המפתח לפתרון המשבר הדמוגרפי של יפן עשוי להימצא בעיירה קטנה אחת

לאחר שלושה עשורים במהלכם ממשלת יפן ניסתה תכניות שונות לעידוד הילודה ללא הצלחה, עובדי ציבור ובכירים יפנים מתוסכלים החלו לעלות לרגל לנאגי, עיירה נידחת ביפן אליה חייכו אלי הפריון • פחות מ-800 אלף ילדים נולדו ביפן בשנה שעברה, מדובר בכמעט מחצית מ-1.6 מיליון מקרי המוות שתועדו במהלך אותה השנה

ראש ממשלת יפן, קישידה, מבקר בפעוטון בנאגי, חודש שעבר / צילום: Reuters, Yomiuri Shimbun
ראש ממשלת יפן, קישידה, מבקר בפעוטון בנאגי, חודש שעבר / צילום: Reuters, Yomiuri Shimbun

בנאגי שבמחוז אוקיאמה ביפן, ראש העיירה מסאצ'יקה אוקו מודאג מכך שהילדים בעיירה הנידחת הזו יתעייפו. "הם נרדפים על ידי מבקרים עם מצלמות כל יום", אמר. המבקרים, הכוללים את ראש ממשלת יפן, עושים את המסע בחיפוש אחר סוד יקר ערך שעשוי להסתתר כאן: איך לעשות עוד תינוקות.

מאקזיט למעצר: כך הונתה יזמית בת 31 בלבד את בנק ג'יי.פי מורגן 
במקביל להפיכתה לסמל פופ, טיילור סוויפט בנתה אימפריית נדל"ן בשווי מעל 150 מיליון דולר 
מגיש הפודקאסט שהופך כל סיפור עסקי לסרט הוליוודי - וגם עושה מזה מיליונים

נשים בנאגי, עיירה המונה כ-5,700 נפשות, יולדות בממוצע יותר משני ילדים. נתון זה הופך את העיירה לבולטת במיוחד, במדינה שבה הממוצע קרוב יותר לילד אחד מאשר שניים. פחות מ-800 אלף ילדים נולדו ביפן בשנה שעברה, המספר הנמוך ביותר מאז שנשמרו דוחות דומים לראשונה ב-1899. זה היה בערך מחצית מכמעט 1.6 מיליון מקרי המוות שתועדו.

במשך שלושה עשורים, הממשלה ניסתה "תוכנית מלאך", "תוכנית מלאך חדשה", "תוכנית עידוד לגידול ילדים" ועוד, ללא הבדל ניכר ביניהן. כמה עובדי ציבור מתוסכלים הגיעו למסקנה שהצעד היחיד שנותר הוא לעלות לרגל לנאגי, העיירה שאליה חייכו אלי הפריון.

צריך כפר (יפני) שלם

כאן פוגשים המבקרים נשים כמו יורי טקאטורי, בת 35, שמגדלת ארבעה בנים. "זה די נפוץ כאן לראות משפחה עם שלושה או ארבעה ילדים", אמרה טקאטורי, בעודה מחזיקה את הקטן שלה, בן 7 חודשים, על ברכיה. לדבריה, בעלה עובד שעות ארוכות במפעל לייצור מקררים תעשייתיים, ומרוויח כ-1,800 עד 2,200 דולר בחודש. למרות תקציב מצומצם וחוסר עזרה בבית, טקאטורי אמרה שהיא מרגישה שגידול הילדים ניתן לניהול. היא זוכה לסיוע מהעיירה כמו טיפול רפואי חינם לכל הילדים, כמו גם תמיכה מאימהות אחרות ונשים מבוגרות שעוזרות לטפל בילדים.

בפארק מלא מתקני משחקים, איי טודקה, בת 35, התבוננה בבתה בת ה-6, ריקו, אוחזת באחיה הצעיר אאוי, בן 3, כשהם מחליקים יחד במגלשה ארוכה ומתפתלת. "הבכורה התחננה לתינוק כי היא קינאה בחברים שלה עם אחים רבים", אמרה טודקה. "זו הסיבה שהבאתי עוד אחד".

עד לפני כמה שנים, מקור התהילה של נאגי היה שהעיירה שימשה מודל ל"כפר העלים החבוי" המיסטי של נינג'ות המתואר בסדרת המאנגה "נארוטו" מאת מאשי קישימוטו, שגדל בעיירה. יש בה גם מוזיאון המוקדש לחילזון שנכחד.

ואז הבחינה התקשורת המקומית בשיעור הילודה של העיירה. ב-2019 הוא הגיע ל-2.95 - המספר הממוצע של תינוקות שאישה תלד אם התנאים באותה שנה יימשכו לצמיתות. המספר ירד מעט בשנתיים הבאות, אך עדיין עמד על 2.68 בשנת 2021, השנה האחרונה בה נרשמו נתונים. יפן כולה עומדת על ממוצע של כ-1.3, בעוד שהמספר בדרום קוריאה היה ​​0.78 בלבד בשנה שעברה.

חבל ההרים של מחוז אוקאיאמה בו ממוקמת נאגי / צילום: Shutterstock, Jin Fujiwara
 חבל ההרים של מחוז אוקאיאמה בו ממוקמת נאגי / צילום: Shutterstock, Jin Fujiwara

אטרקציה: כאן עושים ילדים

כאשר מבקרים החלו להופיע כדי לחזות בנס של נאגי, בניין העירייה החל לגבות מכל משלחת סכום שווה ערך ל-73 דולר ועוד 7.30 דולר לאדם נוסף. כרטיסי אשראי אינם מתקבלים. ובכל זאת, קבוצות ממשיכות לזרום בקצב של שבעה או שמונה בחודש, לפי גורמים מקומיים. לאחרונה העניינים נהיו סוערים עוד יותר לאחר שראש הממשלה פומיו קישידה העלה בינואר את סוגיית התמודדות עם שיעור הילודה הנמוך לראש סדר היום שלו.

ביום ראשון האחרון בבוקר, קישידה, אב לשלושה בעצמו, עלה לרגל לנאגי. הוא טס לבירת המחוז הקרובה, וכשהמושל בעקבותיו, יצא לנסיעה של 90 דקות דרך ההרים. קישידה ביקר במרכז שבו משפחות מקבלות עזרה בגידול ילדים, דיבר עם אימהות והחזיק כמה תינוקות בשביל המצלמות. קישידה והמשלחת שלו לא חויבו עבור הסיור שלהם, אמר גורם רשמי מנאגי, אייג'י מוריאסו, והסביר שטוקיו כבר עושה את שלה על ידי מתן מענקים. הוא אמר שכל השאר מלבד עיתונאים צריכים לשלם.

כמה ימים לאחר ביקורו של ראש הממשלה, אוטובוס של עובדי ציבור דרום קוריאנים הגיע לעיר עם 20 אלף ין, כ-150 דולר, במזומן במעטפה. לאחר מסירת הכסף, המשלחת מהעיר מיריאנג האזינה להרצאה בת שעה באמצעות מתורגמן וקיבלה סיור במרכז הילדים.

אישה עם תינוק באזור שיבויה, טוקיו. שיעור הילודה הממוצע בכל יפן עומד על 1.3 ילדים לאישה / צילום: Shutterstock
 אישה עם תינוק באזור שיבויה, טוקיו. שיעור הילודה הממוצע בכל יפן עומד על 1.3 ילדים לאישה / צילום: Shutterstock

המבקרים למדו שהורים משלמים לא יותר מ-420 דולר לחודש על מעונות יום עבור ילדם הראשון, חצי מהמחיר עבור ילדם השני ועבור ילדם השלישי הם פטורים משתלום. הורים מקבלים סכום שווה ערך ל-1,000 דולר בשנה עבור כל ילד בתיכון. המטפלות נעזרות גם בנשים מבוגרות שעוזרות בגידול הילדים תמורת סכום סמלי.

"אנחנו רוצים לאמץ מדיניות כזו", אמר קאנג מו-סונג, חבר במשלחת הדרום קוריאנית. מו-סונג הוא אב לילד בן 7, ואומר שהוא לא מתכנן להביא ילד נוסף לעולם, משום שגם אשתו עובדת.

גורמים רשמיים בנאגי אומרים שנדרשו שני עשורים להעלות את שיעור הילודה, דבר שהצריך הקרבות כמו צמצום פרויקטים של עבודות ציבוריות. אסיפת העיר הורידה את מספר החברים בה ל-10 מ-14.

"כמו לעשות דיאטה"

באותו היום בו הגיעו הקוריאנים, הופיעה משלחת נוספת מהאי היפני שיקוקו. מוריאסו, פקיד העירייה, נשא להם את הדרשה שלו על עידוד לידה נוספת. "זה כמו לעשות דיאטה או ללמוד", אמר. "אתה מנסה ומתאמץ הרבה לפני שאתה מגיע לנקודת מפנה". ראש העיירה אוקו אמר שהוא חושב לנסות לשלב משלחות כאלה באופן כזה שילדים לא יצטרכו להתמודד כל כך הרבה עם מבקרים מצוידים במצלמות.

לנאגי עדיין יש יותר מקרי מוות מאשר לידות בכל שנה. אבל היא הצליחה לשמור על אוכלוסייתה יציבה על ידי משיכה של זוגות צעירים. מבצע שמתקיים כעת ועד ה-31 במרץ מציע סכום שווה ערך לעד 4,400 דולר לזוגות בשנות ה-20 לחייהם הרושמים את נישואיהם בעיירה ועד 2,200 דולר לזוגות בשנות ה-30 לחייהם.

נוצומי סאקאינו, בת 34 ואם לשלושה בנים, אמרה שהפניות לטיפול בילדים ומערכת התאמת-עבודה אפשרה לה מדי פעם להשתלב בעבודה חלקית, כמו גם ללמד קשישים איך להשתמש בסמארטפון. "בנאגי, אמהות הן כמו האמהות של כולם. אנחנו דואגים אחד לילדיו של השני", אמרה.