מניית הנדל"ן "הסודית" שהניבה תשואה של מעל 300%

מכירת פעילותה התעשייתית והתמקדות בפיתוח נכס נדל"ן בחיפה, הזניקו את מניית שמן • כעת היא תהפוך לחברת נדל"ן מניב "על מלא"

עמיר בירם, JTLV / צילום: שרון גבאי
עמיר בירם, JTLV / צילום: שרון גבאי

מניית שמן תעשיות  זינקה בתחילת השבוע בכ־4% על רקע עסקה שצפויה להפוך אותה לעסק נדל"ן מניב עתיר פעילות בתחומי הלוגיסטיקה, התעשייה והאחסנה. שווי השוק הנוכחי של שמן עומד על 458 מיליון שקל, ומשקף זינוק יוצא דופן של 350% מאז השפל במניה בתחילת שנת 2020.

אחרי 8 שנים: מנכ"ל שופרסל פיננסים עוזב את תפקידו | בלעדי
לקראת סערה מושלמת: בנק ישראל בדרך להנהגה חדשה | ניתוח

במשך למעלה מ־100 שנה פעלה חברת שמן תעשיות כיצרנית של שמני מאכל, אך בקרוב היא צפויה להחליף את שמה לכזה שיתאם יותר את פעילותה הנוכחית, ולהיקרא "שמן נדל"ן".

ההיסטוריה של החברה מתחילה בשנת 1924, אז הנציב הבריטי העליון הניע את מכונות מפעל שמן בחיפה. כמו כן היא מוותיקות הבורסה - בשנת 1961 גייסה החברה לראשונה הון מהציבור, ובמשך כשלושה עשורים פעלה במסגרת קונצרן כור.

בשנת 1997 עברה שמן לשליטת משפחת פינק, בהמשך נקלעה לקשיים, ולפני כעשור השלימה הסדר חוב עם הבנקים המממנים בהיקף של קרוב ל־300 מיליון שקל. במסגרת ההסדר הזרים בעל השליטה, היו"ר חיים פינק, לחברה הלוואות בהיקף של יותר מ־100 מיליון שקל, ואילו הבנקים המממנים - הפועלים, לאומי והבינלאומי - מחקו כל אחד הלוואות בסך כמה עשרות מיליוני שקלים שהוענקו לחברה.

לאורך כל תקופת הפעילות, שמן תעשיות סיפקה מוצרי שמנים שונים, חומרי גלם לתעשייה, מוצרי שמן למשק החי, שמנים לשוק הצרכני והמוסדי, בין היתר תחת המותגים "עץ הזית" ו"מילומור", וגם מוצרי טונה. כלל הפעילות חולקה לשתיים: חטיבת אגרו־מזון שפנתה ללקוחות תעשייתיים, וחטיבת מזון לשוק הצרכני והמוסדי, כולל רשתות שיווק, חנויות וסיטונאים. במקביל לפעילותה העסקית, שמן תעשיות השכירה לצד שלישי חלק מהמקרקעין שלה בחוף שמן בחיפה, אך פעילות זו נחשבה זניחה ביחס לשאר הפעילויות שלה.

לפני שנתיים החליטה החברה לעבור לפעילות קמעונאית שתתבסס על יבוא מספקים בחו"ל, והפסיקה את פעילות הייצור שלה. באותה עת היא התקשרה בהסכם עם חברת סוגת תעשיות, שבשליטת קרן פורטיסימו, לפיו מכרה לה למעשה את כל פעילותה התפעולית, תמורת סכום של 142 מיליון שקל ועוד 20־30 מיליון שקל עבור המלאי. שמן תעשיות הודיעה אז על רווח רבעוני צפוי של 110 מיליון שקל בעקבות אותה עסקה ומנייתה זינקה.

עם השלמת מכירת הפעילות לסוגת ביוני 2021, החלה שמן תעשיות להתמקד בנכס הנדל"ן שבבעלותה - קרקע פרטית בשטח של כ־86 דונם הצמודה לנמל חיפה הישן. החברה החלה לפעול לפיתוח הנכס בתחום הנדל"ן ללוגיסטיקה, ובמקביל רשמה שערוכים ניכרים בערכו.

 

שותפות עם קרן JTLV וצביקה בן צבי

השבוע הודיעה שמן תעשיות על עסקה שנחתמה עם קרן הנדל"ן JTLV, של עמיר בירם, אריאל רוטר ושלמה גוטמן, ועם איש העסקים צביקה בן צבי, ובמסגרתה תמוזג הפעילות הלוגיסטית המשותפת של קרן JTLV3 וחברת אורשר של בן צבי (המספקת שירותים לוגיסטיים) לתוך שמן תעשיות, כנגד הקצאת מניות.

לאחר אישור המיזוג תהפוך שמן נדל"ן (בשמה החדש) לזרוע הנדל"ן המניב של כלל הגופים, והיא תוחזק בשליטה משותפת על־ידי פינק, JTLV ובן צבי, כאשר הקרן ובן צבי יחזיקו יחדיו ב־44.5% מההון המונפק והנפרע של החברה הבורסאית.

היו"ר חיים פינק יישאר כיו"ר הפעיל גם לאחר השלמת העסקה, תמורת דמי ניהול בשיעור של כ־0.32% מערך הנכסים, עם תקרה של 4.5 מיליון שקל בשנה. פינק מסר כי השותפות תיצור חברה ציבורית משמעותית ומתפתחת, שתיהנה מאיתנות פיננסית חזקה (נדל"ן ומזומנים בהיקף של 800 מיליון שקל) והיעדר מינוף. אלו להערכתו יאפשרו לחברה פוטנציאל פיתוח וצמיחה משמעותיים, "בפרט בתקופה זו ובמצב השוק היום".

פעילות בתחום של מרכזים לוגיסטיים

השותפות הקיימת של JTLV מחזיקה כיום קרקע בשטח של כ־25 דונם באזור התעשייה הצפוני של אשדוד, שעליו פועל מרכז לוגיסטי של אורשר. זה עתיד להיות מורחב למרכז לוגיסטי מודרני בהיקף של כ־32 אלף מ"ר, שהושכר כולו ומראש לתקופה ארוכה לאורשר.

בנוסף, בבעלות השותפות 2 קרקעות נוספות; האחת בשטח של כ־37.5 דונם באזור התעשייה אריאל (עם שותפים, כשחלק השותפות הוא 60%) המיועדת להקמת מרכז לוגיסטי משמעותי לצד שטחי מסחר; השנייה היא קרקע בהיקף כ־45 דונם באזור התעסוקה החדש באופקים, שמעניקה זכויות בנייה רבות לשימושי תעסוקה, לרבות מרכזים לוגיסטיים.