האם הרפורמה המשפטית תהפוך לסיכון שעליו ידווחו החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט?

רגע לפני שהחברות הישראליות יפרסמו את הדוחות המורחבים שלהן, הכוללים גילוי של סיכונים, עו"ד מקס לינדנפלד, שעובד עם מספר חברות ישראליות ציבוריות, מספר על השאלות שהחברות שואלות, ומגלה מה הוא ממליץ להן לעשות כרגע

הרפורמה המשפטית תהפוך לסיכון שעליו ידווחו החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הרפורמה המשפטית תהפוך לסיכון שעליו ידווחו החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בשבועות הקרובים, החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט יפרסמו את הדוחות המורחבים שלהן (20F או 10K) לסיכום שנת 2022. במסגרת הדוחות הללו, החברות נדרשות לדווח על סיכונים מהותיים שעלולים להשפיע עליהן. האם הן יידרשו לדווח כעת גם על סיכונים הנוגעים לרפורמה המשפטית?

בתי ההשקעות הגדולים קוראים להידברות לגבי הרפורמה המשפטית 
תחזיות בנק ישראל מינואר כבר לא רלוונטיות: הריבית כנראה לא תיעצר ב-4% 

עו"ד מקס לינדנפלד, מהמחלקה המסחרית במשרד פרל כהן ניו יורק, עובד עם כמה חברות ציבוריות מישראל, והוא מספר כי הוא מקבל לא מעט שאלות מלקוחות בנושא זה, והוא מעריך כי בסופו של דבר סביר להניח שחברות ישראליות שנסחרות בארה"ב יצטרכו לדווח במידה זו אחרת בדוחות על השפעת הרפורמה, אם כי בשלב זה הוא מציע לחברות להמתין ולראות איך תיראה החקיקה וכיצד היא תשפיע.

"הלקוחות שלנו בהחלט שואלים שאלות. התשובה שלנו היא לחכות ולראות מה יקרה בפועל, איך תיראה החקיקה, וגם מה חברות אחרות עושות. זה כמובן גם תלוי בכמה זה מהותי לחברה - כמה זה באמת ישפיע על החברה. יכול להיות שבחלק מהחברות תהיה השפעה מהותית, ובחלקן פחות. לדוגמה, חברות שרושמות הכנסות בשקלים, סביר שייפגעו יותר מחברות שההכנסות שלהן בדולרים", אומר עו"ד לינדנפלד.

עו''ד מקס לינדנפלד / צילום: ניקי וסטפל
 עו''ד מקס לינדנפלד / צילום: ניקי וסטפל

לדבריו, החברות שנסחרות בוול סטריט נדרשות לדווח בדוח המורחב שלהן על הסיכונים, וחלק מהסיכונים שעליהן הן מדווחות כוללים את הסיכון של פעילות בישראל - לדוגמה, חברות מציינות כי עובדים ישראלים נקראים לפעמים לשירות מילואים, או על שערי החליפין. אחד הדיווחים בסיכונים עשוי להיות השפעת הרפורמה המשפטית. סיטואציה נוספת היא שחברות מוציאות כסף מהארץ על רקע החשש מהשפעות הרפורמה - מה שעלול להוביל לקשיי מימון בסופו של דבר, ורלוונטי מאוד גם לשער השקל-דולר.

מלבד גילוי הסיכונים, עו"ד לינדנפלד מציין כי נושא הרפורמה המשפטית יכול להיכנס לעוד סעיפים בדוח המורחב: הסעיף בו חברות מדווחות על הרגולציה שמשפיעה עליהן, ובמידה פחותה גם סעיף המיסוי.

"בחנתי דוחות של חברות ועד כה, לא ראיתי שום התייחסות שלהן לנושא באף אחד מהסעיפים. אני מעריך שהן ידווחו כשהחקיקה תעבור", הוא מציין. עם זאת, יש לציין כי בשלב זה רוב החברות הישראליות טרם פרסמו את הדוחות המורחבים שלהן, ורובן יעשו זאת בחודש הבא.

להערכתך יש סיכוי שה-SEC (רשות ניירות הערך של ארה"ב) תדרוש מחברות ישראליות גילוי בנושא השפעות הרפורמה המשפטית?
"אני לא חושב שה-SEC תדרוש זאת. כמובן שאם ההשפעה עליהן מהותית, הן נדרשות לדווח על-פי החוק".