התרסקות הלירה בלבנון הוציאה את ההמונים לרחוב, סניפי בנקים הוצתו

ירידת ערך הכסף והמשבר הכלכלי הקשה הביאו להחרפת המהומות בלבנון נגד המשטר והמוסדות הכלכליים: מפגינים הציתו סניפי בנקים וניסו לפרוץ ולבזוז את הכספומטים • שר הכלכלה הלבנוני אמין סלאם הודיע כי המחירים במרכולים, בבתי המרקחת וברשתות השיווק יוצגו רק בדולרים, אך לפי הדיווחים השונים המדפים בחנויות כמעט ריקים

בנק בלבנון. כמעט כל המשק הושבת בשל המשבר הכלכלי במדינה / צילום: Associated Press, Bilal Hussein
בנק בלבנון. כמעט כל המשק הושבת בשל המשבר הכלכלי במדינה / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שערה של הלירה הלבנונית ירד היום (ה') אל מעבר ל-80 אלף לירה לדולר בשוק השחור, לעומת פי עשרה בחודש שעבר. השער הרשמי הוא 15 אלף לירה לדולר, לעומת 1,500 דולר ללירה בינואר. ירידת ערך הכסף והמשבר הכלכלי הקשה הביאו להחרפת המהומות בלבנון נגד המשטר, המוסדות הכלכליים וסניפי הבנקים. בביירות ובערים נוספות, הציתו מפגינים סניפי בנקים, כשבדרך מנסים לפרוץ ולבזוז את הכספומטים.

חוק ההסדרים עבר תספורת: מה נשאר בחוץ ומי מרוויח? | בדיקת גלובס
כמו רכב שמאיץ מאוחר מדי, ולא יודע לבלום בזמן: מחירי הדירות שינו כיוון | ניתוח

המחאה הזו פרצה בין השאר בשל ההגבלות שהטילה הממשלה על משיכת מטבע חוץ מהחשבונות והפיקדונות. רחוב הבנקים בשכונת א-שרפייה בביירות נחסם בצמיגים בוערים ומפגינים ניסו לפרוץ לביתו של סלים ספייר יו"ר איגוד הבנקים הלבנוני.

ברקע המשבר הכלכלי הקשה והמשך קריסת הלירה הלבנונית, הודיע שר הכלכלה הלבנוני אמין סלאם כי מעתה יוצגו המחירים במרכולים בבתי המרקחת וברשתות השיווק בדולרים. אלא שלפי הדיווחים בלבנון המרכולים כמעט ריקים מסחורה, בתחנות הדלק מלאי מוגבל ותורי ענק משתרכים בפתחיהן, בתי המרקחת ריקים גם הם, ומוצרי יסוד רבים פשוט אין בנמצא. הסיבה העיקרית היא אי יכולתה של ממשלת לבנון לממן במטבע חוץ רכישה של סחורות, וחוסר התפקוד של הבנקים מקשה על היבואנים.

המשק בלבנון הושבת כמעט לחלוטין

המחאה הובילה גם לשביתות, כלל עובדי המדינה לרבות עובדי ההוראה במערכת החינוך שובתים, והמשמעות היא השבתה כמעט מלאה של המשק. בהיעדר נשיא, שכן אין הסכמה בין העדות השונות על מועמד אחד, הממשלה מתקשה לתפקד ולקבל החלטות וחמור מכך, ללא נשיא, הלוואה בסך של 3 מיליארד דולר מקרן המטבע העולמית ומענקי סיוע בשווי עשרה מיליארד תקועים. ההתניה של הקרן ושל המדינות התורמות היא רפורמות כלכליות ומינוי נשיא, ובינתיים זה לא נראה באופק.

מי שמנצל את המצב לאיים על ארצות הברית ועל ישראל הוא חסן נסראללה מנהיג חיזבאללה, שבנאום היום איים כי אם ארה"ב לא תפסיק כדבריו לפגוע בכלכלה הלבנונית הוא יתקוף את האינטרסים שלה באזור לרבות את ישראל. נסראללה מתכוון בין השאר לחשדות שהעלתה ארצות הברית על הקשר שבין נגיד הבנק המרכזי בלבנון ריאד סלאמה, החשוד בפרשת שחיתות חמורה ובגניבת מאות מיליוני דולרים. ארצות הברית מאשימה כי לסלאמה קשר לחיזבאללה, שניצל את הקשר הזה להלבנת כספי מכירות סמים ופעילות פלילית בינלאומית אחרת.

בנאום אמר נסראללה כי "אם תדחף אמריקה את לבנון לאנרכיה - תהיה אנרכיה בכל האזור. אם המזימה שלכם נועדה לפגוע בזרוע שלנו אנחנו נפנה את הנשק שלנו לזרוע שלכם - ישראל" הוא הוסיף איום חדש ישן על אסדת כריש "שמעתי שישראל החלה להוציא גז ונפט מכריש. לא נסכים לעיכוב בהוצאת הגז מהמים הלבנוניים ואם נגלה ששיחקו על חשבוננו - לא נאפשר להוציא נפט וגז מכריש".

נאסראללה אגב התייחס בהרחבה למשבר הרפורמה המשפטית בישראל ובחיוך רחב ציטט מדברי בכירים ישראלים: "אנו שומעים את דברי נשיא היישות הציונית וראשי ממשלה לשעבר לפיד, בנט, אולמרט, ברק ושרי ביטחון לשעבר וגנרלים שמדברים על מלחמת אזרחים ועל שפיכות דמים ושאין פתרון למה שרוצה לעשות הממשלה החדשה". ישראל לא תשרוד את שנתה ה-80, ניבא מנהיג חיזבאללה, שארצו עומדת בפני פשיטת רגל מוחלטת וכל מי שרק יכול נמלט ממנה.