אחד הממציאים המשפיעים בעולם: פרופ' יעקב זיו הלך לעולמו

פרופ' יעקב זיו, מממציאי אלגוריתם הדחיסה למפל-זיו, הלך לעולמו בגיל 91 • האלגוריתם שלפיתוחו היה שותף משמש עד היום כבסיס לפורמטים של אגירת מידע כמו ZIP, PNG, TIFF, GIF ועוד • בשנת 2004 הכריז האיגוד הבינלאומי של מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה כי הפיתוח "תרם תרומה משמעותית להפיכתה של רשת האינטרנט לאמצעי אפקטיבי בתקשורת הגלובלית"

יעקב זיו / צילום: ויקיפדיה
יעקב זיו / צילום: ויקיפדיה

פרופ' יעקב זיו, מממציאי אלגוריתם הדחיסה למפל-זיו, הלך לעולמו בגיל 91, כך הודיע היום (א') הטכניון. האלגוריתם שלפיתוחו היה שותף זיו, משמש עד היום כבסיס לפורמטים של אגירת מידע כמו ZIP, PNG, TIFF, GIF ועוד, ולמעשה בזכות עבודתו נולד ענף כיווץ הקבצים. אברהם למפל, גם הוא מן הטכניון, שהיה שותפו של זיו לפיתוח האתגוריתם, הלך לעולמו גם הוא לפני פחות מחודשיים.

הורדת שכר של עשרות אחוזים וחודשים בלי עבודה: המציאות החדשה של המגייסים להייטק 
המרוץ לשעון הביולוגי שיספר לנו עד כמה מהר הגוף שלנו מזדקן
קפריסין, יוון או פורטוגל: כל מה שידוע על תוכנית "אקסודוס" של ההייטקיסטים לאירופה

בשנת 2021 זכה זיו ב-IEEE Medal of Honor, מדליית הכבוד של האיגוד הבינלאומי למהנדסי חשמל ואלקטרוניקה, הישראלי הראשון שזכה בה.

זיו נולד ב-1931 בטבריה. כשהיה בן שלוש עברה המשפחה לרעננה, שם ניהל אביו, בןציון זיו, את בית הספר "מגד". אף שאביו לימד דקדוק ותלמוד, זיו נמשך למדעים המדויקים וההנדסה מגיל צעיר. בגיל 11 קרא ספר ברוסית על מהנדס החשמל גוליילמו מרקוני, בעזרת מילון עברי-רוסי. על פי ההוראות בספר ואלתורים משלו, בנה משדר רדיו, אבל לא הכל הלך כמתוכנן. עם החיבור לחשמל נשמע פיצוץ והחשמל בבית כבה. אבל משם אי אפשר היה לעצור את הדרך שלו לתחום ההנדסה. כמה עשרות שנים אחר כך זכה בפרס על שם מרקוני.

בגיל 16 החליט להפסיק את לימודיו כדי להתגייס למלחמת השחרור. בסוף המלחמה חזר לבית הספר לסיים את הלימודים, ואחרי שירות צבאי סדיר החל ללמוד בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, משם המשיך לדוקטורט ב-MIT. משם חזר לעבודה בחברת רפא"ל, אחר כך במעבדות בל בארה"ב, חברה בה התקיימו אז מעבדות מחקר חדשניות, וכאשר חזר הצטרף לסגל הטכניון, ולאורך השנים מילא בה תפקידים בכירים, זה בפרסים רבים והיה חבר באקדמיות מדעיות יוקרתיות.

אלגוריתם דחיסה ללא אובדן מידע

אלגוריתם למפל-זיו, אותו פיתח יחד עם פרופ' אברהם למפל, פורסם בשנת 1977, וגרסה שניה ומשופרת פורסמה ב-1978. הייחוד של האלגוריתם היה כי הוא מאפשר דחיסה ללא אובדן מידע, ללא תלות במבנה הנתונים וללא ידיעה מוקדמת לגבי התכונות הסטטיסטיות של הנתונים. הבסיס לאלגוריתם היה ויתור על מידע שחוזר על עצמו ותיוג המיקום לשחזור המידע באופן מקוצר יותר.

בשנת 2004 הכריז האיגוד הבינלאומי של מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה (IEEE) כי אלגוריתם למפל-זיו הוא "אבן דרך בהנדסת האלקטרוניקה והמחשבים" וכי הוא "תרם תרומה משמעותית להפיכתה של רשת האינטרנט לאמצעי אפקטיבי בתקשורת הגלובלית".

השניים לא התעשרו מן האלגוריתם. כך היה מקובל לגבי רעיונות אקדמיים באותה התקופה.

זיו ידוע גם בפיתוח אחר, אלגוריתם ויינר-זיו, אותו פיתח במעבדות בל. אלגוריתם זה, המהווה כיום חלק ממערכת ההפעלה של מיקרוסופט, מאפשר את דחיסתן של תמונות רבות ממצלמות שונות, למשל במשחקי כדורגל, ואת שידורן בעת ובעונה אחת.