גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השרים מחכים שנבחרת הדירקטורים תבוטל, וכ־20 חברות ממשלתיות תקועות

בתקווה לביטול נבחרת הדירקטורים, הממשלה מקפיאה את איוש 300 התקנים הפנויים בצמרת החברות הממשלתיות ● המחסור פוגע גם בחברות ענק כמו חברת חשמל והתעשייה האווירית ● בינתיים, רשות החברות מנסה לבלום את הממשלה ולגייס לעזרתה את שר האוצר

הממשלה מקפיאה את איוש 300 התקנים הפנויים בצמרת החברות הממשלתיות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הממשלה מקפיאה את איוש 300 התקנים הפנויים בצמרת החברות הממשלתיות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עם הקמתה, סימנה הקואליציה למטרה את ביטול נבחרת הדירקטורים של רשות החברות. המהלך צפוי לפתוח לשרים את האפשרות למנות יו"רים ודירקטורים בחברות הממשלתיות, אף אם אינם עומדים בדרישות המקצועיות. התוכנית אומנם טרם יצאה לפועל, אך המטרה שהציבה לעצמה הממשלה כבר מחריפה את המחסור הקיים בחברות הממשלתיות כאשר שרים בממשלה מקפיאים את איוש התקנים החסרים, עד לביטול הנבחרת. 

אבי טיומקין: "אם ההפיכה המשטרית תצא לפועל, ישראל בדרך להיות טורקיה"

חצי מהתקנים לא מאוישים

לפי נתוני רשות החברות הממשלתיות, יש כיום כ־300 משרות פנויות בדירקטוריונים מטעם המדינה, שהם כמעט מחצית מהתקנים. חלק מהחברות, כמו חברת החשמל, אף מתנהלות ללא יו"ר כבר תקופה ארוכה. מתוך כ־70 חברות ממשלתיות (ועוד כמה חברות בת), בקרוב ל־20 מהן נעדר הרוב המינימלי הנדרש בדירקטוריונים כדי לאפשר את תפקודם.

כדי לאפשר פעילות שוטפת של הדירקטוריון, בדרך כלל נדרש רוב של מינימום 5 דירקטורים בחברה קטנה, או 6־7 בחברה גדולה (כולל דירקטורים חיצוניים). לפי נתוני רשות החברות, לאחת החברות הממשלתיות הגדולות ביותר, התעשייה האווירית, יש רק 3 דירקטורים מטעם המדינה מתוך 12 אפשריים. חוסר איוש בולט גם בחברות ביטחוניות אחרות, כמו רפאל (6 מתוך 12), אלתא (6 מתוך 13) ותומר (3 מתוך 12). חברות בולטות אחרות שסובלות ממחסור הן, למשל, חברת החשמל (7 מתוך 21) ודירה להשכיר (5 מתוך 9).

במצב רגיל, שרי הממשלה החדשים היו קופצים על ההזדמנות לערוך מינויים רבים כל כך, אבל כשהם רואים באופק את האפשרות למנות דירקטורים בתנאים הרבה יותר נוחים, השרים גוררים רגליים. הנבחרת היא למעשה מאגר של אנשי ניהול בכירים, שעברו סינונים וראיונות, ומתוכו יכולים השרים למנות את נציגיהם לדירקטוריונים בחברות השונות. תומכים הנבחרת יגידו שהיא מציבה רף מקצועי למועמדים לחברות הממשלתיות ומנסה למנוע מינויים משיקולים זרים, גם אם לא תמיד מצליחה. אבל מתנגדיה, ובהם שרת התחבורה מירי רגב והשר דוד אמסלם יטענו שהנבחרת כובלת את ידי הממשלה.

 

קיימת גם ביקורת מתונה יותר כלפי מוסד הנבחרת, ההרכב שלה, היקפה והאופן שבו השרים בוחרים מתוכה את המועמדים. הטענות הללו, כמו גם האפשרות לרפורמה לייעול הליך המינויים, נידונות היום במסגרת ועדה מייעצת שמונתה רק בקיץ האחרון לנושא בראשות רקפת רוסק־עמינח. אבל בממשלה לא ממתינים בציפייה להמלצות הוועדה.

ההסכמים הקואליציוניים שעל בסיסם הוקמה הממשלה כבר קבעו במפורש את היעד: "כל סיעות הקואליציה יתמכו בממשלה ובכנסת בתיקוני חקיקה נדרשים לביטול נבחרת הדירקטורים וכן ביטולן ועצירתן של ועדות איתור למיניהן". במילים אחרות, גם היו"רים והדירקטורים יהפכו למשרות אמון מורחבות של הפוליטיקאים.

מנכ"ל משרד ממשלתי, לדוגמה, נחשב למשרת אמון שבה לשרים יש גמישות מסוימת במינויים. שרת התחבורה רגב לקחה את הגמישות הזאת לקצה כשניסתה למנות את מקורבה, פעיל הליכוד משה בן זקן, לתפקיד מנכ"ל משרדה. ועדת המינויים פסלה את המינוי כיוון שהמועמד של רגב לא עמד בדרישות הסף, אבל רגב, שזעמה על ההחלטה, קבעה כי הוא ימונה לממלא מקום המשנה למנכ"ל ובעוד חצי שנה ימונה למנכ"ל. אם האיום על הנבחרת יתממש, רגב תוכל למנות את מקורביה לשבת בדירקטוריונים של רכבת ישראל ונמל אשדוד, שר האנרגיה ישראל כ"ץ יוכל למנות את אנשי שלומו בחברת החשמל, שר התקשורת שלמה קרעי יוכל לעשות בדואר ישראל כבשלו וכן הלאה.

כיוון שמוסד הנבחרת אינו מעוגן בחוק וגם לא הוקם על בסיס החלטת ממשלה, לכאורה די בשינוי נהלים והוראות של רשות החברות כדי לבטל את המנגנון הקיים ואין צורך בהסכמת הכנסת. עם זאת, הניסיון לביטול הנבחרת עלול ליצור חזית נוספת של הממשלה מול בית המשפט העליון. בג"ץ חיזק את מעמדה של הנבחרת רק בשנה שעברה בפסק דין על מינויו של עמיר פרץ לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית חרף פסילתו בוועדת המינויים. גם היועמ"שית, גלי בהרב־מיארה, עשויה להידרש לסוגיה. הניסיון הקודם של הליכוד לקבור את נבחרת הדירקטורים, בשנת 2020, נבלם בעקבות חוות דעת של המשנה ליועמ"ש דאז, דינה זילבר.

אבל הנבחרת עצמה היא לא המכשול היחיד שעומד בפני המבקשים לפרוץ את הליך המינויים. חוק החברות הממשלתיות קובע מספר הגבלות על מינוי דירקטורים, אוסר על ניגודי עניינים ומחייב התייעצות עם ועדת המינויים. כדי לעקוף את ההגבלות הללו, הקואליציה תידרש לשינויי חקיקה. עם זאת, נראה שהממשלה לא בחרה במסלול המהיר להעביר את הרפורמה הזו, שכן היא נעדרה מחוק ההסדרים שאישרה בשבוע שעבר.

מנהלת רשות החברות בקרב בלימה

מנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, נמצאת בקרב בלימה מול יוזמת הממשלה. "הרשות תעשה כל שבידה כדי למנוע מעורבות פוליטית בניהול החברות הממשלתיות", אמרה השבוע רוזנבוים בכנס של לשכת רואי החשבון. לדבריה, המחסור המשמעותי בדירקטורים ויו"רים פוגע בתפקוד החברות הממשלתיות. רוזנבוים קראה "לשרים למנות דירקטורים מהנבחרת הקיימת, יש בה אנשים מצוינים שעברו סינון קפדני. אני דוחה בתוקף את האמירה שהכניסה לנבחרת נעשתה משיקולים פוליטיים".

האמירה שדוחה רוזנבוים היא ההנחה שחברי נבחרת הדירקטורים הם תומכי האופוזיציה, שהייתה בשלטון בתקופה שבה גובשה הנבחרת העדכנית. הטענה שנשמעת על ידי מתנגדי הנבחרת, היא שכביכול, שרי הממשלה הקודמת הריצו את אנשיהם לגשת לנבחרת כדי שיוכלו למנות אותם לאחר מכן לדירקטוריונים. אתרע מזלם ולאחר ההמתנה הממושכת, השקת הנבחרת יצאה לדרך באותו השבוע שבו הודיעה ממשלת לפיד על התפרקותה. למעשה מאז אותו יוני 2022 הוקפאו המינויים בשל הבחירות. בחברות המתינו להשבעת ממשלה חדשה, שתאייש את החוסרים, אך התנגדות הממשלה לנבחרת גוררת בלימה של מינויים חדשים כבר כ־8 חודשים.

סמוטריץ' יגבה את רשות החברות?

על רשות החברות אמון שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. כחלק מתפקידו ולצד השרים במשרדים הרלוונטיים, הוא גם אחראי על מינוי הבכירים לחברות. במשא ומתן על תקציב המדינה, סמוטריץ' לא היסס לדרוש מחבריו לממשלה לוותר על הבטחות שקיבלו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, האם ידחק בשרים לוותר על דריסת מוסד המינויים? כרגע דומיה נשמעת מכיוונו. רוזנבוים ציינה בדבריה כי "השר סמוטריץ' מגבה את הדרג המקצועי, פועל בענייניות מלאה והצליח להעביר תקציב מורכב. כשר אוצר הוא מאפשר לרשות לפעול ואין התערבות פוליטית". את הנוסח הזהיר שבו בחרה רוזנבוים ניתן לפרש ככל היותר כקריאה לסמוטריץ' לגבות אותה במאבק על המינויים.

מנהל רשות החברות לשעבר, אורי יוגב, תקף בחריפות את כוונת הממשלה לבטל את נבחרת הדירקטורים של החברות הממשלתיות, שאותה הוא ייסד. יוגב השווה את הכוונה לרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה: "הסיכון להחזר הפוליטיזציה של החברות הממשלתיות דומה לאחד הסיכויים המרכזיים ברפורמה המשפטית, אם היא תתקבל במלואה. בסופו של דבר, מינויים פוליטיים של מקורבים שאינם מתאימים, יכולים לגרום לנזק כספי ולמערכת בלתי עצמאית ומושחתת", אמר יוגב לגלובס. לטענתו, "ביטול הנבחרת עלול לגרום לנזק של כ־5 מיליארד שקל בשנה לפחות, כי זה השיפור הכספי שקרה בזכות הנבחרת עצמה".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות