מאות אלפים הפגינו ברחבי הארץ; עצורים בחשד לאלימות נגד מוחים

הערב נמשכת המחאה נגד המהפכה המשפטית זו השבת ה-11 • איילון נחסם לתנועה • לפחות 5 בני אדם נעצרו בגין אלימות כלפי מפגינים: זריקת ביצים, פגיעה ברכב ותקיפה • ההפגנות מתקיימות בעשרות מוקדים • 9 מפגינים נעצרו בצומת כרכור ותל אביב בשל חסימת כבישים

רחוב קפלן בתל אביב, הערב / צילום: איתי ארבל
רחוב קפלן בתל אביב, הערב / צילום: איתי ארבל

הערב נמשכת המחאה נגד המהפכה המשפטית זו השבת ה-11, כאשר ברקע ניסיונות הנשיא להגיע למתווה מוסכם והמשך דהירת הממשלה לסיום הליך החקיקה. 

המהפכה המשפטית היא רק הטריגר, הקרע בעם התחיל הרבה קודם 
הסערה המושלמת שעלולה להגיע לישראל: כשמשבר פיננסי פוגש מהפכה משפטית | אורי פסובסקי, פרשנות

22:20

כמה עשרות מפגינים ירדו לכביש 20 על איילון צפון בשלוש נקודות: סמוך לגשר יהודית, ארלוזורוב-יגאל אלון ודרך מנחם בגין ברמת גן. נתיבי איילון חסומים למעלה משעה על-ידי המשטרה.

המשטרה פועלת לפיזור המפגינים ועצרה מפגין לאחר שריסס כתובת על מעקה בטיחות. 

במקביל, על רחוב יגאל אלון, קבוצה קטנה של פעילי ליכוד מפגינים מול כ-100 מפגינים נגד המהפכה המשפטית, כשהמשטרה מונעת מהצדדים להתקרב אלה לאלה.

איילון צפוון / צילום: אור אדר
 איילון צפוון / צילום: אור אדר

21:53

בשל הפגנת תומכי הליכוד, כוחות משטרה רבים ופרשים הגיעו לרחוב יגאל אלון בתל אביב, סמוך לגשר יהודית.

21:17

איילון לכיוון צפון נחסם על-ידי מפגינים, המשטרה חסמה את איילון לכיוון דרום.

לדברי משטרת תל אביב, "דרומית לגשר יהודית על איילון צפון ירדו לכביש 20 כ-50 מוחים. כוח משטרה במקום נערך לפיזור. התנועה על איילון נסגרה על-ידי משטרת ישראל".

המשטרה הודיעה כי כוח משטרה הדף את המפגינים דרומית לגשר יהודית על איילון צפון. שניים נעצרו. מפגינים נוספים מנסים לרדת לאיילון, והמשטרה מאיימת במעצרים נוספים.

כעשרים תומכי ליכוד מפגינים עם שלט "שמאלנים בוגדים" וצועקים: "שמאלנים בוגדים, סכנה למדינה", בדרך השלום פינת יגאל אלון. המשטרה לא מאפשרת לאלפי המפגינים נגד המהפכה המשפטית להתקרב למפגינים. 

תומכי ליכוד מפגינים, ''שמאלנים בוגדים''
 תומכי ליכוד מפגינים, ''שמאלנים בוגדים''

21:05

המשטרה עצרה גבר בן 57 תושב הרצליה בחשד שפגע במפגין עם רכבו. המפגין פונה לקבלת טיפול בבית חולים מאיר בכפר סבא במצב קל.

לפי הערכת חברת Crowd Solutions, שפורסמה בחדשות 13, בתל אביב הפגינו הערב כ-175 אלף, לפי הערכות מארגני ההפגנה, מספר המפגינים בתל אביב מגיע ל-225 אלף. עשרות אלפים הפגינו ביתר חלקי הארץ.

חיפה, הערב / צילום: דרור גלבוע
 חיפה, הערב / צילום: דרור גלבוע

20:40

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, השתתף בהפגנה בהרצליה ואמר: "הם ממשיכים לנסות לעשות תרגילים פוליטיים, עכשיו הם רוצים לעשות 'מינוי קטן', שלושה שופטים - ונעצור. תעצרו ונדבר - אין סידורים אחרים". 

עוד אמר גנץ: "המצב הזה עלול להידרדר למאבק בין אחים. אנחנו מסרבים להיות אויבים, ואנחנו לא מוכנים לתת כוח לאף פוליטיקאי שיפצל אותנו".

20:04

המשטרה עצרה תושב גבעתיים בן 24 בחשד לתקיפה ואיומים, לאחר שנכנס עם אופנוע בין מפגינים ברחוב ויצמן בגבעתיים.

בהפגנה באור עקיבא, בה משתתפים מאות בני אדם, עצרה המשטרה שלושה בחשד להשלכת ביצים לעבר מפגינים אחרים. החשודים הועברו לחקירה בתחנת משטרת חדרה.

המשטרה פינתה את חסימת צומת כרכור כביש 65 על-ידי מפגינים ועצרה 7
מפגינים בחשד להפרת הסדר הציבורי.

דרך השלום, תל אביב. / צילום: אור אדר
 דרך השלום, תל אביב. / צילום: אור אדר

19:45

אלפים מפגינים בכפר סבא. יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, נאמה בהפגנה ואמרה: "אנחנו לא רק לא נוותר על הדמוקרטיה שלנו, אנחנו חייבות וחייבים לצאת מהמשבר הזה עם דמוקרטיה חזקה יותר, שאי-אפשר יהיה לעשות עליה שוב מתקפה כזאת".

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, נאם בעצרת המחאה באשדוד ואמר: "הם כל הזמן אומרים 'ניצחנו בבחירות'. מאה אחוז, ניצחתם בבחירות, אז תעשו את העבודה שלכם. לממשלה יש עבודה. היא אמורה לתת לאנשים ביטחון - הם לא עושים את זה. היא אמורה לנהל את הכלכלה - הם לא עושים את זה. היא אמורה לאחד את העם - הם קורעים את העם לגזרים".

לפיד הוסיף: "הם לא רוצים הידברות, והם לא רוצים פשרה. הם רוצים לרוץ קדימה עם החקיקה ולהפוך את ישראל למדינה לא דמוקרטית. יש להם רק בעיה אחת... לא עלה בדעתם שזה יגיע לכאן לאשדוד, לבאר שבע, להרי גוש עציון, לרחובות ירושלים".

פרופ' יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר, נאם בהפגנה בתל אביב ואמר: "אני ישראלי שחרד למדינת ישראל ולעם ישראל, ולכן אני כאן. מוניתי על-ידי יצחק שמיר, עבדתי עם יצחק רבין ועם שמעון פרס, ולאחר מכן עבדתי עם בנימין נתניהו. עבדתי עם אריק שרון, עם אהוד ברק ועם אהוד אולמרט. כל הגלריה הפוליטית הזו לא ידעה מעולם אם הצבעתי עבורםף וגם איש לא שאל. עבור כולם הייתי איש המקצוע שמחויב לחוק, לכלכלה ולמדינה".

עוד אמר פרנקל: "בתחילת דרכי לפני 30 שנה אי-אפשר היה לגייס משקיעים. הייתה אינפלציה, ולכן משקיעים לא רצו להשקיע. איזו כברת דרך עברנו כדי להפוך לסטארט-אפ ניישן. אסור לנו לקחת את הסיכון ולאבד את המשאב האנושי החשוב.

"שמענו את ראשי המוסד, את ראשי השב"כ, את ראש הוועדה לאנרגיה אטומית, את קציני צה"ל, את הטייסים ואת ראשי האקדמיה. כולם מתריעים ומזהירים. למי יש את הזכות להתעלם מזה? 

"דמוקרטיה ליברלית שומרת על מערכת שיפוטית איתנה ועצמאית, שמגינה על זכויות הקניין של המשקיעים ועל שומרי הסף שמגינים עלינו מפני עצמנו. יש לנו הרבה מה להפסיד. כל רשויות הדירוג, המשקיעים, הכלכלנים בארץ ובעולם מזהירים אותנו מפני הסכנה הצפויה".

פרנקל פנה לנתניהו ואמר: "רק בידיך למנוע את ההידרדרות לתהום. עצור עכשיו את טירוף המערכות וחשב מסלול מחדש".

צומת כרמיאל / צילום: נדב קופול
 צומת כרמיאל / צילום: נדב קופול

19:16

לראשונה מתקיימת הערב הפגנה באור עקיבא. אלפים צועדים בחיפה למרכז חורב. בתל אביב אלפים צועדים לרחוב קפלן.

18:58

מכתזית מופעלת נגד אלפי מפגינים בכרכור. המשטרה עצרה מפגינים במקום.

מכתזית בצומת כרכור
 מכתזית בצומת כרכור

לדברי המשטרה, "בכביש 65 מתקיימת מחאה סמוך לצומת כרכור. במהלכה חוסמים המפגינים את הכניסה ואת היציאה לכיוון כרכור וכן לסירוגין את כביש 65, דבר המהווה סכנה מוחשית למשתמשי הדרך ולמפגינים עצמם. לאחר שקצין משטרה הכריז על הפגנה לא חוקית, נאלצו השוטרים להשתמש באמצעים לפיזור ההמון".

צומת כרכור, הערב / צילום: Shay Perry
 צומת כרכור, הערב / צילום: Shay Perry

18:27

מאות בני אדם נאספו בכיכר דיזנגוף בתל אביב לקראת הצעדה למקום ההפגנה המרכזי ברחוב קפלן. רחוב דיזנגוף חסום לתנועה.

כיכר דיזיגוף, הערב / צילום: גלובס
 כיכר דיזיגוף, הערב / צילום: גלובס

במקביל, מתקיימות הפגנות ברמת השרון, בצומת חצבה ובגשר אליקים. בנס ציונה חוסמים המפגינים צומת, צומת כרכור נחסם לתנועה, וברחובות מפגינים אלפים.

17:11

בשעה זו החלו ההפגנות בצמתים ובכיכרות ברחבי הארץ: ברחובות, בגדרה, בצומת כברי, בגשר עין המפרץ, בצומת עין יהב, בצומת יטבתה, בצומת צמח, כבפר תבור ובצומת השיטה.

צומת צמח
 צומת צמח

ברחובות מאות מפגינים חסמו את צומת פארק המדע. המפגינים שרים את "התקווה" ונושאים שלטים: "אין חינוך בלי דמוקרטיה", "ימנים מוסריים אמיצים לרפורמה מתנגדים". במקום מפגינה קשישה על כיסא גלגלים הנושאת שלט: "אני בת 100 ואני עצובה להשאיר את המדינה ככה".

לקראת ההפגנה בתל אביב, המשטרה חסמה את צומת עזריאלי, את העליות ממחלף השלום, רחוב קפלן ורחובות נוספים.

צומת פארן
 צומת פארן

16:18

ההפגנות הערב יתקיימו בעשרות מוקדים, בהם ירושלים, אשדוד, באר שבע וחיפה. ההפגנה המרכזית תיערך ברחוב קפלן בתל אביב. בשעה 18:00 תצא צעדה מכיכר דיזנגוף למקום ההפגנה המרכזי, כשלצד הצעדה יוצג מיצג של יוצאי יחידות מיוחדות של צה"ל.

לפי הודעת המארגנים, בהפגנה בתל אביב ינאמו נגיד בנק ישראל לשעבר, פרופ' יעקב פרנקל; העיתונאי גיא רולניק; עו"ד בת אל וולנטיין-בלאיש, חובלת ורב-סרן במילואים; ואייל נווה, ממובילי מחאת המילואמניקים. בנוסף תנאם פסית שיח, ממובילות מחאת "הדתיים ציונים דמוקרטיים". קבוצה זו צוברת קהל בשבועות האחרונים, ואלפים צועדים יחד בתל אביב ובירושלים.

לדברי המארגנים, ההפגנה תיפתח בשירת "התקווה" על-ידי התלמידה בת ה-13 מעמוקה שהופעתה בוטלה על-ידי אגף החינוך של מועצת מרום הגליל, בגלל שבקהל נכחו חרדים.

מוקדם יותר היום התקיימה הפגנה בכפר אוריה, שם שהה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במהלך סוף השבוע. תושבים התעמתו עם המפגינים, והמשטרה הדפה את המפגינים בכוח מלהתקרב למקום.

לדברי המשטרה, כוחות מג"ב מתחנת המשטרה מטה יהודה חצצו בין המעורבים ופעלו להדיפת מפרי הסדר, זאת לאחר שלא נשמעו לאזהרות השוטרים ובעקבות הוראת הפיזור שניתנה במקום על-ידי קצין מג"ב. 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

המשטרה עצרה חשוד שהשליך אבנים לעבר המפגינים במקום. כמו כן, עוכבו 2 חשודים. לדברי המשטרה, השניים היו מעורבים בהפרת הסדר ולא נשמעו להוראות השוטרים.

מובילי המחאה הודיעו על יום שיבושים והפגנות גם השבוע תחת הכותרת "יום השיתוק הלאומי" שיהווה לדבריהם עליית מדרגה מימי ההתנגדות הקודמים, ובמרכזם - צעדה בעיר בני ברק.

על רקע פרסומים בנוגע למתווה פשרה נוסף, מובילי המחאה הודיעו  כי יתנגדו לכל יוזמה המאפשרת לממשלה למנות שופטים מטעמה לבית המשפט העליון.