אחרי שורת העלאות הריבית: הבנקים מיישרים קו ומציעים לפרוס את המשכנתה

שמונה העלאות הריבית שהחלו באפריל ייקרו במאות שקלים את החזרי המשכנתה, בעיקר עקב התייקרות ריבית הפריים שזינקה פי יותר משלושה לרמה של 5.75% • אחרי שהפועלים הציע לראשונה בנובמבר לפרוס את המשכנתה, וגם לאומי מציע הקפאת תשלומים, היום גם דיסקונט ומזרחי טפחות יצאו עם הקלות ללווים

החזרי משכנתאות / איור: Shutterstock
החזרי משכנתאות / איור: Shutterstock

שורת העלאות הריבית שהחלה באפריל האחרון ייקרה בכ־1,000 שקל את הריבית שמשלמים מי שנטלו משכנתה של מיליון שקל (בפריסה ל־30 שנה). זאת, בעיקר עקב התייקרות ריבית הפריים שזינקה פי יותר משלושה לרמה של 5.75%, כשבפועל היא עומדת ברוב המסלולים על 5.25%.

הריבית קפצה בפעם השמינית: בכמה התייקר החזר המשכנתה הממוצע?
זה הנתון שמכשיר את הקרקע להעלאות ריבית נוספות | פרשנות
"זה לא סוף פסוק": הכלכלנים צופים שבנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית 

הבנקים או גלגלו את העלאות הריבית להלוואות במהירות גבוהה יותר מאשר לפיקדונות, אך לאחרונה הם מנסים להקל על הציבור בהחזרי המשכנתאות.

הראשון לעשות זאת היה בנק הפועלים שהציע בנובמבר ללקוחות לפרוס את רכיב הפריים לתקופה ארוכה יותר באותם תנאים כדי להפחית את החזר החודשי. ביום ראשון התייחסה לכך בכירה בבנק ואמרה כי רק מאות בודדים השתמשו באפשרות שניתנה להם. זאת, מתוך הבנה כי התשלום הכולל על המשכנתה יהיה יקר יותר.

היום (שני) הודיע דיסקונט כי הוא יאפשר להקפיא את עליית תשלומי המשכנתה. בנוסף, הוא יפקיד ללווים קיימים המעבירים משכורת של עד 20 אלף שקל מדי חודש סכום בגובה הגידול בהחזר החודשי של המשכנתה מאז ספטמבר 2022 ועד היום, בסכום של עד 1,000 שקל בחודש. הסכום יוחזר בתום 24 חודשים, כהלוואה בפריסה ל־36 חודשים ללא ריבית או עמלות. זמן קצר לאחר מכן הודיע מזרחי טפחות כי הוא מאפשר לכל הלקוחות להם משכנתה בבבנק פריסה של מרכיב הפריים בהלוואה לתקופה ארוכה ככל שניתן, וללא עמלה.

בכך הם הצטרפו גם ללאומי שמציע הקפאה מלאה או חלקית של כל החזרי המשכנתה או חלק מהם לתקופה מוסכמת של עד 24 חודשים וכן לבנק הבינלאומי שמאפשר דחייה של תשלומי המשכנתה, ופריסה מחדש של מסלול הפריים.