"סכנה מוחשית לביטחון המדינה. חייבים לעצור את החקיקה": שר הביטחון יואב גלנט נגד המהפכה המשפטית

לדברי שר הביטחון יואב גלנט, "צריך שינוי במערכת במשפט, אבל שינויים משמעותיים ולאומיים עושים בהידברות ובשיח" • ח"כ יולי אדלשטיין בתגובה: "מודה לחברי, שר הביטחון יואב גלנט, שהצטרף לדרך אותה אני מוביל מזה שבועות" • במקביל, ההפגנות ברחבי הארץ נמשכות

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר הביטחון יואב גלנט / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר הביטחון יואב גלנט קרא הערב (ש') לעצור את החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית. זאת לאחר שביום חמישי האחרון הודיע גלנט שימסור הצהרה וחזר בו בעקבות פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

סקר ענק ויוצא דופן של גלובס על המצב הלאומי. והפעם - האם שיניתם את עמדתכם ביחס לרפורמה המשפטית? 
"עיסוקך במערכת המשפט בלתי חוקי ונגוע בניגוד עניינים": המכתב המלא של היועמ"שית לנתניהו  

"משימת חיי היא ביטחון ישראל, סיכנתי את חיי עשרות פעמים וגם הפעם אני מוכן להסתכן ולשלם מחיר. האיומים גדולים - איראן קרובה ליכולת גרעינית צבאית, הזירה הצפונית רוחשת, הטרור הפלסטיני גובר", אמר. "בשבועות האחרונים נפל דבר. אני מודאג ממה שאני שומע בשטח. מעולם לא נתקלתי בעוצמה של כעס וכאב כמו שאני רואה עכשיו. צה"ל נשחק. השסע בחברה חודר אל תוך צה"ל וזו סכנה ברורה מיידית ומוחשית לביטחון המדינה. לדבר הזה לא אתן את ידי".

"צריך לעצור את תהליך החקיקה"

"אני איש ליכוד, אומר הערב - צריך שינוי במערכת במשפט, אבל שינויים משמעותיים ולאומיים עושים בהידברות ובשיח". הוסיף. "ניצחון של אחד הצדדים הוא ההפסד של המדינה. עלינו להוביל תהליך לאומי משותף, שישמור על כוחו של צה"ל. הצגתי את תמונת המצב הביטחונית ואמרתי שבעת הזו צריך לעצור את התהליך כדי לשבת ולדבר".

לדברי גלנט, "למען ביטחון ישראל צריך לעצור את תהליך החקיקה ולאפשר לעם ישראל לחגוג יחד את פסח ויום העצמאות ולהתאבל יחד בימי הזיכרון. אלה ימים קדושים. צריך לעצור את ההפגנות, להושיט יד להידברות ולעצור את הסרבנות. חובתנו לשוב להידברות, אנשים אחים אנחנו".

לפיד מברך, גם אדלשטיין וביטן תומכים

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בתגובה: "שר הביטחון גלנט מוביל הערב צעד אמיץ וחיוני לביטחון מדינת ישראל. ההפיכה המשטרית פוגעת קשה בביטחון הלאומי וזה תפקידו ואחריותו לעצור את ההידרדרות המסוכנת.

"זהו רגע האמת. אני קורא לממשלה - תעצרו הכול, אל תעבירו השבוע את השינוי בוועדה לבחירת שופטים ואת חוק דרעי, ובואו לקיים הידברות בבית הנשיא. מצדיע הערב למאות אלפי מגיני הארץ, הפטריוטים הישראלים שיצאו לרחובות להילחם על הדמוקרטיה הישראלית".

ח"כ בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, מסר בתגובה: "השר גלנט אמר היום דברים נכוחים שצריכים להיות צלצול השכמה בכל בית בישראל. לא רק הדמוקרטיה בסכנה, לא רק החוסן שלנו בסכנה - גם ביטחון ישראל בסכנה. קורא לו ולחברים נוספים בליכוד להודיע שיצביעו נגד החקיקה השבוע, ומתחייב כי ברגע שתיעצר החקיקה נגיע לשיח מתוך כוונה להגיע להסכמות לאומיות".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, מסר: "מודה לחברי, שר הביטחון יואב גלנט, שהצטרף לדרך אותה אני מוביל מזה שבועות. רוב העם רוצה ומבין את הצורך בשינויים במערכת המשפט, אך יש לעשות זאת בסבלנות, בהידברות ובשיח רחב כדי להגיע להסכמה רחבה. מדינת ישראל חזקה ותמשיך להיות חזקה - יחד".

שר התקשורת שלמה קרעי יצא נגד דברי גלנט: "מבקש סליחה ממצביעי הליכוד על שר הביטחון שלנו שנכנע תחת לחץ השמאל. מדינת ישראל נמצאת בצומת היסטורי בין דמוקרטיה לדיקטטורה ושר הביטחון שלה בוחר בדיקטטורה ונותן רוח גבית לסרבנות ולהפיכה צבאית. לא מבטלים את הכרעת העם בשביל ליטוף מהתקשורת והאליטה. זה לא דמוקרטי".

פורום העסקים, המורכב מלמעלה מ-40 ראשי החברות הגדולות במשק: "פורום העסקים מברך את שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין שמימשו הערב את אחריותם הציבורית לביטחונה של מדינת ישראל ודרשו את הפסקת הליכי החקיקה וניהול שיח על מנת להגיע לקונצנזוס. אנו קוראים ליתר השרים לממש את אחריותם המיניסטריאלית ולהצטרף לדרישה לעצירת החקיקה על מנת למנוע את המשבר הכלכלי שמתהווה, ואת המשבר החברתי והביטחוני".

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה: "התנועה לאיכות השלטון מברכת את השר יואב גלנט על קריאתו לעצור לאלתר את החקיקה האנטי דמוקרטית. מדינת ישראל חשובה מהפוליטיקה הקטנה ולשר גלנט יש יכולת לעצור את חוקי ההפיכה ההרסניים המאיימים על דמותה ועתידה של מדינת ישראל. התנועה קוראת לחברי כנסת נוספים מהליכוד להוציא לנתניהו כרטיס אדום ולקרוא לו לעצור את חורבן הבית השלישי".

לעומת זאת, מובילי המאבק מסרו בתגובה: "אנו לא מטומטמים, לא התכנסנו לשם מריחה זמנית ולא נירדם בשמירה. אנו דורשים גניזה מוחלטת של החקיקה, עד אז, המאבק רק יתעצם".

ההפגנות נמשכות 

מוקדם יותר מאות הפגינו מול ביתו של גלנט. המפגינים, בהם ילדים ותינוקות, הגיעו בגשם לביתו של השר במושב עמיקם. המפגינים קראו "דמוקרטיה", הציגו במקום סולמות ונשאו שלטים "גלנט - רד מהעץ, יש סולם!", "גלנט, כולנו איתך! עצור עכשיו את ריסוק הצבא והמדינה והתפטר", "גלנט בבקשה תציל את המדינה". אייל נווה, ממובילי "אחים לנשק" של המילואימינקים, אמר בהפגנה: "ההפיכה המשטרתית מרסקת את המדינה. מפוררת את צבא העם. צבא העם יש רק בדמוקרטיה".

מאות אלפים מפגינים בשעה זו לאורך רחוב קפלן בתל אביב. עשרות אלפים מפגינים בחיפה, בהוד השרון, ביבנה, בגבעתיים, ראשון לציון וערים נוספות. ארבעה נעצרו בהפגנה בכרכור, והמשטרה הפעילה במקום מכת"זית לפינוי מפגינים. לפי הודעת המשטרה, "המפגינים חוסמים לסירוגין את כביש 65 ומשליכים אבוקות תאורה - דבר המהווה סכנה מוחשית למשתמשי הדרך ולמפגינים עצמם".