גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי הקריסה מגיע שכר הטרחה: 12.5 אלף השעות שהקפיצו את הנושים

אף שכנאמן להסדר הנושים, הצליח עו"ד גיסין להחזיר כ־80% מחוב האג"ח של חברת הנדל"ן הקנדית שקרסה, אורבנקורפ - התנגדו המחזיקים כמעט פה אחד לדרישת שכר של 9.5 מיליון שקל, שהתבססה על 12.5 אלף שעות עבודה בשבע השנים האחרונות, גם לאחר שהופחתה ב־40% ● ביהמ" ש עדיין לא הכריע בבקשת שכר הטרחה

עו''ד גיא גיסין / צילום: איל יצהר
עו''ד גיא גיסין / צילום: איל יצהר

מחזיקי האג"ח הישראלים של חברת הנדל"ן הקנדית אורבנקורפ שקרסה מתנגדים לבקשת בעל התפקיד והנאמן להסדר הנושים של החברה, עו"ד גיא גיסין, לקבל שכר טרחה בגובה של 9.5 מיליון שקל. זאת לאחר שקיבלו בחזרה קרוב ל-80% מסכום החוב. 99% ממחזיקי האג"ח (סדרה א') של אורבנקורפ הצביעו בסוף החודש שעבר כנגד תשלום שכר הטרחה המבוקש, שנבדק ואושר על ידי הכנ"ר.

"אם בתי המשפט בסכנה, כולם בסכנה": האזהרה של נגיד הבנק ההונגרי לשעבר 
האם רשות המסים תיאלץ להחזיר 664 מיליון שקל שגבתה ביתר מעובדים שכירים? 
הברומטר של השקעות הציבור בבורסה: קונים קרנות נאמנות כספיות, מוכרים מניות ואג"ח בישראל | ניתוח

בתחילה ביקש צוות הנאמן להסדר הנושים, שאותו מובילה עו"ד יעל הרשקוביץ ממשרד גיסין, סכום של 15.95 מיליון שקל כשכר טרחה, אך לאחר דין ודברים הסכים להצעת הכנ"ר להפחית את הסכום ב-40% ל-9.5 מיליון שקל.

מסכום זה, 2.7 מיליון שקל כבר שולמו כמקדמה בגין שכר הטרחה לבעל התפקיד. לטענת הצוות, אותו מובילה עו"ד יעל הרשקוביץ ממשרד גיסין, בתיק הושקעו שבע שנים, שכללו כ-12.5 אלף שעות עבודה, מהן כ-2,500 שעות בהליכי הליטיגציה ויתר 10,000 השעות הושקעו בפעולות נוספות.

אורבנקורפ הקנדית, שהייתה בבעלות היזם אלן ססקין, ביצעה בדצמבר 2015 הנפקה ראשונה של איגרות חוב בבורסה בישראל, שבמסגרתה גייסה כ-180 מיליון שקל. פחות מחצי שנה לאחר ההנפקה נקלעו אורבנקורפ ובעל השליטה לקשיי נזילות חמורים, ועקב כך פנו החברות הבנות שלה בקנדה בבהילות לבית המשפט בטורונטו, לצורך הגנה מפני נושים.

בתגובה, מונה נאמן בקנדה לחברות הבנות של אורבנקורפ, ואילו לחברה שגייסה חוב בתל אביב מונה בעל תפקיד בישראל לבקשת מחזיקי האג"ח - עו"ד גיא גיסין, המשמש גם כנאמן להסדר הנושים בחברה.

ביצע חלוקות בשיעור של 76% מהחובות המוכרים

בשבע שנים האחרונות פועל משרדו של גיסין למימוש נכסים ולהשגת החזרים למחזיקי האג"ח. במסגרת הפעילות בישראל בחן בעל התפקיד את תביעות החוב שהוגשו לחברה, ניהל הליכים ביחס אליהן וביצע חלוקות בסך מצטבר של כ-163 מיליון שקל, המהוות נכון למועד זה חלוקות בשיעור של 76% מהחובות המוכרים (וזאת כולל בגין תוספת ריבית בסך כ-23 מיליון שקל אשר הוכרה למחזיקי איגרות החוב).

בסוף החודש שעבר ערכו מחזיקי אג"ח (סדרה א') אסיפה בעניין שכר הטרחה המבוקש. באסיפה נכחו מחזיקים ב-77% מהסדרה שטרם נפרעו, והללו החליטו, ברוב מוחלט, להתנגד לתשלום. ביהמ"ש דחה בסוף החודש שעבר את בקשת מחזיקי האג"ח לקבל את דוחות שעות העבודה של גיסין וצוותו. הנאמן טען, כי "לא ניתן לאפשר לכל נושה לבצע בדיקה של בדיקה", זאת לאחר שהכנ"ר בדק את הנתונים.

ביהמ"ש קיבל את ההתנגדות ודחה את הבקשה לקבלת דוחות שעות. השופט חגי ברנר מבית המשפט המחוזי קבע, כי "בהינתן העובדה שבקשת השכר נעשית על תקנות השכר ולא על בסיס שעתי, כמו גם נוכח העיתוי המאוד מאוחר שבו הוגשה הבקשה לעיון בדוח השעות - בחלוף חמישה חודשים מאז הוגשה התנגדותם הראשונית של מחזיקי האג"ח לבקשת השכר - הבקשה לעיון בדוח השעות נדחית".

בעוד שמחזיקי האג"ח טוענים כי ההליך נוהל בקנדה במרביתו, צוותו של גיסין טוען כי הליך מימוש הנכסים בקנדה נעשה בשיתוף פעולה עימו. נאמן האג"ח, שי צוקרמן, טען כי הפער בין עמדתו לעמדת הכנ"ר, הוא 6.65 מיליון שקל, ולא 1.5 מיליון שקל, כפי שסבר ביהמ"ש בטעות. הפער נובע מתקבולים מהליכי לטיגציה שקיבל בעל התפקיד בגובה של 5.1 מיליון שקל.

בדוח שהוגש לביהמ"ש ביולי 2022, יחד עם הבקשה לשכר הטרחה, מפרט צוותו של גיסין כי "בעל התפקיד וצוותו פעלו במשך השנים באופן אינטנסיבי, בישראל ובעיקר בקנדה, על מנת לעמוד על זכויות החברה אל מול השותפים השונים במסגרת שישה הליכי חדלות פירעון נפרדים המתנהלים, או שיש להם השלכה על ענייניה של החברה".

לטענתם, מדובר בתיק רחב-היקף שבו הושקעו אלפי שעות עבודה. בדוח שהוגש לביהמ"ש נכתב כי מדובר בניהול הליכים בחברה קנדית, בעלת נכסים ושותפים קנדים, שמתנהלים לגביה הליכי חדלות פירעון בקנדה ובישראל. כך שמרבית הפעילות מתנהלת בקנדה, ובאי כוחם הקנדים של בעלי התפקיד השתתפו ב-83 דיונים; נוהלו שני הליכי בוררות שהראשון בהם הסתיים בהפחתת כ-10 מיליון דולר מחובות החברה וקביעת זכאותה לדמי ניהול מהפרויקט, ובשני נקבע כי החברה זכאית לדמי ניהול של 5.9 מיליון דולר קנדי; הוגשו 53 בקשות דוחות ותצהירים לביהמ"ש הקנדי; נוהלו משאים ומתנים עם שותפים ונושים של החברה בקנדה.

במסגרת הפעילות בישראל צוין כי צוותו של הנאמן בחן תביעות חוב, ניהל הליכים ביחס אליהן וביצע חלוקות בסכום מצטבר של כ-163 מיליון שקל, המהוות חלוקות בשיעור של 76% מהחובות. בנוסף נכתב כי ניהל הליך תביעות חוב מורכב והליכים שונים מול מבקשי תביעות ייצוגיות, והגיש 33 דוחות פעילות, כ-116 בקשות והשתתף בעשרות דיונים בבתי משפט בישראל.

"גישה בלתי מתפשרת של בעל התפקיד"

"פעילותו הנמרצת והאקטיבית של בעל התפקיד בהחלט השיאה את סכומי החלוקה המרשימים בתיק זה", כתבה עו"ד גלי עטרון ממחלקת תאגידים בכנ"ר. "גם הפעולות שנקט בעל התפקיד אשר לא הניבו בסופו של יום תוצאות גבוהות, יש בהן להמחיש את הגישה האקטיבית והבלתי מתפשרת של בעל התפקיד בכל עניין שעלה.

"שיעור ההחזר בתיק זה אינו נובע משווי הנכסים שהיו בידי החברה מלכתחילה, אלא הינו תולדה ישירה הן של היקף העבודה שהושקעה ע"י בעל התפקיד וצוותו, והן של התרומה שתרמה עבודתו לסכומי החלוקה".

מאז שמונה לתפקיד הגיש גיסין, בין השאר, תביעה אזרחית בישראל נגד בעלי אורבנקורפ ססקין ורעייתו, בטענה כי בעל השליטה לא עמד בהתחייבות כפי שהופיעה בתשקיף, להעביר לחברה נכסים וזכויות לאחר השלמת ההנפקה.

תביעה נוספת ב-100 מיליון שקל הוגשה ב־2017 - בין השאר נגד ססקין, הדירקטור פיליפ גיילס, חתם הנפקת האג"ח איפקס, רוה"ח משרד בריטמן אלמגור זהר (דלויט), חברת ג'נטרה שביצעה את הערכות השווי המופיעות בתשקיף ו-AIG, שביטחה את נושאי המשרה באורבנקורפ.

עו"ד גיסין ציין בתביעתו נגד בעל השליטה, הדירקטורים ושומרי הסף, כי מחקירותיו עלה בין היתר כי "התשקיף היה נגוע בשלל פרטים מטעים ביחס לנכסים עיקריים של החברה, אשר הוגדרו ברובם כ'פרויקטים מהותיים מאוד'".

לפני כשנתיים אושר הסכם גישור עם חלק מהנתבעים - איפקס, דלויט ו־AIG, שהניב 10 מיליון שקל. במסגרת סיום ההליכים שנוהלו נגד גופים אלו הועבר התשלום לקופת נושי אורבנקורפ מבלי להודות בכל טענה, לצורכי פשרה בלבד ולסילוק סופי ומוחלט של טענות התובע.

עוד כתבות

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה