"ציפינו לתנועה הפוכה": מומחים מנתחים מה עומד מאחורי הדרמה במט"ח

הרפורמה המשפטית, חוסר הוודאות ושחקנים לטווח קצר: מומחי מט"ח מנתחים מה עומד מאחורי ההיחלשות המשמעותית של השקל, ולמה התנודתיות צפויה להימשך

מה עומד מאחורי הנפילה הגדולה של השקל? / צילום: Shutterstock
מה עומד מאחורי הנפילה הגדולה של השקל? / צילום: Shutterstock

השקל נחלש היום (ג') ביותר מ-2% ומגיע לרמות שפל שלא נראו מאז ימי שיא משבר הקורונה לפני כשלוש שנים. נכון לעכשיו, שער הדולר עומד על כ-3.64 שקלים. מתחילת החודש התחזק המטבע האמריקאי ביותר מ-4% אל מול השקל, קפיצה חריגה במונחי שוק המט"ח. כלכלנים מסבירים מה הגורמים למגמה ומה התחזיות להמשך. 

"כדור השלג צובר תאוצה": מה אומר מדד הדופק של גלובס על המצב במשק?
שר החוץ קרא להקפיא את הריבית, ובעולם מודאגים מה"איום הפופוליסטי על בנק ישראל" 
​פיקדון בבנק, מט"ח או קרן כספית? איפה כדאי להשקיע בזמן שהריבית עולה | בדיקת גלובס 

"קרנות הגידור עומדות על המדוכה" 

הראל גילאון, מנכ"ל משותף בבית ההשקעות אופנהיימר, מדגיש כי התחזקות הדולר נובעת מ"סנטימנט שלילי כרגע כלפי השקל, וסנטימנט זה מושך אליו כרגע שחקנים לטווח הקצר וגם ספוקלנטים".

הוא מסביר כי "קרנות הגידור נראות כעומדות על המדוכה כרגע ומחכות לראות מה יילד יום. גופים אלה יכולים לשנות את מדיניות הגידור שלהם ולאפשר תנודתיות גדולה יותר בהתאם לתיק ההשקעות שלהם. גורמים אלה יכולים להגדיל את הסיכון התנודתי הקיים בשוק המט"ח, והם תורמים להיחלשות השקל לטווח הקצר". כלומר, הסיכוי לתנודתיות של המטבעות הזרים מתחזקת. 

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI בית השקעות, כותב בסקירתו כי "אין ספק כי החשש מפני השלכות הפגיעה במערכת המשפט שמקדמת הממשלה, עלול להיות מתורגם לפיחות מואץ בשער החליפין של השקל".

לדבריו, הפיחות בשקל מביא להתרחקות מהשגת יעד האינפלציה, וזה גם מה שדחף את בנק ישראל אתמול להעלאת ריבית של 0.5%, ולא של 0.25%. 

חשש מפגיעה בעצמאות בנק ישראל 

רועי קדוש, סמנכ"ל ההשקעות של הכשרה חברה לביטוח, מציין כי "בעולם שבו עלתה הריבית, היינו מצפים להתחזקות של השקל, ואנחנו רואים תנועה הפוכה. אם היינו בהעלאה של רבע אחוז בלבד, אולי היינו ב-3.65 שקלים".

הוא מוסיף כי בין הגורמים לזינוק החד, נמצא החשש לפגיעה בעצמאותו של בנק ישראל. לדבריו, "אי-הוודאות נוגעת לפרסומים שראינו כבר ברשתות התקשורת הזרות כמו בלומברג, בנוגע לציוץ של שר החוץ אלי כהן - שבו הוא מבקש משר האוצר בצלאל סמוטריץ' להתערב בעצמאות בנק ישראל כדי שזה יפסיק עם העלאות הריבית. זה גרם לעצבנות". 

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, סבור כי קיים סיכוי גבוה שהמגמה הזו תימשך, גם בגלל מה שצפוי בארה"ב. לדבריו, "העלאת ריבית בארה"ב הצפויה בעקבות העלייה באינפלציה ושוק העבודה ההדוק, עשויה לגרור לירידות שערים בשוקי המניות ולהזרים ביקושי מט"ח אל מול השקל מצד המוסדיים. מהלך זה יתדלק עוד יותר את עודפי הביקוש ואת פיחות השקל.

"ללא הסכמה בשאלות המפתח, במיוחד בסוגיות הקשורות לעצמאות בית המשפט ושמירה מנגנון הפרדת הרשויות, הדולר עשוי עם פריצת רמת 3.7 שקלים, לנוע במהירות אל עבר רמת 4 שקלים ויותר", הוא אומר.