גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פירמות תורמות לקהילה כי זה משתלם להן עסקית. האם הנתינה שלהן עדיין נחשבת מוסרית?

נתינה אלטרואיסטית נחשבה כזו שאין בצדה תמורה. אבל מה קורה כשקיימים בשוק מדדים שמדרגים מעשים כאלה בקרב חברות, כמו ESG? ● האם כשהם הופכים לגורם מכריע בהבאת משקיעים, ולכן גורמים לגופים להתפאר בה, זו עדיין תרומה טהורה? ● הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב 

הפקולטה לניהול. האם תרומה לקהילה של פירמות היא מוסרית / צילום: Shutterstock
הפקולטה לניהול. האם תרומה לקהילה של פירמות היא מוסרית / צילום: Shutterstock

 

 

יום המעשים הטובים מתקרב וזו הזדמנות לדון בשאלה מהו בעצם מעשה טוב, מהן אמות המידה שהופכות אותו לכזה, ולמה אנשים שעושים מעשים טובים לא בהכרח נחשבים לאנשים טובים?

החברה מעודדת אותנו לעשות טוב. אנחנו חושבים דברים טובים על אנשים שעושים מעשים טובים. אנחנו רוצים להיות חברים של אנשים שעושים מעשים טובים. אנחנו מחלקים פרסים לאנשים שעושים מעשים טובים. אנחנו רוצים שאחרים יראו שאנחנו עושים מעשים טובים. אנחנו מלמדים את הילדים שלנו לעשות מעשים טובים.

אלא שההנחה שלעשות מעשים טובים היא דבר טוב ביסודו אינה טריוויאלית. נתינה אלטרואיסטית, שמשמעה נתינה לאחר מבלי לקבל משאבים בתמורה, למעשה סותרת את האינטרס הראשוני, האינטרס ההישרדותי של היחיד לדאוג לעצמו, לשמר את המשאבים שלו ולהשיג לעצמו עוד ועוד משאבים (כסף, נכסים וכדומה).

עוד מימי ציד הממותה ברור היה ליחיד שכדי לשרוד הוא זקוק לעוד אנשים. ברגע שהתפתחו יחסי גומלין בין כמה יחידים הם הפכו לקבוצה. להיות חלק מקבוצה משמעו לדאוג לאינטרס של הקבוצה, כלומר לוותר על חלקך לטובת אחרים כדי שכל חברי הקבוצה יוכלו להתקיים. הקבוצה מורכבת מכאלה שיש ביכולתם לתת הרבה וכאלה שאין ביכולתם לתת בכלל. הנתינה יכולה להיות של זמן, כסף, ידע או כל משאב אחר.

המנגנון שמעודד נתינה אלטרואיסטית הופך אותה לפומבית

הנורמה המאדירה מעשים טובים היא חלק מההבניה של תפיסת האדם המוסרי. כולנו במידה כזו או אחרת תופסים את עצמנו כאנשים מוסריים, שעוזרים, נוהגים כלפי אחרים בצורה הוגנת, מונעים מערכים נעלים ולא רק מאינטרסים אישיים. כשאנו עושים מעשה טוב אנו חשים מעין התרוממות רוח, תחושה טובה לגבי היותנו אנשים מוסריים.

 

המעניין הוא שבמובן הטהור נתינה אלטרואיסטית, אמיתית, נחשבת כזו רק כשהיא ניתנת ללא תמורה, כלומר כזו שאינה מונעת משום אינטרס אישי כמו תעודת הוקרה, ציפייה לעזרה בעתיד, הקלה במס. העיקרון של מתן צדקה בסתר ממחיש את זה.

וכאן נוצר מעין מתח. מצד אחד החברה מבקשת שמי שיכול לתת ייתן ללא תמורה, כלומר החברה רוצה נתינה אלטרואיסטית; מצד שני, כדי שהנורמה של נתינה תמשיך להתקיים, ואנשים לא יפעלו לפי אינטרס, החברה צריכה לייצר מנגנונים שמעודדים נתינה - ואלה הופכים את ההתנהגות לפומבית.

חברות עושות מעשים טובים, המשקיעים והלקוחות סקפטיים

המתח הזה מומחש גם בעולם העסקי, שבו פירמות נוהגות לעשות מעשים טובים, ובדרך כלל מתקשרות את זה. מצד אחד, החברה מצפה מהן לתרום, כלומר להשקיע ממשאביהן ורווחיהן לטובת הקהילה הרחבה, שאיננה בהכרח קהל הלקוחות שלה, ללא ציפייה לתגמול. מצד שני, כדי שיותר ויותר פירמות יעשו מעשים טובים וזה יהפוך להיות נורמה עסקית מקובלת, החברה מייצרת מנגנונים כמו מדדי CSR (אחריות חברתית תאגידית) ו־ESG (ממשל, סביבה, חברה), שמתגמלים פירמות על תרומתן לקהילה.

ככל שהמדדים הללו גבוהים יותר, כך הן נתפסות כבעלות סיכון נמוך יותר ומושכות יותר משקיעים. זה מה שגורם להן לפרסם את היוזמות הנוגעות לקהילה, לסביבה, לעובדים ולצרכנים באתר החברה ובדוחות השנתיים. 90% מהחברות ב־S&P 500 למשל פרסמו דוח CSR ב־2019.

הדבר הזה יוצר קונפליקט: לכאורה משקיעים וצרכנים מעריכים פירמות עם מדדי CSR ו־ESG גבוהים, אך באותה נשימה הם סקפטיים לגבי טהרת המניע שלהן, כי ברור שככל שהפירמה תפרסם את מעשיה הטובים, כך היא תעלה את מדדיה ותתוגמל יותר עסקית.

יתרה מכך, סין, בריטניה, צפון אפריקה ואינדונזיה למשל נוקטות צעדים משפטיים פרוגרסיביים שמחייבים פירמות לפעול לפי עקרונות CSR ו־ESG. כלומר, לא רק שמצופה מפירמות לעשות מעשים טובים, יש אפילו מדינות שמחייבות אותן חוקית לכך. היות שחלק מהאינטרס של פירמות לתרום לקהילה הוא לשפר את המוניטין שלהן, הרי שחקיקה מסוג זה מעצימה עוד יותר את הקונפליקט.

דנית עין גר / צילום: ישראל הדרי

עם השנים למדנו שנתינה אלטרואיסטית, טהורה, היא נדירה. רובנו רוצים לעזור, ורוצים שאחרים ידעו שהעזרה גבתה מאיתנו משאבים כלשהם (זמן, כסף, מחשבה) ויעריכו את הנתינה שלנו. הרצון בהכרה חברתית לא אמור לפגוע בחשיבות הנתינה ובערך המעשה.

בשורה התחתונה אנחנו רוצים להגיד לעצמנו: אפילו אם עזרתי לנזקק כדי לקבל הקלה במס או הקדשתי לנזקקים חלק מההכנסות של קמפיין מכירות - זה עדיין מעשה טוב, וזה עדיין מעיד שאני אדם מוסרי.

מקורות

1. Gintis, H., Bowles, S., Boyd, R., & Fehr, E. (2003). Explaining altruistic behavior in humans. Evolution and human Behavior, 24(3), 153-172.
2. Levontin, L., Ein-Gar, D., & Lee, A. Y. (2015). Acts of emptying promote self-focus: A perceived resource deficiency perspective. Journal of Consumer Psychology, 25(2), 257-267.
3. Hobfoll, S. E., Johnson, R. J., Ennis, N., & Jackson, A. P. (2003). Resource loss, resource gain, and emotional outcomes among inner city women. Journal of personality and social psychology, 84(3), 632.
4. Jennings, P. L., Mitchell, M. S., & Hannah, S. T. (2015). The moral self: A review and integration of the literature. Journal of Organizational Behavior, 36(S1), S104-S168.
5. Andreoni, J. (1990). Impure altruism and donations to public goods: A theory of warm-glow giving. The economic journal, 100(401), 464-477.
6. https://www.investopedia.com/terms/c/corp-social-responsibility.asp
7. https://www.investopedia.com/terms/e/environmental-social-and-governance-esg-criteria.asp
8. https://www.sustainalytics.com/esg-rating/

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות