גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"היזמים לא נדרשו למשכן את הבית": כך משך הבנק שקרס את ההייטק הישראלי

משקיע הטכנולוגיה יזהר שי מספר כיצד משך בנק סיליקון ואלי את חברות הסטארט-אפ ("היו צריכות אותו כדי לצמוח בארה"ב"), ומזהיר מאובדן אמון בבנקים גם בישראל ● הבנקים הגדולים בהיערכות: "מקבלים עשרות בקשות בשעה לפתיחת חשבונות בחו"ל"

סניף של בנק SVB בתל אביב / צילום: כדיה לוי
סניף של בנק SVB בתל אביב / צילום: כדיה לוי

עד כמה תהפוך קריסתו של סיליקון ואלי בנק (SVB) בקליפורניה לאירוע מכונן עבור ענף ההייטק המקומי? בכירים בענף התקשו להעריך בתחילת השבוע את היקף ההשלכות, וחלקם הדגישו כי האירוע עדיין "מתרחש", כלומר ייתכן שכבר בימים הקרובים עשויות להגיע חדשות חיוביות מארה"ב, אם הרגולטורים יצליחו למכור את נכסי הבנק הקורס לאחד מענקי הבנקאות האמריקאית.

"אני מכיר מאוד מקרוב את סיליקון ואלי בנק, וכמובן עבדתי איתו הרבה מאוד שנים", אומר משקיע ההייטק יזהר שי, מי שכיהן בעבר כשר המדע והטכנולוגיה. "אני יושב בדירקטוריון ששם את כספי החברה בבנק הזה, הייתי שותף בקרן הון סיכון אמריקאית שפעלה עימו באופן הדוק, זה בנק שהיו לו תוכניות מימון מיוחדות עבור חברות סטארט-אפ עם אחיזה מאוד חזקה בתחום בארה"ב וגם בקהילת ההייטק בישראל".

 

במה הייתה הגישה של SVB שונה משל בנקים אחרים?
"הבנק התמחה במתן הלווואות לחברות הייטק, באופן כזה שאיש לא היה צריך למשכן את הבית שלו. הם היו נותנים הלוואה לחברה, מימון לטווח ארוך, ובמקביל הבנק היה מקבל אופציות בחברות הללו".

שי מוסיף כי היקף הפעילות של הבנק מול חברות ישראליות הוא עצום. "ההערכה היא שסדר גודל של כ-500 חברות טכנולוגיה בישראל, רובן חברות הזנק צעירות, פעלו דרך הבנק הזה".

יזהר שי, לשעבר שר המדע והטכנולוגיה / צילום: איל יצהר

כיצד הוא משך אותן?
"אם אתה חברה צעירה אתה גדל עם הבנק הזה, ויש גם לא מעט חברות גדולות שצמחו איתו לאורך השנים. זה היה מודל שאתה מקבל הלוואה ומתחייב לשים סכום כסף מסוים בבנק, בין מיליון דולר ל-5 מיליון דולר.

"המודל הזה יצר קשרים ויחסים מיוחדים בין הבנק וענף ההייטק. הרעיון היה שככל שתגדל בתחום, ככה תקבל יותר שירותים מהבנק". שי מוסיף, כי "רבות מחברות הטכנולוגיה עוברות לעבוד מהר מאוד בחו"ל. הן היו צריכות את הבנק כדי לצמוח בארה"ב".

מה קרה במשבר הנוכחי?
"זה התחיל ברביעי וחמישי. כמה מאות חברות ישראליות התחילו לקבל טלפונים בהולים ממשקיעים וממקורות שונים. אמרו להם: 'שימו לב, קורה משהו בבנק, תוציאו את הכסף'. זה קרה מהר מאוד בארץ מול הסניף המקומי שלו כאן.

"התוצאה הייתה שההנהלה של סיליקון ואלי בנק פנתה בדחיפות למשקיעים וללקוחות, בעיקר בעמק הסילקון עצמו, וניהלה שיחות ועידה. המסר היה: אל תגרמו ל'ריצה לבנק'. אנחנו תמכנו בכם עשרות שנים, אל תגרמו לבהלה מיותרת. כל זה גרם לעוד יותר בהלה".

 

"צוות מעולה ועשרות עובדים בישראל"

הסניף הישראלי של SVB הוקם ב-2008, והוא שוכן במגדלי הארבעה בת"א. לדברי שי, "יש לבנק צוות מעולה בישראל, בראשותו של דוד כהן, מנהל הסניף בארץ, שהוא איש הון סיכון ותיק. חשוב לציין שהבנק עמד לעזרת הרבה חברות הזנק בעבר. הם לא הלכו לחלט מיד את כל הרכוש במקרים שהיו חברות במצוקה.

"כך שיש כאן כאב גדול גם ברמה האישית. הבנק הזה מעסיק גם עשרות עובדים בישראל, אלה אנשי אקוסיסטם שהם שותפים נאמנים של הענף. אני תקווה שאם יימצא רוכש לבנק, הוא יבין את הערך ויחזיק נוכחות משמעותית בישראל".

שי מבקש לשלוח מסר נוסף: "ככה זה כשקורס בנק, וזה עניין פסיכולוגי, ומדובר בבנק ה-14 בגודלו בארה"ב. מדובר באובדן של אמון המשקיעים, וזה עלול לקרות חלילה גם בארץ. על זה אני ואחרים מתריעים כבר כמה שבועות - האפשרות שבגלל קידום הרפורמה המשפטית משקיעים יאבדו אמון בבנק ישראלי, ואז אי אפשר יהיה לעצור את זה. זה לא קשור לשום דבר כלכלי אמיתי. כך תוך עשרים וארבע שעות בנק בארה"ב נמחק".

הבנקים הגדולים בישראל פתחו מערכי חירום

מי שכן פעלו במהירות מרשימה הם הבנקים הישראליים, שפתחו חדרי מצב ומנהלים צוותי חירום, שמאפשרים לחברות ענף ההייטק לפתוח באמצעותם חשבונות בנק בארה"ב שאליהם יועבר כספן. חלק מההיערכות הזו, כפי שאמר גורם בכיר בענף ההייטק, מונעת מתוך 'ציונות', קרי רצון אמיתי לסייע לחברות הטכנולוגיה שנקלעו לצרה בשל קריסת SVB, וחלק במטרה לנצל הזדמנות ולהשיג פלח שוק גדול יותר בענף ההייטק.

לאומי, פועלים ודיסקונט פתחו כולם מערכי חירום שמאפשרים פתיחת חשבונות בנק מהירה יחסית וגם העמדת אשראי בזק לחברות הייטק כדי להיכנס לחלל שהותיר אחריו SVB; "אנחנו בנוהל קרב מלא", אומר גיא נבון, מנכ"ל דיסקונטק, מערך בנקאות ההייטק של בנק דיסקונט בישראל.

לדבריו, "כבר בחמישי פתחנו חמ"ל, ויש לנו במקביל בנק אמריקאי בניו יורק (IDBNY) עם יחידת טק משלו". הפעילות המיידית שהעניקו בדיסקונטק לחברות הייתה לצורך קבלת כספים שהצליחו לחלץ החברות מהבנק הקורס. "חלק מהחברות הצליחו להוציא את כספן, בעיקר הכספים הנזילים. לגבי הפיקדונות הייתה הצלחה חלקית".

נבון מוסיף, כי "אנחנו קודם כל משתדלים לתת מענה מאוד מהיר. וזה לא בקטע של ציניות, זה לנסות לסייע לחברים וללקוחות שלנו: עובדי חברות ההייטק, היזמים והחברות עצמן".

מה ביקשו החברות?
"הייתה בקשה לפתוח חשבון בנק אמריקאי במהירות האפשרית. עבור חברות ההייטק לחשבון כזה יש שימוש שמיועד לקבל גם כספים מלקוחות. בשישי נעשו עשרות פניות, בשבת זה הפך למבול. בראשון אנחנו כבר בקצב של עשרות בקשות מדי שעה".

לדבריו, "עשרות חשבונות בנק כבר נפתחו. מאות פנו אלינו ונמצאים בהליכים שונים. צריך להבין שפתיחת חשבון היא לא עניין של מה בכך. הבנק צריך לקבל לידיו מסמכי חברות, החלטות דירקטוריון רלוונטיות. אנחנו מבטיחים שתוך 48 שעות מקבלת המסמכים לשביעות רצון הבנק, ייפתח החשבון".

מה להערכתכם תהיה ההשפעה המיידית על חברות הייטק שניהלו את כספן ב־SVB?
"זה משפיע ישירות על היכולת לשלם משכורות לעובדים. יחד עם זאת, אנחנו מעריכים שההשפעה תהיה יחסית נמוכה בשלב הזה, משום שרוב החברות שמרו מספיק כספים לתקופה שבין שלושה לשישה חודשים לתשלומי שכר בישראל".

מעבר לכסף למשכורות, מה עוד השלכות הקריסה?
"הדאגה להמשך עסקיה השוטפים של חברה. חלק מהחברות, למשל, משלמות על שירותים ב'ענן', קרי השרתים שמספקים להן שירותים שונים של חברות כמו אמזון וגוגל באמצעות כרטיסי אשראי של בנק אמריקאי, וחלקן צריכות חשבון זמין לצורך התשלומים הללו.

"במקרים אחרים, מדובר בקבלת כספים מלקוחות. למשל, יכול להיות לקוח שאומר: 'אמזון אמורה לשלם לי חצי מיליון דולר מחר, אני צריך שזה לא ייכנס לחשבון שיש לי ב-SVB, אלא לחשבון אחר".

עוד כתבות

סם אלטמן וסקרלט גוהנסון / צילומים: AP

על הקלות שבה OpenAI לקחה לסקרלט ג'והנסן את הקול

השקת ChatGPT 4o של OpenAI בשבוע שעבר מזמינה מבט מחודש באחד הסרטים הטובים של המאה ה-21 ● כשבוע אחרי ההשקה הודיעו OpenAI על החלפת הקול שנבחר לעוזרת הקולית ● הסיבה: השחקנית סקרלט ג'והנסן שלחה לחברה התראה משפטית המורה להחליף מיד את הקול של המערכת, שהיה דומה באופן מחשיד לקולה בסרט "HER" של ספייק ג'ונז מ-2013

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

רגב אשמה, אבל איפה היו שומרי הסף?

בתחקיר של התכנית "המקור", דובר על התנהלות שרת התחבורה, מירי רגב, ועל המינויים שהיא מקדמת ● אך אם לכאורה תוכן התחקיר נכון - היכן היו נציבות שירות המדינה, הייעוץ המשפטי של משרד התחבורה, רשות החברות הממשלתיות ומשרד האוצר?

וול סטריט 40. בעיגול: דונלד טראמפ / צילומים: Shutterstock, AP

הצניחה בשוק המשרדים מגיעה למגדל של טראמפ בוול סטריט

מגדל המשרדים במנהטן איבד שוכרים, ובשנה הבאה מחכה לו תשלום גדול למשכנתה - שצפויה לגדול בשל עליית הריבית ● טראמפ הכיר במצבו של שוק המשרדים בניו יורק כשכתב בתצהיר: "למרבה הצער הוא הלך לעזאזל"

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

התביעה לא תימחק: חדי-הקרן וויז ואורקה הולכים למשפט ב-2025

בתביעה שהוגשה ע"י חד-קרן הסייבר הישראלי אורקה סקיוריטי ביולי האחרון נכתב כי "וויז בנתה את העסק שלה על בסיס תוכנית עסקית פשוטה: להעתיק את אורקה" ● בית המשפט האמריקאי מחייב את וויז לספק מסמכים שהחברה טרם הסכימה לספק, אשר יחשפו את עיצוב המוצר של וויז שאורקה טוענת שהועתק ממנה

משרדי משרד העבודה של מדינת ניו יורק. פחות משרות חדשות מהצפוי / צילום: Reuters, Anthony Behar

התופעה החריגה הזו התרחשה רק שש פעמים ב-50 השנים האחרונות. בכל פעם הגיע אחריה מיתון

התופעה החריגה שבה הריבית על אג"ח לטווח קצר גבוהה מהריבית על אג"ח ארוכות התרחשה שש פעמים בלבד ב–50 השנים האחרונות ● העננים מצטברים: הסבירות למיתון בשיא לפי הפד, נתוני התל"ג והתעסוקה מדשדשים ופשיטות הרגל בעלייה ● השינויים המהירים בריבית בעשור זה וההדפסה המסיבית של פרוץ הקורונה מגיעים בקרוב למאני טיים

לווין Knight של חברת אימג'סאט / צילום: ST Engineering Satellite System

עוינות מצ'ילה ועיכוב בהסכמים: הצרות מצטברות לחברה הביטחונית של קרן פימי

חברת פתרונות המודיעין הלוויניים אימאג'סט חותכת את התחזיות שלה פעם שנייה ברציפות בשל עיכובים בהשלמת הסכמים ● בינתיים ההפסדים מעמיקים, ורבע מההכנסות נתון לחסדי צ'ילה, שעתרה נגד ישראל בהאג ומראה ניצנים של חרם על חברות מהארץ

ארתור מנש, מנכ''ל Mistral AI / צילום: ap, Ludovic Marin

מתחרה בענקיות הטק: הכירו את הרוקסטאר החדש של שוק הבינה המלאכותית

ארתור מנש בן ה-31 הוא כוכב עולה בתחום ה-AI, ועומד בראשו של סטארט־אפ צרפתי קטן שהספיק לגייס מאות מיליוני דולרים, כמו גם תמיכה ממיקרוסופט - על אף שנוסד רק לפני כשנה ● כך הוא מתכנן להתחרות בענקיות הטכנולוגיה

יוסי אברהמי, בעלי חברת הנדל''ן הנושאת את שמו / צילום: איל יצהר

יוסי אברהמי כמשל: החורף הארוך בשוק ההנפקות של ת"א

חברת יוסי אברהמי שתכננה לגייס הון לפי שווי של מיליארד שקל תמתין עם המהלך לרבעון הבא לפחות ובשוק מעריכים כי התעוררות תגיע אולי בתחילת השנה הבאה ● למרות החולשה בשוק הראשוני בת"א, הנפקות שבוצעו מתחילת השנה הניבו רווחים נאים למשקיעים בהן

הריקשות מובילות מהפכה חשמלית בהודו / צילום: Shutterstock

בעלות של אלפי שקלים בודדים: הכירו את המהפכה החדשה של הודו

סובסידיות לתחבורה נקייה, צניחה בעלויות הסוללות וכניסת טכנולוגיות מסין הצמיחו בשנים האחרונות תעשיית רכב חשמלי בהודו ● אלא שבמקום מכוניות, מאות יצרנים מקומיים מוכרים בכל חודש עשרות אלפי ריקשות חשמליות שגודשות את הכבישים, מקטינות את הזיהום ומגדילות את הזדמנויות הפרנסה

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

אוסטרליה אמנם נמנעת מלהגדיר את סין כאיום, אך העיניים בקנברה נשואות כל הזמן לאסיה ● הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן והאימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא הדליקו נורות אזהרה, והובילו את שר ההגנה האוסטרלי להודיע בחודש שעבר על מדיניות ביטחון חדשה: "צבא גדול שיתמקד בחצר האחורית"

רגב גור / צילום: דן ליאור

"בארה"ב יוצר תוכן טס במטוס פרטי ומסתובב עם מאבטח. כאן כולם קרובים למעיין אדם"

לרגב גור, בעלי חברת יוצרי התוכן נרטיב, אין בבית טלוויזיה, הוא לא צופה בחדשות, ובארון יש לו כמעט רק חולצות שחורות, כדי "לא לבזבז זמן" ● הוא עובד עם חברות טכנולוגיה ופיננסים, שמגלגלות מאות מיליוני דולרים בשנה, ומחבר בינן לבין היוטיוברים המובילים בעולם ● החודש יקיים כנס בת"א יחד עם היוצר הערבי־ישראלי נאס דיילי, שבו יתייחסו גם לאירועי ה־7 באוקטובר

מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

שני טילי נ"ט פגעו בשני בתים במטולה, נזק רב במקום

צה"ל חיסל את סגן מפקד הביטחון הלאומי של חמאס בעזה ● דיווח: קצין סורי המקורב לחיזבאללה חוסל בפיצוץ מכונית בדמשק ● בית הדין בהאג הוציא צווים לעצירת הלחימה ברפיח • דקות אחרי החלטת בית הדין בהאג: חיל האוויר תקף ברפיח • שני רימונים הושלכו לחצר שגרירות ישראל בבלגיה, אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הסיכויים שתיפתח חקירה פלילית נגד מירי רגב, ואיך השרה נערכת?

התנהלות שרת התחבורה ואנשיה עלולה להיחקר במישור הפלילי ● בזמן שהיועמ"שית מקיימת שיח עם ראשי מערכת האכיפה, רגב שכרה את שירותיו של עו"ד עמית חדד - ששלח מכתב התראה לפני תביעה ● וגם: משרד התחבורה עשוי להיקלע לתסבוכת במישור המינהלי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בלי ממ"ד ובלי מעלית: בכמה נמכרה דירת 3 חדרים בבאר שבע?

בשכונה ב' בבאר שבע, בבניין ישן נמכרה דירת 3 חדרים, 71 מ"ר ב־700 אלף שקל ● הקונים הם זוג צעיר ללא ילדים שקנה את הדירה למגורים ● דירת 3 חדרים במודיעין, שהייתה על המדף 3 חודשים נמכרה ב-2 מיליון שקל ●  ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

צחי ארבוב, בעל השליטה בקבוצת אקרו / צילום: אלכס פרגמנט

חברת הנדל"ן שמוכרת דירה בכ-8 מיליון שקל עברה לראשונה להפסד

קבוצת אקרו היוזמת פרויקטי יוקרה בת"א מציגה עלייה ניכרת במכירת הדירות מתחילת השנה, אך עוברת להפסד של כמעט 3 מיליון שקל

אפליקציית ICQ / צילום: Shutterstock

הרשת החברתית ICQ תיסגר: ממליצה לעבור לרשת הבית של פוטין

ICQ, שהיתה לרשת החברתית הפופולרית בישראל בשנות התשעים, נסגרת ● זאת לאחר ניסיונות כושלים להשיק מחדש את האפליקציה ולהפוך אותה פופולרית בקרב משתמשים ברוסיה תחת VK, הרשת החברתית הרוסית ● ICQ הותירה בישראל מורשת של תרבות יזמית וגם הפכה לא מעט ישראלים למיליונרים ● מכירתה נחשבת לאקזיט האיקוני הראשון

מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן / צילום: איל יצהר

"בשנים הקרובות נראה 8,000 היתרי בנייה בשנה בירושלים, ואפילו יותר"

עד 2019 ניתנו בירושלים בערך 2,500 היתרים בשנה. מהנדס העיר יואל אבן מספר על השינוי שמתחולל בעיר ועל קידום הבנייה: "אנחנו יושבים ליזמים על הראש" ● האזינו

שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הערב / צילום: צילום מסך ממסיבת העיתונאים

מסר בן 110 מברלין: כך עושים כלכלת מלחמה

ב-1914 תעשיין יהודי מבריק העביר את כלכלת גרמניה אל מסלול של מלחמה ארוכה ● דמוקרטיות ודיקטטורות למדו את השיעור המדהים שהעניק ולטר רתנאו

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

בנק מזרחי חזר לשיגרה: רווח של מעל מיליארד שקל ברבעון ודיבידנד של 40%

הבנק השלישי בגודלו הציג תוצאות משופרות ביחס לרבעון הקודם, עם רווח נקי של 1.27 מיליארד שקל ותשואה על ההון של יותר מ־18% ● בעלי המניות ייהנו מחלוקה של 40% מהרווח - שיעור כפול מברבעון הקודם ● הבנק יעביר למדינה היטל מלחמה של 60 מיליון שקל

יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ הגיש הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית למלחמת "חרבות ברזל"

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, הגיש היום למזכירות הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי אסון ה-7 באוקטובר ● "הקמת ועדת חקירה ממלכתית תעביר מסר חשוב ומאחד לציבור הישראלי כי כלל מערכות השלטון והביטחון העומדים בראשן מחויבים בבחינה מעמיקה, אובייקטיבית ומקצועית"