גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השיטה הצרפתית למאבק ביוקר המחיה: רשתות השיווק התנדבו להוריד מחירים

מדד המחירים בצרפת מדביק את קצב העליות של המדינות השכנות ● בניסיון להיאבק במגמה שמדאיגה את התושבים, הנשיא מקרון ביקש מרשתות השיווק להיכנס תחת האלונקה ולהוריד מחירים ● האחרונות נענו ובשלושת החודשים הבאים יימכרו מוצרים במחירים קבועים וזולים

שר האוצר הצרפתי בתדרוך עיתונאים השבוע, שם הציג את התוכנית / צילום: Reuters, Hans Lucas
שר האוצר הצרפתי בתדרוך עיתונאים השבוע, שם הציג את התוכנית / צילום: Reuters, Hans Lucas

בשבוע האחרון הוכיחו נתוני האינפלציה לחודש פברואר את מה שצרפתים רבים חשים בכיס - העלייה במדד המחירים לצרכן לא נבלמה. המחירים עלו בחישוב שנתי ב־7.2% בחודש שעבר, שיא של יותר משלושה עשורים. זה אולי שיעור צנוע ביחס לאינפלציה הדו-ספרתית המשתוללת במזרח אירופה ובמדינות הבלטיות; או אפילו לנעשה מעבר לגבול בגרמניה (9.3%), אבל לצרפתים יש "פתיל קצר" לעליות מחירים. ובניגוד למגמת הדעיכה שנרשמת במדינות אחרות, מדד המחירים בצרפת לאט-לאט מדביק את קצב העליות של המדינות השכנות והמגמה מדאיגה את התושבים.

כך נשבר מיתוס: תשואות האג"ח הגרמניות בשיא של עשור | ניתוח
יו"ר הפד פאוול בעדותו בפני הקונגרס: צפויות עליות ריבית נוספות בהמשך השנה 

זו הסיבה שהממשלה הצרפתית, שעד כה נחשבה לאחת המוצלחות ביותר ביבשת במאבק באינפלציה בעזרת כמה צעדים מוקדמים שנקטה בתחום סבסוד האנרגיה וסיוע למשקי בית עניים, מנסה בימים אלו גישה חדשה - ונראה שהיא עובדת.

הקמעונאים ייספגו פגיעה של מאות מיליוני אירו

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הפציר בנאום פומבי לפני כשבועיים בפני רשתות השיווק והסופרמרקטים "לעשות מאמץ" כדי להוריד את האינפלציה, הנובעת כעת בחלקה הגדול מהתייקרות במוצרי מזון. הסופרמרקטים "מרוויחים יפה, ואני שמח בשבילם ובשביל העובדים שלהם", אמר מקרון אחרי ביקור בתערוכה החקלאית השנתית של צרפת, "אבל במצב העניינים הנוכחי, אנחנו לא יכולים לבקש מיצרני המזון לעשות מאמץ (להורדת מחירים), משום שהם משלמים יותר על אנרגיה, על דשנים, ואנחנו צריכים להבטיח את ההכנסה שלהם, שהיא נמוכה אפילו כעת". צרפת מתגאה בייצור חקלאי נרחב בסבסוד הממשלה, ולפי חוקים לתמיכה בחקלאות מקומית ברמת האיחוד האירופי. במקום לבקש מהיצרנים להוריד מחירים, מקרון ביקש זאת מרשתות השיווק.

 

כעת נראה כי הבקשה, שלוותה בשיחות בממשלה ובפנייה של משרד האוצר לרשתות השונות, נענתה בחיוב. שר האוצר הצרפתי, ברונו לה-מר, התייצב בתחילת השבוע מול מצלמות כלי התקשורת ודיווח על "הבנות חדשות" עם רשתות השיווק, במסגרתן אלו "ייספגו" פגיעה של מאות מיליוני אירו בשורת הרווח שלהן, בשם המאבק הלאומי באינפלציה.

"המאבק באינפלציה הוא עניין לכולם"

במשך שלושת החודשים הבאים לפחות, שורת מוצרי יסוד יימכרו במחירים קבועים וזולים, ועל כולם תתנוסס מדבקת "סל נגד אינפלציה" על רקע דגל צרפת. כל רשת חופשית להחליט בעצמה אילו מוצרי בסיס תציע בהנחה, אבל ההנחה תצטרך להיות "משמעותית ביותר", לפי דברי שר האוצר, ותמשך עד יוני לפחות. לפי דיווחים בעיתונות הצרפתית, רשת Intermarche מתכוונת להציע 500 מוצרים כחלק מהסל, רשת "קארפור" תציע כ-200 מוצרים במחירים של עד 2 אירו בלבד. רשת Systeme U תציע 150 מוצרים ב"מחירי עלות", והרשת הזולה Casino תציע כ־500 מוצרים במחירים של פחות מאירו אחד.

לפי נתוני מדד המחירים הלאומי בצרפת, העלייה במחירי המזון בפברואר עמדה על 14.5% בהשוואה לשנה שעברה. רשתות שיווק ברחבי אירופה, וגם בישראל, עומדות בשנה האחרונה בפני לחץ להפחית את רווחיהן, על רקע המחירים העולים. אך בניגוד למצב בישראל, בו את המחאה נגד רשתות השיווק והיבואנים הובילו אזרחים פרטיים או תנועות שקמו אד-הוק ברשתות החברתיות, בצרפת מי שהובילה את היוזמה היא הממשלה. מקרון נמצא בשפל בפופולריות שלו, בין היתר על רקע שיעורי האינפלציה והתוכניות להאריך את מועד הפרישה לפנסיה לגיל 64. בנושא זה, השבוע צפויות הפגנות ענק לשתק את צרפת במחאה נגד התוכנית.

חלק מהגופים הצרכניים הזהירו כי הרשתות עלולות להעלות מחירים על מוצרים שאינם בסל האנטי-אינפלציוני, כדי לשמור על הרווחים. אחד ממנהלי הרשתות הגדולות, E.Leclerc, אמר לתקשורת כי זו לא תהיה המציאות, וכי "ההוזלות יורגשו בכיס של כל קונה". שר האוצר לה-מר הבהיר כי משרדו יפקח על המבצע, ויוודא שלא יהיו עליות לא מוצדקות. כמו כן, הוא הודיע כי הממשלה שוקלת לסייע למשפחות עניות באמצעות חלוקת קופונים למזון. "מדובר בהסכם מוצק שיהיה נראה ברשתות ושייגן על תושבי צרפת", אמר לה-מר, שהודיע על ההסכמה יממה לפני שביתות הענק בצרפת. "המאבק באינפלציה הוא עניין לכולם". מנהל רשת "קארפור", שחתמה בשנה שעברה על הסכם שיתוף פעולה שיאפשר לה להיכנס לישראל, הצהיר כי רוב ההוזלות יהיו ב"מותגי הבית", שם קיים מרווח משחק גדול יותר במחירים. "הצעדים שיינקטו על ידי משווקים שונים יהיו שונים אחד מהשני, משום שנשמר העיקרון של החופש שלהם לבחור מה תהיה ההוזלה היעילה ביותר", אמר.

בצרפת לא ממהרים להעלות את הריבית

הממשלה, שעדיין חוששת מהתחדשות הזעם הציבורי שעוררה הפגנת "האפודים הזוהרים" לפני כארבע שנים, הייתה זריזה בניסיון למתן את עליות מחירי האנרגיה עם פרוץ המלחמה באוקראינה. היא הלאימה לחלוטין את יצרנית האנרגיה האטומית EDF, הקצתה מיליארדים כדי לקבע מחירי גז וחשמל וחילקה "בונוסי חימום" למשפחות עניות. אכן, בשל העובדה כי יותר מ־70% מהחשמל במדינה מיוצר בכורים גרעיניים (בדרך כלל, למרות שהשנה רבים מהם היו מושבתים לעבודות תחזוק), מדד המחירים הכולל בצרפת עד כה היה נמוך משמעותית מזה בכלכלות גדולות שכנות, כמו גרמניה, איטליה ובריטניה.

עם זאת, בתקציב האחרון שאושר, כמה מהצעדים - דוגמת סבסוד הדלק והדיזל - צומצמו או בוטלו לחלוטין, ויחד עם האינפלציה הגלובלית במחירי המזון, מדד המחירים לצרכן במדינה "הרים ראש" וכן התפשט למגזר השירותים. בשל החוב הגבוה שבו היא נמצאת, צרפת אינה תומכת כמו גרמניה, הולנד או פינלנד בהעלאה זריזה ומהירה של הריבית בגוש האירו כדי להוריד את האינפלציה, ושייכת למחנה מדינות דרום אירופה, המבכרות העלאה מינורית וזמנית.

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים