גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דיווח בעייתי, דרישות להבהרות מה־SEC: ההסתבכות החדשה של קרדיט סוויס

ענק הבנקאות השוויצרי פרסם דוחות שנתיים לאחר דחייה בשבוע בשל הבהרות שביקשה רשות ניירות ערך האמריקאית ● היו"ר ויתר על הבונוס השנתי, המניה צנחה לשפל של כל הזמנים ● האירוע מצטרף לשרשרת שערוריות שליוו את הבנק בשנים האחרונות

אולריך קורנר, מנכ''ל קרדיט סוויס / צילום: רויטרס. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אולריך קורנר, מנכ''ל קרדיט סוויס / צילום: רויטרס. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ענק הבנקאות השוויצרי קרדיט סוויס  דיווח ש"זיהה חולשות מהותיות" בהליכי הדיווח שלו לשנות הכספים 2022 ו־2021 ושיאמץ תוכנית תיקון. על פי הדוח השנתי של הבנק, שפורסם השבוע, במשך השנתיים הללו "הבקרה הפנימית של הקבוצה על דיווחים כספיים לא הייתה אפקטיבית", וצוין שההנהלה הגיעה למסקנה כי בקרות הגילוי והנהלים "לא היו יעילים".

מניית הבנק פתחה את יום המסחר בציריך בירידה של יותר מ־9%. הירידה אמנם התמתנה בהמשך לפחות מ־5%, אך מניית קרדיט סוויס נמצאת כעת בשפל של כל הזמנים.

הערכה מחודשת וחוות דעת חשבונאית שלילית

הבנק הודיע בשבוע שעבר שהוא נאלץ לדחות את פרסום הדוח השנתי שלו לאחר שרשות ניירות הערך של ארצות הברית (SEC) העלתה שאלות לגבי הדוחות הכספיים הקודמים וביקשה הבהרות ברגע האחרון.

החולשות המהותיות שזוהו נוגעות לכשל בתכנון ותחזוקת הערכות סיכונים אפקטיביות בדוחות הכספיים שלו, אמר הבנק. "זה עלול לגרום להצגות מוטעות של יתרות חשבון או גילויים שונים שלא יימנעו או יתגלו".

הערכה מחודשת של הבקרה הפנימית של הבנק מגיעה במקביל לחוות דעת שלילית שהוציאה פירמת רואי החשבון PwC על יעילות הבקרה הפנימית של הקבוצה. עם זאת, בקרדיט סוויס מסרו כי הדוחות לשנים 2022 ו־2021 "מציגים בצורה הוגנת" את מצבו הפיננסי של הבנק. בבנק הבהירו שתוצאות שנת 2022 שפורסמו בחודש שעבר לא מושפעות מהמסקנות הללו.

המנכ"ל מקדם רה־ארגון, היו"ר ויתר על הבונוס

מנכ"ל הבנק אולריך קורנר מנסה לקדם ארגון מחדש מורכב במטרה להחזיר את הבנק לרווחיות, תהליך שנמצא כעת בסיכון בשל הירידות החדות של המגזר הפיננסי לאחר קריסת הבנקים האמריקאיים. בתחילת שבוע המסחר נחה מניית הבנק ביותר מ־14% לשפל שיא, על רקע הסערה שנוצרה בעקבות קריסת הבנקים סיליקון ואלי וסיגנצ'ר בנק, שגררו ירידות בכל מניות הבנקאות האירופיות.

מהדוחות שפרסם עתה עולה כי נרשמה האצה חדה במשיכות של לקוחות מהבנק ברבעון הרביעי, עם יציאות של יותר מ־110 מיליארד פרנק שוויצרי (120 מיליארד דולר), מה שגרם לבנק לפרוץ כמה מאגרי נזילות.

בקרדיט סוויס אמרו בדיווח כי תזרימי הלקוחות "עדיין לא חזרו לרמה הקודמת, נכון לתאריך הדוח". בעבר טען הבנק שהתמונה השתפרה וכי הוא רואה כספים חוזרים לבנק.

במקביל לדיווח ציינו בקרדיט סוויס כי היו"ר אקסל להמן מוותר על תשלום בונוס של 1.5 מיליון פרנק שוויצרי (1.6 מיליון דולר) עבור שנתו המלאה הראשונה בתפקיד, בעקבות הביצועים השנתיים הגרועים ביותר של הבנק מאז המשבר הפיננסי של 2008.

על אף השמטת המענק, להמן עדיין נהנה משכר של 3.19 מיליון פרנק. באשר למנכ"ל קורנר, סך התגמול שלו לשנת 2022 הסתכם ב־2.5 מיליון פרנק שוויצרי, כולל עבור תקופת כהונתו כחבר מועצת המנהלים לפני הפיכתו למנכ"ל.

עם זאת, משכורות ההנהלה לא ירדו באותה המהירות כמו ב־2021, ורכיב השכר הקבוע עלה מ־29.5 מיליון ל־32.2 מיליון פרנק שוויצרי, המקביל לסכום הפיצויים הכוללים בשנה האחרונה.

השנים הסוערות של קרדיט סוויס

שמו של קרדיט סוויס נקשר לשורה ארוכה של שערוריות בשנים האחרונות. באוקטובר האחרון הודיע המנכ"ל אולריך קורנר כי "קרדיט סוויס נמצא ברגע קריטי". הדברים נאמרו על רקע שמועות שצצו ברשתות החברתיות על קריסה אפשרית וירידה חדה בשווי המניה, והמנכ"ל הוסיף כי לבנק יש בסיס הוני חזק ונזילות וכי לא נכון לבלבל בין ביצועי המניה שספגה ירידות חדות לבין הבסיס החזק של הבנק.

אז, צצו ברשת עוד ועוד דיווחים על כך שהבנק נמצא לפני קריסה למרות הצהרות המנכ"ל. בנוסף לכך, חוזי ה־CDS (חוזה החלף לסיכוני אשראי, Credit Default Swap) על מניית הבנק הצביעו על רמות שיא שלא נרשמו מאז 2008, מה שבפועל אומר שהשורטיסטים מהמרים שהמניה בדרך למטה. חוזי CDS משמשים בפועל כביטוח מפני אירוע של חדלות פירעון. גם בימים האחרונים חלה עלייה בחוזי ה־CDS על הבנק.

הסערה הגיעה בעיצומו של תהליך של ארגון מחדש שכולל שינויים משמעותיים במצבת העובדים, כשהמטרה של המנכ"ל קורנר היא להחזיר את הבנק לרווחיות ולשים קץ לשורה של שערוריות שליוו את הבנק. בפברואר פרסם הבנק את דוחותיו ל־2022 והציג הפסד רבעוני של 1.4 מיליארד פרנק שוויצרי (1.5 מיליארד דולר) על רקע תוכנית הרה־ארגון. בהיבט שנתי, הפסיד הבנק מעל 7 מיליארד פרנק - עמוק יותר מהתחזיות המוקדמות והגדול ביותר שלו מאז משבר 2008.

המשבר הנוכחי הוא חלק ממסכת אירועים שחווה של בנק ההשקעות השוויצרי. כשהטלטלה בשווקים הגיעה לשיא בשנה שעברה, ספג כאמור הבנק מהלומה והמניה ירדה בחדות. עוד לפני כן, הודיע הבנק על הפסד ענק לאחר שהוציא מעל מיליארד פרנק שוויצרי בעקבות הפרשות המשפטיות שבהן היה מעורב. את 2021 סיים הבנק עם הפסד של 1.57 מיליארד פרנק - הרבה יותר מהתחזיות המוקדמות בשוק.

הבעיות הפיננסיות הן לא היחידות שמלוות את הבנק. הוא סובל ממגמת נטישה של בנקאים בכירים בשנים האחרונות ואף היה מעורב בפרשת "ארקגוס", שזכתה גם לשם פרשת המרג'ין קול.

במסגרת הפרשה, קרסה קרן "ארקגוס" של המשקיע ביל הואנג, שזכתה לאשראי ענק מקרדיט סוויס.

עוד כתבות

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח: ארה"ב מעכבת מסירת פצצות מדויקות כדי להעביר מסר לישראל

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; אפל משיקה דגמי טאבלט חדשים

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות