גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא מצליחים לרזות? הרופאה שמצאה 100 סיבות להשמנה

ד"ר פאטימה קודי סטנפורד מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, היא מומחית לטיפול בהשמנה, מהמובילות בעולם ● בראיון לגלובס, היא טוענת שרופאים לא מבינים מה גורם לעלייה במשקל, מאשימים מטופלים במחלת ההשמנה שלהם ושולחים אותם שוב ושוב לטיפולים שלא עוזרים ● מה היא עושה אחרת?

משקל. איך לטפל בהשמנה? / אילוסטרציה: Shutterstock
משקל. איך לטפל בהשמנה? / אילוסטרציה: Shutterstock

"הרופאה שאומרת שאי־אפשר לטפל בהשמנה באמצעות דיאטה ופעילות גופנית", זה התואר שהכתירו בו את ד"ר פאטימה קודי סטנפורד בעיתון "ניו יורק פוסט" כאשר קיבלה לאחרונה מינוי לתפקיד ייעוץ בממשל ביידן בארה"ב. "אבל אני בכלל לא אמרתי את זה כך", היא אומרת בראיון בלעדי לגלובס. "זה עיוות של הימין השמרני של הדברים שאמרתי.

"מה שאמרתי הוא שאם אנשים ניסו לרדת במשקל באמצעות תזונה וספורט ונכשלו בזה, לא פעם או פעמיים, אלא 60־70 פעמים לאורך חייהם, אז ברור שמתרחשים כאן דברים נוספים, וחובתנו להבין מה הם, ולא לשלוח אותם שוב ושוב לאותם טיפולים שנכשלו".

קודי־סטנפורד, רופאה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד ובעלת קליניקה משגשגת לטיפול בהשמנה, נחשבת אחת המומחיות המובילות בעולם בתחום הזה.

מאלצהיימר ועד השמנה ושפעת: תוצאות הניסויים שהתעשייה מצפה להן 
נחשפו השבבים שמפתחת גוגל בישראל: יפעילו את חוות השרתים 
חוקי פרטיות חדשים באירופה יכבידו על חברות הייטק ישראליות 

את יוצאת נגד הסטיגמה בציבור על שמנים ואומרת שרופאים לא מבינים מה גורם להשמנה.
"הנה, את זה כן אמרתי. אי־אפשר להאשים אדם בהשמנה שלו. אני לא מוכנה לעשות זאת למטופלים שלי כי אני חיה את המאבק שלהם. אני לא קוראת להם Obese אלא 'אנשים עם השמנה', ולא משתמשת במונח Morbidly obese, כמו שאנחנו לא מדביקים את הכינוי הזה לכל אדם אחר שעלול למות ממחלתו - לא סרטן מורבידי ולא התקף לב מורבידי".

לחשוב כל הזמן על הארוחה הבאה

קודי סטנפורד הגיעה לאחרונה לישראל כאורחת של חברת הבריאות הדיגיטלית Sweetch, שבה היא מכהנת כחברת הוועדה המדעית המייעצת. היא השתתפה בכנס השנתי של קבוצת ההשקעות Ourcrowd, המשקיעה בחברה. ניצלנו את ההזדמנות כדי לדבר איתה על דרכים חדשות לטיפול בהשמנה.

העיקרון המוביל אותה הוא שהשמנה היא מחלה מאוד מורכבת. היא זיהתה עד היום כמעט 100 גורמים שיכולים להשפיע עליה. "לפעמים לאדם מסוים יש חמישה גורמים כאלה, לפעמים יש לו 20. אנחנו צריכים לטפל בכמה שיותר מהם, כדי להגיע למצב של ירידה אפקטיבית במשקל".

 

המטופלים שמגיעים לקליניקה שלה ממלאים שאלונים ארוכים ואז עוברים ראיון של שעה. "הם מספרים לי את ההיסטוריה שלהם, כל האירועים המהותיים, הנסיבות שבהן עלו במשקל, הנסיבות שבהן ירדו ומה הוביל לשינוי מגמה. אנחנו חוקרים את ההיסטוריה המשפחתית, סגנון החיים הנוכחי שלהם והתרופות שהם לוקחים ואת היחס שלהם לאוכל, ובסופו של דבר אנחנו מתאימים לכל אחד מהם טיפול אישי".

יש לך אלגוריתם שעושה את זה?
"הלוואי, זה היה מקל עליי מאוד. לא, זה הכול בראש שלי".

כמה מהגורמים הבולטים שקודי סטנפורד מונה ולא תמיד נבדקים על ידי רופאים המטפלים בהשמנה הם טיפול תרופתי, הפרעות שינה, הורמונים וחיידקי מעי (ראו מסגרת).

בראיון לתוכנית "60 דקות", קודי־סטנפורד אמרה ש"צריך לזרוק את הרעיון של 'כוח רצון' מהחלון". היא הסבירה לכל אדם יש "נקודת איזון" של משקל שבה הגוף שלו מרגיש בנוח, והמוח יעשה כל דבר לשמור על הנקודה הזו. כאשר אנשים משמינים, המוח מתכייל על נקודת איזון חדשה ועושה הכול כדי לשמור עליה. הוא יכול לעשות זאת בשתי דרכים: או לשנות פרמטרים במנגנוני הרעב/שובע והחשק (craving) שלנו למזון, כך שנאכל יותר, או שהוא יכול לגרום לגוף לאגור יותר אנרגיה מהמזון שנאכל.

 

כלומר, יכול להיות שאנשים עם אותה תזונה ורמת פעילות של אדם רזה בכל זאת לא יירדו במשקל.
"בהחלט. זה יכול לקרות. היו לי מטופלים כאלה. הם פשוט אוגרים יותר אנרגיה מהמזון שהם אוכלים, הגוף שלהם לא משחרר".

לדוגמה, מחקרים מצאו שאצל אנשים הסובלים מהשמנה, טמפרטורת הגוף היא לפעמים נמוכה יותר, כלומר הגוף שלהם שורף פחות קלוריות בפעילות וגם במנוחה.

"יכול להיות גם שאנשים אכן אוכלים יותר, אבל זו עדיין מחלה של המוח. זה לא שהם מתמודדים עם אותם תנאים שאיתם מתמודד אדם שלא סבל בחייו מהשמנה, אבל 'בוחרים' לאכול יותר. הם מתמודדים עם תנאים לגמרי אחרים. אם זה לא היה כך, לא היינו מתמודדים היום עם שיעורי השמנה גדולים כאלה בארה"ב ועם הבדלים עצומים בשיעורי ההשמנה בין מגזרי האוכלוסייה".

את אומרת שמוח של מטופלים שסובלים מהשמנה מגיב לאוכל אחרת. איך זה מתבטא?
"יש מטופלים עם היפרפאזיה, כלומר קרייבינג בלתי מוגבל למזון. הם קמים בבוקר וכבר חושבים על הארוחה הבאה. אחרים אף פעם לא שבעים. יש לי מטופלים שאומרים 'אני לא יודע מה זה אומר להיות שבע. אני תמיד מוכן לאכול עוד'. לפעמים אחרי טיפול תרופתי הם אומרים 'אה, אז ככה זה מרגיש, להיות שבע' או 'אז ככה זה מרגיש לא לחשוב כל הזמן או על אוכל, או על הצורך לא לחשוב על אוכל'".

ד''ר פאטימה קודי סטנפורד / צילום: OurCrowd

אצל אנשים מסוימים, השובע מגיע מאוחר. כלומר, מרגע שהם מתחילים ארוחה ועד שהם מרגישים שהם שבעים, עובר זמן רב בממוצע, והמשמעות היא לפעמים אכילת יתר בטווח הזמן עד שהשובע מגיע. כאשר מזהים מנגנון כזה, אפשר להתמודד איתו על ידי האטת האכילה.

תמונת המראה שלהם היא אלה שמאבדים את תחושת השובע במהירות, ושעה אחרי ארוחה גדולה כבר מוכנים לאכול שוב. להם תתוכנן תזונה המבוססת על הרבה ארוחות קטנות.

משקל של אישה בהיריון משפיע על עתיד העובר

לדברי קודי סטנפורד, עשרות תרופות עלולות לגרום להשמנה בשתי דרכים: הן משפיעות על הרצון לאכול ועל תחושת השובע, וגם על כמות האנרגיה שאנחנו אוגרים מהמזון שאנחנו אוכלים. הקטגוריות העיקריות של תרופות שמשפיעות על משקל הן תרופות פסיכיאטריות שונות, תרופות שינה ואינסולין.

"כאשר הגוף מייצר בעצמו אינסולין, זה מוביל לירידה במשקל, אבל כאשר נותנים אינסולין מבחוץ זה דווקא מעלה משקל, וזה מאוד עצוב כי ממילא המטופלים הסוכרתיים חווים אתגר בתחום הזה", היא אומרת. "כאשר מגיעים אליי מטופלים כאלה, אני קודם כול בודקת עד כמה חיוניות התרופות שלהם, האם הן מצדיקות את עצמן אם מביאים בחשבון את ההשפעה שלהן על המשקל והאם יש להן אלטרנטיבה.

"הרופאים שרשמו את התרופה במקור לא תמיד מכירים לעומק את ההשלכות שלה על השמנה, ולא מתעדפים את החלופות על בסיס הפרמטר הזה. גם אם תרופה מעלה בממוצע את המשקל ב־5 ק"ג, ועל זה הרופא מסתמך, ייתכן שאצל מטופל מסוים היא תגרום לעלייה של 100 ק"ג, ואז ממש חובה להחליף אותה".

גורם משמעותי נוסף שקודי סטנפורד מציינת הוא הפרעות שינה. "לפעמים נראה שאדם החל להשמין תקופה מסוימת אחרי שהחל לעבוד במשמרות, והוא בכלל לא מודע לכך שזו הסיבה, אבל כשאנחנו חוקרים את סיפור חייו לעומק אנחנו מגלים את הגורם הזה. אולי יש לו הפרעת נשימה בשינה והוא יכול לטפל בזה. לפעמים לאדם הזה דווקא כן נרשום תרופה משרת שינה, שאינה משפיעה על המשקל, ונראה פתאום ירידה יפה. זה עדיין אותו אדם, עם אותו כוח רצון, אך בזכות השינה, המוח שלו השתנה באופן שמאפשר לו להתמודד עם האתגר של שינוי התנהגותי־תזונתי".

אותו הדין גם לגבי הורמונים. "אנחנו רואים קפיצות במשקל סביב הריונות, סביב מנופאוזה אצל נשים, ובקורלציה לירידה ברמות טסטוסטרון עם התקדמות הגיל אצל גברים מסוימים. לפעמים התערבות הורמונלית יכולה לעזור, כחלק ממכלול הטיפול".

בהרצאות שלה, קודי סטנפורד מצטטת מחקרים שמיפו מסלולים הורמונליים בגוף ובמוח ששולטים ברמת הקרייבינג וביכולת להגיע לשובע. אצל כל אדם עם השמנה, היא אומרת, פועל תמהיל אחר של גורמים המשפיעים על המנגנונים האלה, אבל בסופו של דבר הגנטיקה היא הגורם המכריע שמשפיע על אותם מנגנונים. לצד הגנטיקה, יש משמעות מכרעת גם לאפיגנטיקה, כלומר, האופן שבו גנים שונים במוח מעוררים לפעולה.

חלק משמעותי מהאפיגנטיקה שלנו נקבע כבר בהיותנו עוברים. לאמהות שהיו בעצמן בעודף משקל משמעותי בהיריון או לאימהות שסבלו מסטרס משמעותי באותה תקופה עשויים להיוולד ילדים עם אתגרים גדולים יותר בתחום המשקל.

אחד המחקרים שמציגה קודי סטנפורד בהרצאותיה מראה שילדים שנולדו לאימהות שעברו ניתוח קיצור קיבה היו לרוב רזים יותר מאחיהם שנולדו לפני הניתוח.

נגד גנטיקה ואפיגנטיקה אין הרבה מה לעשות בדיעבד, אבל כל אחד מהמנגנונים במוח המושפעים מהן עשוי בעתיד להפוך מטרה לטיפול תרופתי.

"דיאטת קטו? היא יכולה להחמיר את המצב"

התרופות לטיפול בהשמנה הן כלי משמעותי בטיפול שלך?
"בהחלט. שיחת היום היא התרופות החדשות, אך יש תרופות למניעת השמנה גם בנות עשור ויותר. הן מעט פחות אפקטיביות בממוצע, אבל לפעמים מאוד אפקטיביות לאדם מסוים. ראיתי גם ירידה של 50% ממשקל הגוף כאשר הוספתי תרופה ותיקה כמו פנטרמין (המשווקת בישראל בשם רזין והיא סוג של אמפתמין, בדומה לריטלין).

"עד היום כנראה טיפלתי בתרופות ביותר מעשרת אלפים איש, ומצאתי שהן יעילות מאוד כאשר עושים את מיפוי הבעיה של המטופל כמו שצריך ועוקבים אחר התגובה שלו".

הגישה של קודי סטנפורד בטיפול היא הוספת תרופות זו על גבי זו בהדרגה. מטופלים שעברו התערבות חד־פעמית לרוב יעלו חזרה מעבר לשיא הקודם שלהם ויתבייתו על שיא חדש. כשהיא מזהה את תחילת העלייה, היא מוסיפה את התרופה הבאה. חלק מהמטופלים שלה נוטלים עד ארבע תרופות כאלה, אם כי בהמשך הדרך, כשהם יתייצבו שוב, היא עשויה להוריד אחת או שתיים. "לרוב טיפול תרופתי יעיל בהשמנה הוא כזה שלוקחים לכל החיים", היא אומרת.

הגישה הזאת אינה נפוצה כיום בטיפול בהשמנה, אך לדבריה מטופליה שומרים על משקלם הנמוך לאורך זמן. "רוב המטופלים שלנו יורדים במשקל, מגיעים קרוב למשקל היעד שלהם, עולים קצת חזרה ונעצרים שם, לעומת 90% מהמטופלים בשיטות שנקראות 'דיאטה' או 'שינוי סגנון חיים', שמעלים את כל המשקל בחזרה ועוד קצת".

מה דעתך על דיאטות כמו קטו ופליאו, או צום לסירוגין.
"אני לא מאוהבת בקטו ופרסמנו גם מאמרים שהראו שתזונה כזו החמירה את המצב של חלק מהמטופלים שלי מבחינת רמות הכולסטרול או תפקוד הכליות שלהם.

"כשמישהו שואל אותי על קטו, אני אומרת: 'האם תוכל להתמיד בה כל החיים?' לדעתי אף לא אחד מסוגי התזונה האלה מאפשרים זאת. אפשר לרדת במשקל עם כל אחת מהדיאטות האלה, אבל זה לא פתרון לטווח הארוך. מעבר לתזונה של קטו או פליאו לא מטפלת בדרך כלל בבעיות היסוד שמובילות להשמנה.

"אני גם משתדלת לא לדבר על צריכת קלוריות, משום שלא כל הקלוריות דומות. המוח מתייחס לאותה קלוריה מסוגי מזון שונים בדרך אחרת. מזון מעובד בדרך כלל מכיל רכיבים שמעוררים את המסלולים המוחיים שמובילים לתיאבון מוגבר לעומת אוכל טרי יותר שפחות מפעיל אותם.

"לכן אני כמעט שלא משוחחת עם מטופלים על כמויות מזון, אלא אך ורק על הרכב המזון. בקליניקה שלי הם יושבים עם דיאטנית שמתאימה להם תפריט המבוסס על ההרגלים שלהם ועל התרבות שלהם, ומכילה ירקות, פירות, דגנים מלאים וחלבון רזה. הדיאטה הים־תיכונית נחקרה עד היום בצורה הטובה ביותר, אבל איך תתני למישהו ברזילאי דיאטה ים־תיכונית? איך זה קשור אליו?".

האם תאמרי למטופלים מסוימים "עשינו מה שאפשר, לא נורא אם המשקל יישאר גבוה, רק תדאג לבריאות שלך"?
"השמנה ברמות של האנשים שמגיעים אליי מובילה לתחלואה חמורה. לכן אני לא מוותרת על אף אחד, אבל אני גם לא מגדירה את היעדים לפי BMI. זה לא מדד מדעי או רפואי, אלא מדד גזעני שפותח למטרות אקטואריה. לפעמים אעזור לאדם להתייצב על משקל גבוה מהמומלץ בטבלאות, אם התוצאה הבריאותית טובה, ואעזור לו לשמר אותה".

פעילות גופנית, לדבריה, אף שהיא לא תמיד מובילה להרזיה, היא אחת הדרכים האפקטיביות לשמור על המשקל הקיים.

"לא כועסת על מטופלים שלא מצליחים לרזות"

איך את מטפלת בילדים?
"היו אצלי ילדים שהיה צריך לנתח בגיל 8 או 11, אבל הייתה לי ילדה בת 12, שאני מטפלת בה מגיל שנתיים, וכשהרופאים שאלו אותה 'מה את חושבת על רופאת המשקל שלך', היא ענתה, 'פאטימה היא רופאת משקל?'. מבחינתה לא עסקנו במשקל אלא במה שמטריד אותה בחייה.

"אני לא כועסת על מטופלים כשההתערבות לא מצליחה. אני לא אומרת להם 'רזית, את נראית יפה', כשהם מצליחים כי זה מרמז כאילו הם היו מכוערים קודם, אלא אומרת 'תראי כמה יפות בדיקות הדם שלך'. אני לא אומרת להם 'תבחר אוכל לא משמין', אלא 'תבחר אוכל שנראה כאילו הוא הגיע מהטבע'.

"מטופלים רבים מרגישים שהרופאים שלהם לא רואים אותם. שום דבר שהם מנסים להגיד לרופא לא משנה, כי 'ממילא אתה שמן', ואנחנו רואים את התגובה של הגוף להערות מהרופאים, מהמשפחה ומחברים. זאת תגובת סטרס שיכולה להחמיר את ההשמנה".

עוד כתבות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה ● גורם הבקי בפרטים: "חוסכים שקל לשקל למלחמה ואז מביאים הסכם בזיוני"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו