עלות השכר הדמיונית של ראש המוסד לשעבר יוסי כהן: 24 מיליון שקל בחברה בת של דוראל

חברת האנרגיה המתחדשת צירפה אשתקד את קרן אפולו כמשקיע פוטנציאלי בחברה הבת שלה בארה"ב • המהלך הציף רווח של יותר ממיליארד שקל לדוראל והקפיץ את התגמול של כהן אשתקד ל-24 מיליון שקל

יוסי כהן / צילום: Associated Press, Heidi Levine
יוסי כהן / צילום: Associated Press, Heidi Levine

ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, שמונה באוגוסט 2021 לתפקיד דירקטור בחברת הבת האמריקנית של קבוצת האנרגיה המתחדשת דוראל אנרגיה , זכה אשתקל לשכר בעלות של 24 מיליון שקל, שהורכב רובו ככולו מתגמול הוני - אופציות שהוקצו לו בחברה הבת דוראל אל.אל.סי (23 מיליון שקל).

התגמול החריג שקיבל כהן מוסבר בעסקה שיצאה לדרך באוקטובר האחרון שבה העמידה קרן ההשקעות הזרה אפולו הלוואה של עד חצי מיליארד דולר לדוראל אל.אל.סי כנגד שטרי הון המירים למניות של החברה. במקרה של הנפקת דוראל אל.אל.סי בעתיד תוכל אפולו להמיר את שטרי ההון למניות שלה לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד דולר. החברה הבת האמריקנית של דוראל מקימה שדות סולאריים ענקיים במספר מדינות בארה"ב.

עלות שכרו החודשית של כהן כדירקטור בדוראל אל.אל.סי עומדת על 25 אלף דולר "בלבד" ובשנת 2022 היא הסתכמה, במומחים שקליים, ב-906 אלף שקל. לצד זאת, דוראל אל.אל.סי הקצתה לו אופציות הניתנות למימוש ב-3% ממניותיה, לתקופה של שנתיים, מתחילת מועד כהונתו של כהן כדירקטור. כלומר הוא יוכל לממש אותן החל מה-18 באוגוסט השנה, ועל פני 5 שנים.

הטבה נוספת וחשובה מבחינת כהן היא האפשרות לממש את האופציות בפדיון במזומן, זאת לפי שיקול דעת הצדדים. כלומר, המשמעות היא שכהן יוכל "להיפגש" עם הכסף שנובע ממימוש האופציות לפי אחד התרחישים .

על פי תנאי העסקתו של כהן, הוא יהיה זכאי גם לבונוס מיוחד של 2 מיליון דולר במקרה של הנפקת החברה הבת האמריקנית (IPO).

מדוראל נמסר בתגובה כי "יוסי כהן משמש כדירקטור בחברה האמריקנית דוראל אל.אל.סי ששוויה בארה"ב הינו למעלה ממיליארד דולר. התגמול המצויין הינו סביר לדירקטורים בכירים בחברות אמריקאיות מקבילות, בעלות שווי דומה".

​דוראל, בניהולו של יקי נוימן, ובשליטת דורון דודוביץ ואלון קסל (37.6% ביחד), עוסקת בפיתוח שדות סולאריים בארץ ובחו"ל, בדגש על ארה"ב שם נמצאות עיקר תוכניות ההתרחבות שלה. החברה סיכמה את השנה האחרונה עם הכנסות של כ-47 מיליון שקל, כאשר הוצאות התפעול השונות שלה העבירו אותה לרשום הפסד תפעולי של 34.5 מיליון שקל.

הזרמת ההון של אפולו לחברה הבת האמריקאית של דוראל שאוחדו לדוחות החברה הישראלית, הובילה להצפת רווח חשבונאי עצום בהיקף של 1.1 מיליארד שקל בדוחות דוראל. כתוצאה מכך נרשם לה רווח הנקי רווח חריג של קצת מעל למיליארד שקל, בזמן שאת השנה הקודמת, 2021, סיימה דוראל ברישום הפסד של 26.5 מיליון שקל.

עם זאת המשקיעים בבורסה בת"א נלהבים פחות בינתיים מהמימון שהעמידה קרן אפולו לדוראל, הנושאת ריבית של 11%-12%. מאז אוקטובר האחרון ירדה מניית דוראל בכ-30% כששווי השוק של החברהעומד על כ-1.4 מיליארד שקל.