יינות ביתן הפסידה 109 מיליון שקל; שכר המנכ"ל - כמעט 4 מיליון שקל

מהלך רה־ארגון ברשת המזון הוביל לצניחה של 37% ברווחי בעלת השליטה, אלקטרה מוצרי צריכה, שהסתכמו אשתקד ב־103 מיליון שקל • שכרו של אורי קילשטיין ברשת - בגין חצי שנה בלבד

יינות ביתן סניף הרצליה / צילום: איל יצהר
יינות ביתן סניף הרצליה / צילום: איל יצהר

הוצאות רה־ארגון בעסקי המזון שלה (רשת יינות ביתן־קרפור) כיווצו את רווחי ענקית הקמעונאות אלקטרה מוצרי צריכה , למרות זינוק של 34% בהכנסות החברה, הצומחת בעיקר באמצעות רכישות, לכ־6.2 מיליארד שקל ב־2022. בשורה התחתונה צנח הרווח הנקי של אלקטרה צריכה ב־37% לכ־103 מיליון שקל. 

שופרסל מנקה מדפים: הרווח הנקי התאפס ב-2022 
שנה לא מזהירה בענף האופנה: רווחי פוקס צנחו, קסטרו עברה להפסד

 מדוחות יינות ביתן, שצורפו לאלה של אלקטרה צריכה (המחזיקה כ־35% ממניות הרשת), עולה כי הרשת הקמעונאות רשמה הפסד של 109 מיליון שקל בשנה החולפת, על הכנסות של 2.84 מיליארד שקל. הרשת, שמנוהלת מאז יוני 2022 בידי אורי קילשטיין, מפעילה 152 סניפים נכון לדצמבר.

אלקטרה צריכה, המשתייכת לקבוצת אלקו של האחים זלקינד, עוסקת ביבוא, ייצור ושיווק של מוצרי צריכה חשמליים, ומפעילה מספר רשתות קמעונאיות: שקם אלקטריק, מחסני חשמל, יינות ביתן, מגה ועוד.

בשנה האחרונה הביאה אלקטרה צריכה לישראל שני מותגים בינלאומיים שהחלו את פעילותם בחודשים האחרונים - רשת סבן אילבן, שהשיקה עד כה שלוש חנויות בתל אביב, וענקית קמעונאות המזון הצרפתית קרפור.

עיקר ההכנסות של החברה ב־2022 הגיעו מתחום קמעונאות המזון והסתכמו כאמור ב־2.8 מיליארד שקל. תחום קמעונאות החשמל תרם 1.95 מיליארד שקל להכנסות, עלייה של 9.6% משנה קודמת.

עם זאת, הרווח המגזרי של שני התחומים המרכזיים הללו בדוחות אלקטרה צריכה ירד ביחס ל־2021: קמעונאות המזון הציגה הפסד מגזרי של כ־33 מיליון שקל, לעומת רווח של 46 מיליון שקל ב־2021, וזאת בעיקר בשל הוצאות רה־ארגון בסך 52 מיליון שקל; הרווח המגזרי מתחום קמעונאות החשמל ירד ב־7% ל־81 מיליון שקל.

 

הסבת 50 סניפי קרפור במחצית 2023

בנוגע לתחום קמעונאות המזון, מצוין בדוח כי המכירות בחנויות זהות במגזר זה, אשר פעלו באופן מלא בתקופת הדוח, קטנו בשיעור של 4.3% לעומת התקופה המקבילה ב־2021, בשל סגירת סניפים לצורך שיפוץ והסבה למותג קרפור (Carrefour).

ההסכם עם רשת קרפור הצרפתית נחתם לפני כשנה, וב־2022 אלקטרה צריכה ביצעה כאמור תוכנית התייעלות ורה־ארגון לקראת הסבת הסניפים למותג זה, כולל סגירת חמישה סניפים מפסידים. לפי החברה, 20 סניפי יינות ביתן שופצו עד כה, והיא נערכת להאצת ההסבה והשקה של 50 סניפי קרפור בבת־אחת במחצית הראשונה של 2023. במצגת שפרסמה היא מציינת שעד כה השיקה 170 מוצרים של המותג קרפור, שהשיגו נתח ממוצע של 45% מהמכירות בקטגוריות השונות.

כ־6 מיליון שקל למנכ"ל אלקטרה צריכה

עוד הוסיפה אלקטרה צריכה כי השיפוצים וההסבות שבוצעו עד כה תרמו לשיפור משמעותי בתוצאות הסניפים האמורים, וזאת טרם השקתם כסניפי קרפור. בהתאם היא צופה כי יישום תוכנית ההתייעלות והרה־ארגון ישפר את ה־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של מגזר המזון צפוי להגדיל את הפדיון בחנויות המוסבות. כמו כן, מימוש התוכנית יאפשר להשיק בצורה אפקטיבית את מועדון כרטיסי האשראי החדש, בסמוך להשקת קרפור.

ב־2022 הסתכמה עלות שכרו של מנכ"ל אלקטרה צריכה, צביקה שווימר, בכ־5.9 מיליון שקל, מתוכם כ־2.4 מיליון שקל תשלום מבוסס מניות. עלות השכר של יורם בדש ושמואל מנדזיצקי, מנכ"לים משותפים של פעילות קמעונאות החשמל, הייתה כ־5.5 מיליון שקל לכל אחד, שרובה מענק בסך 4.1 מיליון שקל לכל אחד. אורי קילשטיין, מנכ"ל יינות ביתן, קיבל תגמולים בעלות של 3.9 מיליון שקל בחצי שנה (יותר מחצי בתגמול מנייתי). לחברה־האם אלקו הועברו 9 מיליון שקל בגין גמול יו"ר דירקטוריון (דניאל זלקינד) ושירותי ניהול.

"אנחנו מסכמים היום את 2022 עם הצגת גידול בתחום מיזוג האוויר בשוק המקומי, ואף יצרנו פריצת דרך משמעותית עם הזמנות של למעלה ממיליארד וחצי שקל בתחום מערכות החימום לאירופה", אמר המנכ"ל שווימר. "בתחומי קמעונאות החשמל וספורט ופנאי המשכנו להראות גידול במכירות ובנתחי השוק שלנו. במהלך השנה התחלנו לבצע פעולות להחדרת שני מותגי־על בתחום המזון - קרפור וסבן אילבן, כאשר את פירות ההשקעה נזכה לראות בשנת 2023".