יזהר שי: "כשהמשקיעים עצבניים, הם פועלים מיד"

שר המדע והטכנולוגיה לשעבר הזהיר מפני המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה ואמר: "אם צריך הוכחה איך שהמשקיעים מתנהגים, תסתכלו על בנק SVB. מדובר בבנק שהיה מס' 14 בארה"ב ובעמק הסיליקון - יומיים לאחר מכן הוא לא היה קיים" • וגם: במה משקיע דודי ויסמן? • אירועים ומינויים

יזהר שי ודב מורן / צילום: אבי וולקוביץ
יזהר שי ודב מורן / צילום: אבי וולקוביץ

"החששות והסערה הפנימית שאנו חווים בעקבות הרפורמה המשפטית משפיעים ישירות על סקטור ההייטק. משקיעים זרים, המהווים כ-90% מסך הגיוס בחברות ישראליות, יאבדו את אמונם" - כך אמר יזהר שי, שר המדע והטכנולוגיה לשעבר ויו"ר חברת הספאק Israel Acquisitions Corp, בכנס משותף שערכו אוניברסיטת רייכמן ואוניברסיטת הרווארד, אשר עסק בישראל כמעצמת הייטק עולמית.

"כשהמשקיעים עצבניים, הם פועלים מיד", המשיך שי. "הם לא מחכים לראות מה יקרה, אלא פועלים מתוך דאגה. אם צריך הוכחה לכך, תסתכלו על בנק SVB. מדובר בבנק שהיה מס' 14 בארה"ב ובעמק הסיליקון - יומיים לאחר מכן הוא לא היה קיים.

"היו הרבה עובדות ומספרים לסתיו הזה, אבל הגורם החשוב ביותר היה אמון המשקיעים. זה מה שבונה כלכלות חזקות, וזו הסכנה ברפורמות המשפטיות המוצעות. אם האמון של משקיעים חיצוניים ושותפים עסקיים ירד, זה עניין ישיר לאקוסיסטם שלנו כאן".

באירוע שבו דיבר שי לקחו חלק 100 סטודנטים מאוניברסיטת הרווארד, שהאזינו להרצאות של אנשי מפתח נוספים בתעשיית ההייטק הישראלית. כך, אבישי אברהמי, מנכ"ל ומייסדWIX , סיפר כי "רוב ה'לא' שקיבלנו ממשקיעים היה שישראלים לא יודעים לפתח מוצרי צריכה ללקוחות קצה. הוכחנו שזה אפשרי". 

אבישי אברהמי בהרצאה לסטודנטים מאוניברסיטת רייכמן והרווארד / צילום: אבי וולקוביץ
 אבישי אברהמי בהרצאה לסטודנטים מאוניברסיטת רייכמן והרווארד / צילום: אבי וולקוביץ

דוברים נוספים היו רקפת רוסק-עמינח, מייסדת קרן Team8 Fintech ומנכ"לית בנק לאומי לשעבר (ואחותה של המנכ"לית וסגנית הנשיא, ד"ר איילת בן עזר); ודב מורן, מייסד קרן ההון-סיכון גרוב ונצ'רס.

אזור התעשייה

מיטאפ של יזמים בשלבי ההשקעה הראשונים

המפגש הראשון של יזמים עם משקיעים מייצר לכל הפחות התרגשות, ולרוב גם חששות וסימני שאלה. כדי לסייע בהפיכת הסיטואציה לנוחה יותר ערכו קרן ההון סיכון Amiti ונצ'רס ואינטל איגנייט (המאיץ של אינטל לסטארט-אפים בשלבי גיוס ראשונים), מיטאפ בין יזמים ויזמות שנמצאים בשלבים הראשונים של ההשקעות.

במיטאפ לקחו חלק מיכל לצר, מייסדת ומנכ"לית Tweed, מקסים מלמדוב, מנכ"ל ומייסד Zesty, ועומר דוד כילף, מנכ"ל ומייסד שותף של INNOVIZ, שהזכיר למשתתפים כי "הדרך להשקעה מהירה היא בשילוב בין משקיעים מלומדים והיכולת שלכם להסביר את הנחיצות להשקעה מיידית.

"אם המשקיע אינו בקיא בתחום שלכם, הסיכוי שילמד את הנושא עבורכם הוא נמוך מאוד. חשוב למצוא הסבר ליצירת דחיפות להשקעה, אחרת לא תיווצר דינמיקה שתוביל לסגירת המהלך. דחיפות מגיעה משינויים בשוק שאתם מזהים, שינוי רגולציה שאתם מודעים אליה, מכרז מאוד משמעותי שנסגר, או כל דבר אחר שמסביר למה עכשיו - ולא בעוד חצי שנה-שנה".

לדברי אלמוג זוסמן-להמן, מובילת שותפויות וקהילה בקרן Amiti, "אנחנו פוגשים סטארט-אפים מהשלב הכי התחלתי, והצטבר אצלנו הרבה ידע. לכן אנחנו מרימים אירועים ממוקדים ו'כירורגיים', שמטרתם לקחת אתגרים יזמיים, ולפרק אותם לכמה שיותר גורמים. היום מדברים הרבה על ההצלחות, אבל חסר תוכן שמתמקד בקשיים ובאתגרים. כדי ללמוד מתהליכים ולהשתפר, צריך להבין גם איפה הדברים פחות עובדים, ואיפה עשו טעויות לפנינו. זה גם הבסיס לאירוע הזה".

ההשקעה החדשה של דודי ויסמן

חברתTripleW, שפיתחה טכנולוגיה למחזור פסולת מזון והפיכתה לחומצה לקטית, השלימה גיוס של 16.5 מיליון דולר בסבב B בהובלת קרן האקלים Firstime של יונתן בן ארצי. בסבב לקחו חלק גם קרן גז ונפט ישראל של דודי ויסמן, קרן מילניום פוד-טק, אדי שלו, ג'ון זיסקינד, מנכ"ל החברה טל שפירא ואחרים.

מימין: אמיר אורנים וטל שפירא TripleW / צילום: רמי זרנגר
 מימין: אמיר אורנים וטל שפירא TripleW / צילום: רמי זרנגר

ההשקעה תאפשר לחברה להאיץ את מסחור הטכנולוגיה (חומצה לקטית היא אבן היסוד של הביופלסטיק), להגדיל את יכולות הייצור הקיימות, ולשדרג את מתקני הפסולת של החברה באירופה ובארה"ב. בנוסף, TripleW צפויה לגייס עובדים מתחום ההנדסה והמו"פ.

לדברי שפירא, "הטכנולוגיה שפיתחנו מביאה בשורה משמעותית בהפחתה של פליטות פחמן מפסולת מזון ופלסטיק, תוך מיתון ההשפעות ההרסניות של שינויי האקלים. יחד עם שותפים חזקים, הטכנולוגיה תדגים כיצד ניתן ליישם כלכלה מעגלית, ולייצר זרמי הכנסות ורווחים חדשים מתשתיות פסולת קיימות".

TripleW נוסדה ב-2016 על ידי אמיר אורנים וטל שפירא, ומונה 26 עובדים המועסקים במרכז המו"פ בישראל ובמתקן ההדגמה התעשייתי בבלגיה. בסבב הקודם גייסה החברה 19 מיליון דולר.

חדשות טובות

עמותת "ונטעת", הפועלת ליישום חזון עיר יער בישראל, זכתה בפרס בשווי מיליון שקל מטעם טויוטה ישראל עבור הקמת 100 גינות טיפוליות במוסדות שיקום, המטפלים בין היתר בקשישים, ניצולי שואה, נפגעים ונפגעות תקיפה מינית, הלומי קרב, אנשים עם מוגבלויות, נוער בסיכון, מתמודדי נפש ואחרים.

הזכייה התקיימה במסגרת תחרות ליוזמות פורצות דרך לשיפור הסביבה בשם ISRAEL EARTH PRIZE שיזמה טויוטה ישראל. את הפרס הגישה פרופ' אופירה אילון - מרצה וחוקרת בחוג לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה, וראש אשכול סביבה במוסד שמואל נאמן בטכניון - למייסד אביב בייליס לרנר ולבכירי העמותה. 

בכירי עמותת ''ונטעת'' עם מת'יו האריסון, מנכ''ל ונשיא טויוטה אירופה / צילום: רונן טופלברג
 בכירי עמותת ''ונטעת'' עם מת'יו האריסון, מנכ''ל ונשיא טויוטה אירופה / צילום: רונן טופלברג

האירוע התקיים בנוכחות מתיו האריסון, נשיא טויוטה אירופה, קואיצ'י מיזושימה, שגריר יפן בישראל, רן דנאי, מנכ"ל פעילות הרכב של קבוצת יוניון, אנדרו חורש, מנכ"ל טויוטה ישראל ומאות נוספים.

התחרות של טויוטה היא חלק ממיזם רב שנתי, שזכה גם לברכת נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, במסגרתו תעניק החברה במצטבר לפחות 5 מיליון שקלים ליוזמות פורצות דרך בתחום הסביבה.