גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יבואני הרכב מדווחים על האטה במכירות וסימנים ראשונים לביטולי הזמנות

חוסר הוודאות הכלכלית מעורר דאגות בשוק הרכב הישראלי, ובאחרונה היבואנים החלו לדווח על עצירה של הזמנות חדשות ואף על תחילת ביטולים ● ההערכה: ההתייקרות הצפויה בשל היחלשות השקל עשויה להחריף את המגמה

מכוניות חדשות שהגיעו לנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות שהגיעו לנמל חיפה / צילום: Shutterstock

אחד מפעלולי הנהיגה המפורסמים שחביב על במאים של סרטי פעולה מכונה "פנייה ב־180 מעלות ונסיעה לכיוון ההפוך". בתרגיל הזה הרכב דוהר לכיוון אחד ובאמצעות שימוש משולב בבלם היד, בהיגוי ובהילוכים, הוא מבצע פנייה "במקום" ב־180 מעלות ודוהר לכיוון ההפוך. זה התהליך שעובר בשבועות האחרונים גם ענף הרכב הישראלי, לפחות מטאפורית. 

הסעיף הסודי בהסכם בין ההסתדרות לאוצר: קופה של מיליארדים להעלאות שכר | בלעדי
המפץ בשוק הטלוויזיה: מי המנצח הגדול של ערב השידורים החדש? 

אחרי שנתיים של צמיחה, שהתאפיינו בעודפי ביקוש, עליית מחירים ורשימות המתנה של חודשים, נמשך בלם היד, והשוק מתחיל לדהור בכיוון ההפוך. בענף מדווחים על עצירה של הזמנות חדשות ועל גל של ביטולי הזמנות קיימות בכל הפלחים - לראשונה, גם בפלח רכבי היוקרה, שנחשב בדרך־כלל "חסין זעזועים".

התופעה הזו נובעת משילוב של מספר סיבות, ובהן התייקרות כלי הרכב, העלייה החדה בריבית למימון והסנטימנט השלילי בשוק ההון, ששוחק את ההכנסה הפנויה ואת החסכונות של הלקוחות. לכך תורם גם, ואולי בעיקר, מה שהמשווקים בענף מכנים "מצב־רוח צרכני ירוד" בקרב הלקוחות, שנובע מחוסר הוודאות הכלכלי־פוליטי. אומנם התפנית עדיין לא באה לידי ביטוי בנתוני המסירות של ינואר ופברואר, שהמשיכו את האינרציה של 2022 ועלו ב־21.7% לעומת אשתקד, אך היא צפויה לבוא לידי ביטוי בשבועות ובחודשים הבאים, במיוחד אם תימשך מגמת ההיחלשות של השקל.

המלאים הגדולים ממתנים את הזעזועים

נפתח דווקא בבשורות הטובות, שהן מועטות. התפנית החדה במגמת השוק מוצאת את ענף הרכב הישראלי במצב טוב יחסית, בעיקר בכל הנוגע למלאי בטווח הקצר. זאת, בשל צירוף נסיבות שאין להן שום קשר למגמה השלילית הנוכחית.

בינואר התחרשו שלושה אירועים: העדכון הדו־שנתי המתוכנן של "המס הירוק" שהביא לעלייה במס הקנייה על דגמים רבים; עליית מס הקנייה הידועה מראש על כלי רכב חשמליים ועל רכבי פלאג־אין; ושיפור בזמינות המלאים אצל חלק מהיצרנים בעקבות דעיכת "משבר השבבים". שילוב הגורמים הללו הביא בסוף 2022 ל"צונאמי של יבוא רכב" למלאים בישראל. בחודשים נובמבר ודצמבר יובאו לארץ כ־91 אלף כלי רכב חדשים, מתוכם כ־63 אלף כלי רכב בחודש דצמבר בלבד. זוהי עלייה של 64% לעומת החודשים המקבילים ב־2021.

המלאי, לפחות בטווח המיידי, מאפשר לשמור על מחירי המחירון הקיימים ואולי אפילו לצאת במבצעים נקודתיים, למרות היחלשות השקל. אבל הוא לא ישרוד לאורך זמן, כי בחודשים ינואר פברואר כבר נמסרו כ־76 אלף כלי רכב.

הבשורה החיובית השנייה מגיעה מהקצה השני של העולם, והיא נוגעת בעיקר לכלי הרכב החשמליים. בין נובמבר אשתקד לתחילת מרץ נרשמה בשוק העולמי ירידה חדה של כ־30% במחירי הליתיום קרבונט, שהוא חומר הגלם העיקר לייצור סוללות לרכב. זאת, בשל הגדלת הפקת הליתיום ומביקוש נמוך מהצפוי לרכב חשמלי, בעיקר בסין. גם העובדה הזו אמורה לשמש בתור "בלם זעזועים", שעשוי למתן בחודשים הבאים את התייקרות כלי הרכב החשמליים כתוצאה משערי המטבע ומעליית מס הקנייה.

ההנחות והמבצעים לא על הפרק

הבשורות הרעות, לעומת זאת, הן שספק אם בשני הגורמים הללו יהיה די כדי לבלום את המשבר הנוכחי. אומנם הענף הרכב הישראלי יודע כיצד להתמודד עם משברים באמצעות מבצעי הנחות והוזלות ישירות או עקיפות בשוק ה"אפס קילומטר", אבל כאמור, המשבר הנוכחי הוא חריג כאמור בשל שילוב של כמה גורמים.

המרכזי מביניהם הוא ההיחלשות המהירה של השקל ביחס למטבעות אחרים. קרוב ל־75% מדגמי הרכב החדשים שנמכרים בישראל נרכשים מהיצרנים בדולר ובאירו, כמו דגמי רכב קוריאניים פופולריים שמיוצרים באירופה, ועלותם מושפעת מהאירו. בדיקה שערכנו בשבוע החולף מגלה כי יבואנים רבים כבר הגיעו "לקו האדום" מבחינת יכולתם לספוג, וכבר מחזיקים במגירה מחירונים חדשים שמעודכנים לשערי המטבע.

יתר על כן, יבואנים רבים צריכים לפתוח כיום הזמנות לייצור רכב שיסופק להם ברבעון הבא וזה שאחריו. בהזמנות האלה היחלשות השקל תתבטא, ככל הנראה, בהתייקרות ממוצעת של כ־5% במחירי כלי הרכב לפני מס, ובשיעור כמעט כפול במחירים לצרכן אחרי מס. מסיבה זו, בשילוב חוסר הוודאות הקיצוני לגבי ההתפתחויות הכלכליות בחודשים הבאים ולגבי הביקוש, התגובה המיידית של יבואנים רבים עשויה להיות הקפאת או הקטנת ההזמנות חדשות מהיצרנים.

משמעות נוספת היא שרוב דגמי המפתח החדשים שינחתו כאן בחודשים הקרובים, יהיו יקרים משמעותית מקודמיהם בשל היחלשות השקל. כך למשל, הייצור של הגרסה הנוכחית של טויוטה קורולה, אחת המשפחתיות הנמכרות ביותר בישראל, הופסק לפני מספר חודשים כהכנה לקראת השקת הדור המחודש שלה. אפשר להניח כי בשערי המטבע הנוכחיים, המכונית החדשה תגיע אלינו במחיר יקר משמעותית.

הגורמים הללו מנטרלים, בין השאר, את היכולת להשתמש בהנחות ומבצעים כדי להמריץ את השוק. זו גם בשורה לא טובה גם לחברות הליסינג, שציפו לחזרת "ההנחות המוסדיות" שנעלמו בשנתיים האחרונות.

בשלב זה, אומנם היבואנים מנסים לשכנע את היצרנים לספוג חלק מההתייקרות, אבל בתנאים הנוכחיים ההסתברות לכך קטנה למדי. בשורה התחתונה, אם שערי המטבע יתייצבו ברמה הנוכחית, הביקוש הדועך לרכב יפגוש בהעלאת מחירים, והתוצאה תהיה האצת הפגיעה בשוק הרכב הישראלי.

רפורמת המס המתקרבת תמריץ את הביקוש?

באופן פרדוקסלי, מה שדווקא עשויה לעורר את הביקוש בשוק במחצית השנייה של השנה היא רפורמת מיסוי הרכב המתגבשת של משרד האוצר. כפי שדיווחנו כאן בעבר, משרדי הממשלה, בהובלת אגף התקציבים ורשות המסים, עוסקים מזה זמן בגיבוש רפורמת מיסוי רכב חדשה ומקיפה שמטרתה העיקרית היא לשמר את הכנסות המדינה ממס קנייה, אגרות ודלק לרכב לנוכח השינויים המהירים בשוק, בעיקר המעבר לחשמל.

הנושא העיקרי ברפורמה הזו, הטלת מס הנסועה על רכב חשמלי, ירד כרגע מהפרק אבל אפשר לצפות למהלכים חדשים שיחליפו בתחילת 2024 את מתווה "המיסוי הירוק", שקיים מזה למעלה מעשור.

קרוב לוודאי שמשמעות הרפורמה תהיה עליית המס האפקטיבי על דגמים ועל סגמנטים פופולריים רבים. לפיכך, אם וכאשר התוכנית תפורסם לעיון היבואנים והציבור במחצית השנייה של 2023, סביר להניח שהיא תניב גל של "רכישות לחץ" להקדמת עליית המס. 

עוד כתבות

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות בוול סטריט; אנבידיה קופצת בכ-3%, סופר מיקרו ב-5%

הנאסד"ק עולה ב-0.9% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת