גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המפתח לפתרון המשבר הדמוגרפי של יפן עשוי להימצא בעיירה קטנה אחת

לאחר שלושה עשורים במהלכם ממשלת יפן ניסתה תכניות שונות לעידוד הילודה ללא הצלחה, עובדי ציבור ובכירים יפנים מתוסכלים החלו לעלות לרגל לנאגי, עיירה נידחת ביפן אליה חייכו אלי הפריון ● פחות מ-800 אלף ילדים נולדו ביפן בשנה שעברה, מדובר בכמעט מחצית מ-1.6 מיליון מקרי המוות שתועדו במהלך אותה השנה

ראש ממשלת יפן, קישידה, מבקר בפעוטון בנאגי, חודש שעבר / צילום: Reuters, Yomiuri Shimbun
ראש ממשלת יפן, קישידה, מבקר בפעוטון בנאגי, חודש שעבר / צילום: Reuters, Yomiuri Shimbun

בנאגי שבמחוז אוקיאמה ביפן, ראש העיירה מסאצ'יקה אוקו מודאג מכך שהילדים בעיירה הנידחת הזו יתעייפו. "הם נרדפים על ידי מבקרים עם מצלמות כל יום", אמר. המבקרים, הכוללים את ראש ממשלת יפן, עושים את המסע בחיפוש אחר סוד יקר ערך שעשוי להסתתר כאן: איך לעשות עוד תינוקות.

מאקזיט למעצר: כך הונתה יזמית בת 31 בלבד את בנק ג'יי.פי מורגן 
במקביל להפיכתה לסמל פופ, טיילור סוויפט בנתה אימפריית נדל"ן בשווי מעל 150 מיליון דולר 
מגיש הפודקאסט שהופך כל סיפור עסקי לסרט הוליוודי - וגם עושה מזה מיליונים

נשים בנאגי, עיירה המונה כ-5,700 נפשות, יולדות בממוצע יותר משני ילדים. נתון זה הופך את העיירה לבולטת במיוחד, במדינה שבה הממוצע קרוב יותר לילד אחד מאשר שניים. פחות מ-800 אלף ילדים נולדו ביפן בשנה שעברה, המספר הנמוך ביותר מאז שנשמרו דוחות דומים לראשונה ב-1899. זה היה בערך מחצית מכמעט 1.6 מיליון מקרי המוות שתועדו.

במשך שלושה עשורים, הממשלה ניסתה "תוכנית מלאך", "תוכנית מלאך חדשה", "תוכנית עידוד לגידול ילדים" ועוד, ללא הבדל ניכר ביניהן. כמה עובדי ציבור מתוסכלים הגיעו למסקנה שהצעד היחיד שנותר הוא לעלות לרגל לנאגי, העיירה שאליה חייכו אלי הפריון.

צריך כפר (יפני) שלם

כאן פוגשים המבקרים נשים כמו יורי טקאטורי, בת 35, שמגדלת ארבעה בנים. "זה די נפוץ כאן לראות משפחה עם שלושה או ארבעה ילדים", אמרה טקאטורי, בעודה מחזיקה את הקטן שלה, בן 7 חודשים, על ברכיה. לדבריה, בעלה עובד שעות ארוכות במפעל לייצור מקררים תעשייתיים, ומרוויח כ-1,800 עד 2,200 דולר בחודש. למרות תקציב מצומצם וחוסר עזרה בבית, טקאטורי אמרה שהיא מרגישה שגידול הילדים ניתן לניהול. היא זוכה לסיוע מהעיירה כמו טיפול רפואי חינם לכל הילדים, כמו גם תמיכה מאימהות אחרות ונשים מבוגרות שעוזרות לטפל בילדים.

בפארק מלא מתקני משחקים, איי טודקה, בת 35, התבוננה בבתה בת ה-6, ריקו, אוחזת באחיה הצעיר אאוי, בן 3, כשהם מחליקים יחד במגלשה ארוכה ומתפתלת. "הבכורה התחננה לתינוק כי היא קינאה בחברים שלה עם אחים רבים", אמרה טודקה. "זו הסיבה שהבאתי עוד אחד".

עד לפני כמה שנים, מקור התהילה של נאגי היה שהעיירה שימשה מודל ל"כפר העלים החבוי" המיסטי של נינג'ות המתואר בסדרת המאנגה "נארוטו" מאת מאשי קישימוטו, שגדל בעיירה. יש בה גם מוזיאון המוקדש לחילזון שנכחד.

ואז הבחינה התקשורת המקומית בשיעור הילודה של העיירה. ב-2019 הוא הגיע ל-2.95 - המספר הממוצע של תינוקות שאישה תלד אם התנאים באותה שנה יימשכו לצמיתות. המספר ירד מעט בשנתיים הבאות, אך עדיין עמד על 2.68 בשנת 2021, השנה האחרונה בה נרשמו נתונים. יפן כולה עומדת על ממוצע של כ-1.3, בעוד שהמספר בדרום קוריאה היה ​​0.78 בלבד בשנה שעברה.

חבל ההרים של מחוז אוקאיאמה בו ממוקמת נאגי / צילום: Shutterstock, Jin Fujiwara

אטרקציה: כאן עושים ילדים

כאשר מבקרים החלו להופיע כדי לחזות בנס של נאגי, בניין העירייה החל לגבות מכל משלחת סכום שווה ערך ל-73 דולר ועוד 7.30 דולר לאדם נוסף. כרטיסי אשראי אינם מתקבלים. ובכל זאת, קבוצות ממשיכות לזרום בקצב של שבעה או שמונה בחודש, לפי גורמים מקומיים. לאחרונה העניינים נהיו סוערים עוד יותר לאחר שראש הממשלה פומיו קישידה העלה בינואר את סוגיית התמודדות עם שיעור הילודה הנמוך לראש סדר היום שלו.

ביום ראשון האחרון בבוקר, קישידה, אב לשלושה בעצמו, עלה לרגל לנאגי. הוא טס לבירת המחוז הקרובה, וכשהמושל בעקבותיו, יצא לנסיעה של 90 דקות דרך ההרים. קישידה ביקר במרכז שבו משפחות מקבלות עזרה בגידול ילדים, דיבר עם אימהות והחזיק כמה תינוקות בשביל המצלמות. קישידה והמשלחת שלו לא חויבו עבור הסיור שלהם, אמר גורם רשמי מנאגי, אייג'י מוריאסו, והסביר שטוקיו כבר עושה את שלה על ידי מתן מענקים. הוא אמר שכל השאר מלבד עיתונאים צריכים לשלם.

כמה ימים לאחר ביקורו של ראש הממשלה, אוטובוס של עובדי ציבור דרום קוריאנים הגיע לעיר עם 20 אלף ין, כ-150 דולר, במזומן במעטפה. לאחר מסירת הכסף, המשלחת מהעיר מיריאנג האזינה להרצאה בת שעה באמצעות מתורגמן וקיבלה סיור במרכז הילדים.

אישה עם תינוק באזור שיבויה, טוקיו. שיעור הילודה הממוצע בכל יפן עומד על 1.3 ילדים לאישה / צילום: Shutterstock

המבקרים למדו שהורים משלמים לא יותר מ-420 דולר לחודש על מעונות יום עבור ילדם הראשון, חצי מהמחיר עבור ילדם השני ועבור ילדם השלישי הם פטורים משתלום. הורים מקבלים סכום שווה ערך ל-1,000 דולר בשנה עבור כל ילד בתיכון. המטפלות נעזרות גם בנשים מבוגרות שעוזרות בגידול הילדים תמורת סכום סמלי.

"אנחנו רוצים לאמץ מדיניות כזו", אמר קאנג מו-סונג, חבר במשלחת הדרום קוריאנית. מו-סונג הוא אב לילד בן 7, ואומר שהוא לא מתכנן להביא ילד נוסף לעולם, משום שגם אשתו עובדת.

גורמים רשמיים בנאגי אומרים שנדרשו שני עשורים להעלות את שיעור הילודה, דבר שהצריך הקרבות כמו צמצום פרויקטים של עבודות ציבוריות. אסיפת העיר הורידה את מספר החברים בה ל-10 מ-14.

"כמו לעשות דיאטה"

באותו היום בו הגיעו הקוריאנים, הופיעה משלחת נוספת מהאי היפני שיקוקו. מוריאסו, פקיד העירייה, נשא להם את הדרשה שלו על עידוד לידה נוספת. "זה כמו לעשות דיאטה או ללמוד", אמר. "אתה מנסה ומתאמץ הרבה לפני שאתה מגיע לנקודת מפנה". ראש העיירה אוקו אמר שהוא חושב לנסות לשלב משלחות כאלה באופן כזה שילדים לא יצטרכו להתמודד כל כך הרבה עם מבקרים מצוידים במצלמות.

לנאגי עדיין יש יותר מקרי מוות מאשר לידות בכל שנה. אבל היא הצליחה לשמור על אוכלוסייתה יציבה על ידי משיכה של זוגות צעירים. מבצע שמתקיים כעת ועד ה-31 במרץ מציע סכום שווה ערך לעד 4,400 דולר לזוגות בשנות ה-20 לחייהם הרושמים את נישואיהם בעיירה ועד 2,200 דולר לזוגות בשנות ה-30 לחייהם.

נוצומי סאקאינו, בת 34 ואם לשלושה בנים, אמרה שהפניות לטיפול בילדים ומערכת התאמת-עבודה אפשרה לה מדי פעם להשתלב בעבודה חלקית, כמו גם ללמד קשישים איך להשתמש בסמארטפון. "בנאגי, אמהות הן כמו האמהות של כולם. אנחנו דואגים אחד לילדיו של השני", אמרה.

עוד כתבות

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

הפרדוקס של השוק: למעלה מ-8,000 דירות בתל אביב מחכות לרוכשים, וזה מחיר הדירה הממוצעת

רוכשי הדירות רואים את המצב בשוק הדיור ומוטרדים ממנו מאוד, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התפקוד הממשלתי והפוליטי ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט ● ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי ● בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס ● הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

נמל צ'בהאר, על חוף הים הערבי / צילום: ויקיפדיה, Amohammadid

הודו בדרך לאיראן, ואומרת לארה"ב וכנראה גם לישראל: זה לא עניינכן

ההודים חתמו השבוע על הסכם להפעיל את נמל צ'בהאר בחוף האיראני של הים הערבי - שיהיה שער הכניסה לפרוזדור הודי אל מרכז אסיה ואל הקווקז ● איראן רואה בו הישג אסטרטגי מזהיר, הודו בולמת את סין - ודואגת בעיקר לעצמה ● בארה"ב הזכירו: "נמשיך לאכוף את הסנקציות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בארה"ב הקפיצו את וול סטריט: מדד S&P 500 ונאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-1.4% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC ירדו בכ-20% ● מניות שריכזו עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי זינקה ב-21%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין זינק ב-7%

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

ירידות באירופה; נייס יורדת ב-7% במסחר המוקדם בוול סטריט

האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו ● בוול סטריט, נאסד"ק ו-S&P 500 שברו את שיאם • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה, שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה ייהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)" אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

גל בר דעה / צילום: כדיה לוי

שנה אחרי שעבר למה שהיה בית ישראכרט: וואן זירו מחפש שוכר למשרדים שבבעלותו

במשך חודשים ארוכים היו חלק מהמשרדים ברחוב עמינדב בתל אביב ריקים וכעת מחפשים בבנק שוכר • זאת לאחר שוואן זירו עצמו כבר עבר לפני כשנה למשרדים אותם הוא שוכר ברחוב בית עובד • בדוחות הכספיים ציין וואן זירו כי רשם ירידת ערך של 5.2 מיליון שקל בגין השטחים שלא הושכרו עד עתה

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי, מדד המחירים לצרכן באפריל עלה ב-0.8%, לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו"ל ומעלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בת"א ● לידר שוקי הון: "לאור אי-הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטה הקרובה"

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל