חלומות סולאריים: איך רשמה דוראל אנרגיה רווח נקי של מיליארד שקל ב-2022?

חברת האנרגיה המתחדשת סיכמה שנה עם רווח נקי חריג שנבע מאירוע שנוגע לפעילותה בארה"ב • באוקטובר האחרון הכניסה דוראל קרן השקעות ענקית כשותפה מה שהוביל לסיכום השנה עם רווח נקי מפתיע

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון
יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

איך חברה עם הפסד תפעולי של 34 מיליון שקל בסיכום השנה שחלפה, מצליחה לסיים את השורה התחתונה עם רווח נקי של 1.1 מיליארד שקל? את התשובות ניתן למצוא בדוחות הכספיים של קבוצת דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת. החברה בניהולו של יקי נוימן, ובשליטת דורון דודוביץ ואלון קסל (37.6% ביחד), סיכמה את שנת 2022 עם רווח נקי חריג שנובע מאירוע חשבונאי לא שגרתי.

דוראל אנרגיה  עוסקת בפיתוח שדות סולאריים בארץ ובחו"ל, בדגש על ארה"ב שם נמצאות עיקר תוכניות ההתרחבות שלה. החברה סיכמה את השנה האחרונה עם הכנסות של כ-47 מיליון שקל, כאשר הוצאות התפעול השונות שלה העבירו אותה לרישום הפסד תפעולי כאמור של 34.5 מיליון שקל. אלא שעסקה שיצאה לדרך באוקטובר האחרון הובילה לרישום הרווח החריג בדוחות. קרן אפולו השקיעה חצי מיליארד דולר בחברת הבת האמריקנית של דוראל (דוראל אל.אל.סי). העסקה כללה גיוס הון באמצעות שטרות שהמירים למניות חברת הבת.

● הביצועים הגרועים של עדיקה העבירו את גולף להפסד. איך זה ישפיע על מכירתה לדלתא 

בעקבות אותה עסקה עם אפולו, הפסיקה דוראל את איחוד תוצאות חברת הבת האמריקנית שלה, דוראל אל.אל.סי, בדוחות שלה עצמה. צעד שהוביל להצפה חד פעמית של רווח עצום בהיקף של 1.11 מיליארד שקל. כתוצאה מכך נרשם לה בשורת הרווח הנקי רווח חריג של קצת מעל למיליארד שקל, בזמן שאת השנה הקודמת, 2021, סיימה דוראל ברישום הפסד של 26.5 מיליון שקל.

הרווח החריג, גם אם הוא אירוע חשבונאי, עדיין מסמן את ההתקדמות של פעילות דוראל בארה"ב. החברה נמצאת בעיצומו של הקמת פרויקט מאמות' צפון, שהוא החלק הראשון של בפרויקט שלה במדינת אינדיאנה בארה"ב. לפי דוראל, הפאנלים הסולאריים החלו להגיע בימים אלה לשטח לקראת התקנתם. בנוסף קיבלה החברה היתר בניה לפרויקטים אינדיאנה דרום ואינדיאנה מרכז לפני מספר חודשים. ההספק המוערך של שני הפרויקטים האחרונים מוערך בכ-1.1 ג'יגה-וואט ( DC ). עם קבלת היתר הבניה, הושלם תהליך הוצאת היתרי הבניה לפרויקט אינדיאנה כולו.

מנכ"ל קבוצת דוראל נוימן מציין כי הרווח הנקי של מעל למיליארד שקל שנרשם בדוחות הכספיים בסיכום 2022, "משקף לראשונה את שווי הנכסים שיצרנו במסגרת הפעילות שלנו בארה"ב במהלך שלוש וחצי השנים האחרונות, מאז נוסדה דוראל אל.אל.סי". לדבריו בחברה חוזרים ומאשרים את התוכניות השאפתניות שהציגו לשנים הקרובות. בדוראל הוסיפו וציינו כי קצב ההכנסות השנתיות מהפרויקטים הבשלים של החברה, אשר צפויים להתחבר עד ובמהלך שנת 2024, צפוי לעמוד על כ-675 מיליון שקל. שנה לאחר מכן, ב-2025, הוא אמור לזנק שוב בשיעור חד ולהגיע להיקף הכנסות של כ-1.1 מיליארד שקל.

מניית דוראל חתמה את יום המסחר בעליה של 0.5% למחיר המגלם לה שווי שוק של 1.35 מיליארד שקל. השנה החולפת היתה מאכזבת למשקיעים במניות החברה עם ירידה של כ-47% בערכן. עיקר הירידה הגיעה בחודשים שלאחר ההודעה על עסקת אפולו.