ההצבעה על "חוק דרעי 2" והרפורמה תידחה. לוין: חקיקת הרפורמה נמשכת

הקואליציה הודיעה כי תדחה את ההצבעה הטרומית שתוכננה להיום על "חוק דרעי 2" ועל חלק מהרפורמה המשפטית, אך במקביל יקודמו הדיונים בוועדת החוקה על הרפורמה • לוין ורוטמן: "חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת בלי הפסקה. ביום שני יעלה החוק לקריאה ראשונה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר המשפטים יריב לוין / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הקואליציה הודיעה כי תדחה את ההצבעה הטרומית שתוכננה להיום (ד') על "חוק דרעי 2" ועל חלק מהרפורמה המשפטית, אך במקביל יקודמו הדיונים בוועדת החוקה על הרפורמה. 

למעלה מ-150 מנהלים בכירים לגלובס: "תומכים בהידברות ובהסכמות רחבות על בסיס המתווה של נשיא המדינה יצחק הרצוג"
גוף משפטי בינלאומי מזהיר: "להגן על עצמאות בתי המשפט" בישראל
הגיע זמן פשרה: מומחים משרטטים מתווה ליציאה מהפלונטר של הרפורמה המשפטית 

שר המשפטים יריב לוין הבהיר כי חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת. יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, מקדם את הרפורמה במספר דרכים, ולכן ביטול ההצבעה בכנסת לא מונע את המשך קידום הרפורמה בוועדת החוקה. הדיונים נמשכים גם בשעה זו בוועדה.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נאם במליאת הכנסת ואמר: "נקודת הפתיחה היא הודעה על עצירת החקיקה ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה, כדי לאפשר לנשיא להוביל את התהליך. 60 יום זה הרף-עין בחיי הדמוקרטיה. 74 שנה חיכינו, לא יקרה שום דבר אם נחכה עוד כמה שבועות שבזכותם נציל את עם ישראל ממשבר נורא. ב-60 הימים האלה, הנשיא יקים צוות מקצועי בראשותו שיוביל דיון לאומי, במשכן הנשיא, שיתחיל קודם כל ביצירת תשתית מקצועית".

יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, אמר כי "בעקבות פניית כבוד נשיא המדינה יצחק הרצוג ובקשתו לאפשר המשך הידברות בלב פתוח ונפש חפצה, החלטתי, בהתייעצות עם ח"כ משה ארבל, לדחות לשבוע הבא את ההצבעה על הצעת חוק יסוד: הממשלה, המבקשת למנוע ביקורת שיפוטית במינוי שרים שאושר על-ידי הכנסת. דחיית החוק לא תשפיע על התקדמות הרפורמה המשפטית". 

בהמשך הבהיר כץ כי למרות דחיית ההצבעות, הליכי הרפורמה נמשכים כרגיל. "הרפורמה נחוצה והיא תעבור. מסגרת ההידברות היחידה שהשמאל יסכים לה זו הליכה לבחירות וביטול שלטון הימין, נמשיך לקדם את הרפורמה, ועדת החוקה תמשיך לדון כמתוכנן וביום שני תעלה הצעת החוק".

אמש (ג') נפגשו יו"ר האופוזיציה לפיד וח"כ בני גנץ עם נשיא המדינה הרצוג בעניין המהפכה המשפטית. לפיד כתב בטוויטר לאחר ההודעה על דחיית ההצבעות: "כל אדם שיצא מהבית להפגין עם דגל ושלט, יכול להגיד היום לעצמו - נלחמנו ביחד והצלחנו לעכב את חוקי דריסת הדמוקרטיה שלא יעלו היום להצבעה במליאת הכנסת. תודה, זה בזכותכם".

לוין ורוטמן אמרו היום: "החוקים שהורדו היום אינם שייכים לחקיקת הרפורמה המשפטית שמתנהלת בוועדת החוקה, והורדו לפי החלטה של חברי הכנסת המציעים אותם. חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת בלי הפסקה. ועדת החוקה תמשיך לדון כמתוכנן ביום ראשון. ביום שני יעלה החוק שאושר בוועדת חוקה להצבעה במליאה בקריאה ראשונה, כפי שתוכנן מראש". 

במקביל, גם ההצבעה על חוק מח"ש - שיכפיף את המחלקה לחקירות שופטים לשר המשפטים ויאפשר לחקור פרקליטים במקום המשטרה - נדחה. ח"כ משה סעדה, שהגיש את הצעת החוק, אמר היום: "לפני זמן קצר פנה אליי נשיא המדינה וביקש ממני לדחות בכמה ימים את ההצבעה על הצעת החוק שלי, כמחווה שך רצון טוב לטובת הידברות. לאור בקשת הנשיא ומתוך רצון אישי ליצור שיח בין חלקי העם, נעניתי לבקשתו, והצעת החוק תעלה בשבוע הבא". 

אזהרה גם מכיוון קנדה; ההפגנות נמשכות גם היום

בתוך כך, כ-70 נשיאי ושופטי עליון בדימוס בקנדה ומשפטנים בכירים במדינה פרסמו הבוקר אזהרה, לפיה המהפכה המשפטית שמקדמת ממשלת נתניהו תשפיע על מעמדה הבינלאומי של ישראל בעולם.

במכתבם הם מסבירים כי מעמדה של מדינת ישראל ייפגע, מאחר שהיא תיחשב לכזו שבית המשפט העליון שלה הוא זרוע של הפוליטיקה המפלגתית. "הלקח הנלמד מהמאה ה-20, באירופה ובמקומות אחרים, הוא שדמוקרטיה היא יותר מרק בחירה אלקטורלית במרווחים תקופתיים. תנאי מקדים לדמוקרטיה הוא מערכת של נורמות משפטיות והסדרים מוסדיים המקדשים את שלטון החוק, מגנים על זכויות יסוד ושומרים על חירותם ועל כבודם של כל הכפופים לכוח הממוסד. בתי משפט חזקים ועצמאיים הם חלק בלתי נפרד מהתפקוד הדמוקרטי של חברות מודרניות".

גם היום נמשכו ההפגנות נגד הרפורמה. קבוצת עובדי הייטק הפגינו בחיפה. ממטה מאבק עובדי ההייטק נמסר: "אין מערכת משפט רבע-עצמאית, אין חצי-דמוקרטיה. מי שרוצה לדבר - שיעצור, יקפיא ויישב לשולחן הדיונים".

במטה המאבק הכללי אמרו לאחר דחיית ההצבעות כי הם קוראים ללפיד ולגנץ שלא להיכנס להידברות עד לגניזת כלל החוקים.