גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחבורה ציבורית משמשת בעיקר נשים, אז למה היא לא מותאמות לצורכיהן?

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי כ־60% מבין הנוסעים בתחבורה הציבורית לעבודה הן נשים ● אולם תדירות האוטובוסים והרכבות אינה מותאמת לדפוסי התעסוקה שלהן, ופעמים רבות הן סובלות בתחנות מהטרדות באין מפריע ● מהן הסיבות לפער, ואיך מתמודדים איתו בעולם?

נשים חוות באוטובוסים הטרדות מיניות על בסיס יומיומי / צילום: Shutterstock
נשים חוות באוטובוסים הטרדות מיניות על בסיס יומיומי / צילום: Shutterstock

למרות שנשים נוסעות יותר בתחבורה הציבורית, היא מתוכננת בעיקר בעבור גברים וכך גם הקצאת המשאבים - כך עולה ממחקרים שנעשו בשנים האחרונות בנושא. בין השאר, התדירות נקבעת לפי שעות העבודה שלהם, עיקר הקווים מוכוונים אל מוקדי תעסוקה, והתחנות חשוכות והן לא בטוחות מפני הטרדות מיניות. בערים ומדינות רבות בעולם מתאימים את התכנון והתחבורה לצורכי הנשים, אז למה ישראל נותרת מאחור?

הצעדים שיוכלו להקפיץ את הכלכלה העולמית ב-7 טריליון דולר
האם יש דבר כזה שיווק לנשים? מנהלות בכירות מנסות לענות על השאלה
גבר ואישה מתחילים קריירה עם אותו שכר. למה הפנסיה שלהם אחרת לגמרי?

מעיבוד שביצע משרד התחבורה לנתוני הסקר החברתי של הלמ"ס, עולה כי בשנת 2021, 61.5% מבין מהנוסעים בתחבורה הציבורית לעבודה היו נשים. "דפוסי ההתניידות שלנו במרחב הציבורי נגזרים מחלוקת עבודה מגדרית", מסבירה ד"ר יעל חסון, מנהלת תחום מגדר במכון המחקר "מרכז אדווה". "האופן שבו נשים משתמשות בתחבורה ציבורית שונה מזה של גברים בגלל שיש להן דפוסי תעסוקה שונים, כמו טיפול במשפחה והיום שלהן נראה אחרת. רוב העיסוקים שלהן הם בתוך הקהילה".

כלומר, בעוד שגברים בעיקר משתמשים בתחבורה ציבורית כדי להגיע מהבית לעבודה, נשים משתמשות בה גם לצרכים נוספים - כמו הגעה למרכזי קניות, חינוך, בריאות, ביקור קרובי משפחה, איסוף ילדים ועוד. "60% מהנוסעות בתחבורה ציבורית - הן נשים, ו־30% מהנשים בישראל עובדות במשרות חלקיות ויוצאות מוקדם יותר משעות השיא, כשהתדירות נמוכה יותר משאר היום", אומרת ד"ר חסון. "אלו ממצאים שאנחנו רואים גם בשאר העולם המערבי וזה משליך על איפה נמצאות תחנות ואיך מתכננים מסלולי אוטובוסים ותדירות של קווים. הן קהל היעד המרכזי שצריך לקחת בחשבון, אבל התחבורה לא מותאמת אליהן".

מקנדה ועד אירופה: כשחושבים מחוץ לקופסה

בעולם קיימים לא מעט פתרונות כדי לשפר את התחבורה הציבורית בעבור נשים. לדברי ד"ר חסון, במאלמו שבשוודיה למשל, נאספו נתונים על נסיעותיהם של גברים ונשים כבר בשנת 2011, שהובילו להשתתפות שווה של גברים ונשים בתכנון קווי החשמלית החדשים; בבולצאנו שבאיטליה שונו כבר בראשית שנות האלפיים לוחות הזמנים של התחבורה הציבורית כדי להתאימם לדפוסי העיסוק של נשים.

יעל דורי, ראש תחום תכנון ותחבורה בארגון "אדם טבע ודין", מסבירה שגם התכנון העירוני במרחב הציבורי פועל לרעת הנשים, שפעמים רבות חוות הטרדות מיניות - בין אם באוטובוסים, ברכבות או בשל המרחק הרב מיעד אחד לאחר החייב נסיעה בתחבורה ציבורית. "יש צורך שתהיה גישה נוחה בעבור נשים ליעדים יומיומיים, כמו מוסדות חינוך, מסחר, שרותי רפואה בקהילה ותעסוקה. המרחב הציבורי ראוי צריך לכלול תאורה, הימנעות ממעברים מרוחקים וחשוכים, מקום שמושך תנועת אנשים שמגבירה ביטחון, הצללה טובה ונתיבי הליכה רחבים".

בעולם גם נושא זה זוכה לטיפול. לפי ד"ר חסון, בקנדה למשל, בשעות החשיכה, שירות האוטובוסים עוצר גם בין התחנות כדי לקצר את טווח ההליכה ליעד; בווינה שבאוסטריה מוארים רחובות ושבילים חשוכים; בלוס אנג'לס קיים קו חם לדיווח על הטרדות מיניות בתחבורה ציבורית; בלונדון הושק קמפיין שמעודד דיווח על הטרדות מיניות לאחר שהסתבר ש־90% מהנשים שחוו הטרדה מינית בתחבורה ציבורית לא דיווחו על כך, והתוצאות מדברות בעד עצמן - מספר הדיווחים עלה בשליש ומספר המעצרים ב־36%.

יש מי שמניף את הדגל בישראל

לעומת זאת, ישראל נותרה מאחור בכל הנוגע להתאמת התחבורה הציבורית לנשים. במשרד התחבורה החלו לנתח את הפערים בין גברים לנשים בכל הנוגע לשימוש בתחבורה ציבורית, ובתקופתה של מרב מיכאלי כשרה במשרד, הושק פיילוט של אוטובוסים למניעת הטרדה מינית. "כששאלנו נוסעות על הטרדות מיניות בתחבורה ציבורית, לא קיבלנו ממצאים שונים משל גברים", מציין ד"ר גיא הוכמן, ראש התכנית לכלכלה התנהגותית באוניברסיטת רייכמן שהיה בין הוגי הפיילוט. "רק מאוחר יותר, בשלב של הראיונות וקבוצות המיקוד במחקר, ראינו שנשים חוות הטרדות מיניות על בסיס יומיומי, בין אם באמצעות נעיצת מבטים, משפטים שנזרקים לאוויר, פישוק רגליים רחב מדי וכדומה. עוד עלה שהרבה הורים מוכנים לשלוח את הבנים שלהם בתחבורה ציבורית, אבל לא את הבנות שלהם, בטענה שלא מדובר במרחב בטוח לנשים".

באותה נשימה ד"ר הוכמן מבהיר כי רוב הנוסעים בתחבורה ציבורית אינם מנסים לפגוע או להטריד בכוונת תחילה, אבל זה קורה בשל העומס והדוחק. "העומס והלחץ גורמים לנו לשכוח איך אנחנו תופסים את עצמנו מבחינה מוסרית, ולדברים קטנים שלכאורה נראים חסרי משמעות, יש השפעה מהותית על ההתנהגות שלנו.

"אחד הדברים שראיתי שצחקו עליו זה קווי ההפרדה ששמנו על הרצפה בין המושבים במסגרת הפיילוט. אז נכון שברגע שהאוטובוס עמוס בנוסעים קשה לשים לב, אבל גם במקרים שהאוטובוס חצי ריק, גבר שמתיישב ליד אישה מטריד אותה מבלי לחשוב שזה מה שהוא עושה כשהוא מפסק את רגליו. גם על המראה שהוצבה באוטובוס לעגו, אך מחקרים מראים שמראה שבחדר פוליגרף למשל, היא מגבירה את אמירת האמת. התבססנו על דברים שנעשו".

במקביל, עיריית תל אביב־יפו לקחה את הטיפול בנושא כמה צעדים קדימה ופיתחה תוכנית ל"עיר שווה", שנוגעת גם בתחום התחבורה. "בתחום הדימוי אנחנו ממשיכים בפרסומים עם דמויות של נשים רוכבות ותמרורים וסמלים של דמויות נשיות", מספרת אדר' לאורה הופמן שפטלר מהעירייה. "מבחינת ביטחון אישי, מרבית החניונים מרושתים ברשת סלולרית ובמצלמות ובקרוב יוצב גם שילוט שיסביר כי נשים מעדיפות לחנות במפלס הרחוב ולא בתת הקרקע.

"אנחנו גם בוחנים להאיר את מסופי האוטובוסים ואת תחנות הרכבת הקלה. בימים אלו אנחנו גם פתחנו בקמפיין הסברה חדש למי שעד להטרדה מינית בתחבורה הציבורית ומקווים שיהיו גם הדרכות מתאימות לנהגים".

פערים לא רק בתחבורה ציבורית

הפערים בדפוסי ההתניידות של נשים וגברים באים לידי ביטוי במובנים נוספים. מנתוני משרד התחבורה עולה גם שנשים נוסעות מרחקים קצרים יותר והפריבילגיה לנסוע זמן רב למקום העבודה שמורה בעיקר לגברים, שמשתמשים יותר בכלי רכב. כאשר מערכת התחבורה מתוכננת לספק שירות יעיל יותר למרחקים ארוכים באמצעות כבישים, מחלפים ומסילות, בשעה שהתחבורה העירונית הוזנחה - התוצאות מדברות בעד עצמן.

 

כך לדוגמה, נשים יותר מגיעות לעבודה ברגל מאשר גברים, ונוסעות פחות בהסעה מאורגנת לעבודה. הפער בין המינים בולט במיוחד בחברה החרדית, בה 49% מהגברים מגיעים למקום עבודתם עם רכב, לעומת 17% בלבד מהנשים. בנוסף, 77% מהנשים עובדות במרחק של עד 45 דקות נסיעה, בעוד שבקרב גברים הנתון עומד על פחות מ־70%. גם בנסיעות ארוכות יותר, הפער בא לידי ביטוי - 9% מהגברים עובדים במרחק נסיעה שאורכת בין שעה לשעה וחצי, לעומת 5% בקרב הנשים, ושיעור הגברים שנוסעים למעלה משעה וחצי לעבודה כפול משיעור הנשים (5% לעומת 2%).

ממחקר נוסף שערך ארגון "תחבורה היום ומחר", עולים נתונים לא פחות משמעותיים: הבעלות על רכב פרטי בקרב גברים גדולה פי 1.5 מאשר נשים, ו־77% מהשכירים מקבלים רכב צמוד ממקום העבודה, לעומת 23% בלבד מהשכירות.

עוד כתבות

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם