בריטניה: הצלחה בניסוי שיכול לשנות את שוק העבודה

רוב החברות שהשתתפו בניסוי, שהחל לפני כחצי שנה, החליטו להמשיך במתכונת החדשה, ולא לשוב לשבוע עבודה של חמישה ימים • לדברי מארגני הניסוי, מספר ימי המחלה שלקחו העובדים בחברות צנח, שיעור הנטישה ירד, וכמעט כולן דיווחו על שביעות רצון מבחינה עסקית

קמפיין ''4 Day Week'' שהושק ברחבי לונדון / צילום: צילום מתוך טוויטר
קמפיין ''4 Day Week'' שהושק ברחבי לונדון / צילום: צילום מתוך טוויטר

מה שנחשב לפיילוט המקיף ביותר בעולם בנוגע לקיצור שבוע העבודה לארבעה ימים רושם תוצאות ביניים חיוביות, לפי עדכון שפרסמו מארגני הניסוי המתרחש בבריטניה. רוב מכריע של החברות שהשתתפו בניסוי, שהחל לפני יותר מחצי שנה, החליטו בשבועות האחרונים להמשיך במתכונת החדשה, ולא לשוב לשבוע עבודה של חמישה ימים.

הגיע הזמן שסמוטריץ' וגפני יסתכלו לכלכלה בעיניים | פרשנות
● ​פיקדון בבנק, מט"ח או קרן כספית? איפה כדאי להשקיע בזמן שהריבית עולה
הנגיד לאחר העלאת הריבית: "עליות המחירים הפתיעו אותנו" |ראיון 

לדברי מארגני הניסוי, תחושת ה־Well-Being של העובדים בחברות המשתתפות בניסוי השתפרה משמעותית, מספר ימי המחלה שלקחו צנח באופן חד, שיעור הנטישה של החברות ירד, וכמעט כולן דיווחו על שביעות רצון מבחינה עסקית ומבחינת פריון העבודה. התוצאות המלאות יפורסמו בעתיד על ידי המדענים המלווים את הניסוי ואת ביצועי החברות בזמן אמת.

כשליש אימצו את המתכונת באופן קבוע

הניסוי המקיף נועד לבדוק את השפעות קיצור שבוע העבודה הרגיל לארבעה ימי עבודה בלבד על שורה של מדדים הנוגעים לחברות המשתתפות בו: החל מביצועים עסקיים, דרך ייצוג מגדרי במקום העבודה ועד לתחושת הבריאות והאיזון בין חיים לעבודה של העובדים. קרוב ל־3,000 עובדים ב־61 חברות החלו בניסוי ביוני 2022. מדידת הביצועים נעשית על ידי חוקרים מאוניברסיטאות קיימברידג' ואוקספורד, וכן מבוסטון קולג' בארה"ב.

 

הניסוי נועד להימשך כחצי שנה, ובימים אלו יציגו מארגני הניסוי לחברי פרלמנט בריטיים תוצאות חלקיות מהנעשה בו מיוני ועד סוף שנת 2022. לפי נתונים שפורסמו טרם הפגישה, נמסר כי 58 מתוך 61 החברות שהתחילו את הניסוי החליטו להמשיך במתכונת העבודה החדשה באופן זמני, ובעצם להמשיך את הניסוי. 18 מתוכן כבר החליטו להפוך את שבוע העבודה בן הארבעה ימים למתכונת הקבועה של העבודה בחברה.

בסקר שנעשה באמצע הניסוי עלה כי 46% מהחברות דיווחו על ביצועים עסקיים זהים, 34% על ביצועים משופרים קלות ו־15% על ביצועים משופרים משמעותית.

אחד ממארגני הניסוי אמר לגרדיאן כי "מדובר בפריצת דרך משמעותית", וסיפק תוצאות חלקיות מהנעשה עד כה. לדבריו, "במגוון רחב של מגזרים, תחושת ה־Well-Being של העובדים השתפרה באופן דרמטי. במקביל, הפעילות העסקית והפריון נשארו כמו שהיו, או אפילו השתפרו".

לפי הנתונים החלקיים עד כה, מספר ימי המחלה שנוצלו בחברות שנבדקו צנח בשני שלישים אחרי המעבר לשבוע עבודה מקוצר, ושיעור הנטישה של החברות המשתתפות בניסוי ירד ב־57%. 39% מהעובדים אמרו שהם לחוצים פחות, בהשוואה לתקופת שלפני התחלת הניסוי. קרוב ל־50% מהם אמרו כי אין שינוי ברמת הלחץ. מחצית מהעובדים דיווחו על "שיפור" במצב "הבריאות המנטלית" שלהם, ו־37% דיווחו גם על שיפור במצב "הבריאות הפיזית".

האם המעבר מתאים גם לתאגידי ענק?

הניסוי הוא חלק מקמפיין "4 Day Week" שמקודם על ידי קואליציה של ארגונים התומכים בקיצור שבוע העבודה מחמישה לארבעה ימים, בנימוק שהדבר לא יפגע בפריון - ואולי אפילו יגביר אותו - ובמקביל יתרום לתחושת האיזון בין העבודה לפנאי, יגדיל את שיעור הנשים העובדות ואף יחסוך משאבים רבים בהוצאות על בריאות בשל שחיקת עובדים. ניסויים דומים כבר החלו בספרד, באירלנד ובמדינות אחרות, אך הניסוי הבריטי נחשב הגדול ביותר מסוגו. בין הארגונים המלווים את המהלך נמצאת קרן Autonomy, המזוהה עם השמאל בבריטניה.

הארגון דאג להכשרה מיוחדת לחברות שהתנדבו לפיילוט בנוגע לדרך שבה יישמו את שבוע העבודה בן הארבעה ימים, שבעצם מבטיח לעובדים שכר זהה עבור פחות יום עבודה בשבוע. העובדים אינם מחויבים באופן רשמי לעבוד שעות נוספות בארבעת ימי העבודה.

השינוי גם מלווה על ידי מומחי פריון בעבודה. יש מי שהצביעו מראש על העובדה כי ההליך מלווה בהשקעה גדולה של מומחים כסיכוי להטיה במסקנות הניסוי, ותהייה אם הוא אכן מתאים לכל החברות.

מחקרים עצמאיים גם העלו כי עובדים בחברות שקיצרו את שבוע העבודה עשויים לחוש כי הם עומדים בפני לחץ מוגבר לביצועים יוצאי דופן בעבודה, מה שעשוי להוביל לשחיקה מהירה ולהתפטרות. החברות שהצטרפו לניסוי הבריטי הן ברובן חברות קטנות עד בינוניות, והשאלה אם המהלך מתאים לחברות תעשייה גדולות עשויה להישאר פתוחה גם בסופו.

בין החברות המשתתפות בניסוי הבריטי: הזרוע הבריטית של חברת הצילום קאנון, העוסקת במכשור רפואי, חברת תוכנה וניהול סחר בשם BEACON, חברת רובוטיקה בשם Rivelin, סניף בנק חברתי בשם Charity בטונברידג', חברת פרסום דיגיטלי בשם TRIO מלידס וכן חברות נוספות ששמותיהן לא פורסמו.