גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב.מ.וו החשמלית סדרה 7: קפיצה אל העתיד תמורת 1.2 מיליון שקל

ספינת הדגל החשמלית והענקית של ב.מ.וו מתוכננת להעניק נוחות ובידוד אולטימטיביים לטייקון שיושב מאחור ● המכונית מציעה טכנולוגיות פורצות דרך, שיגיעו ביום מן הימים גם למכוניות של פשוטי העם

ב.מ.וו I7 / צילום: יח''צ
ב.מ.וו I7 / צילום: יח''צ

מלחמות תמיד היוו זרז לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות, שחלקן תרמו בעקיפין לרווחת המין האנושי. זה נכון גם למלחמות בשוק הרכב. הדוגמה הבולטת ביותר היא המלחמה שנמשכת מזה 45 שנים בין מרצדס S קלאס לבין ב.מ.וו סדרה 7 על תואר "מכונית הפאר הטובה והמתוחכמת בעולם". הטכנולוגיות, שמפתחות ומאמצות שתי הגרמניות הללו בספינות הדגל שלהן ,תמיד הקדימו בכמה שנים את התעשייה. בזכותן קיבלנו קפיצות דרך חשובות כמו כריות אוויר, מערכות נגד נעילת גלגלים, בקרת שיוט ממוחשבת, מערכות מולטימדיה ועוד.

ההאטה בשוק הרכב המקומי דילגה על החשמליות, והמאזדה שמגיעה לישראל | 
השבוע בענף הרכב 
הדילמה של מירי רגב: לוותר על אגרת הגודש או על תקציבי עתק | ניתוח

לכן, כאשר מרצדס הציגה לפני שנתיים את ספינת הדגל החשמלית EQS ולקחה את היריבות המסורתית לעידן החשמלי־עתידני, היה ברור ש־ב.מ.וו תיתן תשובה מרשימה לא פחות.

התשובה הגיעה בדמות ה־I7, שהיא אחת היצירות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר על גלגלים, שעלו אי פעם על כבישי העולם מייצור סדרתי. אבל עוד לפני שנגיע לטכנולוגיה צריך להתעכב על שינוי הייעוד שעברה סדרה 7. אם הדורות הקודמים של סדרה 7 הוגדרו בתור "מכוניות שרד ספורטיביות למנהלים חובבי נהיגה", ה־I7 היא במובהק לימוזינה, שמתוכננת לספק נוחות מקסימלית למגה־אח"מים שיושבים מאחור במחלקה הראשונה. הנהיגה במכונית הזו מיועדת לנהג שכיר וממילא עם אורך של כ־5.4 מ' ומשקל 2.7 טון זו לא מכונית לנהיגה הרפתקנית.

 

עיצוב חיצוני

לזכות מעצבי ב.מ.וו ייאמר, שהם הצליחו להסוות היטב את הממדים הקולוסאליים בתוך עיצוב נקי, "מכובד" ובהחלט לא צעקני. פרופיל הצד רבוע, חלקלק ונטול כל תפיחות אגרסיביות או התחכמויות יצירתיות. הזנב מציג עיצוב קלאסי של ב.מ.וו עם צמד פנסי רוחב צנועים ומכסה תא מטען שטוח שניצב מתחת לחלון גדול וזקוף; ופנסי החזית הממוחשבים נראים כמו פס תאורה מינימליסטי.

החריג היחיד בעיצוב הוא הגריל הכפול עצום הממדים, שהמסגרת שלו מוארת בלילה כאילו להודיע לנהגים מלפנים "ב.מ.וו גדולה מתקרבת אליך, נא לפנות את הדרך". למרות המראה הרבוע העיצוב רחוק מלהיות פשטני וכל משטחי הגוף והשמשות כמעט "מודבקים" זה לזה לטובת התנגדות אווירודינמית מזערית, כמו במטוסים.

פנים הרכב

"הלם העתיד" מתחיל כבר עם הכניסה לרכב כאשר הדלתות, שמצוידת בחיישני קרבה, נפתחות לקראתך אוטומטית ונסגרות בלחיצת כפתור. זה פחות פרקטי בעת חניה צמודה למכוניות אחרות אבל הפטנט הזה הוא ללא ספק גימיק יעיל מאד למשיכת תשומת לב ציבורית. במיוחד בישראל.

את הסיור בתא הנוסעים צריך להתחיל מאחור, מקום מושבם של האח"מים הם המוקד שחל המכונית הזו. היושבים מאחור נהנים מכל אלמנט נוחות, שאפשר לדמיין ברכב סדרתי, כולל "מושב בוס", שהופך למיטה בלחיצת כפתור באמצעות הדום חשמלי נשלף, שנע לפנים על חשבון המושב שלצד הנהג. יש גם ריפוד שמעניק תחושה של ריחוף עם אחד ממנגנוני העיסוי המתוחכמים בהם נתקלנו עד היום, מסכי מגע מובנים בידיות הדלתות ואם תרצו גם אופציה למסך 32 אינץ' ברזולוציה 8K שיורד מגג הזכוכית, שבלילה מואר בפסי LED מהפנטים. הוסיפו לכך "מצב פרטיות" שבפקודה קולית אוטם מיידית את כל התריסים ברכב כהגנה מפני צלמי פפרצי טורדניים ובידוד רעשים מוחלט וקיבלתם את הבריחה המוחלטת מהמציאות הישראלית.

מולטימדיה ומצלמות

אם אתם שוכרים נהג עבור ה־I7 כדאי לכם לוודא, שיש לו רישיון טייס. זאת מכיוון, שמערך הפיקוד של הרכב הזה יכול לאתגר גם את הראייה המרחבית קברניט של אל־על. מלבד מסך מידע רוחבי שנמתח לרוחב של כמעט מטר, יש כאן תצוגה עילית עם מציאות רבודה, פס מתגי מגע לשליטה בפונקציות חיוניות ופסי תאורה היקפיים שנשלטים על ידי בינה מלאכותית ומאירים את התא בהתאם לאופי הנהיגה ומצב הרוח של הנהג. למרבה המזל ההגה עדיין עגול ויש גם כמה מתגים פיזיים ברורים ופשוטים לשליטה, שאינם מסיחים את תשומת הלב מהכביש. ואי אפשר שלא להזכיר את המערכת הכמעט־אוטונומית לסיוע בנהיגה, שמאפשרת לנהג להוריד את ידיו מההגה (אך לא את עיניו מהכביש) במגוון רחב של מצבי נהיגה.

תא מטען

הנהג והמושב שלצידו גם ייהנו ממושבי־עיסוי לא פחות נוחים מאלה של הבוס ומתנוחת נהיגה מצוינת, נושא חיוני ברכב שארוך יותר ממיניבוס עירוני. המינוס היחידי הוא תא מטען בנפח 500 ליטר בלבד, שאמנם יכיל מטען מזוודות טיפוסי בדרך לנתב"ג אבל קשה לקרוא לו נדיב ביחס לגודל הרכב.

איכות הייצור והחומרים מרהיבה, כפי שניתן לצפות מרכב ברמה הזו, וניתן להתאמה אישית מלאה. עם זאת הנטייה של מעצבי הפנים של ב.מ.וו להשתמש בחומר שקוף דמוי קריסטל מלוטש עבור מוט ההילוכים ובורר המולטימדיה היא קצת יותר מדי נובורישית.

מערכת ההנעה החשמלית של ה־I7 די דומה לזו של רכב הפנאי IX בו נסענו בשנה שעברה והיא כוללת שני מנועים חשמליים בהספק משולב של 544 כ"ס וסוללה בקיבולת נטו של 101 קילוואט־שעה, שתומכת בטעינה מהירה ומספקת טווח של עד 601 ק"מ.

מנוע וטווח בין טעינות

על מערכת ההנעה אין הרבה מה להרחיב. היא מספיק חזקה כדי להדביק את האח"מים למושבים שלהם בהאצה אבל גם מספיק חלקה, שקטה, ולינארית כדי לאפשר להם לנמנם בתנאים מאתגרים של עצור־סע על כביש 6.

כמקובל בפלח הזה הטווח הרשמי הוא די תיאורטי ובנסיעה משולבת עיר/בין עירוני, כשמערכת האקלים הרב כיוונית פועלת במלואה, אל תצפו ליותר מ־450-470 ק"מ.

על הכביש

שכחנו משהו? אה, כן איך היא בנהיגה. קצת מוזר לכתוב על ב.מ.וו שנושא זה לא בפוקוס שלה אך היא מחפה על זה עם בידוד מוחלט. יש לרכב מערכת מתלי אוויר ממוחשבת, באדיבות חברת־הבת רולס־רויס, שמעניקה תחושת ריחוף מעל האספלט ושומרת על המרכב מאוזן בפניות מהירות. אחיזת הכביש מוחלטת ומערכת היגוי לגלגלים האחוריים מסייעת לתמרן את הלוויתן הזה בקלות בחניונים צפופים. אז נכון שתפקידו של הנהג האנושי הוא די זניח, אבל פי שאמרנו בפתיחה, זה לא המוקד.

מחיר

1.25 מיליון שקל עולה ה־I7 וזה סכום בהחלט מכובד. אבל אם לוקחים בחשבון שהמכונית הזו חולקת הרבה מאד רכיבים עם רולס־רויס פנטום, שעולה פי שניים וחצי. ושבמחיר הזה מקבלים את סביבת העבודה/מנוחה/בידור הטובה ביותר על גלגלים, שאפשר לקנות באזור המיליון שקל, פלוס מינוס,, היא נשמעת כמו מציאה ועוד לא דיברנו על אגרת רישוי של 530 שקל ופטור מתחנות דלק.

חלק מהמתחרות

מרצדס EQS580

1.4 מיליון שקל עולה ה־EQS 580 של מרצדס. יש לה שני מנועים עם הספק של 523 כ"ס שמאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־4.3 שניות וטווח של עד 627 ק"מ בין טעינות.

מרצדס EQS580 / צילום: יח''צ

טסלה S פלייד

968 אלף שקל עולה גרסת ה"פלייד" של טסלה S עם כל התוספות של היצרן. לפלייד יש שלושה מנועים בהספק משולב של כ־1000 כ"ס וטווח של עד 600 ק"מ בין טעינות.

טסלה S פלייד / צילום: יח''צ

עוד כתבות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אנתוני בלינקן / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein

בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה

הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • לפני יציאת המשלחת לקהיר - חמאס בהצהרה רשמית: "נחושים להגיע להסכם - שיכלול את נסיגת הכוחות ועסקה רצינית" • עדכונים בולטים

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

"הרופאים אמרו שאאבד את המוח, את התודעה, שזה וירוס שלא שורדים"

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח