גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב
מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

 

עדכון: הסטודנטיות החרדיות של סמינר בית יעקב מככבות - שוב - בראש טבלת הנבחנים שעברו בהצלחה את בחינת ההסמכה של מועצת רואי החשבון בחשבונאות פיננסית מתקדמת במועד פברואר 2024: 96% מתוך 188 הסטודנטיות של בית יעקב שניגשו לראשונה לבחינת - עברו. הסטודנטיות הצליחו לעקוף את מוסדות הלימוד הגדולים. כך,  נרשם אחוז מעבר מרשים של 92% מהסטודנטים באוניברסיטת תל אביב עברו, 91% מאוניברסיטת רייכמן. ו-63% במכללה למינהל. בהסתכלות כוללת, 86% מכלל הנבחנים שניגשו לראשונה לבחינה עברו בהצלחה ושיעור המעבר הכללי בבחינה עומד על 73%. בשל ההצלחה הפנומנלית של תלמידות הסמינר, אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה הזה ממרץ 2023, שמתארת את הדרך שלהן להצלחה. 

במבט ראשון הישגי "איגוד הסמינרים בית יעקב" בתוצאות הבחינות שפרסמה בשבוע שעבר מועצת רואי החשבון עשויים להראות כטעות. המוסד החינוכי הגדול בחברה החרדית הגיע לצמרת רשימת ההישגים - 96% מתוך 95 הנערות שניגשו לראשונה למבחן החשבונאות הפיננסית עברו אותו בהצלחה.

"זה כנראה האנד־גיים שלו": האם פג הקסם של המותג נתניהו? 
בלוג הרכב שהפך מתחביב לזירת מסחר בשווי יותר ממיליארד דולר
הסטארט־אפיסט שלמד לנהל בסיירת מטכ"ל ומאמין בטאלנטים שעובדים באנרכיה 

השוואה לביצועיהן של תלמידות אותו הגוף במבחנים קודמים, מעלה תמונה מפתיעה לא פחות: זו הפעם הראשונה שאיגוד הסמינרים מופיע בפרסום מבחני המועצה. אז איך איגוד סמינרים חרדי הצליח לעקוף מוסדות אקדמיים ולהתברג בראש הרשימה בזמן כל כך קצר? שינוי שעשוי תחילה להיראות קטן וטכני הצליח לחולל מהפכה גדולה.

עד לאחרונה הסמינרים החרדיים לא קיבלו ממועצת רואי החשבון רישיון להכשיר למקצוע ראיית החשבון. לכן, תלמידות חרדיות היו צריכות לעבור 14 מבחני מועצה כדי להיות רואות חשבון. זאת, בניגוד לסטודנטים רגילים שעוברים 12 מבחנים פנימיים באוניברסיטה, ורק שני מבחני מועצה. בפועל, הדבר גרם לכך שתלמידות בודדות ניגשו לבחינות.

לפני כמה שנים נכנסו לתמונה רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון דאז, וישראל תיק ממכון בית יעקב בירושלים. על הפרק היה ניסיון לקבל את האישור שהסמינר יכשיר בעצמו למקצוע ובעצם יתנהל ממש כמו האקדמיה. התוצאות בינתיים מדברות בעד עצמן.

רו''ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רו''ח לשעבר / צילום: שלומי יוסף

אבל כדי להבין מה זה בכלל בית יעקב יש לחזור לתחילת המאה ה-20 באירופה. אז, בעקבות התנגדות מסורתית, נוצרו פערים גדולים מאוד בחינוך שניתן לנשים ולגברים דתיים. אישה אחת, שרה שנירר, ראתה את המצב ולאחר מאבקים רבים הצליחה להקים באירופה מערכת חינוך שמיועדת להכשרת מורות חרדיות - "בית יעקב".

מאז, השם "בית יעקב" מתייחס לשיטת הלימוד הנהוגה בחינוך החרדי לבנות. חלק מהסמינרים החרדיים נושאים איתם שם זה, חלקם לא, אך כולם, כ־32 סמינרים עם כ־9,000 תלמידות שסיימו כיתה י"ב, נמצאים כיום תחת "איגוד הסמינרים בית יעקב".

מהוראה למקצועות חופשיים

סמינרים אלו עברו שינויים גדולים בשנים האחרונות. כשרובם הוקמו, הם היו אמורים לשמש כבתי ספר להוראה בלבד. זה גם השם שמלווה את חלק מהמוסדות עד היום - "בית יעקב למורות". אך הסיפור של "בתי הספר להוראה" מיצה את עצמו לפני שני עשורים. המשפחות החרדיות גדלו, הן לא יכלו יותר לתמוך בילדים שלהם, והיה צורך שמישהו יפרנס. מכאן, ההנהגה החרדית החליטה להכניס "מקצועות חופשיים" לסמינרים. בהתחלה זה היה מקצוע החשבונאות, לאחר מכן הגרפיקה, ובעשור האחרון נכנסים באופן אינטנסיבי מקצועות דיגיטליים כמו הנדסת תוכנה.

"זה שינה את פניה של החברה החרדית", מספר ישראל תיק, סמנכ"ל במכון בית יעקב בירושלים, עמית מחקר בתחום החינוך במכון החרדי למחקרי מדיניות. "לפני 20 שנה הבחורה הנחשבת הייתה המורה הטובה. היום חלקן כבר פונות למקצועות אחרים".

ישראל תיק / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

אך למרות ההצלחה במקצועות מסוימים, הסמינרים החרדיים לא הצליחו לפרוץ בתחום ראיית החשבון. המקצוע אמנם קיים בסמינרים כבר 15 שנה, אך המסלול הלך ונעלם עם השנים, בגלל סוגית ההכשרה ומבנה הבחינות.

"הבנות החרדיות הגיעו אליי ובסך הכל ביקשו סיוע באחת הבחינות מתוך ה־14 שהן צריכות לעבור", מספרת רו"ח שטרק, שכאמור הייתה ממובילות הרפורמה. "נכנסתי לעובי הקורה, ביקרתי ב'בית יעקב' והבנתי את הפוטנציאל האדיר שיש במקום הזה. רתמנו את האנשים הרלוונטיים, המוסד נמצא בפיקוח צמוד של המל"ג ושל מכון לב, והתוצאות מדברות בעד עצמן. כבר עכשיו שמעתי על רואה חשבון במשרד בינוני שהולך לפתוח סניף במודיעין ומתכוון לעשות שימוש בתלמידות החרדיות".

תיק מתאר את הדברים מהצד שלו: "התנהלו דיונים רבים ולבסוף, בשנת 2020, הצמידו לנו גוף מפקח וגייסנו מרצים באיכות מאוד גבוהה. לאורך הדרך ראינו את הציונים הטובים של הבנות במבחנים הפנימיים, אבל תמיד חשדו בנו שיש העתקות. מבחני הלשכה היו יום הדין ועברנו אותם בהצלחה מרובה.

"אמנם לחברה החרדית יש תדמית מסוימת, אבל יש בה אוריינטציה מאוד גבוהה של למידה. הבנות לומדות מבוקר עד ערב בלי הפסקה. נתונים שטרם פורסמו גם מלמדים כי יותר משליש מהבנות עברו בציון גבוה מ־80. הממוצע באקדמיה נע בין 65 ל־72".

הן יכולות כחרדיות להשתלב בחברות הגדולות?
"בסופו של יום יש פער גדול בין התדמית שמצוירת בתקשורת לבין מה שקורה בפועל. התלמידות החרדיות נותנות מעצמן באופן יוצא מגדר הרגיל. הקשיים שיכולים להיות הם רק בפעילויות תרבותיות שמחוץ לעבודה, שם הן לא מרגישות בנוח. אבל מהניסיון שלנו - זה עובד. כל הפירמות הגדולות פנו אלינו בשבוע שעבר".

רו"ח שטרק מוסיפה כי, "הייתה לי הזכות להוביל את הרפורמה עם פרופ' דן וייס מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, וד"ר קרן בר חווה מהאוניברסיטה העברית. לאור ההצלחה המרשימה, אני פועלת להוביל כעת את מתווה הרפורמה גם עבור גברים חרדיים. הדבר יכול לשמש מענה להכשרת יותר רואי חשבון במקצוע הנמצא בחוסר (ראו תיבה)".

 

סיפור סינדרלה שממחיש את הפוטנציאל

גם נשיא הלשכה הנוכחי, חן שרייבר, סבור שמדובר בהישג חסר תקדים. "אני לא מופתע מהתוצאות. מהיום שנכנסתי לתפקיד, לפני כשנה וחצי, אני פועל יחד עם סמינר בית יעקב ועם יו"ר ועדת כספים ח"כ משה גפני, בכדי להביא את האיכות של הבנות החרדיות גם להצלחה בבחינות של רואי החשבון".

מאחורי כל הדיבורים והרפורמות, נמצאות בסופו של דבר תלמידות חרדיות שמנהלות אורח חיים שונה לחלוטין מזה המוכר בחברה הישראלית. הן מתחילות את יומן בסמינר בתפילת שחרית בשעה 08:00 ומשם מתחלקות לכיתות ולשיעורים במקצועות הקודש. "מכינים אותנו לבניית בית יהודי", מספרת אסתי, שנמצאת בשנה השנייה שלה במסלול ראיית חשבון במכון בית יעקב.

לאחר שלוש-ארבע שעות של "מעטפת קודש", מתחלקות התלמידות כל אחת לתחומה וממשיכות ללמוד עד השעה 17:00 ולפעמים גם יותר מאוחר. התשלום השנתי, אגב, עומד על כ-18,000 שקל, והוא כולל גם ימי עיון, טיולים ועוד העשרות.

"התחושה היא שמכינים אותנו הכי טוב שאפשר", מסבירה אסתי. "למעשה, אין לי שום דבר בחיים חוץ מהלימודים. הרוב המוחלט של היום שלי נע סביב ראיית חשבון. אין לי חבר, אין לי היסחי דעת, אין לי וואטסאפ, אין לי פייסבוק, כלום. אני מאוד מרוכזת בלימודים וכך גם כולן. זה יכול להסביר את ההצלחה".

למה בחרת דווקא בראיית חשבון? שקלת ללכת לאקדמיה?
"רציתי לרכוש מקצוע שבאמצעותו אוכל להקים בית של תורה. יש לי כישורים למתמטיקה ולמספרים, והתחברתי מאוד לעולם הזה. האקדמיה לא הייתה רלוונטית. ידעתי שאני רוצה להמשיך בסמינר ולקבל בו את ההכנה לחיים שאחרי זה. לא תהיה לי עוד הזדמנות לאסוף ידע יהודי בכזו צורה, זה מדהים. גם מבחינה אידיאולוגית - הרבנים מאוד מתנגדים לאקדמיה, ובחורה שהולכת לשם לא תתחתן עם בחור איכותי כמו שאני רוצה".

איך לדעתך תסתדרי בעתיד בחברות הגדולות? נשמע מאוד מפחיד לצאת מהחממה לעולם החילוני.
"אני יודעת שאני נמצאת בחממה, אבל בסמינרים מכינים אותנו לזה. יש תוכניות שהמטרה שלהן היא לגרום לנו לצלוח את המפגש עם העולם החילוני מכל ההיבטים. גם בעולם העבודה - איך להציג את עצמי וכדו' - וגם בהיבט הרוחני. אני יודעת לקראת מה אני הולכת. העבודה היא לא מקום חברתי בשבילי, אני באה לעשות מקסימום עבודה בלי הסחות דעת. יהיו לי קשרים עם גברים ואתנהל איתם בצורה של ההלכה. אני לא מעוניינת ולא ארצה ליצור שום קשר מעבר לזה".

סיפור הסינדרלה הנוכחי אמנם מתעסק בראיית חשבון, אך הוא יכול להמחיש את הפוטנציאל העצום שקיים בחברה החרדית. "אם המדינה הייתה ממשיכה להתעקש על האקדמיה בתחום ראיית החשבון, לא היינו רואים את התוצאות האלה", מסבירה יהודית מילצקי, חוקרת בכירה בתחום התעסוקה במכון החרדי למחקרי מדיניות. מילצקי סבורה שיש עוד הרבה מה לעשות בתחום התעסוקה, אך לא בדרכים שהולכים בהן כיום. "התחושה הכללית היא שהמדינה הולכת על אותו שטנץ - בואו נדחוף אותם לעבוד כמו כולם - וזה לא עובד. צריך להבין שהחברה החרדית היא אוכלוסייה עם מאפיינים ומסלול חיים שונה.

"ניקח לדוגמה את הנשים החרדיות - הן מתחתנות בגיל 20 ומאז כל כמה שנים מגדילות את המשפחה. הציפייה שהאישה החרדית תלך באותה הדרך של האישה החילונית היא פשוט לא ריאלית. מצד שני, בגיל 35־40, כשרבים באוכלוסייה הכללית כבר מגיעים למיצוי מסוים, האישה החרדית מתפנה ויכולה להשקיע הרבה יותר בקריירה שלה.

"הממשלה הייתה יכולה לקחת חלק מהכלים וההכשרות ולהשקיע אותן סביב הגיל הזה בחברה החרדית, אבל היא רוצה שבגיל 20 כולן יעברו את ההכשרות. בחברה החילונית שיטת ה'שגר ושכח' עובדת, אצל נשים חרדיות צריך חשיבה קצת אחרת".

ההנהגה החרדית והמכשול האקדמי

אחד המכשולים הגדולים בשוק התעסוקה החרדי הוא התנגדות ההנהגה החרדית לאקדמיה. לכן, כל מקצוע שהוא אקדמי בחקיקה, כמו רפואה ומשפטים, כמעט ולא רלוונטי עבורם. אך עם זאת, ישראל תיק בטוח שיש עוד המון מה לעשות.

דוגמה לכך תיק מוצא בכניסת הבנות החרדיות להייטק. "הפרויקט הראשון שלי היה בתחום ההייטק. מצאתי אצלנו 700 בנות שלומדות בתוכנית מה"ט (המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית, א"פ) שאמור להוביל לתעשייה. אך בפועל, כשהן יוצאות התעשייה לא מעוניינת בהן. הבאתי את הנהגת הסמינרים וחברות ההייטק לשולחן אחד והחלטנו לעשות משהו אחר. אמרתי להם 'בואו נעזוב רגע את התעודות ונייצר בוגרים באיכות גבוהה'. וכך בנינו תוכנית ברמה מאוד גבוהה עם פרופסורים מהאוניברסיטאות הטובות ביותר. ביניהם, פרופ' דוד מנדלוביץ מאוניברסיטת ת"א ופרופ' דן בוכניק ממרכז אקדמי לב.

"כיום, יש כמה מאות בנות חרדיות שעובדות כמפתחות בחברות הכי נחשבות במשק - אפל, צ'ק פוינט, פייסבוק, אינטל, מחלקת הפיתוח של בנק לאומי ועוד. הן נכנסות בשכר מקביל לבוגרי אקדמיה".

איציק קרומבי, מנהל מרכזי תעסוקה וחדשנות לחרדים, קצת פחות אופטימי לגבי העתיד. "הסיפור עם הסמינרים החרדיים הוא מאוד משמעותי, אבל צריך להגיד את האמת, זה המהלך היחיד שהצליח עד היום בצורה שכזו. שילוב גברים בתעסוקה, צבא, אקדמיה - אנחנו במגמה מאוד זהירה מבחינת התקדמות ואין פריצת דרך. המקום היחיד שאנו מצליחים כרגע הוא אצל הנשים החרדיות".

בניגוד לתיק ולמילצקי, קרומבי לא מוכן לקבל "ויתורים" על תחומים מסוימים כמו האקדמיה והצבא. "יש סכנה גדולה בכך שהחברה החרדית תוותר על מקצועות אקדמיים. אין ברירה. בעוד כמה שנים החרדים יהיו 20% מהאוכלוסייה, זה הגיוני שלא יהיו להם רופאים? זה נכון, צריך להשקיע פה מיליוני שקלים בשביל מספר מצומצם מאוד של רופאים בטווח הקרוב, אבל אסור לוותר על זה".

אבל הדיון על שילוב החברה החרדית בשוק התעסוקה לא מתנהל בחלל ריק. לצד הקריאות לגמישות שתאפשר לחרדים להשתלב, קשה להתעלם מתחושת חוסר השוויון בנטל של רבים בחברה החילונית. תיק, חרדי בעצמו, מבין את הפערים. "אני רואה את הבעייתיות של מי שמביט מהצד. אין לי מה להגיד על השיוויון בנטל - הציבור החרדי מרגיש שלימוד התורה מחזיק את העולם וזו תפיסת עולם אחרת. אבל אני מציע להתמקד במה כן אפשר לעשות. אני מאמין שהחברה החרדית יכולה להביא תוצר איכותי למשק, רק צריך לתת לה לעשות את הדברים באופן התרבותי שהיא מבקשת לעשות אותם".

גם בסוגיית הגברים בחברה החרדית, מילצקי בטוחה שיש עוד המון מה לעשות. "אחד מכל שני גברים חרדים נכנס לשוק העבודה, אבל הם נדחפים לשם בלי כלים אמיתיים. רוב הגברים החרדים עובדים בלי הכשרה. הממשלה מסמנת וי על כל גבר חרדי שנכנס לעבודה וזו טעות חמורה.

"בסופו של דבר, אם אני גבר חרדי שמסתכל סביבו ורואה את אלו שעובדים, אין לי שום אינטרס לעשות כמוהם. הם מרוויחים פרוטות, עושים להם פרצופים והם נלחמים במעמד הקהילתי שלהם. אם נצליח לשפר את הכלים של מי שבחר לעבוד ולתת להם להתפרנס בכבוד - זה ישפיע גם על כל המעגלים מסביב".

לדברי קרומבי, "צריך לנסות לשאוב השראה מהמהלך שהיה בסמינרים, ולעבוד בתוך המערכת החברתית הקיימת. המהלך הזה הצליח כי הוא לקח את החלק המקצועי והכניס אותו לתוך מערכת קיימת. לא היה צריך לשנות כולם".

מילצקי מודעת לביקורת הגדולה על החברה החרדית ועל החוסר בלימודי ליבה. "אני מבינה את הכאב, אבל בסוף זו חשיבה מאוד רגשית ולא רציונלית. יש עוד המון מה לעשות, אבל אם נמשיך להילחם בגלגלי הרוח האלה לא נגיע לשום מקום. מערכת החינוך החרדית אומרת שהיא לא יכולה להכניס לימודי ליבה - אפשר להילחם בזה אבל אפשר גם לחשוב מחוץ לקופסה ולהשקיע את התקציב הזה בהכשרות שאחרי הלימודים".

"עשוי להפוך למיותר": לאן הולך תחום ראיית החשבון?

הרפורמה אצל התלמידות החרדיות לא התרחשה בתוך חלל ריק. לפני מספר שנים החלו רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון בין השנים 2018-2021, אמי פלמור, יו"ר מועצת רואי החשבון עד 2019 וסיגל יעקבי שכיהנה גם היא כיו"ר המועצה, במהלך ששינה את כל תוכנית הלימודים ואת פני מקצוע. "המטרה הייתה להתאים את המקצוע יותר לעולם הטכנולוגי של היום, ולנסות להקל על המסלול המפרך שעוברים רואי החשבון", מספרת רו"ח שטרק.

במסגרת הרפורמה, שנת ההשלמה הרביעית (שעלותה עומדת על 20,000 שקל) בוטלה, התכנים התעסקו יותר בפרקטיקה, וגם המבחנים עתידים לעבור שינוי. "הדרך להיות רואה חשבון מאוד קשה. לכן, לדוגמה, ברשות המסים לא מצליחים למצוא רואי חשבון. המחסור הוא עצום. אבל הרפורמה שעשינו כבר מתחילה להשפיע וגם אין ספק שהמצב הרע בהייטק יחזיר אנשים למקצוע", מסבירה שטרק.

את לא חוששת שהדה־אקדמיזציה של המקצוע בחברה החרדית תיפגע באיכות הבוגרים?
"חד משמעית לא. התלמידות החרדיות נמצאות בפול פיקוח - זה לא שמדי פעם נציגים של המל"ג מבקרים שם, אלא יש ממש גורם מפקח שאחראי על דיווחים תמידיים. אנחנו עוקבים אחריהם בצורה בלתי רגילה. הרמה היא אותה רמה, אין שום ספק. זה נכון שבאקדמיה אולי לומדים עוד תואר במקביל, אבל בראיית חשבון הרמה היא אותה רמה. אם היא לא הייתה, הן לא היו מצליחות במבחני המועצה".

בניגוד לשטרק, יש מי שסבור שההצלחה במבחני המועצה אינה יכולה לשמש מדד להצלחת התלמידות החרדיות. "קודם כל, חשוב לפרגן לבנות האלה. הן חרוצות, משקיעות וראויות לכל פרגון", אומר רו"ח שלומי שוב, ראש חוג חשבונאות באוניברסיטת רייכמן. "אבל אם נסתכל ברמה של התחום כולו - הבחינות הפכו להיות טכניות. חשבונאות היא שפת העסקים, לא מבחן שצריך לשנן בו דברים. אם לשם המקצוע הולך, הבינה מלאכותית תחליף אותו בקלות. למועצת רואי החשבון מאוד נוח לתת בחינה טכנית - קל להכין וקל לבדוק אותה. אבל זה הופך את המקצוע למיותר".

אתה רואה בעיה בהוצאת המקצוע מחוץ לאקדמיה?
"בעידן המודרני מאוד קשה להגדיר מי מוכר כמוסד ומי לא. אבל בסוף זה לא משנה. הסלקציה צריכה להגיע דרך מבחני ההסמכה. אם ישנו את המבחן, הכל יתיישר וזה ייצור אקדמיזציה במהות שלה, לא רק על הנייר. אני בעד לקדם אוכלוסיות חלשות וזה מרגש אותי באמת, אבל זה צריך להיות לצד חשיבה איך המקצוע נראה בעידן המודרני.

"לדעתי, המבחן צריך להיות מבוסס על קייסים עסקיים עם חשיבה וגישה ביקורתית. ממש הבנת הנקרא של העסקים. ככה אני מלמד חשבונאות. רואי החשבון החדשים הם אלו שיובילו בעתיד את העולם העסקי וככה צריך לראות את המקצוע".

מחסור של כאלף עובדים

כאמור, אחת הבעיות שהרפורמות באות לתת לה מענה היא המחסור בעובדים שקיים בענף. בין השנים 2017 ל־2020 חלה ירידה הדרגתית בלימודי ראיית החשבון: מ־1,600 סטונדטים בשנה ל1,200 בלבד. בנוסף, על פי הערכות, המחסור כיום בשוק עומד על 750-1,000 עובדים.

"צריך להבין שזה מקצוע שנותן הרבה כישורי חיים ופותח פתח להרבה מקומות. הידע הפיננסי, הירידה לפרטים, זה כוח ענק של כישורים מקצועיים שבסופו של דבר גורם לכך שהאנשים האלו נחטפים למקצועות אחרים", אומרת רו"ח שטרק.

יש לציין שגם דרגות השכר היחסית נמוכות עשויות "להבריח" את האנשים מהמקצוע. השכר ההתחלתי של מתמחה עומד על 8,500-9,000 שקל בחודש. לאחר שנתיים רואה החשבון יכול להגיע ל־12,000 ובהמשך לעלות ל־13,14 וגם להגיע ל־20,000 שקל בחודש. אך אין ספק שלתחום קשה להתחרות בהייטק.

רו"ח שטרק אף מצביעה על בעיה נוספת בתחום - הריצה של המתמחים למשרדים הגדולים. לדבריה, דווקא במשרדים הבינוניים אפשר לרכוש יכולות וללמוד ממש. "יש מקום לשילוב התמחויות במשרדים גדולים ובמשרדים בינוניים וקטנים. הדרישה של מעסיקים במגזר הפרטי להתמחויות רק מארבעת הפירמות הגדולות כתנאי סף היא טעות. המשרדים הבינוניים והקטנים מאפשרים למתמחים להתעמק בליבת המקצוע, נותנים מענה למכלול הדרישות ומאפשרים לצבור ניסיון רב גוני".

עוד כתבות

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם, אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות