המדינה הקטנה באירופה שהצליחה לנצח את האינפלציה

בזמן שבכלכלות העולם האינפלציה ממשיכה לטפס, בשווייץ - אחת המדינות היקרות בעולם - המצב נראה בשליטה • תרבות צריכה ייחודית, מטבע חזק ותלות פחותה באנרגיה הרוסית הם רק חלק מהסיבות לכך

שווייץ. המדינה ששומרת על אינפלציה מתונה / צילום: Shutterstock
שווייץ. המדינה ששומרת על אינפלציה מתונה / צילום: Shutterstock

בזמן שמדינות רבות נלחמות באינפלציה המטפסת ובעליות המחירים, נראה כי בשווייץ המצב פחות דרמטי. חרף העובדה שהאינפלציה במדינה הגיעה לשיא שלילי של 29 שנים עם 3.5% בסוף 2022, ו-3.2% בינואר 2023, שווייץ עדיין נמצאת מתחת לשיעורים הגבוהים של הכלכלות המתקדמות.

כך, למשל, האינפלציה בארה"ב עמדה בינואר על 6.4%, בבריטניה על 8.8%, וגוש האירו מתמודד עם שיעור של 8.6%. מה שומר את האינפלציה השוויצרית נמוכה ביחס למדינות אחרות במערב? 

האינפלציה באירופה הפתיעה לטובה. האם העלאות הריבית ייבלמו?
ארה"ב בדרך לעוד העלאות ריבית, וגלי ההדף יורגשו גם בישראל | ניתוח
המנכ"ל שמנהל טריליון דולר לא אופטימי לגבי האינפלציה, ויש לו גם מסר לישראל

מטבע יציב ועצמאות אנרגטית

שווייץ נחשבת לאחת המדינות העשירות והיקרות בעולם. לפי נתוני ה-OECD, ב-2022 המשכורת הממוצעת בשווייץ עמדה על יותר מ-64,800 פרנק בשנה, גבוה ביותר מ-15 אלף אירו ממשכורת ממוצעת בגרמניה (כ-49 אלף אירו) לדוגמה. לאור זאת, השוויצרים נוטים להוציא אחוז נמוך יותר מהכנסתם על מוצרים חיוניים כמו מזון ולינה, אשר מהווים חלק מחישוב מדד המחירים לצרכן המשפיע על האינפלציה.

בנוסף, המודעות למחירים הגבוהים גרמה לכך שחלק מהשוויצרים סיגלו לעצמם הרגלי צריכה חסכוניים. בערים הסמוכות לגבול הגרמני למשל, נוהגים חלק מהתושבים לערוך קניות בצידו השני של הגבול - בו המחירים נמוכים יותר, ולמטבע שלהם יש כוח קנייה חזק יותר.

גורם נוסף הוא המטבע השוויצרי - הפרנק. בשנה האחרונה המטבע שמר על יציבות ואף התחזק ב- 4.1% ביחס לאירו. אומנם ביחס לדולר הפרנק נחלש בכ-2%, אך בהתחשב בשנה החזקה שעברה על הדולר, מדובר בנתון שמעיד על יציבותו. למעשה, שווייץ מייבאת סחורות ושירותים בשווי מוערך של כ-302 מיליארד דולר מדי שנה, רובם מגיעים ממדינות האיחוד האירופי השכנות. מתוך כך, החוזק של הפרנק השוויצרי מספק הנחה אפקטיבית על יבוא ועליית מחירים מתונה.

יש לציין גם את סוג הסחורות השוויצריות. תחום היצוא המרכזי במדינה הוא בעיקר סחורות ושירותים בעלי ערך ומחיר גבוה, כגון שעונים ותרופות. מוצרים שמטבעם פחות רגישים לתנודות המחירים העולמיות, מאשר סחורות בייצור המוני ובמחירים מוזלים.

אם לא די בכל אלה, גם המבנה הטופוגרפי של שווייץ מספק לה יתרון משמעותי ביחס לשכנותיה. שווייץ היא מדינה הררית שופעת נחלים ונהרות, המהווים עבורה תשתית לאנרגיה הידרואלקטרית. לפי נתוני האתר הרשמי של ממשלת שווייץ, 29.7% מהאנרגיה במדינה היא בייצור עצמי, מתוכם 62% מיוצרים באופן הידרואלקטרי ו-29% בעזרת אנרגיה גרעינית. במילים אחרות - פחות תלות בגז ובנפט הרוסי ויותר עצמאות אנרגטית.

העצמאות הזו מהווה גורם משמעותי להעלייה המתונה יחסית בתעריף החשמל ב-2022 - 16.2% "בלבד". לצורך השוואה, בגרמניה מחיר האנרגיה זינק ב-25%, בבריטניה ב-52.3%, ובאיטליה 64.7%. הפער העניק למפעלים השוויצריים יתרון בעלות הייצור על פני המתחרות האירופאיות. עלויות שהקלו הן עם אזרחי המדינה שנהנו מעליית מחירים מתונה יחסית והן על מחיר הסחורות המיוצאות.