולמיים.

הקשר הבלתי נפרד הנדרש כדי לחולל שינוי

הסיבות לעליית מחירי החשמל בעת הנוכחית ידועות - משבר האנרגיה העולמי המתמשך מורגש יותר ויותר גם בישראל, שעד כה נהנתה מיציבות יחסית. אם נוסיף לכך זמנים של חוסר יציבות כלכלית ברקע סימנים של מיתון, נמצא כי שינוי מערכתי בהתנהגות של כל השחקנים בזירה - הרגולציה, המגזר העסקי והצרכנים - הוא רצוי ומתבקש.

אבל שינוי התנהגות לא יכול להתממש בחלל ריק. בפועל, כל אחד מהשחקנים קשור לאחר ביכולת לשנות ולהשתנות. לשם המחשה, לציבור יהיה קשה לחסוך אם לא יקבל את התנאים המתאימים לכך, בעיקר ביכולת לבחור בחלופות חסכוניות יותר, ואילו ליצרנים ולמשווקים קשה יהיה לספק מוצרים חסכוניים יותר בהיעדר רגולציה ותנאי שוק תומכים.

הדבר נכון בכל תחום. גם בתחום מערכות מיזוג האוויר, הידועות כבעלות השפעה משמעותית על הסביבה. ואכן, טוב עשה הרגולטור שבחר במסלול המספק תנאים טובים לשיווק של מזגנים חסכוניים יותר, מהלך אשר יושלם בשנת 2024.

מתרגמים סיכונים להזדמנויות

מציאות זו של תלות הדדית בין המגזרים נכונה תמיד ובפרט במצבי קיצון, אבל אין הדבר אומר שהמגזר העסקי לא יכול וצריך לעשות יותר, גם בהיעדר רגולציה תומכת או ביקוש מצד הצרכנים. בעולם, אנחנו רואים מגזר עסקי פרואקטיבי שלא נענה לרגולציה או לביקושים, אלא יוצר ומעצב אותם בהתאם להסתכלות סביבתית וחברתית רחבה.

דוגמה לכך היא הדרך בה השקעות אחראיות או השקעות אימפקט חדרו בעוצמה לעולם ההשקעות העולמי ומספקות העדפה ברורה לחברות המוכוונות ליצירת אימפקט חיובי. לכך מצטרפות יוזמות מבורכות אחרות כמו ענקיות הטכנולוגיה אלפאבית (גוגל), מטא, ואחרות, שהתחייבו להעביר 925 מיליון דולר עד 2030 לשחקנים מבטיחים בתחום לכידת הפחמן. פעולות מעין אלה הולמות את יעדי האקלים שענקיות הטכנולוגיה התחייבו אליהם וולונטרית, וצולחות גם את הציפיות שתלו בהן המשקיעים והצרכנים הגלובליים.

גם אנחנו באלקטרה לא המתנו עד שהרגולציה והשוק ישלימו מהלך של מעבר למזגנים חסכוניים יותר, ואנחנו שמים דגש על מכירות של מזגני אינוורטר של החברה שהם מהמתקדמים והחסכוניים מסוגם. הערך העסקי לא מנותק מהערכים החברתיים והסביבתיים הטמונים במהלך, וכך באה לידי ביטוי התפיסה האסטרטגית של החברה המבקשת לחולל שינוי, גם אם המשמעות היא פעילות בתנאי שוק שאינם בשלים במלואם.

חברות המגלות פרואקטיביות ומקדימות את השוק ואת הרגולציה עשויות ליטול סיכון מסוים. אך לצד זאת הן מעצימות משמעותית את הסיכוי שלהן להיות מובילות שוק ומעצבות מציאות טובה יותר לצרכנים ולציבור הרחב. יש לקוות כי יצרנים וספקים נוספים בישראל יכירו בצו השעה ויפנימו כי רווחה חברתית וסביבתית היא אינטרס לא רק של ציבור הצרכנים - אלא גם שלהם עצמם.