אקזיטים | ראיון

מובילי אקזיט הענק של אקסיס סקיוריטי: "חוששים משימוש פוליטי בעסקה"

מאז שלב ההקמה, מייסדי חברת הסייבר דחו הצעות רכישה שונות, עד שהגיעה זו מהענקית האמריקאית HPE • בראיון לגלובס מספרים דור כנפו (המייסד המשותף) וגילי רענן (בין המשקיעים הראשונים) על מכירת החברה, ומתייחסים לעתיד ההייטק המקומי ברקע האזהרות

יזמי אקסיס סקיוריטי (מימין): דור כנפו, שוקי חן וגיל עזריאלנט
יזמי אקסיס סקיוריטי (מימין): דור כנפו, שוקי חן וגיל עזריאלנט

יזם ההייטק הישראלי דור כנפו עלה בשבוע שעבר לכותרות בעקבות מכירת חברת הסייבר אקסיס סקיוריטי (Axis Security) לענקית האמריקאית HPE Aruba, בסכום שמוערך בכ־400 עד 500 מיליון דולר. כנפו, שנולד באשדוד ושירת בתפקיד טכנולוגי ביחידת המודיעין 8200, רחוק מלהיות "הפריווילג" כפי שלעיתים בכירי ההייטק מתוארים. הוא צנוע, שקט, ריאלי ומפוקח, ובעיקר מוקיר תודה לאנשים שליוו אותו לאורך הדרך, ביניהם המשקיעים הראשונים בחברה: דן אמיגה וגילי רענן, שבאמצעות הקרן שלו, סייברסטארטס, סייע להקמתה.

האזהרה מהרפורמה במשפט הפכה לסטנדרט בדיווחי חברות ההייטק 
בית החולים איכילוב יוצא מתל אביב, אבל לא מתרחק ממנה 
אלו הצעדים שיוכלו להקפיץ את הכלכלה העולמית ב-7 טריליון דולר

בראיון לגלובס, סיפרו כנפו ורענן על התהליך שעברו עד שהגיעו למכירת הענק, והתייחסו לחששות מהשינויים המתוכננים במערכת המשפט בישראל וההשפעה שלהם על תעשיית ההייטק המקומית.

דן אמיגה / צילום: MKJ
 דן אמיגה / צילום: MKJ

"הכרתי את גילי, שהקים בדיוק את סייברסטארטס, מה שמאוד התאים לנו (לכנפו ולגיל עזריאלנט, שותפו - י.מ)", שחזר כנפו את הימים הראשונים בהם הגה את הרעיון לחברה. "בתור יזם שזו החברה הראשונה שלו - לא מכרתי כלום לעולם. זה מאוד התאים שיש איזו אסטרטגיה מסודרת, באנו וידענו בדיוק מה הולכים לעשות בשנה הראשונה. זה נתן לנו תשתית מאוד טובה לעבוד עליה".

גילי רענן / צילום: יוסי זליגר
 גילי רענן / צילום: יוסי זליגר

אמיגה עצמו, סיפר גם הוא על הדחיפה שלו. "אחרי שהחברה בה עבדנו יחד נמכרה, היה לי ברור שזה הזמן לעודד את דור לרוץ קדימה ולהקים חברה משלו, עם ההבטחה שאסייע לו בכל מה שנדרש", שיחזר. ההשקעה שלי ושל גילי רענן בחברה נבעה מהביטחון הגדול ביכולות שלהם ובצוות שבנו סביבם, היום הם הוכיחו שצדקנו".

אקסיס סקיוריטי

תחום: הגנת סייבר - פתרון לגישה פרטית ומאובטחת ליישומים ארגוניים בעננים ציבורים ובשרתי ארגונים
היסטוריה: הוקמה ב־2018 ע"י דור כנפו וגיל עזריאלנט, יוצאי 8200. גייסה לאורך השנים כ־100 מיליון דולר, בשלושה סבבים
נתונים: כ־120 עובדים, מתוכם כ־80 בישראל

הקו הדק בין אומץ לנאיביות

בחודשים הראשונים לאחר ההשקעה הראשונית של סייברסטארטס בחברה של כנפו ועזריאלנט, החבורה עשתה את דרכה לארה"ב על מנת למפות את הבעיות איתן מנהלי אבטחת מידע מתמודדים ולהתאים את המוצר שלהם אליהן. "כשהתחלנו, טסנו לארה"ב לחודשיים", סיפר כנפו. "בחודשיים האלה פגשנו כ־60 מנהלי אבטחת מידע, זה היה ממש אינטנסיבי אבל שם הבנו שהבעיה אמתית וחוזרת על עצמה".

הפגישות התבססו על מערך הקשרים שבנתה עם השנים קרן סייברסטארטס של רענן: "הקפנו את עצמנו ברשת מאוד משמעותית של לקוחות, שבעצם לקחו על עצמם לעזור ליזמים שלנו בשלב שעוד אין מוצר, שהם עוד לא יכולים לעשות כלום, פשוט כדי לעזור לנו לפתור את הבעיות הכי גדולות. טכנולוגיה זה נהדר, זה חשוב, אבל זה לא מספיק. קודם כל צריך להכיר את הלקוח. צריך לשאול מספיק לקוחות גדולים באמת מה הבעיות הגדולות שלהם, וסביב זה לבנות פתרון טכנולוגי, ולא הפוך".

בשלב הבא, באקסיס הציגו לחברות מוצר שמאפשר לעובדים מרחוק להתחבר לאפליקציות הארגוניות של מקום העבודה שלהם באופן מבוטח ורציף. "כשניגשנו לחברות, היה להן פתרון לגישה לרשת הפנימית - VPN - והיה להם מוצר נוסף שמאפשר חיבור מאובטח", מסביר כנפו. "היו עוד מוצרים להגנה על שירותי ענן, והכול היה דיי אותו דבר רק עם שינויים מינוריים. איחדנו את זה למוצר אחד וזה בעצם יצר תשתית ענן ענקית שדרכה ניתן לגשת להכול - בעיני, בדיעבד זה היה מהלך אמיץ".

בשלב הזה גילי רענן התערב והוסיף: "לא בטוח שהמילה הנכונה היא 'אומץ', אני חושב שדווקא טיפשות או נאיביות - כי זה תחום של ענקים כמו סיסקו או נטסקופ".

ההצעה המפתיעה והמשא־ומתן שנפל

כבר בחודשים הראשונים אחרי שהחברה החלה לפעול, סיפר כנפו, הגיעו הצעות רכישה שונות אל שולחנם - שלכולן סירבו. "לאט-לאט התחילו להגיע הצעות יותר משמעותיות מבחינה כספית", הוא סיפר. "אפילו בשנה האחרונה, בתקופה שהשוק והשווי של חברות יורד, הייתה לנו הצעה מאוד משמעותית שסירבנו לה.

"בחודשים האחרונים ניהלנו שיחות עם HPE Aruba, ואז הם נעלמו בשלב מאוד מתקדם - לא ליומיים, לאיזה חודש וחצי", המשיך כנפו. "קראנו בעיתונות שהם בכלל נמצאים בתהליך של משא־ומתן על רכישה מאוד גדולה של חברה אחרת. הסתכלנו אחד לשני בעיניים ואמרנו שפשוט ממשיכים הלאה. כמה חודשים לאחר מכן, הייתי באחד ממשחקי המונדיאל בקטר, ופתאום קיבלתי טלפון מ-HPE Aruba. בדיוק כשהמשחק נכנס להארכה, אני יצאתי להשלים את השיחה והבנתי שהם רוצים להמשיך את התהליך שהופסק בעבר".

לאחר מספר שבועות של משא־ומתן, במהלכו סירבו כנפו ורענן להצעה הראשונית של HPE Aruba, לבסוף הסכימו לסכום שלפי ההערכות שנע בין 400 ל־500 מיליון דולר. אולם, לפי HPE, "הסכום שננקב - 500 מיליון דולר - איננו מדויק".

"תהליכים הרסניים שמסכנים את העתיד"

בסיום הראיון, כנפו ורענן התייחסו גם לאחד הנושאים הבוערים על סדר היום הציבורי - השינויים המתוכננים במערכת המשפט הישראלית, אותה מתכננת הממשלה. "קודם כל, אנחנו נשארים בארץ - כל עובדי החברה נשארים לעבוד כאן", הבהיר כנפו כשהנושא עלה לראשונה בשיחה, והוסיף: "זה לא השבוע הכי חגיגי להודיע בו על אקזיט במדינת ישראל. זה מאוד מדאיג לראות אנשים שמוציאים כסף או משאירים את הכסף שלהם בארה"ב. מה שעזר לנו מאוד זה האקוסיסטם הזה שנמצא פה והוא הולך וקטן, וזה מטריד".

רענן התבטא באופן תקיף יותר לגבי צעדי הממשלה: "אני חושב שהתהליכים שאנחנו רואים פה, של המהפכה, אלו תהליכים הרסניים, שמסכנים את כל היסודות שאנחנו נשענים עליהם. אני חושב שההקצנה בשיח הציבורי, השינויים הדרמטיים שהקואליציה מקדמת הם מסכנים את העתיד שלנו".

השניים גם הבהירו שהשיחות עם HPE Aruba החלו זמן רב לפני שהחלו הדיונים על השינויים במערכת המשפט, כך שהעסקה לא הושפעה מהם. "אחד החששות שלי זה שיהיה איזה שימוש ציני בעסקה הזאת כדי להגיד שהכול כרגיל - הכול לא כרגיל", המשיך רענן. "מה שרואים פה בענף זו תוצאה של עבודה של הרבה שנים אחורה, ותהליך שהתחיל לפני ניסיונות המהפכה, הביצוע של הרפורמה ללא הסכמה, הוא תהליך פשוט הרסני.

"אם תהיה פה מדינה שהיא לא ליברלית, ואם הרפורמה תעבור ללא שינויים וללא הידברות אכן תהיה פה מדינה לא ליברלית, יהיה פה קושי אמיתי לגייס כספים לישראל, קושי לבנות פה עסקים גדולים. זה יפגע בכולנו", סיכם רענן.