"הלוויתן": הסרט שכולם מהמרים שיזכה באוסקר הקרוב

מצבו הבריאותי של גיבור הסרט, צ'ארלי, מעורער, שכן הוא מסרב ללכת לבית חולים • אחותו של בן זוגו לשעבר, היא אחות וחברתו היחידה, והיא זו שמטפלת בו. תוך כדי מאבקו הבריאותי, הוא מנסה לחדש את הקשר עם בתו בת ה־17, אותה נטש כשהייתה ילדה עבור בן זוגו המנוח • על פי בורסת ההימורים של טקס האוסקר הקרב, כוכבי הסרט ברנדן פרייזר והונג צ'או, הם המועמדים המובילים לזכייה בקטגוריות השחקן והשחקנית הטובים ביותר

ברנדן פרייזר ב''הלוויתן'' / צילום: באדיבות בתי קולנוע לב
ברנדן פרייזר ב''הלוויתן'' / צילום: באדיבות בתי קולנוע לב

על "הלוויתן"

היכן מוקרן: בתי הקולנוע ברחבי הארץ
ז'אנר: דרמה
משך הסרט: 117 דק'
במאי: דארן ארונופסקי
תסריט: סמואל ד. האנטר
שחקנים: ברנדן פרייזר, סיידי סינק, הונג צ'או, טיי סימפקינס
שפה: אנגלית
עלות ההפקה: 3 מיליון דולר
הכנסות הסרט: 15 מיליון דולר
עלייה למסכים בישראל: 26.1
מחיר כרטיס: 46-48 שקלים
ציון IMDB:
8.0/10 (מתוך 19,000 קולות)
ציון Rotten Tomatoes:
66% - מבקרים, 91% - קהל

אחרי יותר מעשור שברנדן פרייזר ("המומיה", "הג'ונגל מת מצחוק") נעלם מהרדאר, הוא חוזר בקאמבק מרהיב בסרט של אחד הבמאים המדוברים בהוליווד, דארן ארונופסקי ("רקוויאם לחלום", "ברבור שחור"). כבר בבכורת הסרט בפסטיבל ונציה, זכה פרייזר, אחד השחקנים האהובים והמוערכים בתעשיית הסרטים, לחיבוק חם מהקהל והמבקרים. על פי בורסת ההימורים של טקס האוסקר הקרב, פרייזר ושותפתו לסרט, הונג צ'או (שכיכבה ב"התפריט"), הם המועמדים המובילים לזכייה בקטגוריות השחקן והשחקנית הטובים ביותר.

תקציר העלילה

צ'ארלי (ברנדן פרייזר), הסובל מהשמנת יתר חולנית, מלמד כתיבה אקדמית אונליין, ואינו יוצא מפתח ביתו. מצבו הבריאותי מעורער, שכן הוא מסרב ללכת לבית חולים או לראות רופא. ליז (הונג צ'או), אחותו של בן זוגו לשעבר, היא אחות וחברתו היחידה של צ'ארלי, והיא שמטפלת בו. תוך כדי מאבקו הבריאותי, הוא מנסה לחדש את הקשר עם אלי (סיידי סינק), בתו בת ה־17, אותה נטש כשהייתה ילדה עבור בן זוגו המנוח. במקביל נכנס לחייהם תומס (טיי סימפקינס), נער מיסיונר, המציף את פצעי העבר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ביקורות מהעולם

"(דארן ארונופסקי) הוא מניפולטור מבריק של מצבי רוח, ובמאי שחקנים אדיר, המתמחה בדמויות הנאבקות בייסורים ושוגות באשליות לקראת התעלות".
(א.ו סקוט, הניו־יורק טיימס, 7.12.22)

ההקשר למציאות

בראיון למגזין הקולנוע והטלוויזיה האמריקאי "וראייטי" סיפר סמואל ד. האנטר, תסריטאי הסרט, שכתב את המחזה עליו מבוסס הסרט לפני כ־13 שנים, כאשר לימד סטודנטים כתיבה וביקש מהם לכתוב עבורו רק משהו אחד - בכנות מוחלטת. התשובות החושפניות של תלמידיו גרמו לו לרצות לכתוב על מורה לכתיבה, הומוסקסואל, שמתמודד עם הפרעת אכילה.

הסרט, כך נראה, מנסה בכל דרך לייצר הזדהות עם אנשים הסובלים מהשמנת יתר, אלא שיש מבקרים שתפסו אותו כמזלזל ופוגעני. הסופרת רוקסן גיי, שכתבה את הספר "רעב", העוסק במאבקים הרגשיים והפסיכולוגיים שלה כאישה שמנה, פרסמה בדצמבר טור דעה על הסרט בניו־יורק טיימס, ובו טענה כי הוא מציג אדם שמן באופן משפיל, ושחבל שפרייזר זכה עד כה ב־20 פרסים מפסטיבלי קולנוע שונים ברחבי העולם.

אלא שבראיונות עמם חשפו יוצרי הסרט כי הם שיתפו פעולה עם Obesity Action Coalition, ארגון ללא מטרות רווח, שחיבר אותם לאנשים המתמודדים עם השמנת יתר, כחלק מההכנה לסרט. פטי נסי, יו"ר OAC, אמרה שהיה להם חשוב לוודא שיוצרי הסרט "מבינים מה זה לחיות בגוף גדול בחברה שלעתים קרובות דוחה אותם".

ההקשר הקולנועי

התמכרויות, חוסר משמעות וצורך בחיבור בין אנשים הם רק חלק מהתמודדויות של הדמויות בסרטיו של ארונופסקי. הוא ידוע בדרישות הגבוהות שלו מהשחקנים שהוא מלהק, וביכולות שלו להוציא מהם את ההופעה הטובה ביותר.

על הסרט, כאמור, השחקן הראשי, ברנדן פרייזר, ושחקנית המשנה, הונג צ'או, מועמדים לאוסקר, ובדומה להם גם רבים מהשחקנים ששיחקו בסרטיו של ארונופסקי לאורך השנים: אלן בורסטין ("רקוויאם לחלום" 2000), מיקי רורק ומריסה טומיי ("המתאבק" 2008) היו מועמדים לאוסקר על הופעתם בסרטיו. נטלי פורמן, ששיחקה ב"בברבור שחור" (2010), אף זכתה בפרס הנחשק.

3 דברים שכדאי לדעת

● ב־2018 חשף ברנדן פרייזר (54) כי הפסיק לקחת חלק בתעשיית הסרטים, אחרי שנים רבות של עשייה. לדבריו, גירושיו מאשתו הראשונה, השחקנית אפטון סמית', מות אמו והתקיפה המינית שחווה ב־2003, היו הסיבות לדיכאון ששיתק אותו. התוקף, לטענתו, הוא פיליפ ברק, הנשיא לשעבר של איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד, האיגוד שמחלק את פרסי גלובוס הזהב. פרייזר החרים את טקס פרסי גלובוס הזהב השנה ולא הגיע לאירוע, שהתקיים בחודש שעבר, על אף שהיה מועמד לפרס השחקן הטוב ביותר.

● גופו ענק המימדים של גיבור הסרט צ'ארלי בסרט עוצב בעזרת תותב שלבש ברנדן פרייזר במהלך הצילומים. התותב הודפס במדפסת תלת־מימד וצוות העיצוב יצר בעבודת יד מדוייקת את החיבורים, הנקבוביות והשיער.

● חברת ההפקה של הסרט, A24, היא חברת הפקה עצמאית אמריקאית שהוקמה בשנת 2013, והיא ידועה בסרטים המיוחדים והמצליחים שהיא שותפה להם. רבים מסרטיה היו מועמדים וזוכים בפרסים נחשקים, ביניהם "אור הירח" (2016) שזכה בפרס האוסקר לפרס הסרט הטוב ביותר ו"איימי" (2015) שזכה בקטגורית הדוקו. גם השנה חברת ההפקה מגיעה לטקס האוסקר עם מועמדויות רבות, ביניהן לסרט נוסף שהפיקה, "הכל בכל מקום בבת אחת" שביימו דן קוואן ודניאל שיינרט, המועמד ב־11 קטגוריות.

החמישייה הפותחת

למה בחרנו בו

במאי הסרט דארן ארונופסקי מוודא שהצופים יחוו את אתגרי החיים איתם מתמודדת הדמות הראשית במלוא העוצמה. היכולת של השחקן הראשי, ברנדן פרייזר, להפוך את צ'ארלי, שבקלות יכול להיתפס כמקור ללעג, למושא להזדהות, היא יוצאת דופן, בעיקר בזכות משחקו הכן והנוגע ללב.