גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדרכון הזר מתרחק: פורטוגל שמה קץ לתוכנית "ויזות זהב"

ראש הממשלה הפורטוגלי אנטוניו קושטה הודיע על הצעד ביום חמישי האחרון, בנימוק שגל הרכישות תרם לזינוק במחירי הדיור ברחבי המדינה ולהכבדה על התושבים המקומיים בתחום השכירות ורכישת דירות ובתים

ליסבון. ויזת זהב - רק למי שמשקיע בפריפריה / צילום: Shutterstock
ליסבון. ויזת זהב - רק למי שמשקיע בפריפריה / צילום: Shutterstock

ממשלת פורטוגל הודיעה בימים האחרונים כי תשים קץ לתוכנית "ויזת הזהב" הפופולרית של המדינה, המאפשרת קבלת תושבות ואזרחות במדינה למי שרוכש בה נכסי נדל"ן. ראש הממשלה הפורטוגלי אנטוניו קושטה הודיע על הצעד ביום חמישי האחרון, בנימוק שגל הרכישות תרם לזינוק במחירי הדיור ברחבי המדינה ולהכבדה על התושבים המקומיים בתחום השכירות ורכישת דירות ובתים. "הממשלה תשים קץ למתן ויזות זהב", אמר קושטה לתקשורת. 

השבוע בנדל"ן: למה היזמים חוששים מצמודי קרקע בחוף של חיפה 
המכרז שאכזב וההשלכות על שוק הנדל"ן: 740 דירות בפתח תקווה מסמלות עידן חדש לתחום | ניתוח

בנוסף, ראש הממשלה הפורטוגלי הודיע כי מי שירצו לחדש את ויזת הזהב שקיבלו אחרי ביצוע הרכישה (הוויזה ניתנת לרוב לשנתיים בלבד, שבהן על הרוכש לשהות 14 יום בלבד במצטבר במדינה), יצטרכו להוכיח כי הם משתמשים בנכס "למטרת מגורים קבועה של בעל הנכס או של משפחתו, או שהם משכירים אותו בשכירות ארוכת-טווח". מאבק של הממשלה בשכירות לטווח קצר הוא גם חלק מהתוכנית הממשלתית החדשה.

לאחר חידוש ויזת זהב ומגורים במדינה במשך חמש שנים, זכאים מי שקיבלו אותה להגיש בקשה לקבל אזרחות פורטוגלית. ישראלים רבים רכשו נכסים בפורטוגל בשנים האחרונות (ההערכות נעות בין מאות לאלפי בני אדם), כחלק מגל של השקעות זרות במדינה.

התנאים לקבלת הוויזה היו קלים יחסית וכללו השקעה של לפחות 500 אלף אירו בנכס נדל"ן (או 350 אלף באזורי פריפריה), וכן שהייה מינימלית של כמה ימים בכל שנה בלבד במדינה, עד להגשת הבקשה לאזרחות. עם זאת, ישראלים רבים רכשו נדל"ן לא במסגרת התוכנית, אלא בשל אזרחות פורטוגלית לה זכו אחרי הוכחת קשר למגורשי ספרד ופורטוגל במאה ה-15, אזרחות אירופית אחרת או בהשקעות נמוכות יותר שאינן מקנות ויזות זהב. 

ניסיון למתן על עליות המחירים

ישיבת הממשלה שבה הוכרזה הרפורמה המקיפה עסקה בנושא מחירי הנדל"ן המזנקים במדינה, שהפכו לסוגיה פוליטית. תשעה מתוך עשרה פורטוגלים סבורים כי המדינה ניצבת בפני "משבר דיור". ראש הממשלה הכריז כי השכירות ארוכת-הטווח תהיה מוגבלת מבחינת העלאת שכר הדירה, בניסיון למתן על עליות המחירים הגבוהות ואת הספקולציה התכופה בדירות להשכרה באזורי ביקוש במדינה.

התוכנית הפורטוגלית ל"ויזות זהב" הוכרזה לפני יותר מעשור ומשכה מאז כ-6 מיליארד אירו בהשקעות נדל"ן במדינה. לדברי הממשלה הסוציאליסטית השולטת במדינה, היא גם אחראית בחלקה לזינוק במחירים שחוו אזורי ביקוש כמו פורטו וליסבון, ולכך שנכסים רבים נרכשו על-ידי תושבים עשירים מהעולם ומהאיחוד האירופי ומושכרים כעת באמצעות פלטפורמות כמו Airbnb. מחירי הנדל"ן בליסבון, למשל, הוכפלו בשמונה השנים האחרונות, אך הם עדיין זולים יחסית לבירות מערביות אחרות ועומדים על כ-3,800 אירו למ"ר.

המספר הרב ביותר של ויזות זהב ניתן עד כה לתושבים סיניים, לפי הנתונים: כ-5,000 ויזות מתוך 11,628 שהוענקו. הממשלה הודתה כי התוכנית לא נושאת באחריות כוללת ובלעדית לעליות המחירים, אך כי "סיום התוכנית חשוב מבחינה סמלית". "נילחם בספקולציה בתחום הנדל"ן במדינה", הכריז קושטה. ההודעה האחרונה חותמת חודשים של לחץ על הממשלה, שהודיעה כבר בשנה שעברה כי התוכנית "אינה מוצדקת" ושבכוונתה לשים לה קץ.

כלי התקשורת האירופיים שדיווחו על ההחלטה אמרו כי פרטים רבים עדיין לא ברורים לגבי אופן יישום התוכנית, ההדרגתיות שבה התנאים יבוטלו או ירוככו ומתי היא תחל באופן רשמי. כך גם לגבי פרויקטים קיימים, שכוללים בנייה חדשה למשקיעים זרים שכבר התחילו ואמורים להסתיים רק בעוד כמה שנים. הרפורמה שהוכרזה צריכה עדיין לעבור אישור של הפרלמנט.

איתי מור, יזם ומלווה משקיעי נדל"ן בפורטוגל, אמר לגלובס כי "עדיין לא ברור כיצד השינויים המוכרזים יתרחשו. למשל, הוכרז כי מי שכבר רכש נכס נדל"ני דרך ויזת זהב לא יוכל לחדש אותה כל שנתיים, כפי שהיה נהוג, אלא אם הוא גר בדירה בעצמו, או שהיא מושכרת לטווח ארוך (מעל שנתיים). כמה ימים בעל נכס יצטרך לגור בדירה כדי להיות זכאי? איך ניתן יהיה להוכיח שהוא אכן גר שם? אלו קריטריונים שייקבעו בשבועות ובחודשים הבאים".

מור הוסיף כי "יש לשים לב שהשינויים בתוכנית ויזת הזהב הם לא היחידים שעברו. נקבע גם, כי לא יינתנו עוד רישיונות להשכרת דירות לטווח קצר (פחות משנה) באזורי ביקוש. החלטה זו צפויה להיטיב עם מי שמשווק דירות שכבר קיבלו רישיון כזה וממוקמות באזורי ביקוש, וגם עם בעלי דירות מחוץ לאזורי ביקוש".

בסקטור הנדל"ן הפורטוגלי, התגובות למהלך לא היו חיוביות. "זו טעות להאשים את ויזות הזהב במחירי הנדל"ן. המשבר נובע בעיקר מחוסר ההלימה בין הביקוש להיצע", אמר פאולו סילבה, יועץ נדל"ן מסביליה, למגזין "פורצ'ן". "התוצאה הסופית היא שמשקיעים פשוט ייקחו את ההון שלהם ויעברו למדינות שכן מציעות להם ויזת זהב". תוכניות דומות קיימות ביוון, בקפריסין ובמדינות נוספות. לדברי מור, "המחסור הגדול בהיצע (הדירות בפורטוגל) לא צפוי להיפתר בשנים הקרובות".

סיגל וייסוסר, מנכ"לית חברת טי.בי.אן גרופ המלווה משקיעי נדל"ן בצפון פורטוגל, אמרה לגלובס כי רוב הישראלים רוכשים נדל"ן במדינה שלא באמצעות תוכנית ויזות הזהב. בנוסף, "רוב הרוכשים איתם אני מדברת העומדים בתנאי ויזת הזהב מעוניינים בשימוש אישי של הנכס, ולכן החוק החדש לא ישנה להם".

"לגבי רוכשים שהלכו למהלך ויזת הזהב לטובת השקעה מניבה, בעיקר בליסבון", היא מוסיפה, "ביטול שוק השכירויות לטווח קצר שהוכרז עשוי להיות בעייתי. עדיין, מי שעוסק בתחום יודע ששינוי זה לא בא ממש כהפתעה, היות שמדינות רבות באירופה עובדות על שינויי רגולציה בשוק השכירויות, בדגש על חיזוק השכרות ארוכות-טווח".

לדבריה, למרות ההכרזה בסוף השבוע, הליכי החקיקה בפועל עשויים לקחת חודשים ארוכים.

עוד כתבות

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד