למניות הדיבידנדים יש תחרות חדשה במרדף אחרי תשואות חזקות: כסף מזומן

רק 34 מניות במדד S&P 500 מציגות תשואת דיבידנד גבוהה יותר מהתשואה של איגרות חוב לשישה חודשים של משרד האוצר האמריקאי - אשר עומדת על יותר מ–5.1% • לשם השוואה: בסוף שנת 2021, לפני שסביבת הריבית בעולם התחילה לטפס, היו 379 חברות כאלו במדד

חנות של AT&T, מהחברות שקיצצו דיבידנד / צילום: Reuters, Brendan McDermid
חנות של AT&T, מהחברות שקיצצו דיבידנד / צילום: Reuters, Brendan McDermid

פעם מניות היו המשחק היחיד בעיר למשקיעים הרודפים אחר תשואות חזקות. זה כבר ממש לא המצב.

האינפלציה הגואה דחפה את תשואות איגרות החוב הממשלתיות בארה"ב לרמות הגבוהות ביותר שלהן זה יותר מעשור.

כל מה שצריך לדעת על קריסות הבנקים שמטלטלות את השווקים
"היזמים לא נדרשו למשכן את הבית": כך משך הבנק שקרס את ההייטק הישראלי  

דבר זה, לצד שוק מניות חלש, גרם לירידה עקבית במספר המניות המציעות תשואות גבוהות יחסית: נכון ליום שישי האחרון, רק 34 מניות במדד S&P 500 מציגות תשואת דיבידנד גבוהה מזו של אג"ח לשישה חודשים של משרד האוצר, על פי Birinyi Associates.

התשואה מאג"ח לשישה חודשים עומדת על 5.116%. מדובר בשינוי דרמטי לעומת רוב העשור האחרון, שבו שיעורי הריבית היו קרובים לאפס ומאות מניות במדד הציעו תשואות גבוהות יותר.

בסוף 2021, לפני ששיעורי הריבית החלו לטפס, היו 379 חברות במדד שהציעו תשואות טובות יותר מאג"ח משרד האוצר, על פי Birinyi.

בגלל שאג"ח של ממשלת ארה"ב נחשבות לבטוחות יותר אפילו ממניות בלו צ'יפ, חלק מהמשקיעים אומרים שקשה להצדיק השקעה של כסף בשוק המניות המסוכן יחסית.

התשואה העודפת ממניות המשלמות דיבידנדים לא שווה את הסיכוי הנוסף לכך שחברות יסבלו מירידה בעסקים, הם אומרים, בייחוד לאור התחזית הכלכלית הלא ודאית.

"אין שום סיבה לקנות חברה בסיכון ולו רק בגלל שהיא נמצאת באותו אזור תשואה כמו כסף מזומן", אמר גלן רינולדס, עורך Macro4Micro, שהודה שיותר מ-80% מהתיק שלו מושקע במזומנים.

"עקום התשואה - אזהרה למשקיעים באקוויטי"

מניות ואיגרות חוב נפלו בשבוע שעבר בעקבות חששות לגבי בריאות תחום הבנקאות ובגלל ששוק התעסוקה חם מהמצופה.

ירידה חדה במניות הבנקים, עם זאת, העלתה את האפשרות לכך שהפדרל ריזרב ייאלץ לסיים את מבצע העלאת הריבית מוקדם ממה שהעריכו בבנק בעבר.

מדד S&P 500 עלה ב-0.6% השנה, וירד ב-19% מהשיא שאליו הגיע בינואר 2022.

מצב הכלכלה שוב יהיה במוקד ההתעניינות השבוע, כשהמשקיעים יחפשו רמזים על כיוון שיעורי הריבית.

נתוני מדד המחירים לצרכן של פברואר צפויים ביום שלישי, וביום רביעי צפויים נתוני המכירות הקמעוניות. נתוני הרווחים של חברת פדקס צפויים להתפרסם ביום חמישי.

עקום התשואה נותר הפוך באופן חד, כלומר שהריביות לטווח קצר גבוהות מהריביות לטווח ארוך. זה משקף אי-ודאות סביב המגמה של הכלכלה בטווח הארוך יותר.

"בהסתכלות מלמעלה למטה, עקום התשואה שולח אזהרה למשקיעים באקוויטי", אמר ריאן הנדריק, מנהל תיקים בקרן הערך T.Rowe Price.

בסביבה כזו, תשלומי דיבידנד לעתים אחראים לחלק גדול יותר מהתשואה למשקיעים מאשר עליית ערך ההון, אמר.

מניות משלמות דיבידנדים היו נקודת אור בשוק החבוט של השנה שעברה. מדד S&P 500 דיבידנד גבוה ירד ב-1.1% בשנה שעברה, כולל תשלומים למשקיעים, בהשוואה לירידה של 18% במדד באופן כללי. ב-2023 ירד המדד ב-4.9%.

למרות הטלטלה בשווקים, חברות במדד S&P 500 המשיכו להגביר את תשלומי הדיבידנדים שהן מעבירות למשקיעים.

הן שילמו שיא של 564.6 מיליארד דולר ב-2022, והן צפויות לקבוע שיא נוסף השנה, בהתבסס על גובה הדיבידנדים כיום, ומתוך הנחה שלא יהיה שינוי בכמות האנשים המושקעים במדד, על פי המדדים של S&P ודאו ג'ונס.

חברות האנרגיה ברשימת התשואות הגבוהות

רשימת המניות הנותנות את התשואה הגבוהה ביותר כוללת הרבה חברות של הכלכלה הישנה.

חברות לרוב מחזירות מזומנים דרך דיבידנדים, או רוכשות בחזרה מניות שלהן כשהעסק מייצר יותר מזומנים ממה שנחוץ למימון הפעילות.

לחברות האלה לרוב יש פעילות בשלה, שמייצרת תזרים מזומנים משמעותי, אבל הן מגבירות מכירות ורווחים לאט יותר, בהשוואה לתעשיות צעירות יותר כמו חברות טכנולוגיה.

כמה חברות אנרגיה כמו Pioneer Natural Resources Co ו-Coterra Energy נמצאות ברשימה, ותשואת הדיבידנדים שלהן עומדת על 13% ועל 10%, בהתאמה.

כמה חברות אנרגיה אפילו שילמו דיבידנדים מיוחדים כתוצאה ממחירי הנפט והגז הגבוהים. ב-Altria Group ובענקיות התקשורת ורייזון ו-AT&T וכן ביצרנית הכימיקלים Dow נותנים תשלומים גדולים יחסית של יותר מ-5.2%.

"האינפלציה מקצרת את האופק של ההשקעות"

משקיעים אומרים שמניות המשלמות דיבידנדים עדיין משחקות תפקיד חשוב, אפילו כשהכנסת הריבית מאיגרות חוב זמינה בקלות.

הנדריק אמר שהוא מעדיף מניות בתחומים יותר דפנסיביים, כמו שירותי בריאות, מוצרי צרכנות מוכחים, נכסי מקרקעין וביטוחי נפגעים.

"אני בהחלט חושב שהאינפלציה מקצרת את אופק הזמן של ההשקעות של אנשים", אמר לורנס המטיל, יועץ השקעות ב-Fortune Financial Advisors, שזיהה השקעות בטבק כגידור נגד האינפלציה.

בסביבות שבהן מחירים עולים, שימור הון הופך יותר חשוב למשקיעים יחסית לעליית הערך בטווח הארוך, דינמיקה שגורמת לחברות המשלמות דיבידנדים להיות יותר אטרקטיביות, אמר.

מניות דיבידנדים עדיין יכולות להציב סיכונים אם לחברות יהיה יקר מדי לעמוד בחלוקה.

באינטל אמרו בחודש שעבר שיקצצו את הדיבידנד בשני שלישים כדי לחסוך כסף. חברת המעבדים רוצה לבצע הרחבות יקרות במפעלים וניצבת בפני ירידה בביקוש בטווח הזמן הקצר.

"בסביבה הנוכחית, הגענו למסקנה שלחברה שהיא המשקיעה הגדולה ביותר בהון אסור להיות גם זו שמשלמת את הדיבידנד הגבוה ביותר", אמר מנכ"ל אינטל פט גלסינגר בשיחת ועידה.

ב-AT&T קיצצו את הדיבידנד בשנה שעברה כשהחברה משכה השקעותיה ממחלקת WarnerMedia.

מניית אינטל ירדה ב-39% ב-12 החודשים האחרונים, כולל דיבידנדים. מניות AT&T עלו ב-12%.