פאניקה בתעשיית ההייטק בעקבות נפילה של בנק אמריקאי: מאות חברות ישראליות חשופות

חברות הייטק ישראליות רבות מנסות למשוך כספים מבנק סיליקון וואלי (SVB) מאז אמש, אז הודיע הבנק על הפסדי מיליארדי דולרים וקריסת המנייה, מה שהוביל הערב להודעה על סגירתו ע"י הרגולטור בארה"ב • לפי הערכות, הבנק משרת מהרצליה ומעמק הסיליקון מאות חברות מקומיות שמחזיקות בו חשבונות עו״ש, פיקדונות ואשראי, בדגש על חברות הייטק

סניף של SVB בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Michael Vi
סניף של SVB בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Michael Vi

משקיעים, סמנכ״לי כספים ומנהלי חברות הייטק בישראל מדווחים על לחץ גובר והולך למשוך את כספי החברה מבנק סיליקון וואלי (SVB) לאחר הודעתה של החברה על הפסדי מיליארדי דולרים וקריסת המנייה אמש (ה') בכ-60%, וההודעה הערב על סגירת הבנק על ידי הרגולטור בארה"ב.

לפי ההערכה, הבנק משרת מאות חברות בישראל שמחזיקות בו חשבונות עו״ש, פיקדונות, מסחר ואשראי. 

כל מה שכדאי לדעת על קריסת הבנק שמטלטלת את תעשיות ההייטק והפיננסים בישראל 

האזהרה של הכלכלן הבכיר לישראל: "הרפורמה המשפטית תוביל לעשור של אי ודאות כלכלית" | ראיון
מה אפשר ללמוד על המהפכה המשפטית מטיסת נתניהו לאיטליה |דעה
הלחץ להורדת מחירי התרופות בארה"ב מתחיל לפעול. איך זה ישפיע על חברות בארץ? 

״החל מאחר הצהריים אמש אנחנו באירוע מתגלגל״, מגלה לגלובס משקיע ישראלי שביקש להישאר בעילום שם. המשקיע ייעץ לחברות הפורטפוליו שלו למשוך את הכסף מסיליקון וואלי בנק, שנחשב לבנק הפיקדונות וההלוואות הדומיננטי ביותר לסטארט-אפים ולחברות ההייטק הפרטיות - גם בישראל.

"הבנק יצר חוסר ודאות והחברות מחפשות פתרון״, אומר משקיע הייטק. ״אמנם, ההפסדים שלו הם משמעותיים אבל הם לא שמו אותו תחת סיכון קיומי. מה שכן הציב אותו בסכנה קיומית הוא התגובה של החברות לאירוע. לפעמים, כאשר כל כך הרבה כספים נמשכים החוצה - הסיכון בתגובה מתעלה על הסיכון המקורי. לסיליקון וואלי בנק היה בזה יד ורגל: הם לא תקשרו את הסיכון הכלכלי שלהם כמו שצריך. אי אפשר להוציא הודעה על הפסדי ענק ולקוות שיהיה בסדר - צריך להכין את התעשייה, להתנהל בשקיפות, להסביר מדוע הסיכון הוא נמוך ולהכין תוכנית עסקית". 

יצוין כי הבנק סבל בעיקר מירידה חדה בהיקף הפיקדונות של סטארט-אפים, שמצידם מתקשים לגייס כספים מקרנות הון סיכון. זאת, על רקע העלאות הריבית המתמשכות של הפד בשנה האחרונה, במטרה להילחם באינפלציה. בנוסף לכך, הבנק הנמיך תחזיות לשנה הקרובה לאחר שמודי'ס חתכה את הדירוג שלו.

עינת גז, מנכ״לית פאפאיה גלובל, שגם היתה הראשונה להכריז על הוצאת כספים מישראל בעקבות המהפכה המשפטית הפיצה ליזמי הייטק פתרון מהיר שיאפשר להם להמשיך לבצע תשלומים לספקים. גז הבטיחה כי תוך שעתיים מרגע קבלת הבקשה וכל המידע, פאפאיה תוכל לסייע בהעברת הכספים לחשבון בבנק ג'יי. פי מורגן ולאחר מכן בביצוע תשלומים לספקים גלובליים בהתבסס על המערכת שלה.

שחר כהן, מנכ״ל לוסיד קפיטל, קרן המתמחה בהשקעות ציבוריות ופרטיות, מסביר כי הבנק נקלע למשבר בעקבות ההחלטה להשקיע את עודפי הפיקדונות בהייטק בשנות הקורונה באגרות חוב לתקופה ארוכה ובריבית נמוכה. עם עליית הריבית בשנה האחרונה הפכה ההשקעה לרעילה. ״בנוסף, בשל המשבר בהייטק, הצטמצמו באופן משמעותי פיקדונות הסטארט-אפים ושריפת המזומנים גדלה. לקוחות שהריחו את המשבר ממשמש ובא נסוגו מהבנק כבר לפני כמה חודשים, אבל רק אחרי הורדת הדירוג מצד מודי'ס וההודעה של הבנק כי הוא מוכר מניות בדיסקאונט החלה הקריסה במניותיו. משם והלאה החלה תהליך של ״ריצה אל הבנק״ (Bank Run)״.

כהן מעריך כי גם אם יזמים ייתקלו בקשיים קצרי טווח למשוך את הכסף, הרי ששיעור גבוה ממנו ייפדה בשל העובדה שרובו מצוי בתיק אג"חים סחיר. ״ובכל זאת, גם אם רבע מהפיקדונות ימחקו, או משיכתן תשתהה, מדובר במשבר מסכן חיים לחברות הצמיחה בישראל ובעמק הסיליקון. ההון שעומד לרשותן יצטמצם ברמה כזו שמשך הפעילות שלהן עד גיוס ההון הבא יתקצר בכחצי שנה בממוצע״.

בעקבות הטלטלה בבנק סקטור הפיננסים כולו ספג מהלומה אמש בוול סטריט. ארבעת הבנקים הגדולים בארה״ב איבדו משווי השוק שלהם מעל 50 מיליארד דולר וקרן הסל של הבנקים האזוריים (KRE) ירדה ב-8% ורשמה את היום הגרוע ביותר שלה מאז יוני 2020.

לפזר סיכונים

בעוד כמה משקיעים הודו כי המליצו לחברות הפורטפוליו שלהם למשוך כספים מהחברה, אחרים סיפרו כי אין להם המלצה גורפת וכי הם בוחנים יחד עם החברות את היקף האחזקות שלהן בבנק, והמליצו להשתמש בשירותי המשמרות (חשבון ״קסטודי״) של הבנק באופן זמני, כך שגם במקרה של התמוטטות אפשרית ניתן יהיה למשוך אותן.

בכל מקרה, זוהי שעתם היפה של הבנקים הישראלים שעד לאחרונה סבלו מנטישה של כספים לחו״ל בשל רצון החברות לגדר סיכונים בעטיה של המהפיכה המשפטית. האלטרנטיבות המדוברות בקרב משקיעי ההייטק והיזמים הם מוסדות כמו פועלים הייטק, לאומי טק ו-״ואלי בנק״, הבנק האמריקאי בשותפות בנק לאומי, דיסקונטק של בנק דיסקונט והבנק האמריקאי של הקבוצה, דיסקונט ניו יורק, וגם בנקים זרים כמו ג'יי. פי. מורגן צ'ייס וסיטי. ״אנחנו ממליצים לפזר את הסיכונים בין בנק אמריקאי לבנק ישראלי״, אמר לגלובס משקיע נוסף.

בפועלים הייטק פתחו חמ״ל על מנת לטפל בפניות שמגיעות אליהם ולטפל בהם זמנית בהיבטים הפיננסיים והמשפטיים של המעבר. בבנק, כמו גם בלאומי טק, מבטיחים ללקוחות לאפשר מעבר מהיר שעשוי להימשך 1-3 ימי עסקים. גם דיסקונטק פתחה חמ״ל לטיפול בפניות שמגיעות אליה מיזמים שמעוניינים להעביר את כספם מסיליקון ואלי בנק.

יצוין כי חברת הביטוח הראל שהשקיעה כ-50 מיליון דולר בקרנות חוב של בנק SVB אינה חשופה אליו ישירות והסיכון שלה לא נגזר ממצבו אלא ממצב החברות להן ניתנו ההלוואות שלטענת מקורבים לחברה מגובות בביטחונות.

מבדיקת גלובס עולה כי ליתר הגופים המוסדיים הגדולים אין ככל הידוע חשיפה משמעותית להשקעות בבנק האמריקאי.