יו"ר מגוריט: "אם האוצר לא יירתם לנושא, שוק הדירות להשכרה ארוכת טווח יגמר"

בדיון שנערך בוועדת הפנים של הכנסת על שוק השכירות ארוכת הטווח סיפר יו"ר קרן הריט "מגוריט" כי הוא "מקבל פניות לפרק את הקרן, למכור את הדירות ולצאת מהשוק" • סמנכ"ל הכספים בחברת "דירה להשכיר": "אנחנו נמצאים בכשל שוק"

יו''ר קרן הריט מגוריט, ארז רוזנבוך / צילום: איל יצהר
יו''ר קרן הריט מגוריט, ארז רוזנבוך / צילום: איל יצהר

"שוק הדירות להשכרה ארוכת טווח נגמר", כך התריע עו"ד ארז רוזנבוך, יו"ר דירקטוריון קרן הריט "מגוריט", אתמול (ב') במסגרת דיון שהתקיים בוועדת הפנים של הכנסת שסקר את פעילות חברת 'דירה להשכיר'. "כשהריבית שיזם משלם לבנק על דירה להשקעה עומדת בממוצע על 7%-8%, לא ניתן להצדיק דירה להשכרה ב-3% תשואה. המשמעות היא זינוק דרמטי בשכר הדירה ואין לנו כדאיות לקניה של דירות להשכרה".

עו"ד רוזנבוך המשיך ואמר כי "אני מקבל פניות לפרק את הקרן, למכור את הדירות ולצאת מהשוק. ההצעה שלנו היא שעד ינואר 2022 תינתן ערבות מדינה לקרנות ריט וזה כמובן לא נעשה. ללא עידוד ממשלתי בערבות מדינה או באמצעות הלוואות מדינה מוזלות - הדיון פה חשוב אבל לא פרקטי".

אוראל יפרח, סמנכ"ל הכספים בחברת "דירה להשכיר", הסכים עם עו"ד רוזנבוך והדגיש כי "דירה להשכיר" היא גורם משמעותי בשיווקי קרקע אבל חייבים גם את השוק הפרטי, שם השחקן המשמעותי ביותר הוא קרנות הריט. "מה שניתן לעשות זה לטפל בכלים המימוניים, ומצד שני צריך לתת לקרנות הללו גמישות מסוימת שיוכלו למכור כל כמה שנים את הנכסים האלה ולהביא כסף הביתה למשקיעים. אם לא יהיה פתרון מהיר לנושא הריבית אנחנו בבעיה", אמר.

במסגרת הדיון דיווח נציג משרד האוצר בין היתר כי במסגרת חוק ההסדרים תגיע לוועדת הפנים הצעה שמייצרת מתווה שיאפשר שכירות לצמיתות. "היום מרבית המבנים שמשווקים לשכירות נראים כמו כל פרויקט בנייה למגורים במדינת ישראל כי אחרי 20 שנה הוא נמכר, אבל בפרויקטים לצמיתות לא חייבים בהכרח מרפסת או את כל כיווני האוויר, ואפשר לעשות יותר שטחים ציבורים משותפים בדומה למה שקיים בעולם. התיקון יאפשר לקבוע יעוד של קרקע לשכירות לצמיתות", אמר.

צפי לשיווק עוד 7,000 יח"ד ב-2023

בוועדה נסקרה פעילות חברת דירה להשכיר במסגרתה עולה כי בבעלות החברה כיום כ-22 אלף יחידות דיור (יח"ד) מתוכן 3,606 מאוכלסות, כ-3,500 בשיווק ועוד כ-14.5 אלף בשלבי הקמה. ממצגת של החברה שהוצגה בוועדת עולה כי צפי שיווקי החברה לשנת 2023 אמור להיות כ-7000 יח"ד.

ענבל דוד, מנכ"לית דירה להשכיר, שסקרה את פעילות החברה הסבירה כי לשוכרים יש זכות להישאר 10 שנים בדירה כשהחוזה מגן עליהם בהיבטים של שכר הדירה, תחזוקה ועוד. לדבריה, "אנחנו נותנים סטרטר טוב לזוגות צעירים אך גם מבוגרים מגיעים לפרויקטים שלנו. מדובר בפתרון לכל פלחי האוכלוסייה בכל המגזרים".

יפרח הוסיף כי אין מנוס מללכת לכיוונים של יעוד קרקעות להשכרה. לדבריו, "במודל הכלכלי היום הברירה היא בין מגורים למכירה למגורים להשכרה, וכשהריבית עולה והתזרים השוטף כתוצאה מהשכרה הוא נמוך יותר מגובה עליית הריבית אנחנו נמצאים בכשל שוק. צריך למצוא כמה שיותר קרקעות - של המדינה ופרטיות - וגם קרקעות חומות ולעשות שם עירוב שימושים". עוד אמר כי היום יש יותר ביקוש להשכרה מאשר היצע, ולכן הפתרון הוא להגדיר ייעוד של דיור להשכרה ולתת תמריצים לשוק הפרטי.