ביטול עבירת "מרמה והפרת אמונים" לא ישפיע על משפט נתניהו?

ביטול של עבירה לא יכול להשפיע על משפט שכבר יצא לדרך? בדיוק להפך • המשרוקית של גלובס

ח"כ חנוך מילביצקי, הליכוד (שבע תשע, 103FM, 14.3.23) / צילום: אתר הכנסת
ח"כ חנוך מילביצקי, הליכוד (שבע תשע, 103FM, 14.3.23) / צילום: אתר הכנסת

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

ההצעה לביטול עבירת "מרמה והפרת אמונים" שוב עולה על הפרק. השבוע הניח ח"כ דוד אמסלם הצעה כזאת על שולחן הכנסת, אחרי שהצעות דומות נשמעו גם במהלך מערכת הבחירות האחרונה וגם קודם לכן.

בניגוד להצעות אחרות שמקדמת הקואליציה, במקרה הזה גם אנשיה אינם יכולים להתעלם מהפיל שבחדר: עבירת מרמה והפרת אמונים היא גם זו שבה מואשם בימים אלה בבית המשפט ראש הממשלה בנימין נתניהו (בנוסף, הוא גם מואשם בעבירה של שוחד). האם מחיקת העבירה הזאת מספר החוקים, כפי שמציע כעת אמסלם, לא תביא לביטול מיידי של כתב האישום נגד נתניהו בסעיפים אלה? לח"כ חנוך מילביצקי, חבר מפלגתו של אמסלם, הייתה תשובה ברורה בעניין: "דבר כזה, למיטב ידיעתי והבנתי, לא יכול לחול רטרואקטיבית על מקרים קיימים". אבל מה אומר החוק בעניין?

סעיפים 4 ו־5 לחוק העונשין עוסקים בדינו של מי שלאחר שביצע עבירה, בוטל או שונה החוק הרלוונטי. סעיף 4 עוסק בעבירה שבוטלה והוא קובע כי "נעברה עבירה ובוטל בחיקוק האיסור עליה - תתבטל האחריות הפלילית לעשייתה; ההליכים שהוחל בהם - יופסקו; ניתן גזר דין - יופסק ביצועו; ולא יהיו בעתיד עוד תוצאות (ש)נובעות מן ההרשעה". גם סעיף 5, העוסק בחקיקה ששונתה (ולא בוטלה), משקף את אותו עיקרון.

כלומר, באופן עקרוני, מחיקת עבירה מספר החוקים, לא רק מביאה לביטול משפט שמתנהל בעניינה, היא גם מביאה לביטול גזר דין שניתן בעניין (אדם שיושב בכלא לאחר שהורשע בעבירה כזאת אמור להשתחרר) ולמחיקת הרישום הפלילי של מי שכבר ריצה את עונשו.

כשבחנו בעבר את הסוגיה, פנינו לפרופ' יואב ספיר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ומי שכיהן בעבר כסנגור הציבורי הארצי. הוא הסביר לנו כי "הרעיון הוא שדין שמקל תמיד חל רטרואקטיבית". לדבריו, העיקרון המנחה הוא ש"אם בעבר חשבנו שמשהו הוא מספיק חמור כדי להיות עבירה, והיום אנחנו חושבים שהוא כבר לא - אז אין עוד הצדקה להעניש ולהרשיע גם מי שביצע את המעשים בעבר".

ומה אם אמסלם - או מי שיעביר את מהלך החקיקה לביטול העבירה הזאת - יעשה מאמץ מיוחד ויקבע כי במקרה הזה, באופן חריג, המטרה היא שהביטול לא ישפיע על הליך משפטי שכבר מתנהל? לפי מה שהסביר לנו אז פרופ' ספיר, "ספק גדול אם אפשר לעשות את זה". לדבריו, "דווקא (מהלך כזה) יכול להפוך את החקיקה לחקיקה פרסונלית… שמנוגדת לסעיפים 4 ו־5 שמבטאים עקרונות כלליים ולמעשה עקרונות חוקתיים. לכן, אם ינסו לקבוע אחרת - יש פה סתירה לעקרונות היסוד, וייתכן שגם יש, במישור החוקתי, טענות טובות למי שיבקש לא להחיל (מהלך כזה) עליו".

בשורה התחתונה: דבריו של ח"כ מליביצקי לא נכונים. לפי הדין הקיים, ביטול של עבירה משפיע באופן מיידי על מי שמואשמים בה, ואף על מי שכבר הורשעו בה.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: חנוך מילביצקי

מפלגה: הליכוד

תוכנית: שבע תשע

ציטוט: "[ביטול עבירת מרמה והפרת אמונים] לא יכול לחול רטרואקטיבית על מקרים קיימים"

תאריך: 14.3

ציון: לא נכון

יממה לאחר שעלתה יוזמת ח"כ דוד אמסלם לבטל את עבירת מרמה והפרת אמונים, נשאל בריאיון ל-103FM חבר סיעתו, ח"כ חנוך מילביצקי, האם ביטול העבירה יחול גם על נתניהו - שכידוע מואשם בשלוש עבירות של מרמה והפרת אמונים. "דבר כזה, למיטב ידיעתי והבנתי, לא יכול לחול רטרואקטיבית על מקרים קיימים", טען מילביצקי. בדקנו האם ביטול העבירה אכן לא יחול רטרואקטיבית.

ביום שני, הונחה על שולחן הכנסת לדיון מוקדם הצעת החוק של ח"כ דוד אמסלם לבטל את עבירת מרמה והפרת אמונים. ההצעה קובעת בפשטות כי "בחוק העונשין, התשל"ז-1977 , סעיף 284 - בטל". כיום, אותו סעיף קובע: "עובד הציבור העושה במילוי תפקידו מעשה מרמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור, אף אם לא היה במעשה משום עבירה אילו נעשה כנגד יחיד, דינו - מאסר שלוש שנים". את זה, כאמור, מציע אמסלם לבטל.

האם ביטול של העבירה יחול רטרואקטיבית על מקרים קיימים? בעבר כבר עסקנו בכך - וראינו שבניגוד לדברי מילביצקי, התשובה היא דווקא חיובית. "הרעיון הוא מאוד פשוט", אמר לנו אז פרופ' יואב ספיר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ומי שכיהן בעבר כסנגור הציבורי הארצי: "דין שמקל תמיד חל רטרואקטיבית". לדברי ספיר, העיקרון הזה נובע מרעיון בסיסי לפיו משפט פלילי אמור לחול על דברים שהחברה מאמינה שהם מספיק חמורים כדי להפעיל את המנגנון של גינוי ושל ענישה. "אם בעבר חשבנו שמשהו הוא מספיק חמור כדי להיות עבירה והיום אנחנו חושבים שהוא כבר לא - אז אין עוד הצדקה להעניש ולהרשיע גם מי שביצע את המעשים בעבר", הוא מסביר.

העיקרון הזה מוצא את ביטויו בספר החוקים בסעיפים 4 ו-5 לחוק העונשין העוסקים בדינו של מי שלאחר שביצע עבירה, בוטל או שונה החוק הרלוונטי. סעיף 4 עוסק בעבירה שבוטלה והוא קובע כי "נעברה עבירה ובוטל בחיקוק האיסור עליה - תתבטל האחריות הפלילית לעשייתה; ההליכים שהוחל בהם - יופסקו; ניתן גזר-דין - יופסק ביצועו; ולא יהיו בעתיד עוד תוצאות נובעות מן ההרשעה". גם סעיף 5, העוסק בחקיקה ששונתה (ולא בוטלה), משקף את אותו עיקרון וקובע שבמקרה של שינוי חקיקה, "יחול על העניין החיקוק המקל" עם עושה העבירה. כמו כן, סעיף זה קובע שאם לאחר שהורשע אדם בעבירה מסוימת, נקבע בחוק עונש המרבי קל יתר - אז "יהיה עונשו העונש המרבי שנקבע בחיקוק, כאילו הוטל מלכתחילה".

כמה הקלה כזאת בעונש היא דבר נפוץ? לפי ספיר, "זה לא נפוץ שמבטלים עבירות. אבל ישנם בהחלט מקרים של שינוי ההגדרות של עבירות. במקרים אלה בית המשפט נדרש להכריע בעניין שבו הנאשם מואשם בעבירה שהחוק לגביה שונה לאחר מועד ביצועה. במקרה כזה, בית המשפט אכן בוחן האם השינוי מקל אם הנאשם או לא - ובהתאם לזאת מחיל את הדין המקל עמו, הישן או החדש".

יתרה מזאת, ספיר הזכיר מקרה שבו הוכר בכך שאפילו פסיקה של בית משפט בעניין אחד עשויה להביא לביטול הרשעה של אדם בהליך אחר. הליך זה עסק בעניינו של דוד אקסלרוד שלמחרת רצח רבין, השמיע בפני כתב רדיו שבחים למעשה הרצח. אקסלרוד הורשע בעבירה על סעיף 4(א) לפקודה מנדטורית למניעת טרור מ-1948. הוטל עליו מאסר על תנאי למשך שלוש שנים וקנס בסך 3,000 שקלים. אלא שלאחר שנה וחצי, בפרשה אחרת, בית המשפט קבע הלכה חדשה בנוגע להרשעה על פי סעיף זה, לפי רק דברי שבח למעשה אלימות של ארגון טרור יהיה עבירה. בעקבות זאת, אקסלרוד הגיש בקשה למשפט חוזר. הנשיא ברק שדן בבקשה, קבע כי "הטעם הרציונלי המונח ביסוד הוראות הסעיפים 4 ו־5 לחוק העונשין חל גם בענייננו. כשם שחוק המיטיב עם הנאשם המבטל חוק קודם משפיע על פסק דין חלוט שניתן על בסיס החוק הקודם, כן צריך פירוש הלכתי חדש המיטיב עם נאשם שהורשע להשפיע על פסק דין חלוט שניתן על בסיס הפירוש הקודם". בהתאם, ברק הפעיל את סמכותו לזכות את אקסלרוד בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה.

אז ראינו שהעקרונות האלה מעוגנים היטב בדין, אך האם אפשר לחרוג מהעקרונות הללו ולקבוע שביטול עבירה מסוימת לא יכול באופן רטרואקטיבי? "ספק גדול אם אפשר לעשות את זה", טוען ספיר - ומוסיף: "דווקא זה יכול להפוך את החקיקה לחקיקה פרסונלית. חקיקה 'פרסונלית' כזאת מנוגדת לסעיפים 4 ו-5 שמבטאים עקרונות כלליים ולמעשה עקרונות חוקתיים. זו עשויה להיות טענת הגנה מצוינת לנאשם בעבירות כאלה".

"הרעיון שדין מקל חל באופן רטרואקטיבי הוא ממש עיקרון יסוד. לכן, אם ינסו לקבוע אחרת - יש פה סתירה לעקרונות היסוד - וייתכן שגם יש, במישור החוקתי, טענות טובות למי שיבקשו לא להחיל את זה עליו", ספיר מסכם.

מטעמו של ח"כ חנוך מילביצקי לא נמסרה תגובה.

לסיכום, בניגוד לדברי מילביצקי, ביטול עבירת מרמה והפרת אמונים יחול באופן רטרואקטיבי על מקרים שבהם הביטול יקל עם נאשמים או מורשעים. לפי פרופ' ספיר, הרעיון שדין מקל חל באופן רטרואקטיבי הוא ממש עיקרון יסוד, לכן גם ניסיון להחרגה של מקרה ספציפי מתחולת השינוי (שאינו קיים במתכונת הנוכחית), עשוי להיתקל בקשיים. לכן דבריו של מילביצקי לא נכונים.

תחקיר: יובל אינהורן