גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יעדי קיצוץ העלויות של אילון מאסק בטסלה לוחצים את המתחרות בתחום המכוניות החשמליות לפינה

ג'נרל מוטורס, פורד ופולקסווגן ניצבות מול הניסיון להתמודד עם שאלת קיצוץ העלויות בתחום המכוניות החשמליות של דגמים עתידיים 

 

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Patrick Pleul
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Patrick Pleul

יצרניות הרכב המתחרות בטסלה ניצבות מול אתגר חדש לאחרונה, לאחר שאילון מאסק הכריז על היעד הבא שלו: הורדת עלויות בבניית הדור הבא של המכוניות החשמליות בכ־50% במהלך השנים הקרובות.

הורדת שכר וחודשים בלי עבודה: המציאות החדשה של המגייסים 
קפריסין, יוון או פורטוגל: כל מה שידוע על תוכנית "אקסודוס" של ההייטקיסטים לאירופה
המנכ"ל הראשון של אמזון אחרי בזוס נקלע לסחרור לא צפוי

אנליסטים מעריכים כבר היום כי הדגמים המצליחים ביותר של טסלה נהנים מיתרון של אלפי דולרים על פני הדגמים של החברות יריבות בכל הנוגע לעלויות הייצור, והמתחרות האלה עושות מאמצים בכדי לצמצם את הפערים.

"ישנו נתיב ברור לייצור מכונית קטנה יותר שהייצור שלה יותר זול ופחות מורכב בערך במחצית לעומת דגם 3 שלנו", אמר מאסק מוקדם יותר החודש בכנס של מורגן סטנלי.

דבריו חזרו על היעד, שהודגש במהלך יום המשקיעים של טסלה. מנהלים בחברה שואפים להשיג את הורדת העלויות דרך שילוב של אינטגרציה ורטיקלית, אוטומציה במפעלים, הורדה במחיר החלקים וצעדים נוספים.

מאסק, בעל היסטוריה של החמצת יעדי תמחור שאפתניים, לא פירט סכומים ספציפיים או או מועד להצגת המכוניות לשוק. אבל אנליסטים רואים בחסכונות האלה פרט שעשוי לעזור לטסלה להציג לשוק מכונית חשמלית במחיר של 25 אלף דולר- הבטחה שהיא מנסה לפתח כבר שנים ארוכות, זאת מבלי להשמיד את שולי הרווח באחוזים דו־ספרתיים מהם נהנית החברה בתעשיית המכוניות החשמליות.

בטסלה סירבו להגיב.

לחסוך מדולר לסנט על כל מכונית שיוצאת מהמפעל

מאז הימים המוקדמים ביותר של תעשיית הרכב, המנהלים היו אובססיביים לגבי קיצוץ הוצאות. מאמץ זה הוא שהניע את הפיתוח של פס הייצור, מיזוגים מבולגנים, בריתות בינלאומיות בין חברות ושינויים גדולים בעיצוב והנדסת המכוניות - כשמטרת כולם הייתה למצוא דרכים לחסוך דולרים, אם לא אפילו סנטים, על כל מכוניות היוצאת מהמפעל.

אבל המאמצים שלהן קיבלו משנה תוקף לאחר שמנהלים בתעשייה החלו להילחם בשתי חזיתות: הניווט בתוך לחצי אינפלציה על העלויות, במקביל להשקעת סכומים גדולים במכוניות חשמליות בתקופה בה משקיעים ורגולטורים שמו טכנולוגיה זו בעדיפות גבוהה.

"זה די מגביר את הלחצים על יצרניות רכב מסורתיות", אמר מארק ווייקפילד, דירקטור מנהל בחברת הייעוץ AlixPartners, שמעריכה כי תעשיית הרכב התחייבה לסכום כולל של 526 מיליארד דולר בכדי להמיר קווי מוצרים למכוניות חשמליות עד 2026.

המימון הזה יקרה לפני שרוב החברות יראו רווח בקנה מידה משמעותי במכירות של מכוניות חשמליות, שצמחו באופן חזק, אבל עדיין מהוות חלק קטן מכלל המכוניות הנמכרות בעולם.

הלחצים החדשים מצד מאסק הורגשו ביום שלישי בפגישה של חברת פולקסווגן עם אנליסטים ומשקיעים.

פטריק האמל, אנליסט של UBS, התייחס לתוכניות קיצוץ העלויות של טסלה כששאל בכירים ב פולקסווגן לגבי המכונית החשמלית שלה מדגם ID.3, שמחירה אמור להתחיל ב־40 אלף דולר באירופה ומתומחרת "רק מעט מעל לרמת כיסוי העלויות" מבחינת החברה.

"אני באמת מתקשה לראות איך פולקסווגן הולכת להציג לשוק מכונית חשמלית שתהיה גם רווחית לחברה בתקופה של שנתיים", אמר למנהלים.

"אנחנו מאוד מודעים לכך שהתחרות תיעשה קשוחה יותר", אמר ארנו אנטליץ, מנהל הכספים הראשי ב פולקסווגן. "אז אנחנו מנסים להישאר ממוקדים עד כמה שאפשר בצד של עלויות התקורה".

בסופו של דבר, פולקסווגן מהמרת על כך שהדור החדש ביותר של המכוניות החשמליות שלה, הבנויות עם חלקים שכבר פותחו, יעניקו לה קנה מידה בייצור לאורך הזמן וכך עלויות הייצור ירדו. אנטליץ חזר על כך שהחברה מתכננת מכונית חשמלית שמחירה יהיה נמוך מ־25 אלף אירו, או כ־27 אלף דולר. החברה הראתה גרסת קונספט של הדגם החדש בשבוע שעבר ואמרה שהוא אמור לצאת לשוק באירופה ב־2025.

"עד אז יהיה לנו קנה מידה משמעותי", אמר.

טסלה הצליחה לצמצם עלויות בשיפור של 30% מאז 2018

האבולוציה של טסלה בהפיכתה ליצרנית רכב מהמניין קרתה עם מכונית הסדאן מדגם 3, שמחירה מתחיל בכ־45 אלף דולר בארה"ב, והייתה אמורה להיות מכונית במחיר של 35 אלף דולר כשנחשפה לראשונה ב־2016. אבל כשהייצור החל ב־2017 היא לא הוצעה במחיר זה, כי החברה לא יכלה למכור אותה ב־35 אלף דולר בלי להפסיד כסף, אמר מאסק.

במקום זה, עסקה טסלה בניסיונות מתמשכים לצמצם עלויות, ואמרה שהצליחה להגיע לשיפור של 30% מאז 2018 דרך שינויים בכמה תחומים, כולל פריון, שינויים הנדסיים וקנה המידה של הזמנות מספקים. מנהלים אומרים שהפעולות האלה מדגימות את הדרכים העתידיות בהן ישיגו הורדות מחיר נוספות לדגמים מהדורות הבאים.

בחברה Caresoft Global, המפרקת מכוניות כדי להשוות עלויות בין דגמים מתחרים, מעריכים שדגם ה־SUV של טסלה, דגם Y נהנה מיתרון של לפחות 3,000 דולר לעומת מכוניות מתחרות של חברות אחרות, בהחרגת הסוללות, כך אמר מנכ"ל חברת הייעוץ מת'יו ווצ'פראמפיל.

אפילו אם מאסק לא יצליח להגיע להורדת עלויות של 50%, צופי התעשייה אומרים שכל מאמץ משמעותי לעבר היעד הזה יהיה חשוב. בפועל, הטענות של מאסק קובעות למשקיעים רף חדש לפיו הם יכולים להעריך את היכולת של חברות רכב אחרות להתחרות עם טסלה.

"זה האתגר שלהם לתעשייה", אמר מארק פילדס, לשעבר מנכ"ל פורד. "האם שאר התעשייה הולכת לעמוד על הרגליים ולשים לב? אני חושב שכן". משקיעים כבר היום מטילים ספק ביכולת של יצרניות רכב מסורתיות להתחרות עם טסלה.

בכנס בפברואר, רוד לייש, אנליסט של Wolfe Research, אמר למנכ"ל פורד ג'ים פארלי שבסקר שהחברה שלו עשתה בין 100 משקיעים, 92% אמרו שהם לא חושבים שיצרניות מסורתיות יהיו מסוגלות להתחרות בטסלה בתחום העלויות.

פארלי לא היה מופתע. הוא לעתים קרובות מציין את היתרון של יותר מ־10,000 דולר למכונית שטסלה נהנית ממנו כשהוא מדבר על הצורך לעשות שינויים. על מנת לפוגג התנגדות בתוך החברה שלו, נקט צעדים לפצל אותה למחלקות חדשות - כולל מחלקה שעובדת על מכוניות חשמליות עתידיות - בניסיון לעודד חשיבה חדשה.

המאמץ של פורד לייצר מכונית חשמלית נמדד נגד שולי הרווח של טסלה, אמרה ליזה דרייק, סמנכ"לית של תיעוש מכוניות חשמליות בפורד. בשנה שעברה, אמרה שהחברה תגיע לרמות נפח של מכירת מכוניות חשמליות ב־2026 שייתנו לה יתרון.

"זה הולך לעזור לפתוח חלק מיעילות המחיר שאנו זקוקים לה", אמרה.

באופן דומה, לייש שאל את מנכ"לית ג'נרל מוטורס מרי בארה לגבי השוואת מבנה המחיר ושולי הרווח של טסלה.

"המטרה שלנו היא שיהיו לנו שולי רווח מובילי־תעשייה ככל שנשקיע", אמרה בארה.

לאחר שנכח ביום המשקיעים של טסלה, האנליסט אדם ג'ונס ממורגן סטנלי, שהוא שורי לגבי טסלה תקופה ארוכה, השתכנע שיצרניות רכב מסורתיות יתקשו להתחרות בה ברווחיות של מכוניות חשמליות.

"במירוץ לתחתית, אנחנו מטילים ספק גדול בשאלה כיצד המתחרות יצליחו להחזיק מעמד", הוא כתב.

עוד כתבות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נאסד"ק קופץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי