גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטלטלה בקרדיט סוויס: מה יקרה לבנק ומה תהיה ההשפעה על ישראל?

בשוק ההון מנסים לנתח את השפעות הצניחה במניית קרדיט סוויס ● הראל גילאון, אופנהיימר: "אולי הבנק יצטרך למכור נכסים, אבל זה לא כמו ליהמן ברדרס ב-2008, שהיו לו נכסים רעילים במאזן" ● טמיר שפירא, איילים: "בבת-אחת החלה זרימת כספים לישראל בשבוע החולף"

סניף של בנק קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock
סניף של בנק קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock

פחות משבוע לאחר קריסתו של בנק סיליקון ואלי בקליפורניה, החשש ליציבות הבנקים עבר לאירופה. מניית קרדיט סוויס  צללה היום (ד') בצהריים ביותר מ-20% והציתה גל בהלה בבורסות אירופה, שצנחו ב-3% ויותר, בהובלת מניות הבנקים שירדו בשיעור חד הרבה יותר. 

"זו רכבת הרים, הקמנו חדר מלחמה": משרדי עורכי הדין הישראלים מתמודדים עם קריסת הבנקים 
הכי רחוק מסיליקון ואלי: שנת שיא לבנקים בישראל
מדוע ביטוח פיקדונות בבנק לא מקודם אצלנו?

האירוע של קרדיט סוויס, כך מעריך הראל גילאון, מנכ"ל משותף באופנהיימר ישראל, הוא לא "מגה-אירוע", אך הוא פוגש שווקים עצבניים. להערכתו, גלי ההדף לא יגיעו עד לישראל.

"קרדיט סוויס עצרה את פרסום הדוח השנתי שהייתה אמורה לפרסם, כיוון שהיו כשלים בהליכי הדיווח. הם מדברים על כך שזיהו חולשות בדיווחים הפיננסיים, ופועלים לבצע תוכנית תיקון - הבקרה הפנימית שלהם לא הייתה אפקטיבית", מסביר גילאון.

"הם נאלצו לעכב את הדוחות כדי להתמודד עם שאלות שעלו מרשות ניירות הערך של ארה"ב. זה כמובן הוביל לצניחה במחיר המניה, אחרי שרק לפני חצי שנה הם גייס הון של 4 מיליארד דולר בהנפקה פרטית לבנק הלאומי הסעודי, שהפך לבעל העניין הגדול בבנק. הסעודים כבר הודיעו כי מסיבות רגולטוריות הם לא יכולים להזרים עוד כסף".

לדברי גילאון, קרדיט סוויס נחשבים ל"ילד הבעייתי" של תעשיית הבנקים הגדולים, בטח באירופה. "לאורך השנים היו שם הרבה מאוד עניינים, כמו קנס של חצי מיליארד דולר, הפסדים בגלל קריסת קרן הגידור ארקגוס וכדומה", הוא אומר. 

הראל גילאון, מנכ''ל משותף באופנהיימר ישראל / צילום: תמר מצפי

שפל של כל הזמנים

גילאון מציין כי המניה של קרדיט סוויס נמצאת בשפל של כל הזמנים. לשם השוואה הוא מזכיר את סיבובי ההשקעה בבנק של כור - אז בשליטת נוחי דנקנר. "המחירים שבהם דנקנר השקיע בקרדיט סוויס כשנכנס בפעם השנייה היו 35-40 פרנק שוויצרי, לעומת כ-1.8 פרנק היום".  

מה צפוי להערכתך עכשיו?
"בדרך-כלל מה שרואים כשבנק אחד נופל או נמצא בצרה, זה שבימי המסחר הבאים כל הסקטור יורד, ואז בדרך-כלל מגיע תיקון כאשר מבודדים את הבנק הלא טוב - כי התעשייה הרי לא נשארת בוואקום. אי-אפשר שכולם ייקחו את הכסף וישימו אותו במזוודות, כסף שיוצא מבנק אחד עובר לאחרים.

"אני לא מאמין שקרדיט סוויס יקרוס, או שתהיה 'ריצה אל הבנק', אבל כן יכול להיות שייצא מהבנק כסף ויעבור לבנקים אחרים, שיתחזקו. יכול להיות שמישהו ינצל את המחיר הנמוך, אולי קרנות גידור ייכנסו להשקעה, ונדע על זה בעוד כמה ימים, ואולי הבנק יצטרך למכור נכסים, אבל זה לא כמו המקרה של ליהמן ברדרס ב-2008, שהיו לו נכסים רעילים במאזן".

גילאון מוסיף כי "אנחנו בעיצומם של כל מיני אירועים שכל אחד מתדלק את השני, והשווקים מאוד עצבניים. כשפורסם המדד (בארה"ב), השווקים עלו בחדות, כי המשקיעים הסיקו שהאינפלציה בשליטה, ושאולי הריבית לא תעלה כל-כך מהר. היה תיקון גדול, ועכשיו עם מקרה קרדיט סוויס הרבה גופים חוזרים למכור ולהקטין חשיפה. זה מהלך שמזין את עצמו".

עם זאת, הוא כאמור מעריך שלא מדובר ב"מגה-אירוע".

ההשפעות יגיעו עד לישראל?
"גלי ההדף צריכים להיות מאוד ארוכים בשביל זה. להפך, ייתכן אפילו שמשקיעים מישראל או אנשים פרטיים שיש להם חשבון בקרדיט סוויס יחליטו שהבנק מסוכן להם וירגישו יותר נוח עם בנק לאומי למשל. ראינו איך המגמה התהפכה כשחברות הייטק ש'נתקעו' עם SVB הזרימו כסף לדיסקונט ולפועלים.

"נכון שיש לחץ של משקיעים להוציא כסף מישראל, אבל צריך להבין שיש להן כסף שנמצא פה כל הזמן לפעילות המקומית, ומלכתחילה רוב הכסף שחברות ההייטק מגייסות לא נמצא בישראל. במקרה הזה דווקא כספים יכולים לחזור".

נקודת שבירה 

טמיר שפירא, מנכ"ל איילים קרנות נאמנות, מסביר כי ברקע הירידות במניות הבנקים האירופים כעת עומדת "עליית הריבית החדה בעולם בשנה האחרונה, שנועדה לטפל באינפלציה הגבוהה, אבל בימים האחרונים רואים את השלכותיה הנוספות". 

לדבריו, "עליית הריבית הובילה לירידה במחירי הנכסים. אגרות חוב, מניות וגם הנכסים הריאליים - כולם שווים פחות כתוצאה מהעלאת הריבית. יש בנקים ומוסדות פיננסיים שלא נערכו לכך מראש בצורה מיטבית, ויש גם מוסדות עם מאזנים חלשים שפשוט הגיעו לנקודה בעייתית, לנקודת שבירה". 

שפירא מוצא גם נקודות אור מקומית במצב הנוכחי. לדבריו, "אנחנו רואים שנוצר דיסוננס גדול בין הבנקים הישראלים הפועלים בשוק המקומי, לבנקים באירופה או הבנקים (האזוריים, ח' ש') בארה"ב. הבנקים כאן מראים יציבות, איתנות והלימות הון גבוהה. התוצאות הכספיות שלהם שפורסמו לאחרונה הציגו בצורה ברורה שהרווחיות שלהם גבוהה, ושפעילותם יציבה מאוד".

לדבריו, "אנחנו רואים שבבת-אחת שהחלה זרימה של כספים לישראל בשבוע החולף. קיבלנו לא מעט אינדיקציות שיש כספים שמחפשים בנקים בטוחים. זה משהו שהוא לא ייאמן, משום שאם היית שואל לפני שלושה שבועות, התמונה הייתה שונה. אז קיבלנו לא מעט פידבקים מהמערכת הבנקאית, שכאבה על זה שכספים מחפשים את הדרך החוצה מישראל (על רקע קידום הרפורמה המשפטית, ח' ש'). פתאום זה התהפך, ובתוך שבועיים". 

טמיר שפירא, מנכ''ל איילים קרנות נאמנות / צילום: יח''צ

מה הדרך הטובה להגן על כספי המשקיע הממוצע?
"קודם כל צריך להקפיד על החלוקה הגאוגרפית. אנחנו כיום מבצעים חלוקה בהשקעות בעיקר בין ישראל לארה"ב, משום שלאירופה יש הרבה יותר בעיות, וגם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה לא נגמרה. כל נושא המחסור בגז הטבעי משחק תפקיד. במילים אחרות, יש טריטוריות גאוגרפיות יותר מעניינות למשקיעים. אנחנו כיום בכלל לא מושקעים באירופה".

מה כן לעשות?
"במצבים שבהם בתנודתיות כל-כך גבוהה, שהם מצבי קיצון, קודם כל אסור להיות נמהרים. לא לקבל החלטות פזיזות. צריך לפעול בשיקול-דעת. לדאוג לניהול סיכונים נכון ופיזור של השקעות. על תיק ההשקעות להיות יציב עם פיזור מטבעי טוב. להקפיד על חשיפה לדולר, ולא רק לשקל".

עוד כתבות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

5 דברים לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה מעורבת ויושפע מההתפתחויות הבטחוניות ● השקל התחזק מול הדולר, 3.71 שקלים ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%