גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אימפריית תרופות, נדל"ן ותקשורת: פתאום למשקיע השקט דוד פורר יש מה להגיד

מה גרם לאחד מעשירי ישראל לחרוג ממנהגו ולהוביל לאחרונה מהלך להדחתו של המנכ"ל שהניב לו רווחים עצומים ● קווים לדמותו של מי שצמח מתחום הפצת התרופות, נמנה עם בעליה של חברת בזק ועומד בלב הדרמה המתחוללת בענקית הנדל"ן מבנה

דוד פורר / צילום: איל יצהר
דוד פורר / צילום: איל יצהר

שמו של המיליארדר דוד פורר, הנוהג לברוח מאור הזרקורים, "כיכב" בכותרות פעמיים בשבוע החולף: פעם אחת כשממשלת ישראל אישרה תיקון חוק שיאפשר לחברת התקשורת בזק להפוך לחברה ללא גרעין שליטה, מה שיאפשר לפורר, אחד מבעלי השליטה בחברה, לממש רווח נאה.

האירוע השני, שאותו כנראה היה מעדיף להצניע, הוא מעורבותו בהתנגשות הטיטאנים בצמרת חברת הנדל"ן המניב מבנה . פורר הוא בעל המניות הגדול במבנה, השקעה מוצלחת שהניבה לו עד כה רווח של מאות מיליוני שקלים "על הנייר", ובנו טל משמש בה כיו"ר. השבוע עדכנה כי הדירקטוריון זימן את המנכ"ל הוותיק והמוערך לשימוע לפני פיטורים, ככל הידוע מהלך שמוביל פורר.

מנכ"ל מבנה מפוטר למרות שהתפשר על שכרו | בלעדי
כך השתבש הרילוקיישן של חברת האב סקיוריטי לניו יורק

בין שני האירועים אין קו מחבר למעט מעורבותו של פורר, אחד מעשירי ישראל שעשה את הונו הגדול מעסקי התרופות. מדובר בשתי השקעות מוצלחות מאוד מבחינת מי שנחשב עד לאחרונה למשקיע שקט שאינו מעורב בניהול השוטף של בזק או מבנה (בנו הוא יו"ר לא פעיל באחרונה).

עם זאת, בעוד שבבזק פורר הוא שותף פסיבי להשקעה עם הקרן הזרה סרצ'לייט (שולטים יחד בחברת ביקום, החברה האם של ענקית התקשורת המקומית), הרי שמעורבותו במבנה, הן מבחינת סכום ההשקעה, הרווח, וכעת גם במהלך ההדחה של המנכ"ל זבידה, גדולה בהרבה.

בדומה להשקעתו בבזק, גם במבנה נהנה כאמור פורר מעלייה משמעותית בשווי המניות שרכש (שהוא מחזיק יחד עם רעייתו, מיכל פורר). עם זאת, נראה כי לאחרונה סר בעיניו חינו של מי שאחראי לשיקום החברה, המנכ"ל זבידה, והוא החליט לפעול, בניגוד להתנהלותו עד היום. במהלך ההדחה של זבידה מייעצים לדירקטוריון מבנה עורכי הדין אהוד סול ואילנית לנדסמן.

 

הנתח של פורר במבנה שווה 1.4 מיליארד שקל

על מה שהוציא את פורר משלוותו בהתנהלותו של המנכ"ל הוותיק, הדעות חלוקות. על פי חלק מהפרסומים היו אלה דרישות שכר, מופרזות לטעמו, מצדו של זבידה (שמהן חזר המנכ"ל בהמשך), והמהלך שהוביל זבידה למיזוגה של מבנה עם חברת ההחזקות הממונפת דיסקונט השקעות - שנתפס על ידי חלק מהדירקטורים במבנה כמסוכן, ושאם היה יוצא לפועל היה מדלל משמעותית את החזקותיו של פורר בחברה.

לפי גורמים המקורבים להנהלת מבנה, זבידה היו מוכן להתפשר על שכרו, וכל הטענות כאילו ביקש שכר חריג שהיה בלב המחלוקת הן בבחינת "ספין". עוד טענו בסביבת המנכ"ל המודח, כי פורר מנסה להשיג שליטה בדירקטוריון מבנה, הגם שהוא מחזיק פחות מ-19% במניות החברה (המתנהלת ללא גרעין שליטה). משפחת פורר סירבה להגיב לטענות.

מבנה היא תוצר המיזוג שהוביל זבידה בין חברות הנדל"ן כלכלית ירושלים ומבני תעשייה, שהיו עד אמצע העשור הקודם בשליטת אליעזר פישמן. עסקי פישמן נקלעו לסחרור עם קריסתו הפיננסית, וזבידה, שמונה זמן קצר קודם למנכ"ל החברות, הצליח לשקמן ובהמשך למזגן תחת השם מבנה.

פורר נכנס להשקעה במבנה בעיצומו של מהלך השיקום, באמצעות רכישת נתח ממניות כלכלית ירושלים (החברה האם דאז) בספטמבר 2016, בהשקעה של כרבע מיליארד שקל. בהמשך הגדיל את החזקותיו והפך לבעל המניות הגדול בחברה, לצד שורה של גופים מוסדיים.

הוא אחד הנהנים המרכזיים ממהלכיו הפיננסיים והתפעוליים של זבידה, אשר הצליח להפוך את מבנה מחברה על סף פשיטת רגל לחברה הנסחרת כיום בשווי של כ-7.5 מיליארד שקל - כאשר שווי הנתח של פורר עומד על 1.4 מיליארד שקל (רווח על הנייר המוערך במיליארד שקל כמעט).

הדרמה היצרית במבנה רחוקה מהמעט שמכיר הציבור בנוגע לפעילותו העסקית של פורר. העסק שמהווה את עיקר מקור עושרו הוא חברת שיווק וייצור התרופות ניאופרם - שאליה הגיע דרך נישואיו. בין המותגים שמפיצה הקבוצה נמצאים המוצרים ליסטרין, סימילאק, צנטרום ואדוויל. החברה מייצגת בישראל ענקיות פארמה כמו פייזר, אבוט וג'ונסון אנד ג'ונסון, ומפיצה את תרופותיהן. בנם של בני הזוג, טל, הוא מנהל העסקים הראשי בניאופרם.

פורר, בן 70, נולד וגדל בתל אביב. כשהיה נער הכיר את מיכל שראל, מי שלימים תהפוך לרעייתו. אביו המנוח היה סוחר תכשיטים, שעם לקוחותיו נמנו מלך מצרים פארוק וגם מאיר דיזנגוף, ראש העיר הראשון של תל אביב. אמו של פורר היא בת לאחת המשפחות שהקימו את העיר העברית.

לאחר שהשתחרר מהצבא, הצטרף לבקשת אביה של מיכל לניאופרם, חברת התרופות שהקים סבה. במהלך שנות ה-80 הפך פורר למנכ"ל החברה, ותחת ניהולו הפכה ניאופרם למשווקת ומפיצה גדולה של תרופות בישראל. החברה הינה פרטית, ומחזור המכירות השנתי שלה מוערך ביותר מ-1.5 מיליארד שקל. ניאופרם גם מחזיקה בחברות כמו פרומדיקו מתחום הלוגיסטיקה והפצת התרופות, לצד חברה שעוסקת בטיהור קרקעות ומים וגם יצרנית החיתולים DPL.

"עסק משפחתי שמנוהל ביד רמה"

קבוצת ניאופארם מעסיקה מעל ל-900 עובדים בישראל, ובזכותה, יחד עם יתרת החזקותיו, מדורג פורר ברשימת 100 עשירי ישראל. לפי דירוג של פורבס לשנת 2022, שווי המשפחה עמד אז על כ-710 מיליון דולר, קרי מעל ל-2.5 מיליארד שקל.

פורר גיוון במהלך השנים את תיק ההשקעות שלו גם עם מניות חברות הנסחרות בת"א. לצד ההשקעות המוצלחות מאוד במבנה ובבזק, הוא נכווה בהשקעה מאכזבת שביצע בחברת האופנה המקוונת עדיקה.

ביולי 2021 השתתף פורר בהנפקה פרטית שביצעה החברה, שנשלטה על ידי רשת גולף. פורר רכש נתח של קצת פחות מ-6% בכ-8.7 מיליון שקל. אלא שעדיקה כשלה בעסקיה, עמדה בפני קריסה, ובסופו של דבר נבלעה אשתקד באמצעות מיזוג לתוך גולף, כאשר מרבית השקעתו של פורר יורדת לטמיון.

בהשקעה בגרעין השליטה בבזק, פורר בהחלט מרוצה מכל הכיוונים. לפני קצת יותר משלוש שנים הצטרף כבעל מניות מקומי לרכישת גרעין השליטה, שביצעה קרן ההשקעות הזרה סרצ'לייט.

פורר השקיע כ-100 מיליון שקל עבור החזקה בחברת בי קומיוניקיישנס (ביקום), החברה האם של בזק, שכיום מקנה לו 12.3% מהחברה, ובשרשור, נתח של כ-3% ממניות בזק. כיום שווה החזקת פורר בביקום 180 מיליון שקל, כמעט פי שניים מסכום השקעתו המקורי.

הקשר עם סרצ'לייט נוצר בעקבות היכרות בין בנקאי ההשקעות של סרצ'לייט, תומר ראב"ד (בנו של עו"ד יורם ראב"ד) לרן פורר, בנו הצעיר של דוד. ראב"ד העלה את הרעיון בפני פורר, זה הביע התעניינות, והתוצאה היתה שותפות בגרעין השליטה בחברה.

גורם מקורב לאיש העסקים אמר לגלובס בעבר, כי "המשפחה לא הבינה בתחום התקשורת. לכן הם העדיפו לחבור לחברה רצינית, קרן פרייבט אקוויטי שמנהלת סכומים רציניים ומתמחה בתקשורת".

עם זאת, אנשים שעשו בעבר עסקאות עם פורר העידו כי מדובר באיש חריף שיודע לחתוך ולקבל החלטה. עינב אדיב-ברר, שמכרה לו את יצרנית החיתולים DPL, אמרה בעבר לגלובס כי הוא "איש מדהים, איש חזון, ומאוד התרשמתי מהניהול שלו. החברה שלו היא עסק משפחתי שמנוהל ביד רמה".

בסביבתו של ראב"ד, המשמש כמנכ"ל ביקום מטעם סרצ'לייט, ושהיה גם מי שבחר את פורר כשותף לאחר בחינתם של מועמדים רבים, אומרים שהסיבה לכך הייתה שפורר נותן שקט לשותפיו. לאחרונה, כאמור, התברר שכשמרגיזים אותו, יש לו מה להגיד.

***גילוי מלא: למשפחת בר און, מבעלות השליטה בגלובס, מניות מיעוט בחברה הציבורית "מבנה". כמו כן גלובס שוכר מחברת מבנה משרדים במרכז בר און

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים