לאחר הפסד של קרוב למיליארד דולר בשנתיים: אל על מציגה רווח נקי של 109 מיליון דולר ב-2022

אחרי הפגיעה הקשה ממגפת הקורונה, אל על מציגה שנה של שיפור בביצועים - כולל זינוק של 132% בהכנסות ושורת רווח נקי לראשונה זה שנתיים • החברה הציגה יעד הכנסות חמש-שנתי

דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: דוברות אל על
דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: דוברות אל על

לאחר שנים של הפסדים, בחסות מגיפת הקורונה שפגעה בפעילותה באופן דרמטי והובילה לשינוי במבנה הבעלות, חברת התעופה אל על  מציגה שנה של שיפור בביצועיה העסקיים. ההכנסות עלו ב-132%, והמשקיעים רואים לראשונה רווח נקי בשורה התחתונה של 109 מיליון דולר. זאת לאחר שבשנים 2020 ו-2021 ביחד רשמה החברה הפסד מצטבר של קרוב למיליארד דולר בשורה התחתונה.

מה גורם לבעל השליטה באל על להגדיל את ההימור על חברת התעופה
הטיסה למזרח תתקצר: עומאן אישרה למטוסים ישראליים לטוס מעל שטחה  

אל על רשמה הכנסות של 1.98 מיליארד דולר בסיכום שנת 2022, כאמור עלייה של 132% ביחס לשנה הקודמת. הרווח התפעולי הסתכם ב-112.8 מיליון דולר, מול הפסד של 320.4 מיליון דולר ב-2021. זהו הרווח התפעולי, ברמה השנתית, לראשונה מאז 2019 - אז רשמה החברה נתון מזערי של 2.9 מיליון דולר.

גם ברבעון האחרון של 2022 נרשמה מגמה דומה לאחר שהכנסות החברה טיפסו ב-112% והסתכמו ב-560.7 מיליון דולר. הרווח התפעולי הסתכם ב-46 מיליון דולר, מחצית מהרווח הנקי בשנה כולה. זאת מול הפסד של 77.4 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2021. בשורה התחתונה הציגה אל על רווח נקי של 8.5 מיליון דולר מול הפסד צורב של 110.1 מיליון דולר ברבעון המקביל לו שנה קודם לכן. בחברה הוסיפו וציינו כי מדובר ברבעון הרביעי הרווחי הראשון מאז שנת 2015.

צופה הכנסות שנתיות של 3.5 מיליארד דולר בתוך 5 שנים

החברה הציגה יעד הכנסות חמש-שנתי. בכוונתה להגיע למחזור הכנסות של 3.5 מיליארד דולר עד שנת 2028, קרי עלייה של 76% ביחס לנתון הנוכחי. כמו כן, היא מתכננת לרשום היקף נוסעים שנתי של 7.5 מיליון איש לפי אותה תוכנית, לעומת 4.2 מיליון נוסעים בשנת 2022.

מניית אל על התאוששה יחסית בשנה האחרונה והציגה ביצועים משופרים למול שוק המניות. המניה סיכמה את 12 החודשים האחרונים בעלייה של 4.6%, אך עדיין מדובר בנפילה צורבת של מעל ל-60% בסיכום של 5 השנים האחרונות. שווי השוק הנוכחי של אל על מסתכם ב-703 מיליון שקל טרם פתיחת המסחר הבוקר.

בשבועות האחרונים, לאחר מאמצים דיפלומטיים חשאיים הסכימה עומאן לאפשר את מעבר טיסות חברות התעופה הישראליות מעל שטחה. הדבר מקצר משמעותית את זמן הטיסה למזרח הרחוק, ויוכל לאפשר לחברה להתחרות מול חברות תעופה בינלאומיות אחרות. מנכ"לית החברה, דינה בן טל-גננסיה, ציינה עם פרסום התוצאות כי "פתיחת הנתיב המהיר לטיסה מעל שמי סעודיה ועומאן היא נדבך נוסף בהסכמי אברהם, שמייצר לנו הזדמנויות ופוטנציאל צמיחה משמעותי".

איציק אליאב, סמנכ"ל הכספים היוצא באל על מסר כי בשנה שחלפה "באו לידי ביטוי המהלכים התפעוליים והפיננסים שביצענו בחברה בשנתיים האחרונות, שהביאו לכך שסיימנו את השנה עם רווח נקי משמעותי וייצרנו תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 313 מיליון דולר. במהלך השנה ביצענו מספר מהלכים אשר חיזקו את האיתנות הפיננסית של אל על והפחיתו את החשיפה של החברה לעליית הריבית במשק, תוך יצירת חוסן פיננסי שיאפשר לחברה להתמודד עם אתגרי העתיד".