למרות רוח גבית מהמלחמה באוקראינה: שחיקה ברווחיות אלביט

לצד שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, השקעות בשימור עובדים פגעו ברווחי ענקית התעשייה הביטחונית ב-2022 • המנכ"ל: "בראייה קדימה, אנחנו הולכים לגדול בפעילות כי הסביבה תומכת"

בצלאל מכליס, נשיא אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן
בצלאל מכליס, נשיא אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

השקעות גדולות בהגדלת קיבולת הייצור ובשימור עובדים הקטינו בשנת 2022 את הרווחיות של החברה הביטחונית אלביט מערכות , למרות שרשמה שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות. שנת 2023 צפויה להיות משופרת, לאחר שאותן השקעות יתחילו להניב פירות, וגם בזכות מגמות חיצוניות חיוביות לחברה, ובהן שער הדולר ושיפור שרשרת האספקה.

 

בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט, אמר בעקבות הדוחות כי 2022 הייתה שנת שיא בצבר ההזמנות ובמכירות, והרבעון הרביעי היה החזק ביותר ברמת המכירות, 1.5 מיליארד דולר. "אנחנו רואים שיפור ברווח רבעון אחרי רבעון, ונמשיך לראות זאת גם קדימה", אמר מכליס.

אלביט נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי 8 מיליארד דולר אחרי עלייה של 9% במניה מתחילת השנה, אך ירידה של 24% בשנה האחרונה. הכנסות החברה צמחו ב-2022 ב-4.4% לכ-5.5 מיליארד דולר, מתוכם כאמור 1.5 מיליארד דולר נרשמו ברבעון הרביעי - צמיחה של 0.8% מהרבעון המקביל. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), השנה הסתיימה עם רווח נקי של 275 מיליון דולר, כמעט ללא שינוי בהשוואה ל-2021, מתוכם 85.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי.

בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, בהם הפחתות של נכסים בלתי מוחשיים, רווחי הון, שיערוכים וכדומה, רשמה החברה רווח תפעולי שנתי של 357 מיליון דולר שהם 6.5% מהמחזור, לעומת 451 מיליון דולר שהם 8.5% ב-2021. הרווח הנקי השנתי ירד ב-27% ל-269 מיליון דולר. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-240 מיליון דולר.

"היו לנו באחרונה השקעות 'בול בפוני'"

לדברי מכליס, אלביט עוברת טרנספורמציה שהחלה לפני שנתיים: "בראייה קדימה, אנחנו הולכים לגדול כי הסביבה תומכת, יש לנו פורטפוליו רלוונטי, בפרט לאור לקחי המלחמה באוקראינה, יש לנו פוזיציות בחברות מקומיות, שער השקל-דולר חיובי עבורנו וגם שוק העבודה חיובי.

"צבר המכירות מ-2018 הכפיל עצמו, מ-7.5 ל-15 מיליארד דולר, והמכירות עלו מ-3.5 מיליארד ל-5.5 מיליארד דולר. נפתח פער גדול בין קבלת ההזמנות לאספקה ללקוחות. הבנו לפני שנתיים שצריך לעשות שינוי שיאפשר לנו לנצל את ההזדמנויות בשוק והתחלנו תוכנית אסטרטגית שתביא את החברה תוך שנים ספורות ל-6.5-7.5 מיליארד דולר מכירות עם רווח תפעולי של למעלה מ-10%".

החברה לא מספקת תחזיות אך מכליס מעריך שזה יקרה ב-2025-2026. על התוכנית עצמה הוא מספר שהיא חייבה השקעות גדולות, חלקן תפעוליות (שבאות לידי ביטוי גם בהקטנת הרווחיות ב-2022). "הגדלנו את קיבולת הייצור - לדוגמה, הגדלנו קווי ייצור ביוקנעם למערכות של חימושים מדויקים, תותחים ועוד; פתחנו קווי ייצור חדשים לאוויוניקה בכרמיאל ולרדיו בתל חי; בנינו 6 מפעלים חדשים בארץ ובעולם. אלו השקעות של כ-200 מיליון דולר, חלקן הוניות. במקביל, המשכנו להשקיע באנשים, וב-2022 השקענו 72 מיליון דולר לשימור כוח האדם המעולה שלנו. לשמחתי, גם שוק העבודה נרגע. באמצע 2023 נסיים את ה-ERP שמעביר את החברה לתשתית ניהולית חדשה".

מכליס אומר שאלביט מרחיבה את מאמצי הפיתוח העסקי כדי למצות הזדמנויות: "אנחנו ממשיכים להשקיע במו"פ וממשיכים לחפש רכישות בארה"ב ובאירופה. אנחנו יודעים לעשות רכישות - אלה שעשינו בארה"ב בשנים האחרונות, ספרטון וראיית הלילה, היו 'בול בפוני'. כולם מבינים עכשיו כמה ההשקעה בתחום הים הייתה חשובה, יש השקעות גדולות בתחום בארה"ב".

"הסכמי אברהם פתחו הזדמנויות באמירויות"

החלוקה הגאוגרפית של הכנסות החברה ב-2022 מצביעה על ירידה בשיעור חד-ספרתי במכירות לישראל, צפון אמריקה, אסיה פסיפיק ואמריקה הלטינית, לצד עלייה של כ-41% במכירות לאירופה, שהגיעו ליותר מ-1.2 מיליארד דולר (כ-23% ממכירות אלביט, לעומת כ-17% ב-2021). זאת בין היתר בזכות החוזה שנחתם ביוון, וכן לדברי מכליס, בזכות הגידול בתקציבי הביטחון באירופה על רקע המלחמה באוקראינה. במקביל לדבריו, הסכמי אברהם פתחו לחברה הזדמנויות חדשות והיא הקימה לאחרונה חברה מקומית באמירויות.

עד כמה משפיעים עליכם ניסיונות החקיקה בישראל שהממשלה מנסה לקדם במערכת המשפט?
"בנקודת הזמן הזו זה לא משפיע עלינו. לא אגיד שלא שואלים אותנו שאלות, אבל בחלק גדול מהמקומות יש לנו חברות מקומיות שהן עומדות מול הלקוח ולא אלביט ישראל. כולם יודעים שאלביט מנוהלת בישראל אבל העבודה המקומית מקילה".

כלומר, לקוחות שואלים שאלות, אבל לא דוחים החלטות רכישה או מבטלים עסקאות?
"נכון, יש ביקושים גדולים למערכות של אלביט בכל העולם".